باورهای غلط درباره سیگار

میزان مصرف سیگار در جهان امروزی بسیار بیشتر از قبل شده است. و این آمار به طور محسوسی در حال افزایش می باشد. زیرا برخی از تصورات و باورهای غلط درباره سیگار به گرایشات سنین مختلف دامن می زند. به علاوه اکثر مردم اصلا این وسیله را جزء موادهای مخدر و اعتیاد زا نمی پندارند. در صورتی که طیف مختلفی از علائم اعتیاد و ترک آن مشاهده می شود.

از ماده ای به نام توتون تشکیل شده و دارای ماده شیمیایی نیکوتین می باشد. نیکوتین تاثیرات زیادی بر روی ذهن افراد می گذارد و جای انتقال دهنده های عصبی دیگر را می گیرد و حالاتی از آرامش را در دوره های ابتدایی مصرف در شخص پدیدار می کند.

در این مقاله قصد داریم به 8 مورد از باورهای غلط درباره سیگار را مورد بررسی قرار دهیم. در صورت وجود هرگونه سوال تا پایان مقاله با راز ماندگار همراه باشید.

 

 

سیگار

سیگار چیست؟

این کلمه در واقع اسپانیایی بوده و به آن سیگارا به معنی پیچیدن در کاغذ نیز می گویند. از برگ های خشک شده گیاه توتون تشکیل و به استعمال می رسد. در نوع دیگری که به آن سیگار برگ اطلاق می شود، بدون استفاده از کاغذ به مصرف می رسد.

از جمله موادهای شیمیایی که در ترکیبات سیگار وجود دارد می توان ترکیبات سرطان زا و غیر ارگانیک، هیدروکربن های پلی آروماتیک و آمین های آروماتیک را نام برد.

مواد موجود در سیگار با هر پوک به درون ریه ها کشیده می شود و  به مرور به دیواره های آن چسبیده و یا رسوب می کند. در نهایت بیماری های تنفسی و قلبی عروقی آشکار می شوند.

عمل استعمال این ماده تقریبا از سال های 1500 تا 1600 در اروپا رواج پیدا نمود. در دهه 1930 اثرات مصرف آن مورد بررسی قرار گرفت و اما ضمن حصول نتایج نشان دهنده همبستگی مثبت بین سیگار و سرطان، مصرف آن رو به فزونی گذاشت.

اثرات نیکوتین بر بدن

  1. تاثیر گذار بر افزایش ترشح آندروفین (دارای اثراتی همانند مورفین) است.
  2. تاثیر گذار بر آزاد سازی گلوتامات (که در فرآیند یادگیری تاثیر مثبتی دارد) است.
  3. تاثیر گذار بر افزایش ترشح دوپامین (هورمون شادی بخش) که این اثر در اغلب موادهای مخدر وجود دارد.
  4. نوسانات و تغییر در متابولیسم بدنی
  5. تاثیر گذار بر ترشح آدرنالین به خون

 

اثرات نیکوتین

عارضه و بیماری ها از مصرف زیاد سیگار در طولانی مدت

  1. بیماری های کلیوی
  2. نوسانات خلقی و رفتاری
  3. عصبانیت، پرخاشگری و شکاکیت
  4. بیماری های ریوی و تنفسی
  5. بیماری های پوستی
  6. سرطان های گلو، معده و مثانه
  7. تاثیر گذار بر باروری مرد و زن
  8. بیماری های قلبی عروقی
  9. نوسانات فشار خون شدید
  10. بیماری های دهان، دندان، زبان و لثه

اگر به اطرافیان خود که مدت زیادی است به مصرف سیگار می پردازند دقت کنید شرایط جسمانی نامناسب آنان را خواهید یافت.

8 مورد از باورهای غلط درباره سیگار

معمولا در شرایطی که شناخت کافی از مسائل نداریم، بعد از ورود به آن، تازه متوجه متفاوت بودن باور خود می شویم. در رابطه با سیگار که به سنین پایین و نوجوانی کشیده شده نیز قضیه همین است. عدم آگاهی و شناخت آسیب ها. در ادامه به بررسی 12 مورد از باورهای اشتباه پرداخته ایم.

1. بیماری خاصی حتی ریوی در پی ندارد!

عده ای اصلا اعتقادی به اینکه سیگار زمینه ساز بیماری است ندارند. چنانچه در مطالب قبل چند مورد از بیماری ها که از طریق بررسی افراد سیگاری به دست آمده عنوان شد. تصور کنید درون مکان بسته ای هستید و دودی به داخل وارد می شود.

همانطور که به مرور شما در تنفس به مشکل میخورید با گذشت زمان سلول و اندام های بدنتان نیز در اثر استعمال دخانیات فرسوده می شوند.

ریه و سیگار

2. سیگار بی خطر، کم خطر و پر خطر داریم!

همه سیگارها دارای میزانی از نیکوتین هستند. سیگارهای تحت عنوان لایت نیز علاوه بر نداشتن قیر، دارای ترکیبات شیمیایی دیگری برای کسب توجه شما می باشند. حتی ویپ یا سیگار الکترونیکی نیز خطرات خاص خود را دارد.

 

3. هرازگاهی می کشم و برای سرگرمیه!

چه تفننی و چه جدی، هر دو عارضه خود را دارند. حتی با مصرف یک نخ در روز هم گلو و نای شما تحت تاثیر قرار گرفته و علاوه بر آسیب زدن می تواند شدت استعمال شما را افزایش دهد.

 

4. با سیگار کسی معتاد نمیشه!

از نظر علمی افراد به علت تجربه خوشایند و آرامشی که به خاطر استعمال دخانیات کسب می کنند مصرف خود را ادامه و افزایش می دهند. به دلایل قرار گرفتن در جمع نامناسب و ترغیب به تجربه حالات بهتر و شدیدتر شرایط کاملا زمینه ساز گرایش به مواد مخدر دیگری است.

 

5. سیگار می کشم اما ورزش هم می کنم!

آیا میدانید کار عبث و بیهوده چیست؟
افراد سیگاری در فعالیت های بدنی کمتر از ظرفیت واقعی خود عمل می کنند. و اثرات مثبت ورزش را با سیگار و قلیان کمتر و نابود می نمایند.

 

 

ورزش و سیگار

6. سیگار می کشم تا لاغر بمونم!!!

نیکوتین موجود در این ماده مانعی بر جذب مواد غذایی مورد نیاز و همچنین کاهش سوخت و ساز بدن است. بی اشتهایی سبب لاغری شده و شخص به اشتباه و به این دلیل، دست از آن نکشیده و مواد مقوی به بدن نمی رسد. در نهایت در کنار این لاغری بایستی انتظار سوء تغذیه و بیماری های گوارشی را داشت.

7. پیرتر از اونم که ترک کنم!

در صورت ترک مصرف 5-3 سال به عمر شما افزوده می شود. و هیچ زمانی برای ترک آن دیر نیست. زیرا رهایی از این وابستگی و آزادی خود می تواند تاثیر زیادی بر آرامش زندگی داشته باشد.

8. خودم هر وقت بخوام ترک می کنم!

کسی که چندین سال در حال مصرف سیگار است به راحتی آنچه که فکر می کند، نمی تواند آن را ترک کند. طبق آمار از هر 10 نفر که تصمیم به ترک می گیرند، 8 نفر دوباره به مصرف روی می آورند. لذا هر چه زودتر آن را کنار بگذارید و از گرایش به آن خودداری کنید.

 

در این مقاله به بررسی 8 مورد از باورهای غلط در رابطه با سیگا پرداختیم.  در صورت وجود هرگونه سوال می توانید جهت مشاوره اعتیاد با مشاورین راز ماندگار در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *