یکی از تسهیلات بسیار خوبی که برای علاقمندان به تحصیلات آکادمیک فراهم است، استفاده از شرایط ثبت نام بدون کنکور دانشگاه،  در برخی رشته‌های دانشگاهی است، به این ترتیب داوطلب دیگر نگران کنکور و استرس قبول شدن یا نشدن در دانشگاه نخواهد بود و در صورتی که شرایط لازم را داشته باشد، می‌تواند به راحتی در یک دانشگاه معتبر ادامه تحصیل دهد. در این بخش به شرایط لازم برای ثبت نام بدون کنکور در دانشگاه‌های مختلف‌ می‌پردازیم.


یکی از تسهیلات بسیار خوبی که برای علاقمندان به تحصیلات آکادمیک فراهم است، استفاده از شرایط ثبت نام بدون کنکور در برخی رشته‌های دانشگاهی است، به این ترتیب داوطلب دیگر نگران کنکور و استرس قبول شدن یا نشدن در دانشگاه نخواهد بود و در صورتی که شرایط لازم را داشته باشد، می‌تواند به راحتی در یک دانشگاه معتبر ادامه تحصیل دهد. در این بخش به شرایط لازم برای ثبت نام بدون کنکور در دانشگاه‌های مختلف‌ می‌پردازیم.

ثبت نام بدون کنکور دانشگاه

شرایط اختصاصی ثبت نام بدون کنکور

شرایط ثبت نام بدون کنکور در برخی دانشگاه‌ها و رشته‌ها به گونه‌ای است که در صورت واجد شرایط بودن می‌توانید بدون نیاز به شرکت در آزمون در دانشگاه منتخب خود ادامه تحصیل دهید.

معدل لازم برای سوابق تحصیلی چند است؟

 ثبت نام در رشته‌های دانشگاهی بدون کنکور بر اساس سوابق تحصیلی داوطلب صورت می‌پذیرد. برای احراز شرط سوابق تحصیلی در ثبت نام رشته‌های بدون آزمون، اصل معدل دیپلم مد نظر قرار می‌گیرد، به این ترتیب باید بگوییم معدل پیش دانشگاهی هیچ تاثیری نداشته و صرفا سابقه تحصیلی مدرک دیپلم مورد ارزیابی واقع خواهد شد.

ثبت نام رشته‌های بدون کنکور دانشگاه آزاد

دانشگاه‌های آزاد در دو مقطع کاردانی و کارشناسی بدون آزمون دانشجو جذب می‌کنند، مهمترین شرط برای ثبت نام در رشته‌های این دانشگاه‌ها به صورت بدون آزمون، داشتن مدرک تحصیلی پایه متناسب با رشته‌ای است که داوطلب قصد ادامه تحصیل در آن را دارد.
ثبت نام برای داوطلبان بدون داشتن مدرک پیش دانشگاهی یا کاردانی امکان‌پذیر نیست، به این ترتیب دانش آموزان فنی و حرفه‌ای و کاردانش تنها در صورت داشتن مدرک کاردانی می‌توانند برای ثبت نام اقدام کنند.

شرط معدل برای دانشگاه دولتی فنی حرفه‌ای

برای ثبت نام در دانشگاه دولتی فنی و حرفه‌ای بدون آزمون، داوطلب باید دارای مدرک فارغ‌التحصیلی دوره دوم متوسطه در شاخه‌های فنی حرفه‌ای یا کاردانش بوده و یا دارای مدرک فنی حرفه‌ای دوره چهارساله نظام قدیم باشد.
شرط معدل برای ورود به دانشگاه فنی حرفه‌ای بر اساس معدل دیپلم صورت خواهد گرفت. طبق ضوابط حداقل معدل کل نباید کمتر از 12 باشد.

لیست رشته‌های بدون کنکور دانشگاه سراسری

بعد از این که قانون حذف کنکور به تصویب رسید، روند ثبت نام در رشته‌های بدون کنکور در دانشگاه های سراسری نیز تغییر کرد و در حال حاضر داوطلب می تواند در 85 درصد رشته‌های ارائه شده در دانشگاه‌های مختلف، بدون کنکور شرکت کند. قبولی در این رشته‌ها با توجه به بومی گزینی، تاثیر سهمیه مناطق و یا سهمیه ایثارگران همانند کنکور خواهد بود.

باید توجه داشت که رشته محل‌های پرطرفدار مانند رشته‌های پزشکی و قضایی و دندانپزشکی  و دیگر رشته‌های مشابه تمام ظرفیت خود را به پذیرفته شدگان کنکور سراسری اختصاص داده‌اند.

ثبت نام سوابق تحصیلی 99

ثبت نام داوطلبان ثبت نام بدون کنکور بر اساس سوابق تحصیلی در سال 99 در دوره ورودی مهر و بهمن ماه صورت می‌گیرد. داوطلبان باید بعد از ثبت نام در سامانه و مطالعه دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های بدون کنکور با توجه به رشته محل‌ها با ارائه کردن مدارک لازم اقدام به ثبت‌نام نمایند.

ثبت نام دانشگاه بدون کنکور پیام نور

داوطلبانی که علاقمند به تحصیل در رشته‌های بدون آزمون دانشگاه پیام نور هستند برای ثبت نام در ورودی نیم سال اول و یا دوم تحصیلی باید مطابق با زمان اعلام شده از سوی سازمان سنجش و با مراجعه به سایت رسمی این سازمان اقدام به ثبت نام نمایند.

ثبت نام دانشگاه آزاد 99

ثبت نام رشته‌های بدون کنکور دانشگاه آزاد نیز در دو نوبت انجام می‌گیرد که داوطلبان باید با توجه به اطلاعیه‌های سازمان سنجش
در زمان‌های اعلام شده جهت ثبت نام با آماده کردن مدارک لازم جهت ثبت نام اقدام کنند.

ثبت نام در 4 مقطع کارشناسی پیوسته، کارشناسی ناپیوسته، کاردانی پیوسته و کاردانی ناپیوسته با توجه به ضوابط اعلام شده جهت ثبت نام بدون کنکور برای نیم سال دوم سال تحصیلی 99 دانشگاه آزاد صورت خواهد گرفت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *