ناخن جویدن

زمانی که از اکثر افراد که درگیر این رفتار هستند بپرسید که  که ناخن جویدن چه علتی دارد همه آن ها این رفتار را ناشی از اضطراب و استرس  تلقی می کنند و درمان جویدن ناخن  در کودکان و بزرگسالان  را وابسته به درمان اضطراب و استرس و گاهی رفتار های وسواسی  می دانند. اما جدیدا در تحقیقات انجام شده به این نتیجه رسیده شده است که جویدن ناخن به جز استرس میتواند دلایل دیگری هم داشته باشد و یکی از این دلایل کمال گرایی فرد است و  این رفتارها ریشه در کمال گرایی فرد دارد. کمال گرایی رفتاری است که اکثر افراد درگیر آن هستند و این رفتار اکثرا با رفتارهای وسواسی اشتباه گرفته می شود، که در آن باید تمام کارها را به شیوه‌ای وسواسی کامل  و بدون ایراد و اشتباه و با دقت تمام انجام داد و غیر از آن مورد قبول نیست و اگر کوچکترین و ریز ترین ایرادی دیده شود ان کار مجدد باید انجام شود.

از دیدگاه پاتولوژی، کمال‌پرستی و کمال گرایی و کمال طلبی ، اختلال شخصیتی است

انسان‌های کمال‌طلب، فشاری دائمی برای حرکت به سمت هدف های غیر قابل دستیابی در درون خود احساس می‌کنند. آنها ارزش خودشان را با کارایی خودشان و دستاوردهایشان می‌سنجند.  و تمام انرژی و توان خود را صرف انجام اموری می کنند که بدون ایراد و نقص باشد و اگر کوچکترین نقصی را ببینند مجدد باید آن عمل تکرار شود تا احساس آرامش و راحتی به آنها دست دهد .

بنابراین این افراد زمانی که نمی توانند به اهداف کمال گرایانه خود برسند دچار حس نارضایتی، سرخوردگی و بی حوصلگی می شوندو تماما به این موضوع فکر میکنند که اطرافیان از رفتار و اعمال آنها ناراضی هستند و توصیه می شود اولین قدمی که این افراد باید بردارند این است که سریعا با یک روانشناس ارتباط بگیرند و طی جلساتی که متخصص روانشناس تشخیص میدهد و طی تمریناتی که انجام می شود فرد سریعا بهبودی حاصل نماید و از این رفتارهای بیمارگونه خلاصی پیدا کند .

جویدن ناخن ها توسط کودکان و نوجوانان و یا حتی بزرگسالان  عادتی شایع است که برای فرد و اطرافیان بسیار آزار دهنده است و اکثر افراد با دیدن این رفتار سریعا به این موضوع فکر میکنند که شاید فرد تعادل روحی و روانی ندارد و شدیدا فردی پر استرس است و شرایطی که وجود دارد شاید زیاد خوشایند نباشد و همین موضوع در دراز مدت باعث ترد شدن از سمت دوستان ، خانواده ، جامعه می شود .

از میان عادت های عصبی، ناخن جویدن معمول ترین آنهاست که در صورت عدم درمان احتمال تداوم آن تا نوجوانی و بزرگسالی وجود خواهد داشت. و این امکان وجود دارد که این رفتار منجر به عادتی همیشگی شود .

طبق آماری که از مراجعین در مرکز مشاوره راز ماندگار بدست آمده ،ناخن جویدن از سنین پایین شروع میشود و شدت بروز  آن تا 16 سالگی افزایش  پیدا کند .به صورت تخمینی حدود یک سوم کودکان دبستانی و نیمی از نوجوانان و حتی یک در بین دانش آموزان مقطع دبیرستان هم رفتاری شایع است.

 

 جویدن ناخن
نوع دیگری از رفتار که به آن می پردازیم و جزوی از رفتار و زیر مجموعه رفتار شایع ناخن جویدن است ولیکن کمتر جلب توجه می کند، پاک کردن مکرر زیر ناخن ها با دندان یا با سایر ناخن ها و یا با جسمی دیگر مانند سوزن ، کلید ، وسایل تیز و بران و… است  که البته به اندازه ناخن جویدن آشکار نیست.  و کمتر توجه افراد را نسبت به این رفتار جلب میکند .

معمولا تمام ناخن ها به یک نسبت جویده می شوند ولی توجه به تعداد ناخن های درگیر، دست زدن به دور ناخن، جویدن تا ته ناخن یا فقط سر آن  و یا خون آمدن اطراف ناخن بر اثر جویده شدن و یا کندن پوست های اطراف ناخن که منجر به خونریزی می شود و یا جویدن شدید ناخن که که باعث از بین رفتن صدف ناخن و باقی ماندن گوشت بر روی بند انگشت در تجزیه و تحلیل شدت مشکل مهم است و مورد توجه قرار می گیرد.

در موارد شدید صدمه ناخن ها جدی و ممکن است منجر به عفونت انگشتان و بستر ناخن شود و در بسیاری از موارد باعث قارچی شدن ناخن ها و بیماری های دیگر شده است

چگونه ناخن جویدن راترک کنیم ؟

از قدیم الایام از روش های سنتی استفاده می شده مانند استفاده   از  ماده بد طعم  و تلخ و تند و زننده بر روی ناخن، مجازات و یا یادآوری کودکان برای متوقف کردن ناخن جویدن است که ممکن است موثر باشد ؛ اما طبق آمار بدست آمده که مکررا کودک را از رفتار انجام شده باز دارید ، این روش احتمال دارد که اضطراب را افزایش دهد.و باعث می شود کودک بدور از چشم دیگران و در تنهایی و مکانهای خلوت به انجام این عمل بپردازد .

مشغول کردن کودک و یا ترغیب آن ها به انجام کارهای دستی مانند نواختن موسیقی، تمرین و فعالیت های ورزشی یا استفاده از توپ های کوچک مخصوص و یا بازی با خاک و گل که باعث می شود کودک دستهای کثیف خود را در دهانش نگذارد تا این رفتار از سر کوچک بیوفتد و می تواند موثر باشد.

در بزرگسالان نیز جویدن آدامس ، استفاده از دستکش های نخی و یا کوتاه نگاه داشتن ناخن ها و سوهان کشی مکرر بر روی ناخن ها ، استفاده از لاک ناخن  تلخ استفاده از درمان های ذهنی که  شامل تمریناتی از قبیل نحوه  آرام نگهداشتن  ذهن و متمرکز شدن روی افکار و احساسات در شرایطی که فرد قرار می گیرد باشد.

این کار می تواند به شما در افزایش خودآگاهی تان کمک کرده و باعث شود تا احساسات و موقعیتی  را که باعث جویدن ناخنتان می شود، درک کنید. و  تا حد بسیار زیادی از این عمل جلوگیری می نماید و باعث می شود فرد کمتر این عمل را انجام دهد .

سعی دست های خود  را مشغول نگه دارید  برای این کار از یک توپ استرس کمک بگیرید و یا از هنرهایی مثل بافتنی ، کاردستی ، تایپ کردن و نقاشی و… استفاده کنید تا دست هایتان در حال انجام فعالیت باشند و جویدن ناخن از سرتان بپرد دهان خود را با جویدن آدامس مشغول نگه دارید که این کار هم کمک زیادی به ترک این رفتار دارد.

مانیکور کنید  با صرف اندکی  در سالن های زیبایی ناخن ها را زیباتر خواهد کرد و جلوه زیبایی به ناخن هایتان بدهد و  می‌تواند شما را از جویدن آنها منصرف کند.

روش درمان قطعی ناخن جویدن

عالی ترین روش درمان قطعی ناخن جویدن در کودکان؟

بعد از خواندن این مقاله و آشنایی با علل و روش های درمان جوین ناخن و  پی بردن به عواملی که باعث انجام این رفتار می و دانستن این موضوع که انجام این رفتار چه پیامدها و عوارضی با خود به همراه خواهد داشت به یاد داشته باشید که موارد زیر برای درمان قطعی ناخن جویدن در کودکان بسیار موثر خواهند بود:

  1. کیفیت فضای عاطفی و احساسی و رفتاری در  خانواده را افزایش دهید و فضایی شاد و امن ایجاد کنید. و کودک خود را با بازی و انجام کارهای تمرکزی مشغول سازید و اجازه ندهید کودک در تنهایی بدنبال انجام این رفتار شود .
  2. ویژگی های رفتاری مثبت او را تشویق، و نسبت به رفتارهای منفی او  سعی نکنید به دنبال تحقیر و توهین و سرزنش باشید و با کودک طوری رفتار نکنید که فکر کند او را طرد کرده اید و نسبت به شما حس نا مطمین پیدا نکند .
  3. در خانه و مدرسه مسئولیت ها را در حد توان به او واگذار کنید.و از او بخواهید مسیولیت هایی که به عهده اش گذاشتید را انجام دهد و بعد از پایان آن شما را با خبر سازد و نتیجه را به شما اعلام کند
  4. از تمسخر، تهدید، سرزنش و مقایسه کودک با دیگران و توبیخ و طرد شدگی و کتک زدن شدیدا بپرهیزید که باعث بروز بیماری های زمینه ای در کودک شما خواهد شد
  5. داشتن همبازی و وسایل سرگرم کننده و گذراندن وقت با کودکتان . رفتن به پارک و داشتن تفریحات همیشگی  نیز می‌تواند به درمان قطعی ناخن جویدن کمک کند.
  6. با کودکتان بازی های هوشی انجام دهید . او را تشویق به حل جدول و یا لگو سازی کنید . مشوق خوبی برای او باشید و سعی کنید رفتار های مثبت او را ببینید و برای رفتارهایش تشویقی در نظر بگیرید .
  7. با کودکتان بیشتر از آنچه که برایش پدر و مادر هستید ، دوست و رفیق و همبازی و رازدار او باشید و بگذارید در کنار شما احساس امنیت و آرامش داشته باشد .

در رفع این رفتار نیاز به دارو درمانی وجود ندارد و اکثر افرادی که درگیر این نوع رفتار هستند با کمک و مشورت یک روانشناس به خود کمک می کنند تا از این رفتار خلاصی پیدا کنند به شما هم توصیه می شود اگر افرادی از خانوادتان درگیر این نوع رفتار است حتما با یک مشاور روانشناس در مورد این چالش صحبت کنید و با گرفتن بهترین راهکار با توجه به تیپ شخصیتی فرد مورد هدف سریع تر به او در رفع این عادت کمک کنید . مرکز مشاوره راز ماندگار با تیمی قوی و متخصص در کوتاه ترین زمان با شما کمک می کند تا با بهره گیری از مشاورین روانشناسی در این زمینه سریع ترین راه را به درمان بیپمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *