رشته علوم قضایی

رشته علوم قضایی در زیرگروه یک رشته نظری انسانی قرار داشته و در مقطع کارشناسی ارشد پیوسته ارائه می شود. بدین صورت که داوطلب مستقیما برای فارغ التحصیلی و دریافت مدرک ارشد یا فوق لیسانس تحصیل می کند. این رشته جزء رشته های خوب انسانی بوده و طرفداران خاص خود را دارد. البته باید در نظر بگیریم که ورود به چنین رشته ای در دانشگاه های معتبر نظیر دانشگاه علوم قضایی دشوار و دارای چند مرحله قبل از پذیرش کامل است.

نام کامل آن رشته علوم قضایی و خدمات اداری دادگستری می باشد. شیوه پذیرش دانشجو این رشته در زمره شرایط خاص قرار دارد و فارغ التحصیلان آن در حیطه قضایی به فعالیت می پردازند. در ادامه به بررسی بیشتر رشته علوم قضایی خواهیم پرداخت لذا در صورت وجود هرگونه سوال و نیاز به راهنمایی تا پایان مقاله با راز ماندگار در ارتباط باشید.

رشته علوم قضایی

آشنایی بیشتر با رشته علوم قضایی

همانطور که ذکر شد این رشته در زیرگروه یک انسانی و در کنار رشته هایی دیگر نظیر حقوق و… قرار داشته و تقریبا از حیطه کاری یکسانی برخوردار می باشند. با این تفاوت که در مقطع ارشد پیوسته ارائه می شود. فارغ التحصیل این رشته مثل حقوق دانش ورود بر روابط اجتماعی و موضوعات مختلفی مانند مسائل حقوقی، ارث و وصیت، حق تملک و… را دارند.

از دیگر تفاوت های رشته علوم قضایی با حقوق، نحوه پذیرش و بورسیه علوم قضایی است. در این رشته پس از آنکه مراحل مصاحبه و… گذرانده شد فرد مزایایی را دریافت می نماید. وی در طول تحصیل برای جایگاه قضاوت آماده شده و متعهد به خدمات دولتی مرتبط می باشند. پذیرش در این رشته فقط بر حسب مردان بوده و در سال 1399 66 نفر پذیرش شدند.

لازم به ذکر است که تا سال 1396 از دو گروه نظری دیگر یعنی علوم تجربی و ریاضی نیز امکان ثبت درخواست برای دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری و ورود به رشته علوم قضایی وجود داشت. از آن سال به بعد فقط افرادی مجاز به ورود هستند که در کنکور انسانی شرکت نموده باشند.

سابقه علوم قضایی

اگر به تاریخ بنگرید از زمانی که انسان ها در کنار یکدیگر قرار یافتند، ایجاد اختلاف و حل آن از طریق قضاوت وجود داشته است. در گذشته های نه چندان دور (که البته اکنون نیز در برخی نقاط از کشور همچنان وجود دارد) بزرگان و ریش سفیدان آن منطقه امر قضاوت و تعیین حق و حقوق را انجام می دانند. این افراد کسانی هستند که دارای اطلاعات و دانش کافی بوده و مورد تایید سایرین می باشند.

تاریخچه اصلی رشته علوم قضایی به زمانی بر می گردد که در سال 1356 وزارت دادگستری برای تامین نیروی انسانی مورد نیاز خود با آموزش و پرورش دست به همکاری زد. در نهایت با آماده سازی مقدمات و تاسیس دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری، در سال 1361 اولین گروه از دانشجویان پذیرش و تحصیل خود را آغاز نمودند.

شخصیت های مناسب رشته علوم قضایی

اگر فقط بخاطر بازار کار و امنیت شغلی قصد ورود به این رشته را دارید باید بگویم امکان دچار شدن به سختی را دارید. لذا علاقه به مباحث حقوقی و کتبی نظیر ادبیات فارسی، عربی، انگلیسی و… لازمه این رشته است. عقلانیت و اندیشه نیز در علوم قضایی مهم می باشد زیرا با استدلال های ذهنی بسیاری طرف خواهید بود. متعهد به اصول و اخلاق بودن در کنار شجاعت و دقت بالا از سایر مولفه های لازم است. فن بیان و اعتماد به نفس مناسب نیز از موارد دیگر هستند.

مسئولیت های دانش آموخته رشته علوم قضایی

  • بررسی پرونده های ارجاع داده شده و صدور رای برای آن ها
  • بررسی پرونده با دقت بالا برای جلوگیری از ضایع شدن حق
  • مدیریت جلسه و ارائه برابر حق دفاع از خود
  • تنظیم قراردادهای تجاری، اقتصادی و بازرگانی
  • تنظیم قراردادهای داخلی و خارجی
  • مشاوره حقوقی برای سازمان های دولتی و…
  • اجرای احکام کیفری و دینی
  • انجام امور لازم برای بازپرسی و دادیاری
  • بررسی دعاوی و ادله به طور دقیق

و…

مزایا و معایب رشته علوم قضایی چیست؟

مزایا و معایب رشته علوم قضایی چیست؟

از مهم ترین مزایا که دلیل اصلی علاقه بسیاری از افراد است، امنیت شغلی، استخدام و بورسیه تحصیلی از لحظه پذیرش می باشد. همچنین جایگاه اجتماعی این افراد بالا است. رشته علوم قضایی جزء رشته هایی است که به صورت نیمه متمرکز توسط دانشگاه علوم قضایی دانشجو می پذیرد.

نیمه متمرکز به معنی شرایط خاص و دارا بودن مصاحبه است. در این دسته از رشته ها ما پس از قبولی در انتخاب رشته، برای مصاحبه دعوت می شوید. ممکن است در مرحله مصاحبه شما با رتبه 113 قبول شوید اما فردی دیگر با رتبه 100 پذیرش نشود. لذا مرحله مصاحبه و مسائل دیگر نظیر تحقیقات مهم می باشد.

اگر بخواهیم به معایب این رشته اشاره کنیم می توان تعهد خدمت را نام برد. که بعید می دانم از آن به عنوان معایب بتوان یاد کرد!

بازار کار رشته علوم قضایی

در وضعیت مناسبی قرار داشته و افراد بعد از قارغ التحصیلی بلافاصله وارد عرصه کار دولتی و قضایی می شوند. دانش آموختگان این رشته در بخش های مختلف بخصوص جایگاه قضا به خدمت می پردازند. از سایر موقعیت های شغلی علوم قضایی می توان به وکیل دادگستری، استاد دانشگاه، مشاوران حقوقی وزارتخانه ها، دفاتر اسناد رسمی، اداره تسویه ورشکستگی و ادارات ثبت اسناد و املاک اشاره نمود.

چگونه وارد این رشته شوم؟

برای ورود به این رشته بایستی جزء رتبه برترهای رشته علوم انسانی باشید. اغلب پذیرفته شدگان این رشته دارای رتبه های دو رقمی و نهایت سه رقمی زیر 400 هستند. اگر از نظر خانوادگی مسائلی مثل سابقه کیفری و… را ندارید با رتبه خوب امکان قبولی خواهید داشت.
برای قبولی در این رشته باید دروسی نظیر ادبیات فارسی و عربی تخصصی، فلسفه و منطق، ریاضی و… را به خوبی مطالعه نمایید.

از جمله دروس و واحدهای این رشته می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • اصول فقه
  • متون فقه
  • حقوق سازمان های بین الملل
  • آیین دادرسی مدنی
  • حقوق جزای اختصاصی
  • آیین دادرسی کیفری
  • ادله اثبات دعوی
  • حقوق کار
  • پزشکی قانونی

و…

 

نکته: دوره کارآموزی در این رشته 3 سال بوده و فارغ التحصیلان بسته به منطقه یک، دو و سه به طور متوسط 12 سال تعهد خدمت به سازمان های دولتی دارند.

در این مقاله به بررسی رشته علوم قضایی پرداختیم. در صورت وجود هرگونه سوال و نیاز به راهنمایی می توانید جهت مشاوره تحصیلی با مشاورین راز ماندگار در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *