رشته رادیولوژی

از دیرباز بشر در پی پیشرفت در ابعاد مختلف زندگی و هستی بوده است. یکی از این مسائل مربوط به دنیای پزشکی و درمان بیماری های مختلف بود. پزشکان نیاز داشتند که از نوسانات و تغییرات درونی بافت های بدن اطلاع حاصل کنند. رشته رادیولوژی در واقع رشته ای بود که این رویا را محقق نمود و امروزه در امور پزشکی و درمانی بسیار کاربردی می باشد.

این رشته جزء رشته های دانشگاهی زیر گروه 1 گروه تجربی می باشد. و تلاش زیادی لازمه رسیدن و قبولی در آن است زیرا علاقمندان کمی ندارد. در همین راستا در این مقاله به بررسی رشته رادیولوژی خواهیم پرداخت. هدف این سری مقالات ایجاد شناخت و آگاهی در دانش آموزان می باشد. تا با نگاهی دقیق تر به انتخاب رشته متناسب با خود اقدام کنند. در صورت وجود هرگونه سوال تا پایان مقاله با راز ماندگار همراه باشید.

رشته رادیولوژی

تاریخچه رشته رادیولوژی

در زمان پزشک یونانی معرف یعنی بقراط، وی از وسیله ای برای اندازه گیری دمای بدن بهره برد که می توان آن را اولین نمونه تصویربرداری تشخیصی از محیط داخلی بدن دانست. این علم با کشف رادیواکتیویته در سال 1890 توسط هانری بکرل و اولین تصویر رادیوگراف با اشعه ایکس از بدن در سال 1896 توسط ویلهلم رونتگن، وارد دنیای تازه ای شد. در طول جنگ نیز از وسایل رادیوگرافی برای درمان هرچه بهتر بهره برده می شد. رادیولوژی از کلمه radius به معنی پرتو ریشه گرفته است.

 

رشته رادیولوژی چیست؟

در رشته رادیولوژی یا پرتوشناسی از پرتو ایکس و امواج دیگر برای تشخیص بیماری و به سبب آن درمان بهره برده می شود. در این رشته دانشجویان ابتدا به یادگیری دروس آناتومی و فیزیولوژی پرداخته و پس از آنکه به محیط و بافت های بدنی اشراف پیدا کردند دروس تصویر برداری را کی گذرانند.

قارغ التحصیلان این رشته می آموزند که از قسمت های مختلف بدن به تصویر برداری بپردازند و از دستگاه های مثل MRI  یا CT استفاده کنند. افرادی که از طریق کنکور سراسری مدرک کارشناسی خود را در رشته رادیولوژی کسب می کنند تحت عنوان کارشناس رادیولوژی و نه رادیولوژیست وارد بازار کار (تصویربرداری و ظهور تصویر رادیوگرافی) می شوند. طول تحصیل 5-4 ساله داشته و متفاوت با تکنولوژی پرتودرمانی یا رادیوتراپی است.

 

چقدر شانس ورود داریم؟

میزان پذیرش دانشگاه های کشور در این رشته تقریبا 800 نفر بوده و این پذیرش کم دلیلی بر رقابت زیاد و همچنین بازار کار مناسب آن به سبب عدم اشباع شدن آن است. دارا بودن سلامت جسمانی بخصوص اندام ضروری مثل دست، گوش و چشم در این رشته بسیار مهم است. کسب رتبه بهتر از 30000 در سطح کشور و میانگین حداقل درصدی 40-30% شرایط ورود شما را مساعدتر می نماید.

 

 

شانس ورود

برای ورود به رشته رادیولوژی بایستی دروس تخصصی و عمومی تجربی بخصوص دروس زیست و شیمی با ضرایب 4 و 3 را به خوبی مطالعه و از میانگین پایین دروس ریاضی و فیزیک با ضرایب 2 بهره لازم را ببرید. داشتن مشاور تحصیلی ماهر برای برنامه ریزی و راهنمایی لازم می تواند کمک کننده باشد. در صورت نیاز می توانید با مشاورین تحصیلی با تجربه راز ماندگار در ارتباط باشید.

 

وظایف کارشناس رادیولوژی چیست؟

  • در این شغل کارشناس بنابه تجویز پزشک تصویرهای مربوطه را از بیمار تهیه می کند. دلیل این تجویز بررسی و تشخیص ناهنجاری و تغییرات ایجاد شده بافت بدنی است.
  • کارشناس رشته رادیولوژی باید دانش استفاده و کاربرد دستگاه های مثل ام آر آی، سی تی اسکن، آنژیوگرافی و رادیوگرافی ساده را بداند.
  • راهنمایی بیمار برای قرار گیری در موقعیت صحیح برای تصویر برداری
  • بررسی تصاویر جهت کیفیت مناسب
  • در صورت بی کیفیت بودن تصویربرداری دوباره صورت گیرد.

 

محل و بازار کار فارغ التحصیلان رشته رادیولوژی

کارشناس این رشته می تواند در بیمارستان های دولتی و خصوصی و مراکز درمانی در بخش تصویربرداری مشغول به کار گردد. این افراد همچنین می توانند به عنوان دستیار رادیولوژیست، سازمان انرژی اتمی و دانشگاه های علوم پزشکی مشغول به کار شوند. برای تاسیس مرکز رادیولوژی حتما نیاز به مسئول فنی پزشک متخصص رادیولوژی خواهید داشت.

حقوق افراد در کارشناسی رشته رادیولوژی بنابه سابقه و توانایی چیزی بین 7-4 میلیون می باشد. البته در صورت همکاری با پزشک متخصص و یا تاسیس مرکز رادیولوژی این مبلغ افزایش چشم گیری خواهد داشت.

 

 

شخصیت مناسب رشته رادیولوژی

شخصیت مناسب رشته رادیولوژی

این رشته دارای شیفت های بیمارستانی است لذا توانایی تحمل شرایط و شیفت های شبانه مهم می باشد. داشتن صبر و حوصله به جهت تصویر برداری مناسب و تکرار دوباره آن در صورت بی کیفیت بودن اهمیت دارد. در این شغل شما با افراد مختلفی از هر قشری ارتباط خواهید داشت لذا روحیه اجتماعی خوب لازمه کار است. تمرکز و دقت و نظم برای رعایت اصول کاری امری بسیار مهم هم برای خود کارشناس و بیمار می باشد.

 

سختی های رشته رادیولوژی

کارشناسان رادیولوژی به دلیل در معرض بودن اشعه های مختلف از احتمال ابتلا به سرطان برخوردارند. البته لازم به ذکر است که اتاقک های عایق جهت حفاظت تهیه شده که در صورت رعایت نکات و اصول ایمنی این احتمال به صفر نزدیک می شود و خطری شما را تهدید نمی کند.
از دیگر سختی های رشته رادیولوژی می توان قیمت زیاد دستگاه ها و هزینه های مربوط به آن اشاره نمود(چیزی بین 12-8 میلیارد تومان) که شرایط تاسیس مرکز را دشوار می نماید. البته به نظر وام های در همین راستا به افراد اعطا می شود.

 

برخی از دروس رادیولوژی

  1. آناتومی
  2. آسیب شناسی عمومی
  3. ثبت و نمایش تصاویر پزشکی
  4. ارزیابی تصاویر پزشکی
  5. تصویر برداری با امواج فراصوت در پزشکی
  6. اصول فیزیکی سیستم های توموگرافی کامپیوتری
  7. بهداشت عمومی
  8. زیست شناسی سلولی
  9. آشنایی با ساختمان و ویژگی های مواد کنتراست زا در تصویر برداری پزشکی
  10. فیزیک پرتوشناسی تشخیصی
  11. روش های پرتو نگاری
  12. فیزیک عمومی
  13. ریاضی عمومی
  14. دوزیمتری پرتوهای یونیزان
  15. آناتومی مقطعی

 

در این مقاله به بررسی رشته رادیولوژی و مباحث لازم برای انتخاب رشته و شناخت پرداختیم. در صورتی که در فکر شرکت در کنکور سراسری 1401 هستید می توانید با مشاورین راز ماندگار جهت مشاوره تحصیلی در زمینه های برنامه ریزی، رواشناسی تحصیلی، روش های مطالعه، افزایش ساعات مطالعه، افزایش میزان بهره وری، کاهش بی حوصلگی و خستگی و سایر موارد در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *