استعلاجی سربازی

یکی از مواردی که بنابه آن می توان اندکی از شغل یا مسئولیت در جهت امر خاصی فاصله گرفت مرخصی است. حال فرد می تواند برای انجام امور شخصی خواهان آن باشد یا مسائلی دیگر. مرخصی ها انواع مختلفی دارند و در خدمت وظیفه به دو دسته استحقاقی و استعلاجی سربازی تقسیم می شوند. سربازان متناسب با تعداد ماه های خدمتی در شمول این دو مرخصی قرار می یابند.

استعلاجی سربازی

مرخصی استحقاقی همانگونه که از نامش پیداست، جزء حقوق شما بوده و حق استفاده از آن را به میزانی که در ماه مشخص شده را خواهید داشت.

در خدمت سربازی امر مرخصی از اهمیت بالایی برخوردار است بخصوص برای مشمولانی که با فاصله از محل سکونت خود در حال خدمت هستند. مرخصی های خدمت سربازی برای سربازان معنی استراحت بین دو نیمه را دارد و عدم وجود آن سرباز را دچار یکنواختی و بی حالی می نماید.

در این مقاله قصد بررسی استعلاجی سربازی به همراه شرایط بهره بردن از آن را داریم. توجه داشته باشید که مرخصی استعلاجی مازاد بر استحقاقی به حساب می آید. در صورت وجود هرگونه سوال و نیاز به راهنمایی تا پایان مقاله به راز ماندگار همراه باشید.

انواع مرخصی خدمت سربازی

علاوه بر استعلاجی سربازی و استحقاقی مرخصی های دیگری نظیر پایان دوره، میان دوره و… نصیب سربازان می شود. در طول دوره خدمت سربازی به ازای هر ماه 2.5 روز مرخصی استحقاقی به مشمولان تعلق می گیرد و سرباز بنابه نیاز از آن بهره می برد.

البته برای افرادی که در شرایط خاصی مانند مرزبان بودن، فاصله از محل سکونت و… اندکی اضافه تر نیز در نظر گرفته می شود. به عنوان مثال سربازان مرزبانی هر 45 روز حضور، از 15 روز مرخصی بهره مند می گردند.

مرخصی های پایان دوره برای سربازانی است که کمتر از یک یا دو ماه به اتمام دوره ضرورت شان باقی مانده است. این میزان مرخصی مازاد بر استحقاقی و استعلاجی سربازی توسط فرمانده و مسئول در پرونده قرار می گیرد. بسته به فرمانده از 14-3 روز مرخصی در نظر گرفته می شود.

استعلاجی سربازی با مرخصی تشویقی دارای تفاوت است. مرخصی تشویقی به سبب جدیت در انجام امور محوله، رعایت نظم ظاهری، مناسبت های مختلف مثل روز جوان، عید فطر و… صادر می شود.

برخی از این مرخصی ها به کل سربازان تعلق می گیرد و برخی دیگر توسط فرمانده یا مسئول درخواست داده شده و در پرونده قرار می یابد.

نکته: مرخصی های اعلام شده در داخل یگان و بعد از اتمام آموزشی امکان دریافت دارند. امکان دریافت تشویقی و استعلاجی سربازی در آموزشی به صورتی که در فرآیند آموزش خللی وارد ننماید وجود دارد.

مرخصی میان دوره در دوره آموزشی صادر می شود که البته بنابه وجود کرونا خبری از آن نیست. زیرا طول دوره آموزشی از 60 روز به 6-4 هفته کاهش یافته است. اما در حالات قبل و فعلی برخی آموزشی ها، در میانه دوره کل گروهان را برای مرخصی مرخص می کنند. و پس از اتمام دوباره برای ادامه آموزشی به یگان باز می گردند. بازه این مرخصی کمتر از استعلاجی سربازی بوده و حداکثر 7 یا 8 روز می باشد.

 

مرخصی استعلاجی سربازی چیست؟

مرخصی استعلاجی سربازی چیست؟

در طول خدمت وظیفه اتفاقاتی به وقوع می پیوندد که توانایی انجام خدمت سربازی و حضور در یگان را از سرباز می گیرد. بیماری ها و مصدومیت به دلایل مختلف از جمله مهم ترین موارد استعلاجی سربازی هستند. در این نوع از مرخصی مشمول با مراجعه به نزد پزشک معتمد یگان یا پزشک خارج، برگه استراحتی متناسب با بیماری دریافت می نماید.

هرچه شدت بیماری بیشتر باشد میزان مرخصی نیز زیادتر خواهد بود. پس در واقع منظور از استعلاجی سربازی استراحت پزشکی به منظور بهبود بیماری است.

چه برگه استعلاجی سربازی توسط پزشک معتمد صادر شده باشد چه توسط پزشک بیرون، باید به تایید ریاست درمانگاه یگان رسیده و از بخش اداری درمانگاه مهر تایید دریافت نماید.

در صورت زیاد بودن میزان استعلاجی سربازی وی بایستی از بیمارستان نیز تاییدیه دریافت نماید. در شرایط حاد و جراحت شدید معمولا سرباز را به بیمارستان نیروهای مسلح اعزام می نمایند. که در این صورت برگه صادر شده از بیمارستان را باید به درمانگاه یگان خود نیز ارائه دهد.

مدت زمان مجاز استعلاجی سربازی در هر سال حداکثر 1 ماه بوده و این توسط آیین نامه استعلاجی سربازی معین شده می باشد. بنابه دلایل مختلفی توصیه می شود که سربازان از آن بهره لازم را ببرند. در ذیل به برخی از دلایل و میزان استعلاجی سربازی اختصاص داده شده اشاره گشته است:

  • کشیدن دندان 48-24 ساعت
  • کشیدن دندان عقل 72 ساعت
  • سرماخوردگی 72-48 ساعت
  • سردرد 48-24 ساعت
  • سرفه های مکرر به دلیل در معرض مواد شیمیایی بودن 48-24 ساعت

و مواردی دیگر نظیر بیماری های قلبی عروقی، دستگاه گوارشی، سیستم تنفسی، بینایی، مسائل روانی و… که بسته به نشخیص مورد تایید قرار می گیرد.

نکته: مرخصی استعلاجی جزء خدمت مشمول محسوب می شود و در صورت استفاده مازاد بر میزان مشخص شده، طبق نظر نیروی انسانی یگان امکان اضافه خدمت وجود دارد.

نکته: سربازانی که بنابه دلایل مختلف و بیماری های شدید مستندات کافی را به کمیسیون ارائه دهند امکان استفاده از معافیت موقتی که جزء خدمت محسوب می شود را دارا هستند.

نکته: سربازانی که دارای جراحات سنگین و یا سطحی هستند بهتر است در مراکز درمانی مورد تایید به درمان بپردازند. زیرا ممکن است برگه استراحت آنجا مورد تایید یگان نظامی نباشد. در صورت عدم امکان قبل از اقدام برای درمان با یگان هماهنگ و یا مشورت شود.

در این مقاله به بررسی اجمالی استعلاجی سربازی پرداختیم. در صورتی که در زمینه های مختلف سربازی نظیر معافیت های کفالت، ایثارگران، مددجویان، تحصیلی، پروژه کسری خدمت، کسری ایثارگران و  سایر موارد نیاز به راهنمایی داشتید جهت مشاوره نظام وظیفه می توانید با مشاورین راز ماندگار در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *