رشته زیست شناسی

رشته زیست شناسی یکی از علوم پایه و بنیادی در در رشته های دانشگاهی گروه علوم تجربی است. این رشته در زیرگروه یک تجربی قرار داشته و در گرایش های مختلفی برای مقطع کارشناسی یا لیسانس ارائه می شود. دانش آموزانی که در انتخاب رشته نهم به دهم وارد گروه تجربی می شوند، از همان ابتدا یعنی پایه دهم و دو پایه دیگر دارای درس تخصصی زیست می باشند. زیست اساس تجربی بوده و به بررسی بدن آدمی و هر مسئله مروبط با آن مثل محیط، بیماری ها، اندام ها، سوخت و ساز، نحوه کارکرد و… می پردازد.

این رشته در دانشگاه های مختلفی ارائه شده و علاقمندان می توانند به صورت بدون کنکور نیز وارد دانشگاه بشوند. در ادامه مقالهبه طور مفصل تری درباره رشته زیست شناسی به بررسی خواهیم پرداخت. در صورت وجود هر گونه سوال تا پایان مقاله با راز ماندگار در ارتباط باشید.

 

رشته زیست شناسی 

سابقه زیست شناسی

رشته زیست شناسی از سالیان دور کمک های بسزایی به بشر نموده است. قدمت این رشته به صورت فلسه طبیعت به اوایل تمدن های باستانی چین، مصر و هند بر می گردد. البته به نوع پزشکی آن در دوران ارسطو و بقراط پیشرفت زیادی داشت. از جمله دانشمندان دیگر در این زمینه می توان به ابن سینا، جالینوس و … اشاره نمود.
این رشته در دوره رنسانس نیز مورد توجه بوده و مطالعاتی درباره رفتار موجودات و زیست شناسی صورت گرفته بود. در قرن19 یعنی دوره عصر صنعتی و پسا صنعتی، این رشته وارد دانشگاه شده و به صورت واحد و درس دانشگاهی مورد تدریس قرار گرفت.

در ایران نیز رشته زیست شناسی در ابتدا تحت عنوان رشته طبیعی در سال 1307 مورد تدریس بوده تا اینکه در سال 1313 وارد لیست رشته های دانشگاه علوم تهران گشت. این رشته در اواسط دهه 1380 به طور مجزا دانشکده ای برای خود نام گرفت. در زیست شناسی شما به مطالعه و شناخت تمامی موجودات و حیوانات زنده، گیاهان و انسان ها خواهید پرداخت.

 

گرایش های رشته زیست شناسی

5 گرایش برای رشته زیست شناسی در مقطع لیسانس وجود دارد. که داوطلبان می توانند برحسب علایق خود به انتخاب یکی از این گرایش ها اقدام کنند. این گرایش ها عبارت اند از:

  • زیست شناسی عمومی
  • زیست شناسی گیاهی
  • زیست شناسی جانوری
  • زیست دریا
  • زیست سلولی مولکولی

 

زیست شناسی عمومی

این گرایش از زیست دوره ای است که در آن به مطالعه مفاهیم اساسی زیست شناسی پرداخته می شود. هدف در این گرایش آشنایی با مبانی کاربردی و نظری آن می باشد.

گرایش های رشته زیست شناسی

زیست شناسی گیاهی

در این گرایش رشته زیست شناسی به مطالعه گیاهان پرداخته و سعی بر شناخت زیست بوم، ژنتیک، رده بندی گونه های گیاهان و قارچ ها، فیزیولوژی و تکامل گیاهی و… دارد.

 

زیست شناسی جانوری

گرایش زیست جانوری در رشته زیست شناسی به بررسی و شناسایی گونه های جانوری می پردازد. در این گرایش سه حیطه کلی جانور شناسی، فیزیولوژی جانوری و علوم جانوری مورد بررسی قرار می گیرد.

 

زیست دریا

در گرایش زیست دریا که نسبت به باقی گرایش ها رشته نوین تری است، به بررسی محیط دریاها و اقیانوس ها، جانداران دریایی، بررسی زیست بوم، نحوه ارتباط با محیط پیرامون و ژنتیک آنان پرداخته می شود. این رشته دارای 4گرایش می باشد:
جانوران دریا
آلودگی دریا
گیاهان دریا
بوم شناسی دریا

 

زیست سلولی مولکولی

می توان گفت به لحاظ اهمیت امروزی سلول و مولکول، در سطح جهانی بیشتر از بقیه گرایش ها مورد توجه و نیاز می باشد. در این گرایش به بررسی DNA، RNA، پروتئین ها، چگونگی پروتئین سازی و… پرداخته می شود. این رشته زیست شناسی خود دارای 5 گرایش ذیل می باشد:
زیست فناوری (بیوتکنولوژی)
میکروبیولوژی
ژنتیک
بیوشیمی
علوم سلولی مولکولی

شخصیت های مناسب زیست شناسی

در رشته های پایه و بنیادی مثل زیست، شیمی، ریاضی و… داشتن علاقه ملاک اول می باشد زیرا سختی و مشکلات این رشته ها در برخی موارد نظیر بازار کار زیادتر از بقیه رشته ها می باشد. کارشناسان رشته زیست شناسی در محیطی آزمایشگاهی به بررسی نمونه ها و پژوهش می پردازند، لذا داشتن روحیه کنجکاو و علاقمند به مشاهده دنیای سلول ها و جانوران الزامی است.
داشتن تمرکز و دقت مناسب به دلیل حساسیت و ظریف بودن امور انجام شده نیاز می باشد.

 

مزایا و معایب رشته زیست شناسی

مزایا و معایب رشته زیست شناسی

مزایا

  • ورود به دنیای جانداران و محیط های زندگی دیگر
  • آشنایی با تکامل جانداران و نحوه شکل گیری
  • مشاهده دنیای سلولی و مولکولی
  • کمک به علوم پزشکی و داروسازی
  • امکان ادامه تحصیل برای مدارج بالاتر

معایب

  • بازار کار ضعیف و دشوار
  • سرعت ورود به شغل پایین
  • نیازمند کسب مهارت و توانایی بیشتر
  • سختی شغلی بسته به محیط کاری

 

بررسی بازارکار زیست شناسی

اغلب فارغ التحصیلان گرایش های مختلف رشته زیست شناسی می توانند به عنوان دبی در مدارس، آموزشگاه ها، دانشگاه و موسسات دیگر به تدریس و شغل دبیری بپردازند. علاوه بر آن متناسب با نوع گرایش، در سازمان هایی مثل شهرداری، محافظت از محیط زیست، انستیتو پاستور، شیلات، آزمایشگاه ها و… امکان اشتغال وجود دارد. در آزمون های استخدامی نیز از فارغ التحصیلان این رشته در جایگاه های شغلی مرتبط و متنوع، بر اساس روند آزمون و مصاحبه نیرو پذیرفته می شود.

 

چطور می تونم وارد این رشته بشم؟

رشته زیست شناسی در زیرگروه 1 تجربی با ضرایب زیست4، شیمی3، ریاضی و فیزیک2 قرار دارد. در صورتی که تمایل به قبولی در دانشگاه های معتبر و دولتی دارید بایستی از طریق کنکور سراسری برای قبولی اقدام کنید و رتبه کشوری حداکثر 40 تا 50 هزار کسب نمایید. البته این رشته به صورت بدون کنکور نیز ارائه شده و بر حسب سوابق تحصیلی امکان ورود وجود دارد.

نکته: میزان ظرفیت و پذیرش در رشته های زیست شناسی در دانشگاه های برتر بسیار کم می باشد. به عنوان مثال دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در یک ورودی خود فقط 6 نفر را مورد پذیرش قرار می داد.

 

در این مقاله به بررسی رشته زیست شناسی پرداختیم. در صورت وجود هرگونه سوال و نیاز به راهنمایی در امر انتخاب رشته و برنامه ریزی، می توانید جهت مشاوره تحصیلی با مشاورین راز ماندگار در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *