زنان جزء اولین گروه‌هایی هستند که در معرض آسیب‌ها و صدمات اجتماعی موجود در جامعه و خانواده، قرار می‌گیرند. اعتیاد زنان خانواده از عمده‌ترین مسائلی است که جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. حال چه شوهر وی دچار اعتیاد باشد چه خود همسر. سوء مصرف مواد در این قشر روز به روز در حال پیش روی می‌باشد. و از مردانه بودن به سمت زنانه شدن رو به حرکت است.

اعتقاد بر این است که مصرف مواد در زنان بسیار ناچیز می‌باشد و حتی در نظر گرفته نمی‌شود. سیگار کشیدن زنان در ایران نیز با نگرش‌های خاصی همراه می‌باشد. از مهم‌ترین عوامل عدم پذیرش سوء مصرف زنان، نقش مادرانه آن‌ها و مقام مادر می‌باشد که در ذهن افراد در کنار اعتیاد قرار نمی‌گیرد. طبق آمار جهانی اعلام شده فاصله زمانی بین اعتیاد زنان خانواده و اولین تزریق 2 سال می‌باشد در حالی که همین مورد در مردان 8سال می‌باشد!. اعتیاد در قشر زنان به نسبت مردان تخریب‌های بیشتری به همراه دارد.

 

اعتیاد زنان

 

اعتیاد زنان خانواده معضلی است که عوامل زیادی در آن اثر گذار هستند. مثل: مشکلات مالی، تعدی‌های جنسی و جسمی، بیماری جسمی، احساس تنهایی و برخی عوامل دیگر. طبق پژوهش‌های انجام شده از عمده‌ترین دلایل گرایش به اعتیاد در زنان، داشتن عضوی مثل پدر معتاد در زمان مجردی، و داشتن شوهر معتاد در زمان متاهلی می‌باشد.

پیامدهای اعتیاد زنان

بیماری روانی

به طور معمول وجود بیماری روانی فرد را به سمت اعتیاد سوق می‌دهد. اما در حالت مقابل نیز اعتیاد و مصرف موادمخدر می‌تواند فرد را دچار بیماری‌های روانی مثل پارانویید گرداند.

بیماری جسمی

سوء مصرف مواد مخدر می‌تواند سبب افزایش حملات قلبی، سرطان دهانه رحم، عوارض سوء در دوران بارداری و … شود.

بیماری جنسی

اعتیاد موجب ابتلا به بیماری‌های مقاربتی می‌گردد. به چه دلیل؟
فردی که معتاد گشته است ممکن است از طریق خودفروشی  هزینه لازم برای تهیه مواد خود را تهیه می‌کند.

ازدواج با دختر معتاد

این مشکل سبب کاهش ازدواج با این دست اشخاص می‌گردد. اندک افرادی وجود دارند که حاضرند تربیت فرزندان خود را به چنین فردی بسپارند. ترکش‌های اعتیاد مادر به فرزندان نیز برخورد می‌کند. و دختری با مادر معتاد از میزان پذیرش اجتماعی کمتری برخوردار بوده و در ازدواج خود نیز دچار مشکلاتی خواهد گشت. در این چنین ازدواج‌هایی شخص اغلب از سمت خانواده شوهر تحت فشار قرار می‌گیرد در حالی که وی در ایجاد این شرایط دخیل نبوده است.

طرد از خانواده

این ضایعه باعث می‌شود وی علاوه بر کاهش مقبولیت و جایگاه اجتماعی‌اش، توسط خانواده خود و جامعه نیز طرد گردد. عرف جامعه و قوانین موجود، وجود چنین افرادی را نمی‌پذیرد و در نقطه دیگر، جامعه کوچک یعنی خانواده وجود فرد معتاد را دلیلی بر سختی ها و مشکلات می‌داند. و عزت نفس خانواده را رو به تقلیل می‌برد. طرد از خانواده موجبات وخیم شدن شرایط را برای شخص مورد نظر فراهم می‌آورد. در برخی موارد استفاده در زمان و مکان مناسب از مورد ذکر شده، می‌تواند به عنوان تلنگر و شوک احساسی سنگین، فرد معتاد را کاملا تحت تاثیر قرار دهد.

تقلیل نقش مادری

تمرکز فرد معتاد روی مصرف و تهیه مواد مخدر برای مصرف بعدی خود است. همین امر سبب می‌گردد وی از انجام نقش مادری و وظایف محوله در خانه غافل گردد. و در عوض این توجه، صرف مسائل دیگری می‌شود. با عدم وجود مادر و عواطف مادری، احتمال گرایش فرزندان به اشخاصی دروغین جهت برطرف نمودن احساس تنهایی و عواطف دریافت نشده فزونی می‌یابد. مادران به دلیل ارتباطات بیشتر از پدر خانواده با فرزندان بیشترین تاثیر را بر روی فرزندان دارند.

نسلی از فرد معتاد

سلامتی و موفقیت فرزندان جزء آرزوهای همیشگی هر پدر و مادری است. و تمام انرژی خود را صرف محقق ساختن این مهم می‌نمایند. در حالی که اعتیاد زنان باردار از همان دوره، اثرات خود را گذاشته و احتمال نقص در فرزند را بسیار افزایش می‌دهد. اگر فرزند در معرض دودهای ناشی از مصرف مواد قرار گیرد، احتمال ابتلای وی در آینده به اعتیاد رو به فزونی خواهد گذاشت.

عدم نظارت بر رفتار فرزندان

فرزندان دارای والدین معتاد از آزادی عمل بیشتری نسبت به سایرین برخوردار هستند. این دست از والدین بجای کنترل رفتار و تصحیح عملکرد فرزندان، روی مصرف مواد نظارت دارند. در واقع کنترل فرزندان بر والدین بیشتر از حالت عکس آن است. و نیازی به پاسخ گو بودن به سوالات والدین نمی‌باشد. همین عامل زمینه ساز انواع آسیب‌های اجتماعی و بزهکاری‌ها بوده و ممکن است سرنوشت والدین را برای فرزندان به ارمغان آورد.

الگوی نامناسب تربیتی

سوء مصرف موادمخدر شرایط جابجایی احترام و نزاع با یکدیگر را فراهم می‌آورد. تربیت فرزندان بر اساس هنجارهای جامعه نبوده و موقعیت‌های دشواری را برای آنان به وجود می‌آورد. کسی به پندهای مادر معتاد خود گوش فرا نمی‌دهد، چون وی را قبول ندارند. به طور کل روابط مادر فرزندی آغشته به مواد مخدر بوده و حتی امکان ابتلای آنان را نیز افزایش می‌دهد.

ایجاد احساس گناه از عوامل مهم در تربیت فرزندان در این چنین خانواده‌هایی است. فرزند خود را مسبب حال بد مادر می‌داند و احساس گناه دائمی موجب بروز مشکلاتی چند در زندگی آینده وی خواهد گردید.

اعتیاد زنان و تخلفات

افراد معتاد برای تامین مالی خود دست به سرقت، خفت گیری و… بسیاری عوامل دیگر می‌زنند. حتی برخی از زنان به سبب اعتیاد به حالت‌های مردانه نیز گرایش پیدا می‌کنند.

 

درمان اعتیاد زنان

 

درمان در اعتیاد زنان خانواده

عوامل دشوار نمودن ترک اعتیاد عبارتند از:

  1. بنا به نگرش موجود در جامعه، سوء مصرف مواد مخدر در زنان منفورتر از اعتیاد مردان بوده و همین عامل موجب سختی ترک موادمخدر می‌گردد.
  2. اعتیاد زنان از نظر افراد جامعه یک مسئله غیراخلاقی شناخته می‌شود تا یک بیماری.
  3. وظایفی از قبیل مراقبت فرزندان و مسئولیت‌های همسری مانع وجود اوقات فراغت بدون دغدغه برای درمان می‌گردد.
  4. به دلیل زمان لازم برای ترک اعتیاد زنان، وجود همراه ضروری می‌باشد. زنان، از همراهی کمتری از طرف خانواده و دوستان بهره مند می‌شوند.

به دلیل بی‌توجهی به ضایعه اشاره شده در این قشر توسط جوامع، انتظار می‌رود در آینده علاوه بر مشکلات افزایش سوء مصرف زنان با مسائلی نظیر نقص‌های فرزند پروری و متزلزل شدن کانون خانواده نیز مواجه شویم.

در صورتی که در هرکدام از مسائل اشاره شده در دشواری به سر می‌برید، می‌توانید جهت مشاوره خانواده و اعتیاد با مشاورین راز ماندگار در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *