نشانه عزت نفس پایین

عزت نفس پایین می تواند مشکلات زیادی را برای افراد ایجاد کند و عملکرد آنها را تحت تاثیر قرار دهد. افراد با عزت نفس پایین همیشه از نظر عاطفی، جسمی یا روانی ضعیف هستند و اعتماد به نفس خود را از دست می دهند. شناخت علائم عزت نفس پایین برای کمک به شناسایی مشکل و اقدام برای حذف یا کاهش هر یک از علائم ضروری است. برای غلبه بر این مشکل تنها راه یافتن راه هایی برای افزایش عزت نفس و تمرین آن با خود است. در این مقاله به بررسی نشانه عزت نفس پایین پرداختیم.

 

تفاوت بین مفهوم اعتماد به نفس و عزت نفس

عزت نفس یعنی شناخت و احترام به خود. در حالی که اعتماد به نفس به توانایی های شما برای رسیدن به اهداف، آرزوها و زندگی موفق اعتقاد دارد. 

 

چرا عزت نفس مهم است؟

نشانه عزت نفس پایین

عزت نفس سالم می تواند نقش بسیار مهمی در موفقیت و انگیزه شما در زندگی داشته باشد. عزت نفس پایین می تواند مانع موفقیت شما در مدرسه یا کار شود زیرا معتقدید نمی توانید موفق شوید. داشتن عزت نفس سالم می تواند به شما کمک کند تا موفق تر باشید زیرا زندگی خود را با دیدی مثبت می گذرانید و معتقدید که می توانید به اهداف خود برسید.

 

 

 مواردی از نشانه‌ عزت نفس پایین 

عدم اعتماد به نفسافرادی که عزت نفس پایینی دارند نیز اعتماد به نفس پایینی دارند و بالعکس. اعتماد به نفس و توانایی های شما به شما این امکان را می دهد که بدانید می توانید برای مدیریت موقعیت های مختلف به خود اعتماد کنید. این عزت نفس به این معنی است که شما در بسیاری از جنبه های مختلف زندگی احساس راحتی می کنید و به خود احترام می گذارید که می تواند نقش مهمی در سلامت کلی شما داشته باشد.علائم عزت نفس پایین می تواند به این عزت نفس پایین کمک کند، اما عزت نفس پایین می تواند باعث کاهش عزت نفس یا بدتر شدن آن شود. یافتن راه هایی برای ایجاد اعتماد به نفس و توانایی های خود می تواند مفید باشد. شما می توانید با شرکت در جلسات مشاوره اعتماد به نفس و با کسب و تمرین مهارت های جدید، عزت نفس و عزت نفس خود را افزایش دهید.

 

1- عذرخواهی زیاد و احساس گناه

 اگر در حین انجام کاری مدام از طرف مقابل عذرخواهی می کنید و احساس گناه می کنید، فاقد عزت نفس هستید.

 

2- عدم الویت نسبت به نیازها و خواسته های خود

این زمانی ظاهر می شود که کار و نیازهای دیگران برای شما اولویت بیشتری نسبت به خواسته های خود داشته باشد.

                                                                                                                     

3- احساس می کنید که لایق موقعیت بهتری نیستید.

این احساس که ریشه در عزت نفس پایین دارد، باعث می شود افراد در روابط عاطفی بیمارگونه، شرایط کاری که با توانایی های آنها همخوانی ندارند باقی بمانند و نتیجه رضایت دادن انها به هر موقعیت بدی می شود.

 

4- ربط همه چیز به شانس

افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند قدرت قبول مسئولیت در قبال مسائل را ندارند و معتقدند که همه موفقیت ها با شانس مرتبط است. این افراد تاثیرات هوش، شخصیت و تلاش را بر خود نادیده می گیرند و تمام فکرشان بر شانس می باشد.

 

5- تقلید از سبک زندگی دیگران

 

کسی که خود را نمی شناسد و برای لباس پوشیدن، صحبت کردن یا انجام هر کار دیگری به دیگران نگاه می کند. او اعتماد به نفس پایینی دارد.

 

6- ترس از شکست 

افرادی که عزت نفس پایینی دارند به دلیل عدم اعتماد به توانایی های خود در مورد توانایی خود برای موفقیت شک دارند. در حالی که ممکن است از شکست ترس داشته باشند، تمایل دارند یا از چالش ها اجتناب کنند یا بدون تلاش واقعی سریع تسلیم شوند. این ترس از شکست را می توان در رفتارهایی که هنگام انجام کار اشتباه یا یافتن راه هایی برای پنهان کردن احساس بی کفایتی یافت می شود، مشاهده کرد. افراد ممکن است بهانه بیاورند، عوامل بیرونی را سرزنش کنند یا سعی کنند کار را کم اهمیت جلوه دهند.

 

7- مشکل در انتخاب بین مسائل و پایبندی به انتخاب ها

این افراد معمولا گزینه های کمی دارند و نمی توانند بین دو موضوع متفاوت یکی را انتخاب کنند. جالب است بدانید که برخی از این افراد مقید به انتخاب خود نیستند.

 

8- بی حد و مرز بودن

این امر باعث ایجاد مشکلات زیادی در زندگی افراد می شود و باعث درد و ناراحتی زیادی برای آنها می شود.

 

9- احساس اینکه دیگران شما را دوست ندارند.

نشانه عزت نفس پایین

یکی از نشانه های عزت نفس پایین این است که فکر می کنید دیگران شما را دوست ندارند یا از شما خوششان نمی آید.

10- برای تصمیم گیری مشکل دارند.

حتی اگر در مورد چیزی تصمیم بگیرند، در درازمدت با مشکل مواجه خواهند شد. همچنین برای تصمیم گیری های کوچک همیشه بر سر دوراهی قرار می گیرند و زمان زیادی را صرف تصمیم گیری نهایی می کنند.

 

11- عدم برقراری ارتباط با جنس مخالف

نشانه عزت نفس پایین

در بسیاری از موارد، افرادی که عزت نفس پایینی دارند، خود را برای داشتن شریک زندگی توانا یا ارزشمند نمی دانند. آنها فردی را که دوست دارند دور از دسترس می یابند و ارزش شروع گفتگو با او را ندارند.عزت نفس پایین باعث می شود باور کنید که نمی توانید توجه دیگران را به خود جلب کنید و تصور کنید که ویژگی یا اخلاق خاصی ندارید که دیگران شما را دوست داشته باشند.

 

12- نپذیرفتن هیچ انتقادی

یکی دیگر از نشانه های عزت نفس پایین، نپذیرفتن هرگونه انتقاد یا نظری در مورد کار یا رفتار یک فرد است.افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند، وقتی دیگران از آنها انتقاد می کنند یا درباره آنها نظر می دهند، واکنش پرخاشگرانه و خودخواهانه نشان می دهند و عصبانیت خود را از دست می دهند.چنین رفتارهایی می تواند حساسیت و آسیب پذیری شما را افزایش دهد. این بدان معناست که ممکن است با کوچکترین واکنش منفی آسیب ببینی. در نتیجه شادی شما همیشه به دیگران بستگی دارد.

 

13- قدردانی بیش از حد از دیگران

کمک کردن و نیکی کردن به کسانی که قدر آن را نمی دانند، حتی یکی از قوی ترین نشانه های افراد با عزت نفس پایین است.

 

14- صحبت های منفی، کینه توزانه و سرزنش وار با خود

اگر از آن دسته افرادی هستید که مدام خود را سرزنش می کنید و امواج منفی در اطراف شما به وفور در می آید، قطعا با کمبود عزت نفس و اعتماد به نفس مواجه هستید.

 

15- انجام کارهای اضافی و خرید هدایای زیادی برای دیگران

افرادی که عزت نفس پایینی دارند خدمات بیهوده ای را به دیگران ارائه می دهند، حتی برای کسانی که برای آن ارزشی قائل نیستند تا احساس نیاز کنند.

 

چرا باید به عزت نفس پایین توجه کرد؟

نشانه عزت نفس پایین

همانطور که می بینید، علائم عزت نفس پایین کم نیستند، موارد بسیار دیگری نیز وجود دارد که می توان به این لیست طولانی از علائم اعتماد به نفس پایین اضافه کرد. اگر یک یا چند مورد از این موارد را دارید، باید فوراً برای درمان علائم عزت نفس پایین یک بار و برای همیشه اقدام کنید. کسی که به خود احترام نمی گذارد در واقع چیزی ندارد! هر چقدر هم برای رسیدن به موفقیت مالی، تحصیلی و اجتماعی تلاش کنید، اگر نشانه هایی از عزت نفس پایین نشان دهید، چیزی به دست نمی آورید. بی دلیل نیست که عزت نفس بزرگترین دارایی انسان تلقی می شود.

 

بیشتر بخوانید : راضی کردن دیگران

 

تمرین هایی برای تقویت عزت نفس

 

از عقاید و نظرات خود آگاه باشید.

علائم عزت نفس پایین را بعد از یافتن آنها ارزیابی کنید. وقایع را چگونه توضیح می دهید؟ این افکار می توانند مثبت، منفی یا خنثی باشند.آنها همچنین ممکن است بر اساس واقعیت ها یا باورهای غیر منطقی باشند.اگر وقت بگذارید و به آنچه فکر می کنید توجه کنید، متوجه خواهید شد که آیا واکنش شما نسبت به آنچه اتفاق افتاده مناسب است یا مفید است.

 

موقعیت های آزار دهنده را شناسایی کنید.

 زمانی را به فکر کردن در مورد موقعیت هایی در زندگی خود اختصاص دهید که به نظر می رسد همیشه عزت نفس شما را از بین می برند. این می تواند یک پیشنهاد شغلی، برخورد با یکی از اعضای خانواده یا دوست یا مواجهه با یک رویداد تغییر دهنده زندگی، مانند از دست دادن شغل یا شریک زندگی باشد.

 

طرز فکر خود را تنظیم کنید.

نشانه عزت نفس پایین

به یاد داشته باشید که در مورد اظهارات متفکر و خوش بین باشید. روی جنبه های مثبت هر موقعیتی تمرکز کنید و از برچسب زدن مجدد افکار غم انگیز نترسید و مهمتر از همه، خودتان را ببخشید.

 

افکار منفی یا اشتباه را به چالش بکشید.

مهم است که از خود بپرسید که آیا افکار شما درست هستند یا نه. گاهی اوقات رها کردن باورهای قدیمی که بخشی از واقعیت شما شده اند ممکن است سخت باشد. درک کنید که غلبه بر هرگونه تصور منفی قبلی از زندگی که ایجاد کرده اید می تواند زمان ببرد و به صبر نیاز دارد.

 

کلام نهایی 

در این مقاله در مورد علائم عزت نفس پایین صحبت کردیم. گفتیم که عزت نفس پایین باعث می شود همیشه نظرات و عقاید دیگران را در اولویت قرار دهید و برای جلب رضایت دیگران دست به هر کاری بزنید. حتی کارهایی که نمی خواهید انجام دهید. برای بهبود عزت نفس و دستیابی به قدرت درونی خود می توانید از یک مشاور کمک بگیرید. خودتان را دوست داشته باشید و برای خود ارزش قائل باشید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *