برنامه مطالعاتی

داشتن برنامه مطالعاتی یکی از مهم ترین ابزارها برای تحقق هدف است. طبق تحقیقاتی که در دانشگاه معتبر اروپایی انجام شده، تعداد ۱۰۰ نفر از دانشجویان را مورد بررسی طولی قرار دادند. این ۱۰۰ دانشجو به ۳ دسته تقسیم شدند. دسته یک افرادی بودند که برای خود هدفی نداشتند. دسته دوم دانشجویانی هستند که فقط هدف خود را در ذهن داشتند اما دسته سوم علاوه بر فکر به هدف، آن را یادداشت و شرایط رسیدن به آن را نوشته بودند.

پس از ۱۰ سال دوباره به سراغ این ۱۰۰ دانشجو رفتند و تاثیرات هر دسته را بررسی نمودند. طبق نتایج به دست آمده درآمد و میزان تحقق هدف دسته سوم ۱۰ برابر دسته دوم و دسته دوم ۲ برابر دسته اول بود. این تحقیق اهمیت داشتن هدف و برنامه را به خوبی نشان می دهد. اینکه بدانید در چه مسیری و دنبال چه چیزی هستید.

برنامه مطالعاتی در سال کنکور سراسری لازمه مسیری هموار و بدون مشکل است. دانش آموزی با برنامه ریزی از شانس بیشتری برای موفقیت برخوردار می باشد تا دیگری بدون برنامه. البته داوطلبان باید از داشتن برنامه ثابت و یکنواختی که سبب خستگی و سختی شود دوری کنند.

هرچه اهدافی که برای خود بر می گزینید با ارزش ترند، نیازمند اراده قوی تری برای رسیدن خواهیم بود. مجهز به جنگ کنکور سراسری بروید و اگر خودتان توانایی برنامه ریزی ندارید با مشاور تحصیلی خود جهت این امر زمانی را سریع تر تعیین نمایید.

 

برنامه مطالعاتی

چرا برنامه مطالعاتی لازم است؟

شخصی را در نظر بگیرید که از تهران قصد رفتن به اصفهان را دارد. این فرد برنامه از پیش تعیین شده ای نداشته و به یک باره این تصمیم را گرفته است. به دلیل عدم پیش بینی و فراهم نمودن مقدمات وی با مشکلاتی نظیر جا ماندن وسایل، نبود بلیط، دیر رسیدن به ترمینال و… مواجه می شود.

دانش آموز کنکور سراسری که بدون برنامه مطالعاتی شروع به پیمودن این مسیر می کند با مشکلاتی نظیر ذهن آشفته و نگران، عدم اطلاع صحیح از میزان مطالعه شده و باقی مانده، محورهای نامنظم، فراموشی مطالب، عدم آرامش ذهنی، ضعف مطالعاتی و یادگیری و… مواجه می گردد.

با برنامه ریزی فرد می تواند زمان بندی اهداف و رویدادها را تنظیم و مقدمات تحقق آنان را فراهم نماید. داوطلب با برنامه مطالعاتی منظم و پیوسته علاوه بر افزایش آمادگی، اطلاعات دقیقی از حجم مطالعه شده، تست زنی ها و مرورها به دست می آورد.

ایستگاه‌های تعویض استراتژی چیست؟

برنامه مطالعاتی انجام شده نباید بدون توجه به مدرسه، آزمون، امتحانات و تعطیلات باشد. استراتژی و هدفی که توسط برنامه ریزی دنبال می شود، در هر کدام از این موارد متفاوت است. به عنوان مثال زمان و دروس مطالعاتی در برنامه تابستان با عید فرق داشته و اهداف مختلفی را دنبال می کنند. لازم به ذکر است که علاوه بر هدف بلند مدت که رتبه یا رشته خاصی است، اهداف کوتاه و میان مدت علتی برای افزایش انگیزه و انرژی هستند.

در ذیل به ایستگاه‌های تعویض استراتژی اشاره شده است که در ادامه به توضیح مختصری از آنان خواهیم پرداخت.

  • دوره تابستان
  • دوره پاییز(آغاز مدارس تا امتحانات نیمسال اول)
  • دوره بعد از امتحانات تا عید
  • دوره عید
  • دوره آخر عید تا آخر اردیبهشت
  • دوره جمع بندی

 

دوره تابستان

دوره تابستان

برنامه مطالعاتی در تابستان مهم است زیرا داوطلب زمان زیادی از روز خود را آزاد و بدن مشغله می باشد. برنامه ای که اغلب استادان کنکوری و مشاوران در این دوره دارند جلو بردن پایه دهم و دوازدهم است. ثبت نام کلاس های کنکوری در یادگیری بهتر دروس دوازدهم موثر بوده و از برنامه مطالعاتی مدرسه جلوتر خواهید بود.

دوره پاییز

در این بازه مدارس در مهر آغاز شده و دانش آموزان به دلیل برنامه تابستان از مدرسه جلوتر هستند. در این دوره هدف ادامه یادگیری و تست زنی پایه دوازدهم و شروع پایه دیگر یعنی یازدهم به طور موازی است. در حین اجرای این برنامه مرور پایه دهم مطالعه شده در تابستان ضروری و ایستگاه‌های مرور بایستی تعیین شود.

 

نکته: به دلیل مطالعه از قبل پایه دوازدهم نگرانی بابت امتحانات نیمسال اول وجود ندارد. در صورت لزوم مشاور می تواند برنامه ریزی مخصوص این ایام را انجام دهد.

دوره بعد از امتحانات تا عید

این دوره تا ۱ هفته قبل از عید ادامه یافته و به تکمیل پایه یازدهم و اتمام دوازدهم خواهیم پرداخت. امکان این مسئله وجود دارد که ۱۰-۲۰ درصد از پایه دوازدهم به دلیل برنامه کلاس های کنکوری باقی بماند که در برنامه بعد تکمیل می شود.

دوره عید

در این دوره تقریبا ۱ماهه رسالت برنامه مطالعاتی رفع نواقص و یکنواختی دروس مطالعه شده است. تست زنی دروس یادگیری شده ای که در سطح خوبی هستند در کنار جامانده های پایه توصیه ماست.

 دوره آخر عید تا آخر اردیبهشت

در این دوره ضمن ادامه برنامه مطالعاتی عید، یادگیری جدید به طور محدودی انجام می شود. زمان فقط صرف مباحثی می شود که با توجه به مدت باقی مانده بازدهی مناسبی داشته باشند. تا حد امکان از یادگیری مطالب جدید و سخت جلوگیری شود. به دلیل امتحانات نهایی و تاثیر معدل که در کنکور ۱۴۰۰، ۳۰٪ می باشد، لزوم آمادگی برای امتحانات وجود دارد.

 

 

دوران جمع بندی

دوران جمع بندی

انجام آزمون های جامع کنکور سال های قبل داخل و خارج از کشور در یک دست نمودن مطالعات اهمیت دارد. در این آزمون ها اشتباهات و نکات جا مانده برطرف می شوند. به طور مجزا نقاله آزمون های سه روز یک بار را مطالعه نمایید.

نکته: در هفته پایانی به مطالعه نکات تست های مارک دار و مرور اجمالی دست نوشته ها بپردازید. از مطالعه مطالب جدید خودداری کنید.

در این مقاله سعی شد برنامه مطالعاتی و ایستگاه های تعویض استراتژی مورد بررسی قرار گیرد. در صورت وجود هرگونه سوال می توانید جهت مشاوره رایگان با مشاورین راز ماندگار در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *