رشته مهندسی برق

رشته مهندسی برق در زیرگروه 1 رشته ریاضی قرار دارد و دروس محاسباتی مثل ریاضی از اهمیت بسزایی در کسب رتبه خوب برخوردار هستند. از رشته های پرطرفدار بوده و علاقه مندان خاص خود را دارد. افرادی که عاشق برق و سیم و الکتریسیته هستند. همانطور که در ابتدا اشاره شد دانش آموزان بایستی در انتخاب رشته نهم به دهم رشته ریاضی را برای خود برگزیده و در انتخاب رشته کنکور سراسری مهندسی برق را انتخاب نمایند.

رشته مهندسی برق به علت داشتن محاسبات ذهنی زیاد از دشواری نسبی برخوردار است. لذا تلاش و پشتکار در موفقیت این رشته مهم بوده و دانشجو نباید به سبب سختی برخی دروس پا پس بکشد. مهندسین برق در زمینه های مختلف و شرکت های متفاوتی مشغول به کار می گردند. در حالت کلی می توان گفت که مهندسی با توانایی خوب هیچ زمانی بیکار نخواهد بود.

در این مقاله به بررسی رشته مهندسی برق خواهیم پرداخت. رشته ای که وسیع و کاربردی در سایر رشته ها مانند مهندسی پزشکی می باشد. در صورت وجود هرگونه سوال تا پایان مقاله با راز ماندگار همراه باشید.

 

تاریخچه رشته مهندسی برق

 

تاریخچه رشته مهندسی برق

مهندسی برق یا Electrical Engineering در زیر مجموعه فنی و مهندسی قرار می گیرد و در حیطه های الکتریسیته، الکترومغناطیس و الکترونیک فعالیت دارد. در سال های اخیر به دلیل افزایش نیاز به تولید و استفاده انرژی الکتریکی، در صنعت و مهندسی پیشرفت زیادی نموده است.

الکتریسیته از مباحثی است که از اوایل قرن هفدهم طرفدار زیادی پیدا نمود و از اولین مهندسین برق می توان ویلیام گیلبرت را نام برد که وسیله الکتروسکوپ را طراحی و سوریوم نامید. از اولین مهندسین برق ایران نیز می توان حیدرخان عمواوغلی معروف به حیدر برقی را نام برد. از دانشمندان بزرگ که پایه ساز رشته مهندسی برق بوده اند می توان افراد زیر را نام برد:

  1. مایک فارادی
  2. جیمز کلارک ماکسول
  3. هاینریش هرتز
  4. آندره ماری آمپر
  5. گئورگ زیمون اهم
  6. نیکولا تسلا

هدف رشته مهندسی برق تربیت دانشجویانی است که با علم و دانش فرا گرفته شده بتوانند به طراحی، مدیریت و نگهداری سیستم های الکتریکی بپردازند. لذا دروس عملی و پروژه ها در این رشته تاثیر زیادی در توانایی دانشجو خواهند داشت.

رشته مهندسی برق و ویژگی های شخصیتی و ذهنی

اگر از بحث علاقه که لازمه تمامی رشته ها و مشاغل است بگذریم، در بخش ویژگی های ذهنی، دانشجو این رشته باید از قدرت تحلیلی خوبی در دروس ریاضی، زبان انگلیسی و سیستم رایانه ای برخوردار باشد. با اعداد مشکلی نداشته و  ذهنی آماده برای حل مسائل و برنامه ریزی داشته باشد.

در بخش شخصیتی فرد بایستی از نظم و انظبات خوبی برخوردار باشد زیرا این رشته با فعالیت های حساسی در ارتباط است و کوچکترین اشتباه توانایی ایجاد اختلال در کل سیستم را دارد. داشتن توانایی برنامه ریزی، منطقی بودن، خلاق بودن، توانایی مدیریت، تمرکز و دقت بالا و توجه به جزئیات از دیگر ویژگی های شخصیتی مورد نیاز در رشته مهندسی برق می باشد.

 

وظایف دانش آموخته رشته مهندسی برق

وظایف دانش آموخته رشته مهندسی برق

از جمله وظایفی که افراد در این رشته بر عهده دارند می توان موارد ذیل را نام برد:

  1. بهینه سازی، توسعهو تحقیق درباره ابزارها و محصولات الکتریکی مورد استفاده مردم و صنعت
  2. افزایش سطح سلامت وسایل الکتریکی و طراحی سیستمی مناسب
  3. عیب یابی انواع تجهیزات الکتریکی
  4. بررسی و تخمین بودجه لازم جهت پروژه
  5. مهارت در استفاده از نرم افزار طراحی و محاسبه
  6. ارائه ایده های نو و خلاقانه در زمینه تکنولوژی

از جمله مزایای رشته مهندسی برق می توان…

در صورتی که در رشته مهندسی برق به تخصص لازم دست یابید سریع تر از دیگر فارغ التحصیلان رشته های دیگر می توانید وارد محیط کار شوید. زیرا تخصص در این رشته مهم بوده و به دلیل دروس عملی به مرور در طول ترم این تخصص در دانشجو ایجاد می شود.

با پیشرفت روزافزون لوازم و محصولات الکتریکی، نیاز به مهندسین برق در جامعه افزایش می یابد. لذا متخصصین این رشته از احتمال بیکاری کمتری برخوردار هستند.

این رشته از تنوع و جایگاه شغلی زیادی بهره مند است و دانش آموختگان این رشته تا مقطع دکتری امکان ادامه تحصیل را دارند. زیرمجموعه سازمان نظام مهندسی قرار داشته و شانس بیشتری برای بورسیه تحصیلی در کشورهای خارجی دارا می باشند.

از جمله معایب رشته مهندسی برق می توان…

یکی از معایب این رشته دروس به نسبت دشوار آن می باشد. همچنین بازار کار این رشته برای فارغ التحصیلان زن جالب نبوده و نیازمند به اراده قوی است. لذا داشتن مهارت و تخصص کافی در جذب سریع به شغل مهم بوده و دانشجویان از همان ابتدا بایستی به تجربه عملی و نه صرفا تئوری بپردازند.

 

درآمد رشته مهندسی برق

درآمد در این رشته چقدر است؟

مهندسی برق از بازار کار خوبی برخوردار بوده و این صنعت روز به روز درحال پیشرفت است. نیروگاه ها، کارخانه ها، سازمان های مخابراتی، وزارت دفاع، پالایشگاه ها از جمله بخش های هستند که یک مهندس برق می تواند در آن مشغول شود. آزمون های استخدامی نیز گزینه مناسبی جهت ورود به کار دولتی می باشد.

بازه درآمدی مهندسین برق چیزی بین 6-3 میلیون می باشد و در صورت اشتغال در شرکت های خصوصی و توانایی خوب، حقوق بالای 6میلیون نیز دور از انتظار نیست. متوسط حقوق مهندسین برق در سطح جهان 110-95 هزار دلار می باشد.

گرایش های کارشناسی و ارشد

در مقطع کارشناسی این رشته گرایش های ذیل ارائه می شود:

  1. الکترونیک
  2. مخابرات
  3. کنترل
  4. قدرت

در مقطع کارشناسی ارشد علاوه بر رشته های فوق شاخه های دیگری به این رشته افزوده می شود:

  1. مهندسی پزشکی
  2. مهندسی مکاترونیک
  3. مهندسی هوافضا
  4. مهندسی هسته ای
  5. مهندسی فتونیک
  6. مهندسی نانو فناوری
  7. مهندسی انرژی های تجدید پذیر
  8. مهندسی سیستم های انرژی
  9. مهندسی صدا
  10. مهندسی خودرو

 

برای ورود به این رشته، دانش آموزان باید علاوه بر دروس عمومی، در دروس تخصصی یعنی ریاضی با ضریب 4، فیزیک با ضریب 3 و شیمی با ضریب 2 خود را به درصد مناسبی برسانند.

 

در این مقاله به بررسی رشته مهندسی برق پرداختیم. حتما تا پایان مقاله شناخت مناسبی نسبت به این رشته پیدا کرده اید. در صورت وجود هرگونه مشکل می توانید جهت مشاوره تحصیلی با مشاورین راز ماندگار در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *