حقوق سربازی

حفظ تمامیت ارضی و تامین نیروهای نظامی لازم بدین منظور یکی از اهداف نیروهای مسلح در سراسر جهان است. ایران نیز جزء یکی از کشورهای با خدمت سربازی اجباری بوده و طبق قانون افرادی را که به سن 18 سال تمام می رسند، به خدمت فرا می خواند. کشورهای مختلف برای افزایش توجه جوانان به این امر سعی بر بیشتر کردن مزایا و آسان نمودن آن هستند. از جمله این مزایا می توان به قوانین معافیت و کسری، حقوق سربازی، نزدیک بودن به محل سکونت در حد امکان، امریه ها و… اشاره نمود.

 

حقوق سربازی

البته بحث حقوق که موضوع اصلی ما است تا پایان سال 1399 چندان چنگی به دل نمی زد و حتی هزینه رفت آمد عده کثیری از سربازان را پشتیبانی نمی نمود. اما از سال 1399 زمزمه های در زمینه افزایش میزان حقوق به گوش رسید و در نهایت با برنامه ریزی های مناسب از سال 1400 حقوق بسیار متناسب تری برای مشمولان خدمت سربازی واریز می شود.

در ارتباط با حقوق سربازان در ادامه هرچه بیشتر به بررسی جزئیات خواهیم پرداخت. در صورت وجود هرگونه سوال تا پایان مقاله با راز ماندگار همراه باشید.

حقوق سربازی

حقوق سربازی در خدمت وظیفه بستگی به عوامل مختلفی از قبیل منطقه امنیتی و بد آب و هوا، درجه سربازی، تحصیلات، وضعیت تاهل و… دارد.

در سال های گذشته و ماقبل 1400 بنابه به گفته های سخنگوی نظام وظیفه به دلیل عدم وجود بودجه کافی از پرداخت های مناسب محروم بوده اند. در حالی که مطابق با قوانین تقریبا 60% حقوق پایور که بازه ای 2500000-1500000 می شد، بایستی برای سربازان وظیفه پرداخت می شد.

میزان پرداختی در این سال های اخیر به طور میانگین بازه ای 500-250 هزار تومان را شامل می شد که در پرداختی های جدید به میانگین بازه ای 1500000-1000000 رسیده است.

بسیاری از افراد بنابه محدودیت های حاصل از خدمت و حقوق سربازی نامناسب از ارسال دفترچه خودداری می کنند. برخی از این سربازان به جهت یگان خدمتی دورتر از محل سکونت، هزینه های رفت آمد خود را به زور تهیه می کردند. زیرا به دلیل خدمت سربازی امکان اشتغال تا حد زیادی مقدور نبود. لذا تامین حداقل هزینه های سربازان ضروری بوده و حائز اهمیت است.

حقوق سربازی چیزی است که احتمالا حتی خود شما از شخصی که خدمت خود را به اتمام رسانده پرسیده اید. برای اطلاعات بیشتر در ادامه همراه ما باشید.

وابستگی های حقوق سربازی

اینکه بخواهیم به طور دقیق حقوق سربازی مشمولان را محاسبه کنیم، تقریبا غیرممکن است. زیرا تاثیر دادن عوامل مختلف مثل درجه سربازی، مدرک تحصیلی فرد، مناطق عملیاتی، امنیتی، بد آب و هوا و… به طور همزمان اشتباهاتی را در محاسبات به وجود می آورد.

البته که این عوامل به طور مجزا مورد بررسی قرار می گیرد. یکی از این عوامل بحث امریه است که تفاوت زیادی در میزان حقوق مشاهده نمی شود و افرادی که در امریه های مختلف نظیر آموزش و پرورش، شرکت نفت، هلال احمر، وزارت دفاع و… هستند از مزایای تقریبا برابری برخوردارند.

 

وابستگی های حقوق سربازی

درجه سربازی

رابطه بین درجه، تحصیلات و حقوق سربازی یک رابطه مستقیم می باشد. بدین معنی که هرچه تحصیلات دانشگاهی شخص بالاتر، درجه بالاتر و به تبع آن حقوق نیز زیادتر خواهد بود.

نکته: شاید در مواردی افرادی را ببنید که درجه کمتری به نسبت مدرک تحصیلی دارند، یکی از احتمالات ردیف اول معاف از رزم بودن آنان است.

نکته: شاید در مواردی افرادی را ببنید که درجه کمتری به نسبت مدرک تحصیلی دارند، یکی از احتمالات ردیف اول دوره کد خوردن آنان است.

مدرک تحصیلی

همانطور که در بالا ذکر شد یکی از عوامل موثر در میزان دریافتی مدارک تحصیلی می باشد. به عنوان مثال حقوق سربازی وظیفه ای با مدرک کارشناسی ارشد بیشتر از وظیفه ای با مدرک فوق دیپلم است.

نوع منطقه خدمتی

یکی از عوامل کاملا مشهود حضور مشمولان در مناطق مختلف است. آیا به نظر شما حقوق سربازی فردی که در تهران مشغول خدمت می باشد با دریافتی مشمولی که در مرز عراق خدمت می کند برابر می باشد؟

مسلما خیر، علاوه بر مزایایی نظیر کم بودن مدت زمان خدمت بر حسب مناطق، میزان حقوق به ترتیب در مناطق امنیتی، بد آب و هوا، عادی و محل سکونت بیشتر از دیگری است.

وضعیت تاهل

بنابه هزینه های متفاوتی که در زندگی افراد مجرد و متاهل وجود دارد، حقوق های متفاوتی نیز در نظر گرفته می شود. این میزان طبق دستورالعمل نیروهای مسلح محاسبه شده و در صورت داشتن فرزند نیز لحاظ می گردد.

امریه

بر اساس امریه شما پس از گذراندن دوره آموزشی به جای اینکه در یگان نظامی مشغول به خدمت شوید، در ارگان های متقاضی نیرو و تحت عنوان های نظیر سرباز معلمی، پژوهشی، مهندسی و… مشغول به انجام خدمت می شوید. تفاوت زیادی در حقوق سربازی عادی و امریه دیده نمی شود و مطابق دستورالعمل واریز می گردد.

 

جداول حقوقی

طبق بررسی ها میزان حداقل حقوق سربازی 1050000 بوده و در بازه حداکثری تا 4 یا 5 میلیون تومان نیز افزایش می یابد. در جداول زیر به ضرایب و پرداختی های مشمولان خدمت سربازی اشاره شده است. در صورت وجود هرگونه سوال با مشاورین راز ماندگار در ارتباط باشید.

                          تاثیر درجه
درجه تاثیر حقوق
سربازی 60% 1080000 تومان
ناوی
سرباز دوم 61% 1098000 تومان
ناوی دوم

سرجوخه

رزم یار 63%

1134000 تومان

سرناوی

گروبان سوم

مهناوی سوم

65% 1170000 تومان
رزم یار سوم

گروهبان دوم

رزم آور دوم 67%

1206000 تومان

مهناوی دوم

گروهبان یکم

رزم آور یکم

69% 1242000 تومان
مهناوی یکم

استوار دوم

رزم دار دوم

71%

1278000 تومان

ناو استوار دوم

استوار یکم

73% 1314000 تومان
رزم دار یکم

ستوان سوم

76%

1368000 تومان

ناویان سوم

ستوان دوم

79%

1422000 تومان

ناویان دوم

ستوان یکم

82% 1476000 تومان

ناویان یکم

ستوان یکم پزشک 90%

1620000 تومان

ناویان یکم پزشک

 

جدای از این جدول ضرایب تاثیری دیگری نیز بر حسب وضعیت تاهل و نوع منطقه در نظر گرفته می شود. به عنوان مثال سربازی با مدر کارشناسی ارشد با درجه ستوان دومی در محل سکونت خود مشغول به خدمت بوده و حقوق سربازی دریافتی وی تقریبا 1400000 می باشد. این میزان برای شخص متاهل ممکن است تا 2000000 افزایش داشته باشد.

در این مقاله به بررسی حقوق سربازی پرداختیم. در صورت وجود هرگونه سوال می تواند جهت مشاوره نظام وظیفه با مشاورین راز ماندگار در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *