دست بزن مرد

پرخاشگری و دست بزن مرد جزء اصلی ترین عوامل طلاق هستند. بارها پیش آمده که زنان از اذیت و آزار شوهر خود به ستوه آمده و طلاق را به زندگی پر از رنج ترجیح داده‌اند. و بالعکس زنانی را داریم که تحمل رنج و آزار کتک خوردن را به سنگینی مهر طلاق و حرف های دیگران ترجیح می‌دهند.

کسی که در رفتار خود خشم و فحاشی را بروز می‌دهد، در واقع در زندگی خود به این نتیجه رسیده است که برای به دست آوردن اهدافی از خشونت استفاده نماید. می دانید چرا؟؟؟
چون، اول اینکه در زندگی گذشته خود محیط و خانواده نقش بسزایی در یادگیری این قبیل رفتارها در وی داشته‌اند و دوم اینکه این شخص از خشم و پرخاشگری نتیجه مثبتی گرفته و تقویت شده است. پس محیط نقش مهم‌تری در کنار ژنتیک دارد.

راه چاره مقابله به مثل است اما نه عکس العمل مشابه نشان دادن، که شرایط را بدتر نماید. اگر حق با شماست، با روشی درست رفتار کنید. رفتارهایی مثل ترک خانه، متهم نکردن، گفت و گو نمودن، مهارت حل مسئله داشتن، بررسی ریشه های فحاشی و دست بزن مرد، می توانند کمک کننده باشند.

در ادامه این مقاله قصد داریم به بررسی دلایل دست بزن مرد و فحاشی وی بپردازیم و در کنار آن راهکارهای رفتاری مناسب را بیان خواهیم نمود. در صورت وجود هرگونه مشکل در رابطه زناشویی و سردی زندگی، جهت مشاوره روانشناسی، جلسه ای با مشاور خود تنظیم نمایید.

چگونه با مردان عصبانی رفتار کنیم؟

آیا شده بخواهید که همسرتان تلویزیون یا رایانه را خاموش کندو یا با خشم و پرخاشگری رفتار نماید ؟

آیا او عذر و بهانه می آورد که در زمانی که دیر رسیده کار داشته یا ترافیک را مقصر دانسته؟

انجام تکالیف و یا انجام دادن کار به صورت نیمه آگاهانه می تواند نوعی خشم و پرخاشگری باشد ؛ او ممکن است کارها را به تعویق بیاندازد و سپس حداقل تلاش خود را انجام دهد تا شما بتوانید بعد از آن کار را برای او انجام دهید.

انجام وظایف با این روش ممکن است روش او برای گفتن این منظور باشد: “من به این کار (یا شما) اهمیتی نمی دهم، و این را با انجام ندادن درست مشخص می کنم.” آیا شوهر شما اغلب کارها را کامل انجام نمی دهد و راه هایی برای انجام ندادن آن ها پیدا می کند، یا عذر و بهانه می آورد که چرا این کار را بد انجام داده ؟

 

دلیل دست بزن مرد و فحاشی او چیست؟

 

دلیل دست بزن مرد و فحاشی او چیست؟

اگر بخواهیم به ریشه یابی خشم و پرخاشگری بپردازیم، یکی از ریشه ها به ضعف و در عین حال عدم قدرت افراد فحاش، می‌رسد. پس افرادی که دست بزن دارند احساس ضعفی در درونشان نهفته است که برای کتمان و از خاطر بردن آن، دست به هر کاری می‌زنند.

احساسی که اگر نمایان شود فرد دچار رنج خودشناسی و پذیرش واقعیت می گردد، جایی که دقیقا حال خوب از آنجا شروع می شود. از دلایل دیگر میتوان نظام فکری غلط مثل تقلید از باورهای اشتباه پدر(زن رو باید زد) و اختلالات شخصیتی را نام برد.

من قوی هستم و تو را کنترل می کنم

همانطور که اشاره شد، فرد سعی بر ایجاد کنترل شرایط و زن خود را از طریق کتک و فحاشی دارد. چرا که احساس می کند عدم کنترل، که معیارهای ناسالمی برای آن ندارد، ضعف او را نشان خواهد داد. در این خانه عشق و علاقه پشت در، زانوی غم بغل گرفته‌اند.!
دست بزن مرد حس خوب و رضایت بخشی، از نظر روانی به خودش می دهد.

نکته ای که  در زمینه بددهانی و ناسزاگویی و خشم و پرخاشگری  وجود دارد ، نتایجحاصل از  این رفتار است. فرد بددهان می تواند به راحتی دیگران را تحت تاثیر قرار دهد به راحتی به آنها توهین و فحاشی نماید وبا رفتارای تهدید آمیز و خشن  بترساند. وی گاه با بددهانی خود را محق جلوه می دهد و با استفاده از الفاظ رکیک و رفتارهای هیجان انگیز و بد باعث می شود که دیگران کناره گیری کنند و به وی حق بدهند و فرد خاطی به این نتیجه رسد که کاملا درست برخورد میکند  و مزایایی کسب می کند. از سوی دیگر برخی افراد با بددهانی و دشنام دادن احساس بزرگ شدن و بلوغ می کنند. در برخی طبقات اجتماعی، مشاغل و گروه های خاص نیز استفاده از الفاظ زشت و بددهانی نشان دهنده عضویت فرد در آن گروه است و افرادی که در چنین گروه ها و طبقاتی عضویت دارند اگر از الفاظ زشت رایج درگروه استفاده نکنند کم کم طرد می‌شوند.

نکته: در واکنش به دست بزن مرد و فحاشی او، زن نباید سستی و ضعف از خود نشان دهد. و طوری رفتار نماید که احتمال وقوع دوباره خشونت کاهش یابد. اما در صورت داشتن اختلال شخصیت فرد، دست بزن او ممکن است دوباره تکرار شود. رفتارهایی مثل ترک خانه، داشتن برگه های پزشکی قانونی، اخطارهای کلامی به شوهر، رفع اشتباه اگر از سمت خود زن بوده و در صورت تکرار چند باره، اطلاع به بزرگان می باشد.
مردانی که بعد از این عمل پشیمان می شوند، می توانند با مراجعه به روانشناس و زوج درمانگر نسبت به بهبود رابطه زناشویی خود اقدام نمایند.

بیماری روانی

آیا بیماری روانی دارد؟

گاهی افراد با اشخاصی ازدواج می کنند که از نظر شخصیتی و روانی در حالت نرمال و سالمی نیستند و رفتارهایی که می‌بینند را به حساب جذابیت گذاشته و غرق در هورمون های عشق هستند. رفتارهایی مثل اعتقاد به درستی فکر و رفتار ناسالم خود، زود از کوره در رفتن، بی ثباتی هیجانی، شکاک بودن، سوء مصرف و عدم کنترل رفتار، که می بایست مورد توجه قرار گیرند.

فرد پس از ورود به زندگی زناشویی و ازدیاد رفتارهای ناسالم، اکنون متوجه روغنی می شود که روی آش دست پخت خود جمع شده است. در حالی که اگر به مشاوره قبل از ازدواج رفته و تست های مورد نیاز را انجام می دادند، ریسک ازدواج و شخصیت ها مشخص می شدند.

نکته: توجه داشته باشید هنوز هم برای اصلاح رفتار و انتخاب مناسب، دیر نیست.

سوء مصرف مواد مخدر

سوء مصرف مواد مخدر و دست بزن مرد

موردی که حتی اگر فرد دچار خشونت نسبت به همسر نباشد، وی را مبتلا می نماید. جز مواد چیزی برای معتاد مهم نیست و نسبت به موانع بر سر راه، با پرخاشگری برخورد می کند. معتادان تسلط زیادی بر احساسات و رفتار خود ندارند، چون مواد افسار ذهنشان را به دست گرفته است. و انواع خیال بافی های منفی درباره زن، در افکار مرد شکل می گیرد.

نکته: در موارد خشونت و پرخاشگری، در صورت خطر آسیب، ترک محیط توسط قربانی لازم است.

زنان در برابر دست بزن مرد چه کنند؟

افراد در امر ازدواج می بایست با ذهن باز و عاری از احساسات زیادی، دست به تفکر و انتخاب بزنند. و در نظر داشته باشند که هر انتخابی در زندگی توسط آنان، تغییرات و رویدادهایی با خود به همراه دارد. علم دنیا در سلامت و بهداشت روان و حتی جسمانی به سمت رموز پیشگیری از اتفاقات سوق پیدا نموده است.

به عنوان مثال با افزایش آگاهی مردم از جلسات روانشناسی و اهمیت آن در ازدواج، سعی بر پیشگیری از افزایش طلاق و تبعاتی که برای اجتماع مضر است، دارند.

جلوگیری از تقویت رفتار

اگر همسر در برابر شوهر خود سستی به خرج دهد، طوری که بعد انگار فحاشی و دست بزنی صورت نگرفته است، احتمال دوباره دست بزن مرد و فحاشی وجود دارد، چرا که رفتار فرد تقویت می‌شود. زن می تواند با مقابله به مثل، اما نه مثل شدت و رفتار مرد، در کاهش رفتار نقش داشته باشد. اعمالی از قبیل ترک خانه، که نشان دهنده تبعات خشونت مرد به اوست.

پزشکی قانونی

در صورتی که کتک زدن‌ها و خشونت فرد به دفعات صورت گرفته است، از همان دفعات ابتدایی به پزشکی قانونی مراجعه و برگه های آن را برای خود نگه دارید. تا در صورت لزوم، در صورتی که بهبود شرایط امکان پذیر نباشد، به دادگاه ارائه نمایید.

مراجعه به روانشناس

مردانی که از عمل خود پشیمان می شوند، از آمادگی و تمایل بیشتری برای خوب شدن حالشان برخوردار هستند. با مراجعه به روانشناس باورها و نظام فکری غلط وی مورد بررسی و بازسازی قرار می گیرد. باورهایی مثل به زن نباید رو داد یا با کتک باید نگهش داری!، که سم زندگی زناشویی بوده و از تفکرات سنتی اشتباه نشات می گیرند.

نکته: این مورد به زندگی قبلی فرد بر می‌گردد که روانشناس خود به بررسی تربیت کودکی و نحوه رفتار والدین با شخص خواهد پرداخت. اما زن نیز می بایست در جلساتی به تشخیص مشاور شرکت نماید.

ترک سوء مصرف مواد و کاهش دست بزن مرد

با ترک مواد مخدر، افسار از دست اعتیاد رها شده و فرد مبتلا آزاد می‌شود. حال دیگر به فکر مواد و محل مصرفی بعدی نیست. حضور فرد در زندگی و کنار همسر افزایش می یابد. موجبات بازسازی محبت و علاقه در رابطه مهیا گشته و رنگ شادی به خود می گیرد.

دیگر معتادی وجود ندارد که همسر خود را مانعی بر سر راه رسیدن به مصرف بداند. پس ایجاد انگیزه درست برای ترک مواد بسیار حائز اهمیت است.

در این مقاله سعی کردیم ریشه خشونت را یافته و راهکارهایی برای آن ارائه دهیم. در صورت وجود مشکلات ذکر شده و مازاد بر آن، مشکلات رابطه زناشویی و مسائلی از این دست، می توانید جهت مشاوره خانواده و یا مشاوره روانشناسی با مشاورین راز ماندگار در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *