ریشه خیانت همسر

نبود دانش صحیح استفاده از فضای مجازی، مشکلات مالی، عدم وجود تعهدات اخلاقی، تهاجم فرهنگی، نبود علاقه، تربیت های غلط خانوادگی و ده ها مورد دیگر می تواند زمینه ها و ریشه خیانت همسر را فراهم کند. خیانت همسر می تواند دو طرفه یا یک طرفه باشد. متاسفانه این موضوع از گذشته ها وجود داشته و بخصوص در سالهای اخیر آمار بالاتری را به خود اختصاص داده است.

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، اما زمانی که این اتفاق افتاد باید چه کاری انجام دهیم؟ انتخاب راه درست برای مواجهه با خیانت چیست همراه ما باشید:

خیانت چیست؟

خیانت در بین همه اقوام و سنت ها کلمه ای زشت و اقدامی ناپسند و غیراخلاقی است و هیچ جایی در میان خوبی ها ندارند. حال می تواند این خیانت در انواع و اقسام مختلف اتفاق بیوفتد در انگلیسی همانند زبان فارسی با عباراتی مانند betrayal , treason , treachery , … عنوان می شود.

خیانت همسر در زندگی مشترک قابل بخشش است یا خیر؟

شاید این سوال بسیاری از شما باشد که آیا خیانت قابل بخشش است یا خیر؟ توضیح و پاسخ به این سوال به شخص و شرایط او بستگی دارد. یعنی در برخی مواقع قابل بخشش و اغماض است اما در برخی مواقع خیر. روحیات و شخصیت دو طرف زندگی مشترک نیز بسیار مهم است.

توجه داشته باشید که عملکرد نادرست در این موضوع می تواند اختلاف دیگری را بوجود آورد که بیش از مشکل خیانت همسر، زندگی تان را تحت تاثیر خود قرار دهد.تشخیص این موضوع بهتر است توسط مشاور رواشناس انجام شود. دقت داشته باشید که توهم خیانت نیز در بین زوجین وجود دارد و تنها مشکوک بودن به همسر برای اثبات خیانت کافی نیست.

یکی از مهمترین تعهدات، پایبندی و وفاداری به همسر خویش است. متاسفانه به دلایل متعددی بهانه هایی برای بروز خیانت جور می شود تا شخص خیانت کننده خود را متقاعد کرده و وجدان راحتی داشته باشد. زمانی که شخصی ازدواج می کند یکسری تعهدات و مسئولیت ها همراه او خواهد بود.

ما همواره باید مراقب باشیم و اجازه ندهیم خیانت توسط خود ما یا بواسطه همسرمان اتفاق بیافتد. خیانت همسر دلایل بسیاری می تواند داشته باشد که در زیر به برخی از موارد مهم و اساسی اشاره شده است. دلیل شخص هر چیزی که باشد در هیچ حالتی پذیرفته نیست زیرا قداصت و پاکی امر ازدواج زیر سوال می رود.

 

دلایل اصلی خیانت همسر چه می تواند باشد؟

چند مورد مهم از دلایل خیانت همسر بشرح زیر است:

  • مشکلات اقتصادی و فقر
  • شبکه های اجتماعی
  • تربیت غلط خانوادگی
  • ازدواج اجباری و بدون علاقه

انواع خیانت همسر چیست ؟

خیانت انواع مختلفی دارد که بر اساس شرایط مختلف ارزیابی می شود. خیانت همسر در انواع عاطفی، جنسی، عاطفی جنسی و خیانت توافقی تقسیم بندی شده است.

خیانت همسر از نوع عاطفی

فرض کنید همسر شما علاقه دارد که با کلمات محبت آمیز وی را صدا کنید و یا علاقه به خرید گل دارد، حال فرض کنید شما دلیلی برای این موضوع نبینید، به این ترتیب اگر فرد دیگری پا به میدان بگذارد و با کلمات ساده محبت آمیز وارد ارتباط با همسرتان شود پروسه خیانت کلید می خورد. خیانت عاطفی ارتباط مستقیمی به افکار فرد دارد و به طور مستمر به روان وی مربوط است. خیانت عاطفی مربوط به سردی های عاطفی و یا عدم توجه به نیازهای عاطفی همسر است.

خیانت عاطفی از نوع بی وفایی مجازی نیز وجود دارد که مربوط به ارتباط با فرد دیگر است که در شبکه های اجتماعی دیده می شود و گاه با یک صحبت ساده اشتباه گرفته می شود.خیانت عاطفی مربوط به بی وفایی کلامی موضوع بسیار مهمی از نظر روانشناسی است. در واقع فرد از هم صحبتی با همسر خود احساس رضایت نمی کند.

خیانت همسر از نوع جنسی

مسائل مربوط به رابطه های فرازناشویی به این بخش بسیار تاکید می کند. این نوع از خیانت همسر از روی نارضایتی جنسی ، تنوع طلبی و یا مشکلات روحی است که گاه ریشه در کودکی فرد دارد.این نوع خیانت که از آسیب رسان ترین موارد موجود در پروسه روانشناسی است، مربوط به برقراری جنسی یک فرد با فرد دیگری غیر از همسر خود است.

خیانت همسر از نوع عاطفی جنسی

در واقع خیانت در این دسته به این شکل است که فرد در ابتدا وارد خیانت جنسی شده و پس از آن درگیر موارد احساسی می شود در چنین شرایطی با قطع رابطه عاطفی می توان شانس زندگی مجدد یافت.در دنیای روانشناسی و طبق جدیدترین آماری که موجود است، اغلب خیانت ها از نوع خیانت عاطفی جنسی هستند.

خیانت همسر از نوع توافقی

این موضوع در شهرهای بزرگ دیده می شود و به طبع آسیب های جبران ناپذیری هم به خانواده و هم به جامعه خواهد زد. برخی از افراد فکر می کنند خیانت توافقی بهتر از طلاق است اما این روش آسیب های جبران ناپذیری به روح و روان افراد می زند. خیانت توافقی کمی عجیب و غریب به نظر می رسد اما بخش مهمی از زندگی امروزه را به خود اختصاص داده است. در این روش همسران با رضایت هم وارد رابطه با فرد دیگری می شوند.

در این روش افراد روابط آزادانه جنسی و عاطفی برای هم تعیین می کنند. اگر گام های پنهان خیانت به درستی بررسی شود و حد و مرز اولیه تعریف شود، سایه سیاه خیانت هرگز بر روی زندگی و خانواده دیده نخواهد شد. افراد درست زمانی به دام خیانت گرفتار می شوند که فکرش را هم نمی کردند.

رابطه مشکلات اقتصادی با خیانت همسر

برای اینکه سوءبرداشتی نشود لازم به ذکر است منظور ما این است که حتما کسانی می توانند ازدواج کنند که در رفاه مالی هستند بلکه منظور ما این است بهتر است شخصی که اقدام به ازدواج می کند توانایی تامین هزینه های عادی را داشته باشد.در برخی موارد مشاهده می شود که خیانت همسر بخصوص خانم ها بدلیل مشکلات اقتصادی است. توصیه ما به جوانان عزیز بخصوص آقایان این است که در وضعیت اقتصادی خوب و یا حداقل متوسط که برای تامین هزینه های اساسی زندگی مشکلی نداشته باشند اقدام به ازدواج کنند.

نقش شبکه های اجتماعی در خیانت همسر چیست ؟

توصیه ما به زوجین این است که برای یکدیگر وقت بگذارند و اجازه ندهند اوقات بیکاری در شبکه های اجتماعی صرف شود.شبکه های اجتماعی یک محدود غیرقابل کنترل است و هر شخصی بخواهد می تواند به راحتی با دیگران وارد ارتباط شود. در این حالت اگر زمینه های خیانت در شخص وجود داشته باشد اینکار به راحتی از طریق شبکه های اجتماعی قابل انجام است.

تاثیر تربیت نادرست خانوادگی در خیانت

توصیه ما به خانواده های محترم این است که در تلاش و نظارت بیشتری برای کنترل و تربیت فرزندان خود بکار گیرند. اینکار نتیجه مطلوبی بر روی آینده فرزندان شما خواهد داشت.عدم کنترل و توجه به اصول اخلاقی از دوران کودکی در بروز خیانت موثر است.

از والدین عزیز تقاضا می کنیم دختران و پسران خود را به ازدواج اجباری گرفتار نکنید که غالبا نتیجه خوبی نخواهد داشت. در بسیاری از مواقع نیز نبود عشق و علاقه در زندگی مشترک می تواند زمینه های خیانت همسر را بوجود آورد.خوشبختانه آمار و تعداد ازدواج های اجباری نسبت به گذاشته کاهش قابل توجهی داشته است اما به این معنی نیست که وجود ندارد.

عمده دلایل خیانت مرد به زن چیست؟

دلایل خیانت مرد به زن که مستقیما با زن در ارتباط می باشد بشرح زیر است:

  • عدم رعایت بهداشت فردی توسط زن
  • نبود هنر همسرداری در زنان
  • عدم توانایی و یا عدم توجه به روابط زناشویی
  • بداخلاقی و بدخلقی

عمده دلایل خیانت زن به مرد چیست؟

دلایل خیانت زن به مرد که مستقیما با مرد در ارتباط می باشد بشرح زیر است:

  • عدم توانایی و یا عدم توجه به روابط زناشویی
  • نبود هنر همسرداری در مردان
  • بداخلاقی، بدخلقی، بی احترامی و …
  • عدم رعایت بهداشت فردی توسط مرد
  • اعتیاد، مشکلات اقتصادی، عدم توجه و …

نشانه های اصلی خیانت همسر چیست ؟

سعی می کنند جواب همدیگر را با پاسخ های کوتاه بدهند و در خفیف ترین حالت مشخص است که اصلاً تلاشی برای بهتر شدن رابطه نمی کنند. این افراد تمایلی به اصلاح رابطه ندارند و مسیر سرد عاطفی را دنبال می کنند. در واقع یکی از مهمترین نشانه های خیانت همسر فاصله عاطفی است. در اولین گام روابط عاطفی بین زن و شوهر کم می شود. افراد علاقه ای به دیدن و هم صحبتی با هم ندارند و به خوبی از هم فرار می کنند.

مثلاً اگر در گذشته در طول روز یک ساعت با هم حرف می زدند، با گذر زمان این صحبت به روزی چند دقیقه رسیده است و گاه در طول روز اصلاً حرفی رد و بدل نمی شود. پنهان کاری از نشانه های مهم خیانت همسر محسوب می شود.  از دیگر نشانه های خیانت همسر کاهش وقتی است که برای هم می گذارند. در واقع فاصله عاطفی بخش کیفی زندگی است و وقت گذرانی مربوط به بخش کمی می شود.

اگر همسر شما بسیار اصرار دارد که زمان بیشتری برای دوستانتان بگذارید و به زبانی ساده تر شما را دنبال نخود سیاه می فرستد، یعنی بخشی از گناه خود را کمتر می سازد. به هر صورت تشویق در این زمینه بسیار مشکل ساز است و در صورتی که جنبه افراطی به خود بگیرد دیگر شرایط جبران نخواهد داشت. همسران نسبت به هم رازهایی ایجاد می کنند و سعی می کنند مسائل مهم زندگی را از هم مخفی نگه دارند. این بخش بسیار واضح است و معمولاً همسران به زودی متوجه می شوند که پارتنرشان موضوعی را از آنها مخفی می کند.

خیانت همسر با مهربانی افراطی چگونه اتفاق می افتد ؟

شاید باورش کمی سخت باشد اما از دیگر نشانه های خیانت همسر مربوط به خوبی بیش از حد است. اینکه همسر شما در یک دوره زمانی مشخص شما را به محبت رگبار کند در واقع سرپوشی است که بر روی اشتباهات خود می گذارد و قصد دارد با مطلوب نشان دادن موقعیت زندگی شما را از اصل داستان دور کند.

هزینه زیادی برای شما می کند، سعی می کند به گفته های شما خوب یا بد پاسخ مثبت دهد. به مواردی که در گذشته حساسیت نشان می دهد، اهمیت زیادی نمی دهد. اصرار دارد بهترین لباس را بخرید و هزینه زیادی برای فرزندان می کند.

و در آخر..

آسیب هایی که از کودکی فرد را مورد احاطه قرار داده، ترویج رفتارهای مجازی، رویاپردازی های غیر عادی از دیگر عوامل مهم بروز خیانت همسر محسوب می شود. روانشناسان معتقد هستند که افراط و تفریط از اصلی ترین دلایل خیانت در افراد است. ابراز علاقه بیش از حد و یا کوتاهی، اهمیت دادن یا بی محلی، یا کنترل گری زیاد و اهمیت دادن پی در پی یا بی اهمیتی مطلق از عوامل مهم در شکل گیری خیانت همسر هستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *