خیانت عاطفی

خیانت عاطفی در زندگی زناشویی با رابطه دوستی ساده، آغاز می‌شود. اما زمانی که فرد تمام انرژی عاطفی خود و زمان زیادی را با فردی، غیر از شریک زندگی‌اش می‌گذراند، این دوستی در گذر زمان، به رابطه عاطفی قوی تبدیل می‌شود. در نتیجه صمیمیت روابط زناشویی به‌مرور زمان از بین می‌رود.

بسیاری از نظریه‌پردازان راجع به ازدواج، معتقدند، خیانت عاطفی در زندگی زناشویی، نوعی تقلب به شمار می‌رود که شما سر شریک زندگی خود را کلاه می‌گذارید، حتی اگر رابطه جنسی با طرف مقابل برقرار نمی‌کنید. اگرچه بسیاری از این روابط عاطفی، به تدریج منجر به داشتن رابطه جنسی نیز می‌گردد.

دردناک‌ترین و زجرآورترین نتیجه خیانت عاطفی، این است که فردی که همسرش به او خیانت کرده، حس می‌کند به او دروغ گفته شده، فریب ‌خورده و به او خیانت شده و در نتیجه بزرگترین پایه های شراکت یعنی اعتماد فرو ریخته می شود  هر قسمت از زندگی همسرتان، باعث بی‌اعتمادی شما می‌گردد.

در ادامه مقاله، ما از تأثیراتی که خیانت عاطفی بر زندگی زناشویی می‌گذارد، صحبت خواهیم کرد. نشانه‌های وجود این خیانت را بررسی می‌کنیم و راهکار‌هایی برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی به شما ارائه می‌دهیم. در صورت بروز چنین مشکلاتی، حتماً با مشاورین روان‌شناس متخصص مرکز مشاوره راز ماندگار، تماس حاصل فرمایید. برای اطلاعات بیشتر، به سایت مرکز مشاوره راز ماندگار، بخش مشاوره روانشناسی مراجعه کنید.

خیانت عاطفی

خیانت عاطفی در زندگی زناشویی چه موقع اتفاق می‌افتد؟

خیانت عاطفی وقتی است که نه‌تنها فرد، تمام انرژی عاطفی خود را صرف کسی، غیر از همسرش می‌کند، بلکه حمایت عاطفی نیز دریافت کرده و با فرد جدید معاشرت می‌کند. فرد احساس نزدیکی زیادی به‌طرف مقابلش پیدا می‌کند که می‌تواند باعث بروز احساسات جنسی در او گردد.

اگر حس می‌کنید، همسرتان عاطفه و احساس خرج شما نمی‌کند و بالعکس، افکار و احساسات صمیمانه‌ای نسبت به کسی غیر از شما دارد، خیانت عاطفی در حال شکل‌گیری است.

خواسته‌ها و نیازهای خود را بالاتر از همسرتان قرار می‌دهید:

رابطه زناشویی بر اصل اشتراک و عدالت استوار است. محققان معتقدند، گاهی برخی افراد نیازها و خواسته‌های همسرشان را به نیازهای خود ارجحیت می‌دهند.

این کار، تنها به این دلیل نیست که افراد احساس بهتری پیدا می‌کنند، بلکه در ارتباط زناشویی این کارها نشان می‌دهد که شما شخص مقابلتان را درک کرده، آنها را تشویق می‌نماید و از آنها مراقبت می‌کنید.

هنگامی که شما، نیازها و خواسته‌های همسرتان را نادیده بگیرید و یا به نیازهای خودتان بیشتر اهمیت بدهید، به‌آرامی روابطتان دچار مشکل می‌شود.

این درست است که نیازهای خودتان هم اهمیت دارند، اما نگرانی شما باید نیازهای همسرتان باشد. در کنار آن، باید بدانید چگونه هر دوی شما تلاش کنید تا خواسته و نیازهای یکدیگر را برطرف نمایید.

به‌مرورزمان توجه به خواسته‌های خود و نادیده‌گرفتن خواسته همسر باعث می‌شود، رابطه‌تان دچار آسیب شود. به‌خصوص هنگامی که همسرتان هنوز به نیازهای شما اهمیت بیشتری می‌دهد، این رفتارها باعث ایجاد خشم و تنفر در رابطه می‌شود.

این یک نمونه از خیانت‌های آسیب‌زننده می‌باشد. دوست داشتن یک نفر، تنها در گفتار نیست، این دوست داشتن را باید در رفتار نیز بروز داد.

به وجود همسرتان در زندگی آن‌قدر مطمئن باشید که باعث بشود هر رفتار نا‌مناسبی با او داشته باشید:

هنگامی که زمان زیادی را با شخصی می‌گذرانید، آن شخص را بخشی از خودتان تصور می‌کنید. او دیگر فرد غریبه، برای شما نخواهد بود، بلکه اعضای خانواده شماست و در قلبتان جای دارد. وقتی شما از ابراز دوست داشتن خودداری می‌کنید، احساساتتان را بروز نمی‌دهید و کلماتی مانند “ببخشید” و” لطفاً” را در زندگی استفاده نمی‌کنید، طرف مقابل حس می‌کند، شما آن‌قدر به حضورش در زندگی مطمئن هستید که به هر طریقی با او رفتار می‌نماید.

اگر همسر شما حس کند موردتوجه شما قرار نمی‌گیرد، احساس تنفر در او پدید می‌آید. اگر شما فعالیت‌های مانند، تمیزی خانه یا کمک در نگهداری فرزندان را متوقف کنید و نقش همسرتان در زندگی را نادیده بگیرید و یا از او تشکر نکنید، به نقطه ای از زندگی می‌رسید که تنها مانند دو هم‌خانه، زندگی می‌کنید.

این نوع خیانت‌های آسیب‌زننده در زندگی تأثیر منفی خود را نشان می‌دهد. یک شخص از تلاش فرد مقابل در زندگی تشکر نمی‌کند و عملاً تلاش او را نادیده می‌گیرد. طرف دیگر حس می‌کند، بیش از اندازه در حال تلاش است و کسی قدر او را نمی‌دانند و این موجب رشد احساس تنفر در وی می‌شود.

زمانی در روز را فکر کنید، چرا همسرتان را دوست دارید. به او کمک کنید، به حرف‌هایش گوش دهید و کلمات لطفاً” و “تشکر” حتماً استفاده نماید.

ایستادگی نکردن برای شریک زندگی خود:

شما و همسرتان یک تیم هستید. وقتی کسی هم تیمی شما را اذیت یا مسخره کند، شما باید در برابر آن شخص بایستید، مهم نیست اگر شخص مقابل، دوست شما، همکاران یا مادرتان باشد.

وقتی ازدواج می‌کنید، همسر شما نزدیک‌ترین فرد به شما است. اگر به‌عنوان‌مثال مادر شما معتقد است، همسرتان مناسب شما نیست، این وظیفه شماست که از همسرتان حمایت کنید.

چگونه شما تحمل نمی‌کنید اگر کسی راجع به فرزندتان بد بگوید، پس چرا به دیگران اجازه می‌دهید راجع به شریک زندگی‌تان اظهارنظر کنند.

گاهی خیانت خارج از محیط خانواده رخ می‌دهد، مثلاً دوستانتان به روش شما برای نحوه تربیت فرزندان موافق نیستند و یا همکاری که دائماً راجع به خانه و همسرش شکایت می‌کند و سعی می‌کند نکات منفی در همسر شما نیز پیدا کند.

این یکی از انواع خیانت‌های آسیب‌زننده است که بسیاری از مردم نسبت به آن آگاهی ندارند. اگر به دیگران اجازه دهیم، به همسرمان بد بگوید و برخلاف او حرفی بزنند، ما هم شریک جرم آنها هستیم و این کار موجب ازهم‌پاشیدن رابطه‌مان در درازمدت خواهد شد.

دروغ گفتن به همسر حتی برای چیزهای بی‌اهمیت:

دروغ گفتن به شخصی به‌خصوص شخصی که به شما نزدیک است، از نوع خشونت‌هایی علیه حقوق انسان‌ها به شمار می‌رود. هرچقدر روابط نزدیک‌تری با طرف مقابل داشته باشید، این نوع خیانت‌های آسیب‌زننده تأثیرات منفی بیشتری بر ارتباط گذاشته و موجب افزایش بی‌اعتمادی می‌شود.

دروغگویی به‌هیچ‌عنوان درست نیست. اگر دروغ شما، برملا شود، اعتماد شریک زندگی‌تان از بین می‌رود. اگر شما در مورد اتفاق‌هایی در زندگی‌تان دروغ بگویید و پنهان‌کاری کنید، چرا شما در آن زندگی مانده‌اید؟

رابطه ایده‌آل بر مبنای اعتماد، صمیمیت، احترام دوطرفه و آزادی‌های شخصی، مبتنی است.  آزادی واقعی زمانی به وجود می‌آید که بدانیم چگونه با طرف مقابل خود رفتار کنیم. اگر سعی کنیم همیشه با همسرمان صادق باشیم، می‌توانیم عشق بین خود را زنده نگه داریم.

از کمبودها و نقاط ضعف همسر ما سوءاستفاده نماییم:

بسیاری از رفتارها به‌عنوان رفتارهای کنترل‌گرانه و نامناسب محسوب می‌شوند، اما یکی از این رفتارها، تلاش برای تغییر دادن طرف مقابل است. افرادی که در این کار مهارت دارند، تمام‌وقت این‌گونه رفتارهایشان را توجیه کرده و سعی می‌کنند شما را کنترل نمایند.

گاهی افراد کنترل‌گر، از نقاط ضعف و کمبودهای شما علیه خودتان استفاده می‌کنند. به‌عنوان‌مثال، این افراد تمام‌وقت به شما تذکر می‌دهند که کاری را اشتباه انجام داده‌اید یا موضوعی که می‌دانند شما روی آن حساسیت دارید را بارها به شما گوشزد می‌کنند.

گاهی به شما می‌گویند، اگر آنها جای شما بودند، آن کار را بهتر انجام می‌دادند و حتی گاهی به شما می‌گویند شما می‌توانید فرد بهتری باشید اما با کمک آن ها. با استفاده از این نشانه‌ها و احساس اینکه شریک شما از نقاط ضعف شما استفاده می‌کند، آگاه باشید که رابطه شما دچار آسیب جدی شده است.

 

از همسرتان فاصله عاطفی بگیرید:

نادیده‌گرفتن، می‌تواند باعث ایجاد فاصله عاطفی بین زوجین گردد. فاصله عاطفی را به این‌گونه توضیح می‌دهیم: کمبود ارتباط عاطفی، معنوی و یا ذهنی با شریک زندگی.

وقتی همسرتان واکنشی نشان می‌دهد که در آن صمیمیتی وجود ندارد و یا آن واکنش دور از انتظار شما است، این به آن دلیل است که او نمی‌خواهد به شما نزدیک شود. فاصله عاطفی می‌تواند به‌صورت جدایی جسمی و فیزیکی نیز بروز پیدا کند.

اگر شما و همسرتان در یک اتاق حضور فیزیکی دارید اما رابطه ندارید، فاصله بینتان رخ‌داده است که می‌تواند به جدایی ختم شود. نادیده‌گرفتن، موضع گرفتن در برابر چیزهای بی‌اهمیت، وقت‌گذاشتن زیاد با دوستان و همکاران، توجه بیش از اندازه به کار یا وجود معضلاتی که در مورد آنها با همسرتان صحبت نمی‌کنید، هم از نشانه‌های فاصله عاطفی است.

فشار آوردن به همسر برای ایجاد تغییر در او:

این نکته را باور داشته باشید که شما باید با همسرتان باشید، برای آنچه آنها “هستند”، نه آنچه آنها “باید باشند”. اما معمولاً افراد در روابط به این‌گونه نیستند. افراد سیگاری می‌دانند سیگار مضر است اما نمی‌توانند، تنها به دلیل اینکه شما از آنها می‌خواهید، از آن دست بکشند. آنها هنگامی موفق می‌شوند که خودشان بخواهند این کار را انجام دهند.

شما نمی‌توانید کسی را تغییر دهید، مثلاً بگویید همسر من آدم فوق‌العاده است اگر نظم را بیشتر رعایت کند. این حقیقت زندگی است که شما تنها می‌توانید خودتان را عوض کنید. سعی در ایجاد تغییر در همسرتان یکی از خیانت‌های آسیب‌زننده در روابط مشترک است.

رفتارها و ارتباطات سالم و مناسب، می‌تواند باعث تحکیم روابط بین زوجین گردد و این خود باعث می‌شود افراد به‌مرور تغییراتی را در سبک زندگی و رفتارهایشان ایجاد کنند.

تفاوت خیانت عاطفی با دوستی

دوستی می‌تواند به‌راحتی به خیانت عاطفی تبدیل شود. این اتفاق هنگامی رخ می‌دهد که اطلاعات خصوصی ردوبدل شده، از حد خود فراتر برود.

یکی از اساسی‌ترین تفاوت‌های بین دوستی و این‌گونه خیانت‌ها، این است که خیانت عاطفی، همیشه به‌صورت راز می‌ماند و فرد سعی در پنهان کردن آن می‌کند، درصورتی‌که در دوستی معمولی، فرد به‌راحتی دوستی خود را بیان می‌کند و از بیان آن ترسی ندارد.

تفاوت دیگر این که افرادی که وارد روابط عاطفی دیگر می‌شوند حس می‌کنند از لحاظ جنسی به یکدیگر تمایل دارند.

علائم هشداردهنده برای خیانت عاطفی:

در اینجا به علائمی اشاره می‌کنیم که به شما هشدار می‌دهد، شاید در حال خیانت به شریک زندگی‌تان باشید.

  • زمان‌های تنهایی‌تان را با فردی غیر از همسر خود می‌گذرانید.
  • تصور می‌کنید این شخص بهتر از همسرتان شما را درک می‌کند.
  • گذران وقت کمتر با شریک زندگی‌تان
  • رابطه جدیدتان را از دیگران پنهان می‌کنید.
  • علاقه کمتری به صمیمیت و دوستی با همسرتان دارید.
  • مشغول بودن با فرد جدید و رؤیاپردازی راجع به این رابطه
  • صحبت در مورد افکار، احساسات و مشکلات با فرد جدید، به‌جای صحبت با همسر
  • اگر کسی راجع به رابطه جدید از شما بپرسد، بلافاصله می‌گوید: تنها با هم دوستیم.
  • کناره‌گیری از شریک زندگی
  • مقایسه کردن همسر با شخص تازه‌وارد خود

خیانت عاطفی از جانب همسر

نشانه‌های خیانت:

در ادامه به بیان علائمی می‌پردازیم که نشان‌دهنده روابط عاطفی همسر شما با شخص دیگری است.

  • همسرتان از شما کناره‌گیری می‌کند
  • تمام‌وقت در حال انتقاد از شما است.
  • رفتارهای مرموزانه و مشکوک همسرتان زیاد می‌شود، مثلاً، دائماً موبایل خود را قایم می‌کند یا روی آن رمز می‌گذارد.
  • هنگامی که به طور ناگهانی وارد اتاق می‌شوید، صفحه کامپیوتر خود را خاموش می‌کند.
  • همسرتان به طور ناگهانی، علاقه خاصی به تکنولوژی و فعالیت‌های خاص از خود نشان می‌دهد.
  • شریک زندگی‌تان، زمان‌های زیادی را به بهانه پروژه، بیرون از خانه می‌گذراند.
  • همسرتان از نام، فرد موردنظر، مرتب استفاده می‌کند.
  • شما راجع به نظرات این فرد، ممکن است بارها از زبان همسرتان شنیده باشید.
  • حس ششم، به شما می‌گوید، اتفاقی در راه است.
  • اگر تمام این موارد را به همسرتان بگویید، او سعی می‌کند از خودش دفاع کند و شما را دیوانه خطاب می‌کند.

 چگونه از زندگی زناشویی خود در برابر خیانت عاطفی، محافظت نماییم؟

بحث‌های زیادی در مورد چگونگی حفظ زندگی در برابر آسیب و خیانت عاطفی در زندگی زناشویی وجود دارد. بهترین راه حلی که می‌توان برای حفظ زندگی به کاربرد، این است که هر دو طرف با کمک هم بر پایه دوستی و اعتماد، روابط خود را مستحکم نمایند.

در کتاب نیومن به نام خیانت عاطفی وراهکارهای ارتقاء و ثبات ازدواج و ۱۰ راز داشتن روابط خوب، او پیشنهاد می‌دهد، افراد با دوری از دوستی با جنس مخالف، می‌توانند ازدواج خود را از گزند خیانت عاطفی دورنگه دارند. او معتقد بود، محدودکردن دوستی و روابطمان، تنها راه مهم، برای نجات زندگی زناشویی است.

دلیل این که بسیاری از افراد این نظریه را دوست ندارند و مخالف آن هستند، این است که دوری از دوستی‌ها، باعث کناره‌گیری اجتماعی زوج می‌شود. کناره‌گیری از دوستان، یکی از نشانه‌های سوءاستفاده عاطفی از همسر می‌باشد. شریک زندگی، حق ندارد دوستی‌ها، علایق و محدوده شخصی همسرش را، ۱۰۰ درصد محدود نماید.

نیومن، البته پیشنهاد دیگری نیز برای بهبود روابط زوجین ارائه داده است. انجام این کارها باعث می‌شود، آن‌ها کمتر از لحاظ عاطفی به یکدیگر خیانت کنند. پیشنهادها شامل موارد زیر هستند:

  • هفته‌ای ۴ بار زوجین با یکدیگر گفتگوهای طولانی‌مدت داشته باشند.
  • هفته ای یک روز، یکدیگر را بیرون از خانه ملاقات کنید.
  • ماهی یکبار برنامه‌ای، برای داشتن شب رمانتیک در کنار هم، بریزند.
  • روزی ۵ دقیقه یکدیگر را نوازش کنند.

به خودتون کمک کنید

شما می‌توانید با همکاری یکدیگر رابطه مبتنی بر اعتماد و دوستی برقرار نمایید. ما پیشنهاداتی برای ایجاد رابطه محکم و عاری از خیانت عاطفی در زندگی زناشویی به شما می‌دهیم:

  • یکدیگر را در مراحل مختلف زندگی حمایت کنید.
  • هر روز مکالمه راجع به مسائل روز داشته باشید (در مورد مشکلات، برنامه‌ها و احساسات شخصی صحبت کنید).
  • لحظات شادی را برای یکدیگر رقم بزنید، فعالیت‌های لذت‌بخش را در اولویت زندگی خود قرار دهید.
  • یاد بگیرید، چگونه تعارضات سالم و به‌دوراز رفتار نامناسب در ازدواج داشته باشید
  • تعادل را در زندگی‌تان حفظ کنید
  • آسیب‌ها را جدی بگیرید و فوراً درصدد رفع آن برآیید.
  • به یکدیگر احترام بگذارید.

تأثیرات خیانت عاطفی:

هنگامی که وارد رابطه عاطفی با فردی غیر از همسرتان می‌شوید، هم شما، هم طرف مقابل، تنها به نکات مثبت یکدیگر توجه می‌کنید. هیچ عیب و ایرادی را در یکدیگر نمی‌بینید و هیچ تلاشی برای یافتن عادات منفی، نیز نمی‌کنید.

تصویری که شما از طرف مقابل در ذهن دارید، بر اساس فانتزی، تخیلات و ایده‌پردازی‌های شخصی شما است. این عوامل باعث می‌شود شما برای ساختن رابطه اشتیاق فراوانی نشان دهید.

هنگامی که این روابط به رابطه جنسی مبدل شود، اثرات مخرب خود را بر زندگی زناشویی می‌گذارد. صمیمیتی که در این روابط عاطفی به وجود می‌آید، به‌مراتب از رابطه جنسی عمیق‌تر، خواهد بود، چون شما با تمام عاطفه و احساس خود وارد این رابطه شده‌اید. برای حفظ زندگی، سعی کنید با رعایت نکات گفته شده، از بروز خیانت عاطفی در زندگی‌تان جلوگیری نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *