روانگردان

تقریبا چندین دهه است که دولت ها در صدد مقابله با سوداگران مرگ و قاچاقچیان روانگردان و موادهای مخدر هستند. راهکاری که در این مسیر برای مقابله با مصرف اعتیاد صورت گرفته بیشتر در نقطه مقابل بیماران قرار می گیرد. در حالی که برخی از کشورها موضع خود را در این مسیر تغییر داده و نتیجه های بهتری نیز کسب نموده اند. جایگزینی درمان توام با همدردی و همراهی به جای مجازات هایی نظیر شلاق، زندان و… .

در واقع این جایگزینی با هدف امید به زندگی دوباره صورت می پذیرفت. با همه کارهایی که کشورها و مردم برای مقابله با این ضایعه انجام دادند همچنان عده ای از تولید کنندگان به روش های مختلف در صدد افزایش آمار مصرف کنندگان هستند.

کما اینکه به نتیجه هم دست یافته اند. در سال 2018 نزدیک به 272 میلیون نفر در سراسر جهان حداقل یک بار مواد مخدر مصرف کرده بودند که این آمار تقریبا 5% از جمعیت آن سال را در بر می گرفت.

 

روانگردان

این گروه از تولیدکنندگان با افزایش تنوع موادهای مخدر با اسم های متنوع سعی در وسوسه افراد در مصرف را دارند. لذا در این مقاله به بررسی برخی دیگر از روانگردان و موادهای مخدر جدید خواهیم پرداخت. در صورت وجود هرگونه سوال تا پایان مقاله با راز ماندگار همراه باشید.

روانگردان چیست؟

طبق نظر کارشناسان مواد مخدر این گروه از مواد از دسته کانابینوئیدهای صنعتی بوده و از نظر ساختار و ترکیب بسیار شبیه به ماری جوانا است اما مثل موادهایی مثل حشیش کاشتنی نبوده و در محیط آزمایشگاهی به دست می آید. روانگردان ها تاثیرات توهم زایی بسیار بیشتری داشته و از قدرت تخریب بالایی بهره مندند.
میزان مرگ و میر ناشی از این مواد به علت تنوع بالا نیز بیشتر می باشد. این میزان مرگ در سال 2007 از 9 نفر به 713 نفر در سال 2018 رسید.

قوانین مقابله با روانگردان و مخدرها

معمولا کشورهای عضو سازمان ملل در زمان های مشخصی نشست هایی برای بررسی و ارائه آمار اعتیاد در جهان دارند. این جلسات توسط بخش مقابله با موادمخدر و جرم برگزار و قوانین، راهکارها، آمار تحلیل و… مورد نظرخواهی قرار می گیرند.
علاوه بر قوانینی که در سطح مرزهای ملی و حتی در سطح بین الملل منعقد شده، تولیدکنندگان بدون توجه و با دور زدن قانون روانگردان های جدیدی را روانه خیابان و بازار می کنند.

اما چرا جلوی تولید و پخش روانگردان ها گرفته نمی شود؟

جالب است بدانید که بر اساس گزارشی که جسیکا نیسون در سال 2019 با عنوان الگوی مقابله با روانگردان ها در اتحادیه اروپا یعنی پرونده پرتغال، هلند، چک، لهستان، سوئد و انگلیس منتشر کرد،  NPS ها را اینگونه معرفی نمود: NPS ها از موادهای مخدر گوناگونی تشکیل شده اند که در کنوانسیون سال های 1961 و 9171 از آنها به عنوان داروی مخدر کنترل شده در مورد روانگردان ها تعریف نشده است. این عدم تعریف قانونی دست قانون گذار را در مقابله با تولید و قاچاقچیان بسته نگه میدارد.

به همین علت حتی گاها این موادها با نام اوج قانونی نیز شناخته می شوند. این نام از میان فروشندگان موادهای مخدر سرچشمه و این نوع موادها نسبت داده می شود.

 

روانگردان های جدید

روانگردان های جدید

در ذیل به برخی از موادهای جدید اشاره شده است. همانگونه که در بالا ذکر شد این مواد در محیط آزمایشگاه صنعتی تولید می شوند.

  • اسپایس: اسپایس و بلک مامبا جزء دسته مواد شبه کانابیسی مصنوعی بوده و اثراتی شبیه به ماری جوانا و حشیش دارند.
  • بلک مامبا
  • مفدرون: این ماده و دو ماده بعدی در دسته تحریک کننده ها قرار گرفته و اثراتی شبیه به مواد محرکی مانند آمفتامین ها، مت آمفتامین ها، اکستازی و کوکائین دارند.
  • اتیل فنیدیت
  • BZP
  • اتیوزولام: این ماده به همراه دو ماده روانگردان بعدی در دسته آرامخش ها قرار گرفته و اثراتی شبیه به داروهای آرامبخش مثل بنزودیازپین ها دارند.
  • پیرازولام
  • فلووبرومازپام
  • متوکستامین: به همراه دو مورد بعدی در دسته توهم زاها قرار گرفته و اثراتی شبیه به موادهای توهم زا مانند ال اس دی دارد.
  • برومو
  • دراگون فلای

تحقیقات درباره نحوه تهیه روانگردان ها

در پژوهشی که درباره نحوه تهیه موادهای روانگردان توسط شهروندان در سال 2019 انجام شده بود مشخص شد که بیشترین میزان تهیه از سه طریق زیر صورت می پذیرد:

  1. حاشیه اجتماعی کلان شهرها
  2. انجمن های آنلاین
  3. معتادان خیابانی و زندگی شبانه

درمان

درمان افرادی که به داروهای روانگردان وابستگی داشته و اعتیاد و پیدا کرده اند دشواری های خاص خود را دارد. این افراد در حالات ادراکی خود دچار مشکلات زیادی بوده و کنترل فکر خود را از دست می دهند.

لذا برقراری ارتباط این افراد با واقعیت کمی زمان بر می باشد. در مراحل درمانی نیاز به همکاری افرادی است که بیشترین ارتباط را با بیمار دارند. بنابراین جلسات خانواده درمانی جدایی برای اعضا تنظیم می شود.

احتمال عود و لغزش در بیماران به موادهای مخدر و روانگردان بسیار زیاد می باشد به طوری که از هر 10 نفر در خوشبینانه ترین حالت فقط 3 یا 4 نفر موفق به ادامه مسیر درمان و عدم عود می شوند.

لذا در حیطه درمانی بیمار حتی ممکن است یک سال تحت درمان، مراقبت و توانبخشی قرار گیرد.

در این مقاله به بررسی روانگردان ها پرداختیم. شاید افرادی در اطراف شما هستند که به مصرف موادهای مختلف اعتیاد پیدا کرده اند. ریشه گرایش این بیماران به اعتیاد را یافته و آنان را از عوارض و آینده ای که در پیش دارند آگاه سازید. در صورت وود هرگونه سوال می توانید جهت مشاوره اعتیاد با مشاورین راز ماندگار درارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *