مشاوره فردی

مشاوره فردی فرصتی شخصی برای افراد است تا در مواقع چالش ‌برانگیز زندگی  به آن رجوع کنند و حمایت و پشتیبانی به همراه آموزش را دریافت کنند. مشاوره فردی می‌تواند به فرد در مقابله با بسیاری از مشکلات شخصی در زندگی از جمله عصبانیت، افسردگی، اضطراب، سوء مصرف مواد، ازدواج و چالش‌های روابط، مشکلات والدین، ​​مشکلات مدرسه، تغییر شغلی و غیره کمک کند.

مشاوره فردی (که گاهی اوقات روان درمانی ، گفتگو درمانی یا درمان نامیده می‌شود) فرایندی است که از طریق آن مراجع با یک روانشناس یا مشاور متخصص بهداشت روان در یک محیط امن، دلسوز و محرمانه ملاقات می‌کنند و درمورد مسایل مراجع صحبت می‌کنند.

مشاوره فردی به افراد اجازه می‌دهد تا احساسات، باورها و رفتارهای خود را کشف کنند، بر روی خاطرات چالش برانگیز یا تأثیرگذار کار کنند، ابعادی از زندگی خود را که دوست دارند تغییر دهند، شناسایی کنند. خود و دیگران را بهتر بشناسند، اهداف شخصی تعیین کنند و به سمت تغییر مطلوب حرکت کنند.

اهداف و مدت زمان مشاوره فردی

به طور کلی، هدف مشاوره فردی، صحبت از دغدغه‌ها و نگرانی‌های مربوط به سلامت روان و کمک به مراجع در بهبود، رشد و پیشرفت به سمت زندگی سالم‌تر از نظر روانشناختی است.

اهداف خاص برای درمان توسط مراجع و درمانگر مشخص می‌شوند. جلسات مشاوره فردی بطور معمول بین 45 تا 50 دقیقه به طول می‌انجامد.فراوانی و مدت زمان درمان تا حد زیادی به نیازهای مراجع، اهداف درمانی و پیشرفت فردی بستگی دارد.

بسیاری از نگرانی‌ها به راحتی با درمان کوتاه مدت برطرف می‌شوند و برای برخی از مشکلات مزمن یا پیچیده‌تر نیاز به زمان طولانی‌تر می‌باشند.تحقیقات نشان می‌دهد که بسیاری از مشکلات مانند افسردگی و اضطراب در فرایند مشاوره فردی قابل بهبود است و بسیاری از مراجع مدت‌ها پس از درمان شرایط بهتری را از خود گزارش می‌دهند.

مشاوره فردی چگونه می‌تواند کمک کند؟

مشاوره فردی مراجع را درگیر می‌کند تا در مورد احساسات، افکار و رفتارهای خود و مواردی که باعث ناراحتی آن‌ها می‌شود صحبت کند. برای مثال اگر فردی به طور دایمی درگیر افکار منفی باشد و این افکار عزت نفس و خودآگهی فرد را تحت تاثیر قرار دهد، در این صورت درمانگر به او كمك می‌كند تا از آن الگوی منفی افكار خارج شوند.

یا اگر فرد در روابط فردی بادیگران دچار آشفتگی باشد، مشاور به فرد کمک می‌کند که مواردی و دلایلی که باعث آشفتگی می‌شود را شناسایی و بهبود بخشد. مشاور یا درمانگر برای تعیین اهداف یا مشخص کردن کارهایی که دوست دارند در کنار هم انجام دهند به افراد کمک می‌کنند.

آنها به مراجع کمک می‌کنند تا استراتژی‌های مختلفی را برای دستیابی به اهداف خلق کند. یا  در مواقع لزوم ، به مراجع برای تغییر الگوهای تفکر، یادگیری مهارت‌های جدید، تغییر رفتارها یا تغییر در نحوه احساس و ابراز احساسات کمک می‌کنند.

برای مثال ممکن است از مراجع خواسته شود که در هنگام بروز افکار منفی به آهنگ‌گوش کنند و  یا پیاده روی کنند که به آن‌هاکمک می‌کند تا ذهن خود را منحرف کرده و از چنین افکاری را دور بمانند.

همچنین ممکن است به مراجع گفته شود که زمانی که دچار اضطراب و استرس هستند، افکار و احساسات خود را بنویسید. مشاور یا درمانگر ممکن است  به مراجع تکالیفی در منزل بدهد تا او بتواند برخی از مواردی را در خارج از جلسات مشاوره، تمرین کند.

هدف از مشاوره برطرف کردن اینگونه مشکلات عاطفی و ایجاد یک فرد سالم تر و با درگیری‌های درونی کمتر است. این امر باعث می شود تا مراجعین در باطن خود تأمل کنند تا بدانند که چه کسانی هستند و در زندگی چه هدفی دارند. این کمک می کند تا بینش روشنی از خودشان داشته باشند.

مزایای مشاوره فردی

  • افزایش خودآگاهی فرد
  •  تشویق خودآگاهی
  •  شناسایی مرزها
  •  تقویت مهارتهای ارتباطی
  •  و بهبود استفاده از مهارت‌های مقابله‌ای سالم
  •  افزایش خودآگاهی

مشاوره‌های فردی سعی در افزایش خود آگهی مراجع می‌کنند. خود آگاهی به معنی افزایش درک مراجع از احساسات، افکاری که در جریان جلسات مشاوره اتفاق می‌افتد. در این روش  فرد تشویق می‌شود همواره از خویش سوال کند که در حال حاضر چه اتفاقی در درون من می‌افتد.

مشاوره فردی به افراد تاثیر باورهایشان را بر رفتارهایشان نشان‌ می‌دهند. به طور خاص، درمانگران شناختی رفتاری، که از درمان شناختی رفتاری (CBT) استفاده می‌کنند، به مراجع می‌آموزند فاصله بین آنچه که فکر می‌کنند با آنچه که در واقعیت رخ می‌دهد را تشخیص دهند

تشویق به خود آگاهی

در مشاوره فردی مشاور یا درمانگر با انجام روش‌های مختلف مراجع را به درک بهتری از خودش سوق می‌دهد. مراجع در خود سفر می‌کند و از خود میپرسد که من کی هستم؟ باورها و ارزش‌های من چیست؟ چه چیزی زندگی را برای من معنی دار می‌کند؟ افراد در شبکه حمایتی من چه کسانی هستند؟ اینها سؤالاتی است که مشاوره در خط مقدم ذهن فرد قرار  می‌دهد.

شناسایی مرزها

مهارت‌های ارتباط میان فردی یکی از جنبه‌هایی که افراد برای حل آن به  مشاوره فردی مراجعه می‌کنند.بسیاری از مشکلات در حیطه مسایل ارتباطی و اجتماعی از عدم شناخت از مرزها ناشی می‌شود.

مرزها محدودیت‌های جسمی و عاطفی هستند که به تمایز خواسته‌ها، نیازها و ترجیحات یک شخص از شخص دیگر اشاره دارد. مهمترین جنبه ایجاد مرزها، شناخت مکان و فرد مورد نیاز شما است. برای برقراری ارتباط، ابتدا فرد باید به دنبال شناسایی و آگاهی از مزرهای خود و دیگری باشند. مشاور به فرد در شناخت ترجیحات و نیازها و مزرهای فردی کمک می‌کند.

مهارت‌های ارتباطی

مهارت‌های ارتباطی از مهارت‌های اساسی زندگی می‌باشد که به فرد در شکل‌گیری روابط اجتماعی سالم کمک می‌کند.مهارت‌های ارتباطی به دو صورت کلامی و غیر کلامی تعریف می‌شود.

مهارت‌های غیر کلامی به استفاده صحیح از زبان بدن، شناخت هیجانات آدمی، همدلی و … است. مشاور به  افراد کمک می‌کند که ضمن شناخت هیجانات خود و دیگران بتواند ارتباط سالمی را برقرار کند. که در آن نیازهای شخصی خود را در ضمن احترام به دیگران برآورده کند.

مهارت‌های مقابله ای سالم

از همه مهمتر، افراد مهارت‌های دفاعی ارزشمندی را در طول فرآیند مشاوره کسب می‌آموزند.به عنوان مثال ، مشاورانی که از درمان پذیرش و تعهد ACT یا دیالکتیک رفتاری درمانی DBT استفاده می کنند،

در طول جلسه روی تکنیک‌های ذهن آگاهی تمرکز می‌کنند، که در کاهش علائم اضطراب مؤثر است. این روش را ممی‌توان در زندگی روزمره به کار بست. علاوه بر این،  در درمان شناختی رفتاری CBT افراد را ترغیب می‌شوند از مهارت‌های دفاعی مربوط به الگوهای فکری افراد استفاده کنند.

به عنوان مثال، CBT توانایی فرد را در شناسایی محرک‌ها و افکار ناسالم مربوط به اضطراب و افسردگی افزایش می‌دهد. مشاورانی که CBT را تمرین می‌کنند، به افراد درمورد تغییر مسیر افکار خود و در نظر گرفتن دیدگاه مخاطب تشویق می‌کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *