پرخوری عصبی

پرخوری عصبی یا بولیمیا نوعی اختلال غذا خوردن است که  مهم و حتی تهدیده‌کننده زندگی است. افراد مبتلا به این نوع  اختلال، معمولا کنترل غذا خوردن خود را از دست می‌دهند و سپس با روشی ناسالم سعی در دفع غذاهای خورده شده دارند

بسیاری از افراد در مورد وزن یا ظاهر و هیکل  خود نگرانی دارند ، افراد مبتلا به پرخوری عصبی با اندازه و شکل بدن خود نگرانی بیش از حدی دارند که منجر به پرخوری اجباری و سپس استفاده از روش های مختلف برای جبران مقدار غذای مصرفی بیش از حد می شود.

پرخوری عصبی

پرخوری عصبی نوعی اختلال تغذیه ای است که مانند بسیاری از اختلالات تغذیه، پیچیده بوده و هنوز به طور کامل درک نشده است. علت آن می تواند ترکیب ژنتیکی و عوامل روانشناختی و محیطی باشد.

افراد مبتلا به بولیمیا و پرخوری عصبی مقدار زیادی غذا می خورند و سپس سعی می کنند از طریق رفتار های جبرانی مانند استفراغ، استفاده از ملین ها، مصرف قرص های لاغری و ورزش، کالری های اضافی را دفع کنند.

در این چرخه، حس شرم و خجالتی به فرد دست می دهد که حاضر است برای مدت طولانی این اختلال را مخفی نگه دارد و یا اصلا متوجه این موضوع نیست که این نوع رفتارها و هنجارها نوعی رفتار غلط و بیماری محسوب می شود .و اکثر افرادی که درگیر این نوع رفتار هستند بخاطر سرزنش شدن توسط اطرافیان دست به این کار میزنند.

نه میتوانند رژیم های غذایی را تحمل کنند و نه میتوانند تحمل این موضوع را داشته باشند که اطرافیان به آنها بگویند که چقدر چاق هستی ، چرا بد هیکل هستی ، چرا رژیم نمیگیری، چرا مواظب رژیم غذایی ات نیستی و …

پر خوری عصبی

علائم  های پر خطر در پرخوری عصبی چیست؟

پرخوری عصبی معمولاً شامل غذا خوردن سریع و خارج از کنترل است که ممکن است توسط فرد دیگر یا با ایجاد درد معده در اثر افزایش بیش از حدحجم معده ،و یا بازگو کردن اطرافیان نسبت به این رفتار  و به دنبال آن ایجاد استفراغ توسط خود فرد و یا روش های غیر اصولی دیگر انجام گردد  ، متوقف شود.

این چرخه ممکن است چندین بار در هفته یا در موارد جدی تر ، چندین بار در روز تکرار شود و مستقیماً باعث بروز بسیاری از بیماری های دیگر می گردد و در نتیجه فرد دچار بیماری های چنهان اعصاب و روان و افسردگی می شود که به مرور زمان این بیماری های پنهان تشدید پیدا میکند.

بولیمیا یا پرخوری عصبی علائمی دارد که می‌توانید با بررسی آنها بیشتر با بیماری پور خوری عصبی  آشنا شوید. با این حال نباید این نکته را فراموش کنید که تشخیص و درمان خانگی نادرست ممکن است شما را دچار مشکلاتی بسیار جدی‌تر از این بیماری بکند.

در نتیجه در صورت مشاهده هر کدام از علائم احتمالی این بیماری، خیلی سریع با یک پزشک متخصص روانشناس مشورت کنید تا بتوانید با برنامه و تجویزهای درست بر این بیماری غلبه کنید.

اگر از اطرافیانتان، شخصی را می شناسید که بیشتر زمان خود را در دستشویی یا باشگاه می گذارند، ممکن است دچار رفتار های جبرانی شده است و برای جبران مواد غذایی که در طول روز استفاده کرده است بیشتر وقت خود را صرف ورزش و یا حضور در باشگاههای ورزشی و یا استفاده از قرص های لاغری و بقیه روش های درمانی مینماید . در این صورت بهتر است برای اطمینان بیشتر،

نشانه های دیگری که میتوان تشخیص داد فرد درگیر پورخوری عصبی است یا نه ؟

  • فرد خیلی بیشتر از حالت عادی و بسیار دقیق درگیر اضافه وزن و چاقی خود هست
  • فرد از اینکه وزنش بیشتر از قبل شده است حتی خیلی نامحسوس وحشت زده می شود
  • وقتی که غذا خوردن را شروع می‌کند، کنترل خود را از دست میدهد و تحت هیچ شرایط نمیتوان این رفتار را در خود متوقف سازد و بدون وقفه به این رفتار ادامه میدهد تا زمانی که دردی در معده و یا دستگاه گوارشی فرد ایجاد شود .
  • وسواس نسبت به وزن و اندامی که دارد و همیشه جلوی آینه است و در هر حال از اطرافیان در باره اندام خود نظر خواهی میکند.
  • ترس همیشگی از چاقی و استرس و افسردگی بعد از هر وعده غذایی
  • پرخوری‌های مکرر با حجم غذای زیاد در یک وعده و بی وقفه غذا خوردن و پر خوری عصبی
  • حس اجبار به استفراغ عمدی یا ورزش بی‌رویه برای جلوگیری از افزایش وزن
  • استفاده بی‌مورد از داروهای رفع یبوست، ادرارآور یا تنقیه بعد از غذا خوردن که مشکلات شدید را در صورت تکرار برای فرد به همراه دارد.
  • نخوردن و ناشتا ماندن، محدود کردن کالری دریافتی یا پرهیز از خوردن برخی غذاهای خاص بین دوره‌های پرخوری
  • استفاده بی‌رویه از مکمل‌های رژیمی یا داروهای گیاهی برای کاهش وزن و ورزش های سنگین و سبک
  • بعد از غذا خوردن خود را مجبور به بالا آوردن و یا ورزش‌های سنگین می‌کنید تا بتوانید با عذاب وجدان کنار بیایید.
  • بعد از غذا خوردن به صورت هیجانی روزه می‌گیرید، یا از غذا خوردن اجتناب می‌کنید
  • افراد مبتلا به بولیمیا معمولا به تنهایی غذا می خورند و نشانه های آن را نیز از بین می برند. اگر متوجه فقدان مقادیر زیادی از غذاهایتان شده اید و یا بسته های باقی مانده از غذا را در سطل آشغال مشاهده کردید، می توانید به پرخوری عصبی شک کنید

 

پر خوری عصبی

بهترین و سریع ترین راه درمان بیماری پرخوری عصبی

  • هنگامی‌که فرد به بیماری پرخوری عصبی دچار است، ممکن است نیاز به چند نوع درمان داشته باشید، گرچه ترکیب روان‌درمانی با داروهای ضدافسردگی ممکن است برای غلبه بر این اختلال مؤثرترین راه باشد.
  • درمان این بیماری به‌طورکلی شامل یک رویکرد تیمی است که شامل فرد بیمار، خانواده بیمار، پزشک، یک متخصص روانشناس و متخصص تغذیه‌ای است که در درمان اختلالات خوردن تجربه کافی داشته باشد.

مشاوره روان درمانی چه کمکی به این بیماری میکند ؟

  • روان‌درمانی، همچنین به‌عنوان مشاوره روانشناسینیز شناخته‌شده است که شامل صحبت در مورد پرخوری عصبی فرد و مسائل مرتبط با بهداشت روان در فرد است. شواهد نشان می‌دهد که این نوع روان‌درمانی به بهبود علائم بولیمیا کمک بسیار زیادی می‌کند.
  • رفتار درمانی شناختی:

این درمان به فرد کمک می‌کند الگوهای غذایی خود را عادی سازد و باورها و رفتارهای ناسالم و منفی خود را شناسایی کرده و آن‌ها را با باورها و رفتارهای سالم جایگزین کند.

  • درمان مبتنی بر خانواده:

خانواده به‌منظور کمک به نوجوانان و در مداخله و پیشگیری از رفتارهای ناسالم در غذا خوردن نوجوان خود مؤثرند. در مداخله برای جلوگیری از رفتارهای ناسالم نوجوانان می‌توان به آن‌ها کمک کرد تا کنترل مجدد غذا خوردن خود را به دست آورند و به کمک خانواده رفتارهای ناسالم را کنترل کنند تا از رشد نوجوان جلوگیری نکند و مشکلات و بیماری های جدی در فرد ایجاد نشود.

  • روان‌درمانی فردی:

این روش درمانی به مشکلات در روابط نزدیک شما می‌پردازد و تمام مشکلات و عوامل را در نظر میگیرد تا به شما کمک کند که بتوانید بر این رفتار غلبه نمایید

  • روان درمانگر کمک می‌کند تا مهارت‌های ارتباطی خود را بهبود داده و با روش ها و تمرین هایی فنی به حل مشکلات خود بپردازید.
  • حتما یک مشاوره روانشناسی یا با یک مشاور روانشناس ارتباط بگیرید و از متخصص روانشناس بپرسید که از چه روش درمانی استفاده می‌کند و چه شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد این روش به درمان فرد کمک می‌کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *