روانشناسی نقاب

روانشناسی در سال های ابتدای پیدایش چندان مورد پذیرش نبوده و خود را برآمده از فلسفه می دیدید. با گذشت زمان و ارائه نظریات مختلف از سوی نظریه پردازان و اندیشمندان، توجه را بیش از پیش به این متمرکز نمود. کارل گوستاو یونگ یکی از روانپزشکان و فیلسوفان سوئیسی بود که فعالیتش را در زمینه روانشناسی تحلیلی شرع نمود. روانشناسی نقاب مفهومی بود که توسط یونگ مطرح شده و به دفعات این واژه را شنیده اید. وی از شاگردان و هم نظران با فروید بود که در ادامه راه بنابه تفاوت در نظرات و عقاید، به جدل هایی باهم پرداختند اما در زندگی امروزی هر دو نظریه موثر هستند.

 

روانشناسی نقاب

آیا معمولا تلاش بر ارائه جنبه های مثبت و بهتر خود داشته و برخی از زوایای شخصیتی را کتمان می کنید؟
این رفتار در جهت پذیرش محیط و مقبول واقع شدن شماست. شما رفتارهایی را بروز می دهید که مورد علاقه فرد مقابل است زیرا می خواهید او را جذب کنید. به همین دلیل نقاط ضعف و منفی خود را در زیر یک جسم نامرئی به نام ماسک یا نقاب می پوشانید. زیرا ممکن است سبب ایجاد نقص در رسیدن به خواسته ها و منافع شما گردد.

در این مقاله قصد بررسی روانشناسی نقاب را داریم. بحثی که زیربنای بسیاری از مشکلات نظیر تعارضات زناشویی، طلاق، برخی اختلالات شخصیتی و موارد دیگر است. در صورت وجود سوال تا پایان مقاله با راز ماندگار همراه باشید.

روانشناسی نقاب چیست؟

فکر کنید به آخرین باری که در جمع فامیل یا دوستان حضور داشته اید. آیا فراتر از واقعیت موجود ماجرا، شخصیت، شغل یا روابط خود را خوب جلوه داده اید؟

آیا بعد از آن دورهمی احساس خستگی (جدای از تاثیرات کارکرد جسمانی) داشته اید؟
روانشناسی نقاب مانعی برای بروز بعد رفتاری منفی و سانسور آن است. هرچه نقاب سنگین تر و شدیدتر باشد، تفاوت رفتاری زیادی را از فرد شاهد بوده و در واقع موارد بیشتری را در حال پنهان نمودن هستیم.

گاه افراد در جمع هایی قرار می گیرند که شاید عادت یا رفتار وی مورد قبول کل نباشد. در این هنگام برای حفظ حضور خود در گروه، همرنگی از طریق نقاب اتفاق می افتد.

بگذارید نکته جالبی را زودتر از موعد به شما بگویم. همانگونه که میزان سانسورهای انجام شده بر روی یک فیلم می تواند اثراتی همچون نقص در رساندن مفهوم و عدم تصور کلی از فیلم را داشته باشد، سانسورهای متوالی رفتار و شخصیت از ظریق نقاب نیز می تواند سبب عدم شناخت دقیق خود و نداشتن هویت مشخص گردد.

به نظر شما فردی که به طور مکرر دست به خود سانسوری میزند بالاخره شبیه دیگران می شود یا این فنر جمع شده روزی با شدت قوی تری پرتاب خواهد شد؟

روانشناسی نقاب : آیا انتخاب خودم است؟

روانشناسی نقاب : آیا انتخاب خودم است؟

بله اما شاید بگویید که این نقاب ها توسط محیط ها و افراد به شما تحمیل می شود، در صورتی که باید بدانید انتخاب نهایی بر عهده شماست. این من است که در آگاهی تصمیم بر ورود به این مسیر برای حفظ منافع شخصی می گیرد.

طبق نظر یونگ در رابطه با روانشناسی نقاب ها، نقاب همیشه بد نبوده و ممکن است برخی مواقع مثل تغییرات هنجار و ناهنجارها ناچار بر استفاده از آن برای حفظ جان یا شرایط بهتر در آینده باشیم. البته بودند کسانی که راضی به پنهان نشده و شجاعانه در برابر خواسته های نامتعارف ایستادند.

روانشناسی نقاب می گوید که ما از بروز و به نمایش گذاشتن خود واقعی هراس داریم. کودکان در دوره های ابتدایی زندگی خود فاقد نقاب هستند به همین دلیل طراوت و نشاظ خاص خود را دارند. و بدون توجه به قضاوت شدن و مقبول واقع شدن به انجام رفتارهای مورد علاقه خود می پردازند.

افرادی که همواره دارای نقاب هستند خود را فراموش نموده و سردرگمی هایی در درک و شناخت احساسات واقعی خود می یابند.

روانشناسی نقاب : فضای مجازی

برنامه های مجازی در زندگی امروزه بخش زیادی از زندگی ما را تشکیل می دهد. عده ای حتی بدون این فضا امکان زندگی ندارند. این فضاها پر از افرادی است که با ارائه پکیج های مهیج و جذاب از خود سعی در جذب شما دارند. این ویترین تهیه شده نقابی جذاب برای دنبال کنندگان بوده و فردی با تفاوت واقعی بالا در پشت این نقاب نظاره گر ماست.

به دفعات نقاب های موجود را دیده اید. به عنوان نمونه شخصی که در مهارت های اجتماعی کمبود دارد در این فضا خود را شخصی قوی و اجتماعی نشان می دهد. نقاب ها در این فضا بسته به هدف راحت تر شکل می گیرند. یا برخی به دلیل عدم مشاهده رو در رو خود واقعی خود را بروز می دهند و به فحاشی یا بروز رفتارهای پنهان شده می پردازند.

روانشناسی نقاب : وحدت نقاب

نقاب ها انواع متفاوتی داشته و ممکن است از نوع فکری، رفتاری یا ظاهری باشد. با پیشرفت علم افراد نقاب های همیشگی برای خود بر می گزینند.عمل های جراحی زیبایی که به جهت زیباسازی و تداوم آن صورت می پذیرد همگی نمونه فرار از واقعیت و جلوه دادن خود با ویترینی زیبا است. اینگونه از نقاب ها به مرور سبب فراموشی شخصیت واقعی و عمق بخشیدن به نیازها و دردهای بنیادی می شوند.

در موارد درمانی سعی بر ایجاد روابط مسالمت آمیز بین دو وجه خوب و بد افراد است. این مورد از طریق شناخت خود و ابعاد شخصیتی مان می باشد. افرادی وجه بد را با مکانیزم های دفاعی به نوع مثبت آن تصعید و تغییر می دهند. حال اینکه هر دو وجه باید شرایط برز را داشته باشند. همانگونه که می خندید، به جنبه گریه و خشم در مسیر مناسب اجازه بروز دهید. هر چه شناخت افزایش یابد نظرات بهتری می توان در رابطه با روانشناسی نقاب ارائه داد.

در این مقاله به بررسی مختصر روانشناسی نقاب پرداختیم. در صورت وجود هرگونه سوال و نیاز به راهنمایی می توانید جهت مشاوره روانشناسی با مشاورین راز ماندگار در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *