تفاهم نداشتن

در بسیاری از روابط به دلیل تفاهم نداشتن زوجین با همسر خود به مشاور روان‌شناس مراجعه می‌کنند. این اتفاق حتی در قوی‌ترین روابط هم اتفاق می‌افتد. اگر سوءتفاهم‌ها بین شما وکسی که دوستش دارید مشترک است، ممکن است خیلی اوقات بدترین استرس‌ها و اضطراب‌ها را در زندگی خود تجربه نمایید.

این نکات می‌تواند به شما کمک کند درک بیشتری نسبت به یکدیگر و تفاوت‌هایتان داشته باشید. زمانی که یک زن و مرد وارد یک رابطه می‌شوند علاقه و اشتیاقی در بین آنها حاکم است که بسیاری از نکات منفی را در رابطه ندید می‌گیرند و به‌مرورزمان این نکات منفی در یک ارتباط پررنگ‌تر خواهد شد و در آخر زوجین به این فکر می‌کنند که با هم تفاهم ندارند و به‌خاطر تفاهم نداشتن باید از یکدیگر جدا شوند که این یک تصمیم عامیانه است.

اول باید تفاوت‌هایتان را بشناسید و بعد تصمیم به حل آن بگیرید و در نهایت راه حلی برای ارتباطتان داشته باشید که تمام این موارد را می‌توانید از یک مشاور روان‌شناس باتجربه کمک بگیرید.

تفاهم نداشتن با یکدیگر

دلایل تفاهم نداشتن با همسر و راهکارهای آن:

توجه کنید که اگر راهکارهای ارائه شده برای حل مشکلات بین شما و همسرتان پاسخگو نبود هرچه سریع‌تر به یک مشاور روان‌شناس مراجعه کنید و مشکلات خود را پیش از آنکه زندگی شما و همسرتان را بیش از حد تحت تأثیر قرار دهد حل کنید و هر چه سریع‌تر به دنبال راهی برای درمان مشکلات وجود آمده هرچند کوچک باشید. زیرا این مشکلات زنگ خطری برای فروپاشی زندگی و روابط بین شما است.

عشق باعث می‌شود که در ابتدا با شخصی آشنا شویم و در ابتدای آشنایی همه چیز خوب پیش می‌رود و دو طرف به این فکر می‌کنیم که کاملاً همدیگر را می‌توانیم درک کنیم و تمام مواردی پیش می‌آید قابل‌حل است.

در اوایل آشنایی از تمام موضوعات و ایرادات و رفتارهای طرف مقابلمان چشم‌پوشی می‌کنیم و به‌خاطر علاقه‌ای که به آن فرد داریم اگر اشتباه و یا رفتاری از او سرزده ندید می‌گیریم و به این موضوع می‌اندیشیم که زمان حل‌کننده مشکلات است و این طرز فکر کاملاً اشتباه است. زمان قبل از ازدواج زمان آشنایی زوجین است، زمانی طلایی برای شناخت تفاوت‌ها و تغییرات و رفتارها.

مشکلات ارتباطی در هر رابطه‌ای وارد می‌شود و ارتباطی به قدمت رابطه ندارد. تفاهم نداشتن زوجین در هر موضوعی رخ می‌دهد و مثل تفاهم نداشتن در انتخاب لباس، غذا، رفتار، طرز فکر و …….. و خیلی از این موارد قابل‌حل و بالعکس است.

هر چه‌قدر که یک رابطه طولانی‌تر می‌شود تفاوت‌ها نمایان‌تر است. دو نفر از دو خانواده و طرز فکر و اجتماع و طرز پرورش و طرز رفتار و سبک زندگی متفاوت بعد از مدتی به تفاوت‌ها پی می‌برند و بعد از مدت زمانی به این فکر می‌کنند که چقدر باهم فرق دارند و این همان شکوفایی تفاوت‌ها در بین افراد است که در آخر زن و مرد فکر می‌کنند که باهم تفاهم ندارند و نداشتن تفاهم اول جرقه مشکلات است.

ما یک مغز اتوماتیک داریم که باعث صرفه‌جویی در وقت و انرژی می‌شود. مغز ما به طور خودکار آخرین خاطرات، قضاوت‌ها و افکار را از تجربه با فردی که داشتیم به یاد می‌آورد. به‌این‌ترتیب، در هر اتفاقی، ما موقعیت‌های مشابه از زندگی مشترک را به یاد می‌آوریم و رفتار همسرمان را در موقعیت‌های متفاوت مقایسه می‌کنیم و اگر اکنون مانند گذشته رفتار نمی‌کند، دچار سوءتفاهم با او می‌شویم و حتی بدتر از آن، فکرهایی به مغزمان خطور می‌کند و به‌تنهایی رفتارها و عکس‌العمل‌های همسرمان را تجزیه‌وتحلیل می‌کنیم و ممکن است به او شک کنیم.

ما به‌عنوان یک انسان، بیشتر روی اطلاعات منفی تمرکز می‌کنیم و این یک دستورالعمل مغزی است که اول به نقاط منفی می‌پردازد و وقایع و تجربیات منفی تأثیر بیشتری نسبت به همان تعداد مثبت دارند اکثر افراد در بروز یک مشکل سریعاً به نقاط منفی طرف مقابل می‌پردازند و از نقاط مثبت طرف مقابل خود چشم‌پوشی می‌کنند که این خود باعث بروز مشکلات دیگر خواهد بود که به وجود می‌آید.

وقتی زوجین در حال مشاجره و جروبحث هستند، اغلب به دنبال توضیحات منفی برای رفتار شریک زندگی خود هستند و رفتارهای ناخوشایند و زننده را به زبان می‌آورند و مکرراً به آن می‌پردازند.

آن هاروی نقص‌ها و کاستی‌های یکدیگر و رابطه تمرکز می‌کنند که همین موضوع باعث بر هم ریختگی یک رابطه خواهد شد. باید حتماً بتوانید هر دو نفر شرایط را به نحو احسن مدیریت کنید و حتماً برای حل موضوعاتی که در رابطه به وجود آمده با یک مشاور روان‌شناس ارتباط بگیرید تا مشکلات را حل نمایید و اگر واقعاً نداشتن تفاهم در یک رابطه تأیید شد به حل آن بپردازید و از مشاجرات بیش از حد و دعوا و قهرهای مکرر جلوگیری نمایید که اگر این رفتارها تکرار شود باعث جدایی و فروپاشی در یک رابطه می‌گردد.

راه های ساده برای تفاهم بین زوجین

11 راه‌حل ساده برای تفاهم بین زوجین در زندگی

1.تا جایی که می‌توانید طرف مقابل را مقصر ندانید و دوطرفه به موضوع بپردازید.
۲. دلخوری‌های پیش‌آمده و مشکلات بینتان را کوتاه و مختصر بیان کنید و از زیاده‌گویی بپرهیزید.
۳. موقعیت و شرایط همسرتان را درک کنید و بعد به قضاوت بپردازید.
۴. بلندی صدای خود را کنترل کنید و به‌آرامی راجع به موضوع پیش‌آمده صحبت کنید.
۵. به زبان بدن یکدیگر توجه کنید و در صحبت‌کردن و انتقاد زیاده‌روی نکنید.
۶. بیان احساسات را در مکالمات روزمره خود بیاورید و سعی نکنید با دوری کردن از طرف مقابلتان او را متوجه رفتارهایش کنید.
۷. قهر نکنید زیرا این موضوع باعث تشدید مشکلات می‌شود. با قهر کردن مشکلی حل نخواهد شد.

۸. انتقاد نکنید یا درخواست تغییر از همسرتان نداشته باشید زیرا این موضوع شرایط را سخت‌تر خواهد کرد.
۹. از همسر خود توقع رفع تمام ناراحتی‌هایتان را نداشته باشید.
۱۰. موقعیت‌های مناسبی را برای گفت‌وگو انتخاب کنید و بیش از حد یک موضوع را عنوان نکنید که پاسخی بالعکس خواهد داشت.

برای حل مشکلات تفاهم نداشتن زوجین و یا ایجاد تفاهم بین خود از یک مشاور روان‌شناس کمک بگیرید تا با تکنیک‌های علمی و عملی بتواند در حل مشکلات به وجود آمده به شما کمک کند

باتوجه‌به مواردی که عنوان شد سعی کنید اوایل ارتباط و آشنایی حتماً از یک متخصص روان‌شناس برای شناخت شخصیت و علایق و رفتار یکدیگر کمک بگیرید که یک مشاور روان‌شناس با تست‌های روان‌شناسی و تحلیل آن کمک بسیار زیادی به شما برای داشتن یک رابطه موفق و پایدار خواهد کرد. مرکز مشاوره روانشناسی راز ماندگار با داشتن تیم مجرب در حوزه روان‌شناسی و تحلیل تست‌های روان‌شناسی به شما ایده‌آل‌ترین کمک را در تصمیم‌گیری و داشتن ارتباطی موفق خواهد کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *