آشتی کردن با همسر

بهترین همسر دنیا هم که باشید حتما گاهی پیش آمده  که بین تان شکراب شود و با هم اختلاف نظر داشته باشید و سر موضوعی به بحث و دعوا بپردازید . شاید آشتی کردن با همسر بهترین گزینه باشد ولی می گویند در دعوا حلوا خیرات  نمی کنند! اما بعضی ها هم می گویند آدمها در عصبانیت حرف هایی را میزنند که همیشه بهشان فکر می کرده اند،و یا میگویند که طرف مقابل را عصبانی کنید تا به ماهیتش پی ببرید و یا افراد در دعوا شخصیت اصلی خود را به نمایش میگذارد.

در هر حال هر کدام از اینها که باشد بعد از دعوا و بعد از کمی مرور کردن حرف هایی که وسط این جنجال ها و جر و بحث ها  بین دو طرف  رد و بدل شده است به فکر آشتی می افتید که با وجود آن حرف ها چگونه می توان راه حلی را برای آشتی باز کرد تا شرایط از این بدتر نشود ؟! چطور از همسرم دلجویی کنم و برای آشتی کردن با همسرم پیش قدم شوم، به او بگوییم آن حرف هایی که زدم تنها از روی عصبانیت بوده است و یا از حرفهایی که زده ام پشیمانم زیرا از روی عصبانیت بوده و کاملا واقف هستم که هیچ کدام از حرفهایم واقعیت نداشته است و برای تخلیه خود به زبان آورده ام.

و شاید وسوسه شوید که به جر و بحث ها ادامه دهید و یا حتی نخواهید همسر خود را ببخشید و یا اصلا نسبت به تمام رفتارهای همسرتان بی تفاوت شوید .

اما باید بدانید که این سماجت ها و لجبازی ها  باعث می شود که هر دو نفرتان آن لحظه و بعداً درمانده و کلافه شوید و به دنبال راه حلی برای رهایی از شرایط پیش آمده شوید که بهترین گزینه مشاوره گرفتن و صحبت با یک مشاور روانشناس است تا بتوانید مشکل و موضوع پیش آمده را با منظق و بدور از حواشی حل نمایید .

 

جرو بحث با همسر

عمده اختلافات بین زن و شوهر و روش های حل آن

دلیل اصلی و عمده اختلافات و جروبحث های زناشویی و مشکلات بین زن و شوهر ها  را باید در اختلافات فرهنگی دانست و اینکه تعریف ارزش ها از دید هر کدام از زن و شوهرها متفاوت است. و فرهنگ و خانواده ای که سالیان سال در آن قرار گرفته اند و روش های رشد و پرورش یافتن هر یک از آنها بسیار اهمیت دارد.

همه افراد برای آشتی کردن با همسر خود باید فوت و فن و نحوه برخورد  و مهارت رفتاری را آموزش ببینند .  بسیار زیاد شاهد هستیم که سردرگمی بین سنت و مدرنیته، محل اختلاف در زندگی زناشویی است و اکثر زندگی ها درگیر این موضوع هست و ریشه اکثر اختلافات در این است که در این مقاله که توسط تیم تخصصی مشاوره روانشناسی مرکز راز ماندگار تهیه شده است روشهای مقابله با آن را ذکر میکنیم.

در بین زن و شوهر پیش قدم سدن برای آشتی کردن با همسر بسیار سخت و در بعضی مواقع غیر قابل قبول است و اکثرا فکر میکنند که شاید غرورشان خورد شود و یا شاید طرف مقابلشن عادت کند به این موضوع .

یکی دیگر از علل مشاجره و دعوا بین همسران، تلاش برای تغییر دادن رفتارهای یکدیگر است،و هر یک از آنها فکر میکنند که اخلاق و رفتار کاملی دارند و دوست دارند طرف مقابل کاملا بی نقض باشد در صورتی که این طرز فکر کاملا غیر منطقی است و هر فردی حسن و ایراداتی را دارد و هیچکسی کامل نیست .

وقتی یکی از همسران درصدد تغییر رفتار شریک زندگی اش برمی آید، ناخودآگاه باعث می شود که شریکش از خود مقاومت نشان دهد که این مقاومت و سپر دفاعی در دست گرفتن باعث جرو بحث در زندگی می شود. و گاهی ادامه دار شدن این روند به جدایی و از هم پاشیده شدن می انجامد.

 

از دیگر عواملی که می توان به آن اشاره کرد برای پیش قدم نشدن برای آشتی کردن با همسر ، نداشتن مهارت های ارتباطی مناسب  و حل مسئله در زن و شوهر است.

و افراد توانایی صحبت و رفتار درست و منطقی را ندارند و بیشتر ابا دانستن مهارت های زندگی، هز روی عصبانیت تصمیماتی نادذست و رفتارهای پر حاشیه انجام می دهند .همسران می توانند یکدیگر را به راحتی درک کنند.

لطف بزرگی که می توانید در حق خودتان و همسرتان بکنید، این است که در اولین فرصت آشتی کنید و دعوا را کش ندهید و بیشتر از این که زن و شوهر باشید رفیق باشید و رفاقت کنید .

زمانی که اختلافات را حل نشده می گذاریم و جو را متشنج رها میکنیم، دیگر از رابطه مان لذت نمی بریم و بیشتر شرایط را تحمل میکنیم تا اینکه به دنبال ترمیم باشیم .بنابراین قبل از این که دعوا بالا بگیرد و این جرقه ی کوچک زندگیتان را به آتش بکشد، آشتی کنید.

 

جر و بحث کردن

بهتر است انرژی‌ تان را صرف پیدا کردن راه‌ حلی برای مشکلتان کنید. با همدیگر به صحبت بپردازید و در مورد مشکل به وجود آمده باهم درد دل کنید  برای آشتی کردن با همسر خود ترس و واهمه نداشته باشید ،از ناراحتی ها و دلخوری هایتان باهم صحبت کنید .

به جای خودخوری کردن و تکرار مداوم حرف‌ های اعصاب خردکن همسرتان در فکرتان از آرامش شب لذت ببرید.

همگی ما موقع دعوا کردن حرف‌ هایی می‌ زنیم که بعداً از آن پشیمان می‌ شویم. و گاهی در تنهایی خود به این فکر میکنیم که ای کاش زمان به عقب برگردد تا حرف های گفته شده را نزنیم .

و یا بدنبال این هستیم که ای کاش اصلا اینجوری نمیشد و شرایط را از قبل بدتر میکنیم در هر حال این که منظوری از به زبان آوردن آن نیش و کنایه‌ ها نداشته‌ ایم، چیزی از تلخی و تیزی آنها کم نمی‌ کند. مسئولیت حرف‌ هایی را که هنگام عصبانیت زده‌اید، قبول کنید.

همچنین اگر همسرتان حین جر و بحث حرفی زد که مانند خنجر در قلبتان فرورفت و شما را از آشتی کردن با همسر خود دور کرد ، همان لحظه به او بگویید که این حرفش چقدر ناراحتتان کرده است.

اگر روز بعد به یاد حرف هایش افتادید و ناراحت شدید، به جای این که به سرعت به او حمله کنید، قدری با خودتان خلوت کنید و چند نفس عمیق بکشید تا به آرامش برسید.

جر و بحث‌ های مداوم به دورهای باطلی منجر می‌شود که هیچ کمکی به آشتی کردن نمی‌ کند و باعث تازه ماندن زخم دل شما می شود و هیچ گاه با مرور نمیتوانید این زخم را التیام ببخشید درست است که بعضی حرفها مانند زخم کاری است و زمان می برد تا ایا تماما زخم خوب شود یا نه ولی در هر صورت عشق و علاقه و دوست داشتنتان را در نظر بگیرد و به نبود فرد مقابل در زندگیتان بنگرید  .

تفاوت در قهر کردن در زنان و مردان

خصوصیات اخلاقی زنان و مردان متفاوت است. زنان ارتباط کلامی بهتری نسبت به مردان دارند و مشتاق نشان دادن عواطف و احساسات شان به محیط اطراف هستند.

و در ابراز علاقه کاملا بی پرده رفتار میکنند ودر صدد آشتی کردن با همسر خود باشید ، زن ها افرادی کاملا حساس هستند و عشقی که ابراز میکنند اگر دریافت نکنند دلخور می شوند و درگیر دلهره و اضطراب که نکند طرف مقابلشان دوستشان ندارد و یا نسبت بهشان سرد است و همیشه به دنبال جذب طرف مقابلسان هستند .

زنان با قهر کردن نارضایتی خود را نشان می دهند و با قهر می خواهند جلب توجه نمایند و ثابت کنند که از مساله ای ناراحت هستند و برای جریمه همسر او را از هم صحبتی با خود محروم می کنند و سعی میکنند که سرد برخورد کنند و یا با سردی رفتار نارضایتیشان را ابراز می کنند .

اما مردان نسبت به زنان در ارتباط کلامی ضعف دارند و از قهر به عنوان ابراز ناراحتی استفاده نمی کنند و مانند آنها از گفت وگو نکردن ناراحت و اذیت نمی شوند.

برخی مردان در صورت قهر کردن دیگر کمتر حاضر به آشتی می شوند. و کمتر به این فکر میکنند که آشتی کردن با همسر خود را انجام دهند  و احساس میکنند که با قهر طرف مقابلشان آرامش دارند و یا به آرامش می رسند . و قهر های مکرر زن برایشان عادی می شود .

روش های موثر در حل اختلاف بین زوجین

این مسئله بسیار اهمیت دارد که چه زمانی برای آشتی کردن با همسر خود  پیشقدم می‌شوید. در شرایطی که هیجانات شدید مثل خشم یا غم بر ما مسلط هستند ذهن کارایی شناختی خود را تا حد زیادی از دست می‌دهد و از همین رو کیفیت تصمیم‌گیری‌هایمان کاهش می‌یابند.

در نتیجه برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید بهتر است کمی صبر کنید، به خود و همسرتان اجازه دهید تا کمی آرام شوید و سپس زمانی که هیجانات شدید در هردوی شما فروکش کرده برای آشتی کردن اقدام کنید.

 

صحبت کردن با همسر

1-به همسرتان اجازه صحبت کردن بدهید تا حرفهایش را بزند

وقتی برای آشتی کردن با همسر خود  اقدام می‌کنید لازم است مهارت گفت‌وگوی مؤثر را بلد باشید. در یک گفت‌وگوی مؤثر شما باید بتوانید در مورد احساسات خود صحبت کرده و به فرد مقابل نیز اجازه دهید در این باره حرف بزند.

و به راحتی راجع به دلخوری هایشان صحبت کنید و دد دل کنید .در طول زمانی که همسرتان صحبت می‌کند تلاش کنید با حرکات ساده‌ای نظیر تکان دادن سر، برقراری ارتباط چشمی مناسب یا رفتارهای ساده‌ای مثل گرفتن دست او نشان دهید که در کنارش هستید، او را درک می‌کنید و برای شنیدن حرف‌هایش اشتیاق دارید.

2- برای آشتی کردن  با همسر از منابع  معتبر و منطقی و مناسب کمک بگیرید

مشورت گرفتن از دیگران برای حل مشکلات خانوادگی و آشتی کردن با همسرتان  به نوبه خود امری منفی تلقی نمی‌شود اما تا جایی که این مشورت گرفتن به حریم خصوصی شما آسیب نزند و موجب تشدید اختلافات نشود.

معمولاً کشیده شدن دعوای زوجین به خانواده‌ها بیش از اینکه سازنده باشد اغلب به دخالت و تشدید اوضاع منجر می‌شود. هم‌چنین توجه داشته باشید که به اشتراک گذاشتن دعواها در فضای مجازی هرگز روش مناسبی برای حل مشکل و آشتی کردن نیستند و تنها به اختلافات شما و دخالت دیگران دامن می‌زنند.

در این شرایط بهتر است از یک فرد بی‌طرف نظیر مشاور خانواده یا یک روانشناس متخصص در حیطه زوج درمانی کمک بگیرید تا در عین حال که به راه‌حل‌ها می‌اندیشید آرامش روانی خود و همسرتان را نیز حفظ کنید.

برای اطلاع از روند دریافت مشاوره و روانشناسی با شماره تلفن های 88800507-021 تماس بگیرید تا به بهترین متخصصان روانشناس در مرکز مشاوره راز ماندگار متصل شوید .

یادداشت های عاشقانه

3- برای او یادداشت‌های کوچک  و عاشقانه  بگذارید

اگر برای پیش قدم شدن در آشتی کردن با همسرتان احساس خجالت‌زدگی می‌کنید یا اینکه غرورتان به شما اجازه این کار را نمی‌دهد، می‌توانید از روش‌های ساده دیگری کمک بگیرید که فضا را برای آشتی تسهیل نمایند.

برای مثال می‌توانید برای همسرتان یادداشت‌های کوچکی بگذارید و به او یادآور شوید که باوجود همه مشکلات و سختی‌ها دوستش دارید. انجام این کارها کمک می‌کند تا همسرتان نیز برای آشتی متمایل شده و فرصت‌های گفت‌وگوی بیشتری در اختیار هردوتان قرار بگیرد.

4به جای تمرکز بر اتفاقاتی که افتاده به دنبال راه حل باشید

هر قهری در پی یک مشکل بروز پیدا می‌کند که مسلما برای یک یا هردوی زوجین از اهمیت بسزایی برخوردار است. هر مشکل نیز پیامدهای مختلفی دارد که می‌تواند موجب رنجش و آزار دو طرف شود.

هنگام آشتی کردن با همسر تان  به‌جای تمرکز بر این پیامدها سعی کنید راه‌حل‌های پیش رو را با یکدیگر مرور کنید. از یکدیگر بپرسید که چه‌کارهایی برای رفع مشکل خود می‌توانید انجام دهید و از چه توانایی‌هایی برای حل موضوع برخوردار هستید.

اگر فکر می‌کنید مشکلتان آن‌قدر عمیق شده که هیچ راه‌حلی برای آن نیست کمک گرفتن از یک روانشناس می‌تواند به آرامش ذهن شما و تصمیم‌گیری بهتر کمک نماید.

5- برای آشتی کردن با همسرتان روش های بخشیدن و فراموشی  را تمرین کنید

توانایی آشتی کردن با همسر خود پس از بروز موضوعی که موجب رنجش شما شده تا حد زیادی نیازمند توانایی بخشش است. بخشش به این معنا نیست که رفتارهای فرد مقابل را می‌پذیرید یا آن را توجیه می‌کنید بلکه بخشش به معنای توانایی رها کردن احساسات منفی کینه و خصومت با وجود همه مشکلات است.

این کار بیش از هر کس به خود شما کمک می‌کند و آرامش درونی بیشتری را برایتان به ارمغان می‌آورد. این مسئله در نهایت کیفیت ارتباط شما را نیز بهبود می‌بخشد.

6- از پیشقدم شدن برای آشتی کردن با همسرتان ، از افکار منفی استفاده نکنید

برخی افراد وقتی برای آشتی پیش‌قدم می‌شوند دائماً از این موضوع سوءاستفاده کرده و خواسته یا ناخواسته بابت آن به دیگری سرکوفت می‌زنند. فراموش نکنید که آشتی کردن باید مجرایی برای احساس امنیت و انگیزه‌ای برای شروع دوباره باشد درنتیجه این انگیزه را با رفتارهای غلط از بین نبرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *