اضافه خدمت سربازی شامل حال مردانی می شود که در زمان معین شده از سوی سازمان وطیفه عمومی ناجا نسبت به تعیین تکلیف خدمت سربازی خود اقدام نکرده باشند. در این حالت فرد وارد دوره غیبت شده و شرایط برای بهره بردن از قوانین سربازی نظیر معافیت ها، کسری ها و… بسیار محدود می شود. سازمان وظیفه اضافه خدمتی را برای جریمه افرادی در نظر گرفته که به قوانین بی توجهی نموده اند.

 

اضافه خدمت

خدمت سربازی در اغلب کشورهای جهان وجود دارد و حتی در برخی از آنان مانند ایران به صورت دوره ضرورت و اجباری می باشد. بیشترین دوره سربازی متعلق به کره شمالی با 10 سال برای پسران و 7 سال برای دختران است. این میزان در ایران 21 ماه بوده که از اواسط سال 1399 به 24 ماه افزایش پیدا نموده است.
این 2 سال دوره قانونی سپری سربازی می باشد. برخی بنابه علت اضافه خدمت افزون بر این دوره به انجام وظیفه می پردازند. در این مقاله قصد بررسی انواع اضافه و دلایل آن را داریم. در صورت وجود هرگونه سوال تا پایان مقاله با راز ماندگار همراه باشید.

اضافه خدمت چیست؟

جریمه‌ای معین شده از سوی سازمان نظام وظیفه، برای عمل خلاف قوانین است. از جمله مواردی که به سبب آنان در پرونده خدمتی سرباز، جرائمی مثل اضافه خدمت تنظیم می گردد، در ذیل اشاره شده است.

  1. فرار از خدمت

    در این مورد از تخلفات، فرد عازم سربازی شده و بعد از مدتی انجام وظیفه در یگان مربوطه، ترک خدمت نموده و از حضور در یگان خودداری کرده است. در این جا سرباز فراری تا 15 روز ابتدای عدم حضور، غایب محسوب می گردد اما بعد از آن آمار وی به عنوان سرباز فراری به نیروی انسانی پایگاه ارسال خواهد شد.

  2. غیبت

    غیبتی که موجب اضافه خدمت سربازی می شود، به دلایل مختلفی می تواند صورت بگیرد. یکی از این موارد عدم تعیین تکلیف خدمتی توسط مشمول در زمان مهلت داده شده از سوی سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا است. به عنوان مثال فردی که قبل از 18 سالگی فارغ التحصیل و یا ترک تحصیل نموده باشد، با رسیدن به سن 18 سال تمام، 6 ماه زمان جهت مشخص نمودن وضعیت خود دارد. که تصمیم بر اعزام خدمت سربازی یا ادامه تحصیل بگیرد.

دلیل قبل یکی از موارد مربوط به دوره قبل از اعزام به خدمت بود. در دلیل بعدی که مربوط به حین خدمت می باشد، سرباز چند روزی از حضور در یگان خودداری می کند. که به واسطه همین عدم حضور، به ازای هر روز غیبت، سه روز اضافه خدمت را متحمل خواهد شد.

  1. کوتاهی در امور محوله

    در خدمت سربازی به هر شخص مسئولیت هایی سپرده می شود که اگر در انجام این امور قصوری انجام پذیرد، مافوق سرباز می تواند تا میزان مشخصی بنا به حوزه اختیارات، برای سرباز اضافه خدمت رد نماید.

  2. وانمود کردن

    موردی که احتمالا در هیچ کدام از سایت های دیگر نخواهید یافت!
    بله نخواهید یافت. برخی از مشمولین به دلیل بیماری های جسمانی و روانی که دارند شانس خود را برای معافیت های دائم، موقت و معاف از رزم امتحان می کنند. در این میان عده ای اندک برای جلوگیری از اعزام به خدمت و برخی دلایل دیگر، وانمود به داشتن مشکلی جسمانی یا روانی می نمایند.
    در صورتی که برای اعضاء کمیسیون نظام وظیفه دروغین بودن ادعای مشمول ثابت گردد، امکان جریمه خدمتی نیز وجود دارد.

  3. اشتباهات آماری

    هر روز صبح در زمان معینی آمار حضور پرسنل وظیفه به نیروی انسانی ارسال می گردد. گاها پیش می آید که علاوه بر حضور سرباز، آمار وی به غلط غایب رد می شود. در این گونه موارد شخص باید به مسئول آمار بخش خود اطلاع دهد تا نسبت به برطرف نمودن آن اقدامات لازم صورت گیرد.

نکته: مشمولان اکثر مواقع به دلیل عدم اطلاع صحیح از زمان اتمام معافیت تحصیلی دچار غیبت می شوند، پس لزوم آگاهی از این زمان بسیار با اهمیت است. در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت.

کد سخاء چیست؟

هر پسر ایرانی از زمانی که به سن 18 سال تمام می رسد، در سازمان نظام وظیفه پروفایلی برای فرد، جهت مشاهده اطلاعات نظام وظیفه ایجاد می گردد. یکی از منابع صحیح اطلاع از معافیت تحصیلی خدمات الکترونیک سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا است.

چطور اضافه خدمت سربازی رو پاک کنم؟

چطور اضافه خدمت سربازی رو پاک کنم؟

راه های مختلفی برای برطرف نمودن اضافه خدمت سربازی وجود دارد. هر کدام از این مسیرها با توجه به علت جریمه، متفاوت است. در ذیل برخی از این موارد ذکر گردیده است.

  1. عفو رهبری

    می توان گفت بیشترین تعداد بخشش سربازان از این راه است. چون بیشترین تعداد سربازان دارای اضافه خدمت به دلیل مورد 2 ذکر شده در بالا است. اغلب هر سال قبل از 22 بهمن بنا به دستور رهبری، به اصطلاح اضافه پشت دفترچه ای سربازان بخشیده می شود.

نکته: بایستی توجه شود که منظور غیبت موجب اضافه سربازی است، نه فرار از خدمت.

نکته: مشمولان با توجه به مدت غیبت از 3 ماه تا 1 سال اضافه خدمت می خورند. اکثریت مشمولان جریمه 6 ماه اضافه را دارند.

2. مناسبت ها و اعیاد

  1. مناسبت ها و اعیاد

    این مورد که برای بخصوص مورد 4 و تا حدودی مورد 5 است، میزان مشخصی از اضافه خدمتی سرباز را از پرونده خدمتی پاک می نماید. اعیادی مثل عید فطر و مناسبت هایی مثل روز جوان.
    حداکثر زمان بخشش با توجه به نامه های مشاهده شده 15 روز می باشد. و معمولا در طول سال حداقل 1 و حداکثر 3 نامه با این مضمون توسط ستاد کل به قسمت ها ارسال می گردد.

  2. امیر پایگاه

    طبق بررسی های انجام شده و اطلاعات دریافت شده از برخی سربازان دارای اضافه، امیر و فرمانده پایگاه خدمتی فرد، دارای اختیاراتی جهت بخشش دو سوم اضافه سرباز می باشد.

نکته: لازم به ذکر است در صورت کمبود نیروی پایگاه و عدم صلاحدید امیر، تقاضای سرباز رد خواهد شد.

در رابطه با بخشش و عفو اضافه خدمتی، زندان و جریمه نقدی تعیین شده برای سربازان فراری، باید گفت که کسی توانایی بخشش آن را به دلیل مجرم بودن‌شان ندارد. و فقط در صورت توجیه فرار، از میزان جریمه تعلق گرفته کسر شده اما به طور کامل پاک نمی گردد. و در پرونده خدمتی سربازان سابقه فرار باقی می ماند.

انواع اضافه خدمت سربازی

بسته به موقعیت و رفتار سر زده از سرباز در محیط، اضافات مختلفی می تواند در پرونده وی قرار یابد. هدف از آن کاهش احتمال وقوع دوباره آن رفتار است. به ازای عمل غیر قانونی، مسئول یا مافوق بنابه حوزه اختیارات توانایی تنبیه وی را دارد. در ذیل به انواع اضافه خدمت سربازی اشاره شده است:

  • اضافه سنواتی
  • اضافه نهست
  • اضافه انظباطی

تمامی جریمه های سربازان در این 3 حیطه دسته بندی می شوند که به تک تک آنان پرداخته و در صورت امکان شرایط بخشش و عفو نیز بیان خواهد شد. مورد اول در دوران قبل از ورود به خدمت و دو مورد دیگر بعد از ورود به سربازی می توانند شامل حال وی گردند.

اضافه خدمت سنواتی

این نوع از جریمه شامل حال مشمولانی می شود که بعد از ورود به سن 18 سال تمام یا اتمام معافیت تحصیلی یا موقت نسبت به تعیین تکلیف اقدام ننموده باشند. آیا از نحوه محاسبه رسیدن به سن مشمولیت آگاه هستید؟

هر پسر ایرانی از ابتدای ماه ورود به 19 سالگی در شمول خدمت سربازی قرار می یابد. به عنوان مثال فردی متولد 1382/05/23 است. این شخص پس از ورود به سن 18 سال تمام یعنی در 1400/05/01 مشمول محسوب شده و در صورت عدم انجام اقدامات لازم نظیر مراجعه به پلیس +10 برای ادامه تحصیل، غیبت خورده و اضافه خدمت سربازی در پرونده وی ثبت می شود.

 

اضافه خدمت سنواتی

 

بنابه به مدتی که افراد قبل از ورود به خدمت وارد غیبت می شوند، جرائم متفاوتی برای وی در نظر گرفته می شود. مشمولانی که تا 3 ماه غیبت اولیه داشته باشند اضافه خدمت 3 ماه انتظار آنان را می کشد و بیش از آن دارای 6ماه اضافه می باشد. با بیشتر شدن غیبت (بالای 1 سال) ممکن است شخص فراری نیز محسوب شده و جریمه نقدی برای وی در نظر گرفته شود. علاوه بر جریمه ذکر شده موارد ذیل نیز به لحاظ حقوقی از مشمول غایب سلب می گردد:

  • عدم امکان تحصیلات مدرسه یا دانشگاهی
  • عدم امکان استفاده از تحصیلات بانکی
  • عدم امکان استفاده از قوانین کفالت، کسری و…
  • و…

نکته: معمولا برای ایجاد امید و انگیزه برای انجام خدمت سربازی، در مناسبات مشخصی بخشی یا کل اضافه خدمت بخشیده می شود. ایامی نظیر 22 بهمن و دهه فجر که توسط سازمان نظام وظیفه و تحت عنوان عفو رهبری اعلام می گردد. لازم به ذکر است که هم اکنون خدمت سربازی برای سربازان بومی و غیر بومی به ترتیب 24 و 21 ماه بوده و حداقل آن در مناطق امنیتی و 17 ماه می باشد.

اضافه نهست

اصطلاح نهست برای کسانی به کاربرده می شود که در حین خدمت وظیفه از حضور در یگان و پست خود خودداری نموده و غیبت نموده باشند. در اولین بار آمار شخص تا 60 روز غایب رد شده و بر اساس قوانین بعد از آن در سیستم فراری محسوب می شود. طبق قوانین به ازای هر روز غیبت 2 روز اضافه خدمت و حداکثر 3ماه جریمه برای مشمول در نظر گرفته می شود.

نکته: فرمانده و مسئول بنابه دلایل غیبت با مدارک و مستندات کافی امکان بخشش و موجه نمودن بخشیی از غیبت را دارند.

نکته: مشمولانی که به دفعات و بیشتر از 60 روز غیبت می نمایند علاوه بر فراری محسوب شدن، پرونده وی به دادسرا ارجاع و جریمه نقدی و زندان به مدت حداقل 2ماه برای وی در نظر گرفته می شود.

اضافه انظباطی

در اضافه خدمت انظباطی سرباز به دلیل خودداری یا انجام برخی امور که خارج از قوانین هستند، مورد تنبیه قرار می گیرد. برخی از این موارد در ذیل اعلام شده که بسته به موقعیت های مختلف می تواند جرایم مختلفی لحاظ شود.

  • امتناع از انجام دستورات مسئول خود
  • عدم احترام به مسئولین بلند پایه تر از خود
  • عدم جدیت در انجام امور محوله
  • بی انظباطی و عدم پوشش نظامی مناسب
  • وضعیت موی سر نامناسب
  • عدم حضور در کلاس های عقیدتی و…
  • تاخیر در حضور به موقع در یگان
  • ترک پست در هنگام پاسداری
  • بحث و دعوا با فرمانده یا سرباز دیگر
  • حمل سیگار، موبایل و موارد ممنوعه به محیط نظامی

طبق قوانین هر فرمانده و مسئول بسته به درجه خود میزان مشخصی از جریمه و اضافه خدمت را می تواند برای سرباز در نظر بگیرد. به عنوان مثال نظامی با درجه سروانی و پست متوسط حداکثر امکان جریمه تا 6 روز یا چند روز را دارد. و بالعکس در امر عفو اضافه خدمت سربازی نیز امکان موجه کردن یا بخشش قسمتی از غیبت یا اضافه برای فرمانده وجود دارد. به عنوان مثال طبق قوانین فرمانده پایگاه توانایی بخشش دو سوم از جریمه پشت دفترچه ای (سنواتی) را دارد که با در نظر گرفتن شرایط و نیروی انسانی پایگاه صورت می گیرد.

در این مقاله به بررسی کلی اضافه خدمت سربازی پرداختیم. در صورت وجود هرگونه سوال و نیاز به راهنمایی می توانید جهت مشاوره نظام وظیفه با مشاورین راز ماندگار در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *