مشاوره قبل از ازدواج

خانواده سلول بنيادي پيکر جامعه است و سلامت آن، تعالي روحي و معنوي و رشد فکري جامعه را در پي دارد. ازدواج از مهم ترین قرارداد زندگی هر فرد و عامل تشکیل خانواده محسوب می شود و هیچ بنیادی این چنین صمیمانه افراد بشر را تحت تاثیر قرار نداده است. ازدواج ، موضوعی نیست که فقط مربوط به دو فرد باشد ، بلکه به عنوان یک رویداد، به خانواده و جامعه هم مربوط می شود. عناصر تشکیل دهنده یک ازدواج موفق، عشق ، صمیمیت ،ارتباط خوب ، تعهد ، تفاهم، نگرانی، مراقبت از یکدیگر و با هم بودن است. به همین سبب مشاوره قبل ازدواج برای طرفین مفید است.

یکی از مهمترین تصمیماتی  که یک فرد در زندگی خود می گیرد و می توان گفت این تصمیم می تواند تا آخر عمر سرنوشتش را به نوعی رقم بزند ازدواج است. ازدواج در هم آمیختن دو فرهنگ مختلف، دو دیدگاه متفاوت و دو تربیت جداگانه است. واقعیتی ست که آرزوی هر انسانی رسیدن به آرامش، زندگی شاد، موفقیت و رضایت است. رضایت فرد از ازدواجش می تواند زمینه ساز رضایت او از خانواده و زندگی و در سطح کلان تر، موجب سلامت جامعه باشد.  برای رسیدن به این مهم بایستی انتخاب همسر مبتنی بر خودآگاهی صورت پذیرد.

 

مشاوره قبل ازدواج

مشاوره قبل از ازدواج:

کارشناسان معتقدند مهارت های زندگی مجموعه توانایی هایی هستند که فرد می تواند به آن وسیله در طول زندگی، در مسیر تحقق ارزشها و افزایش سازگاری با خود، دیگران و محیط اطراف قدم های موثری بردارد و در نتیجه به زندگی خود کیفیت ببخشد.

جلسات مشاوره پیش از ازدواج به منظور کمک به استحکام ازدواج و ارتقای کیفیت زندگی اجرا می گردد و عواملی که به ازدواج موفق  تاثیرگذار است جزء محتوای اساسی برنامه مشاوران در ارائه اطلاعات به شرکت کنند گان می باشد و بر راهکارهای انتخاب همسر، آموزش آشنایی قبل از ازدواج، آگاهی درباره عشق و محبت واقعی و سایر موضوعات تاکید می شود.

علاوه بر این ، مشاوره در امر ازدواج باعث می شود که افراد اشتباهات احتمالی که در خانواده خود و در رابطه با والدین خود داشته اند را مرتکب نشوند.

دچار خطاها و باورهای فکری خود  نشده و از انتظارات غیر منطقی و خیالبافی ها و رویا پردازی اجتناب کنند .افراد  در مشاوره با متخصصین ، از صفات شخصیت خود آگاه شده و  نقاط ضعف و قدرت خود را بهتر شناسایی می کنند و در نتیجه به یک رضایتمندی زناشویی بالایی رسیده و از سازگاری و تفاهم بیشتری برخوردار می شوند.

برخی از معیارهایی که قبل از ازدواج باید در نظر گرفته شود :

شناخت شخصیت خود (من کیستم):

شخصیت مجموعه ای از صفات مختلف است ، شامل رفتارها ، سبک فکر کردن ، شیوه حرف زدن ، هیجان ها…. می شود . فردی که می خواهد ازدواج کند باید در رابطه با شخصیت خود شناختی داشته و بداند که از چه ظرفیت ها و توانمندی هایی برخوردار بوده  و نسبت به علایق ، مسئولیت ها و نقش های خود آگاه باشد .

آگاهی از تفاوت های زنان و مردان

شناخت خصوصیات جنس مخالف یکی از مهم ترین نکات در مرحله پیش از ازدواج محسوب می شود . تفاوت در خلق و خو، تفاوت در بیان هیجانات بطور مثال : نگاه مردان به مسائل کلی تر است و معمولا وارد جزئیات و نکات ظریف نمی شوند در حال که زن ها عمیق تر به مسائل توجه می کنند و یا اینکه زن ها عاطفی تر از مردان هستند

شناخت غریزه جنسی

یکی از مهم ترین عواملی که فرد را به سوی ازدواج سوق می دهد می تواند غریزه جنسی  باشد  . لذا شناخت  و آگاهی از کارکرد و نحوه برقراری ارتباط با جنس مخالف بسیار ارزشمند است .

آمادگی عاطفی- هیجانی

بخش مهمی از شخصت انسان شامل عواطف و هیجانات وی می شود. بلوغ عاطفی در حقیقت می تواند عاملی در کنترل این بخش از شخصیت فرد شود. و حس همدلی و درک احساس دیگران را به همراه داشته باشد.

شناخت نقش ها و مسئولیت ها

مردان و زنان از نقش ها، مسئولیت ها و وظایف متفاوتی برخوردارند. آمادگی های لازم برای آغاز زندگی مشترک مسئولیت پذیری و مسِئولیت شناسی بوده و شناخت و آگاهی در این زمینه به افراد کمک می کند که از رضایت زناشویی بیشتری برخوردار شوند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *