انتقالی دانشگاه های سراسری

دانشجویان هر سال در زمان های مشخصی، بر حسب رتبه و تراز به دست آمده اقدام به انتخاب رشته می کنند. و سیستم بنابه اطلاعات موجود، انتخاب مناسب را برای دانش آموز انجام می دهد. بعد از ورود به دانشگاه ها و رشته، برخی از دانشجویان به علت نارضایتی از شرایط موجود به انتقالی دانشگاه های سراسری گرایش پیدا می کنند.

انتقالی دانشگاه های سراسری برحسب قوانین خاصی صورت می پذیرد که در ادامه برای شما متقاضیان ذکر خواهد شد. بحث انتقالی علاوه بر دولتی، در دانشگاه های آزاد نیز برقرار می باشد. که به صورت مجزا در سایت  monada.iau.ir انجام می شود. در مقاله ای جدا به بحث انتقالی دانشگاه های آزاد خواهیم پرداخت.

در ادامه انتقالی دانشگاه های سراسری را به خوبی بررسی خواهیم نمود. در صورت وجود هرگونه سوال تا پایان مقاله با راز ماندگار همراه باشید.

 

انتقالی چیست؟

انتقالی چیست؟

انتقالی به معنی جابجایی دانشجو از دانشگاه یک شهر به دانشگاه شهر دیگر است. این قانون به دلیل راحتی در امر تحصیل برخی از دانشجویان با شرایط خاص و ابلاغی، صورت گرفت. لازم به ذکر است که انتقالی دانشگاه های سراسری در برخی موارد نظیر معدل، هزینه های نقل و انتقال و سایر موارد با دانشگاه های آزاد متفاوت می باشد.

دانشجویان محصل در شهرهای دیگر و با فاصله از محل سکونت خود، در طول سال های تحصیل با مسائل زیادی نظیر هزینه های مسافت و خوابگاه، سرپرستی خانواده، ازدواج، فرزند داری و… مواجه می شوند که آنان را در درجات مختلف سختی می اندازد. لذا بهره بردن از قانون انتقالی در بهبود شرایط این افراد موثر خواهد بود.

 

شرایط انتقالی در دانشگاه های سراسری

شرایط انتقالی برای دانشجویان

قبل از اقدام برای انتقالی و یا مهمانی لازم است از شرایط و قوانین مطلع باشید. قوانین برای دانشجویان شاهد و ایثارگر و همچنین دانشجویان رشته های پزشکی متفاوت از سایرین است که در مقاله ای مجزا بدان خواهیم پرداخت. در ادامه به شرایط و قوانین انتقالی دانشگاه های سراسری اشاره شده است.

  1. دانشجویانی که در حال حاضر نیمسال نخست خود یعنی ترم اول را می گذرانند مجاز به استفاده از انتقالی دانشگاه های سراسری نمی باشند. لذا دانشجو حداقل باید ترم دو بوده تا در طرح انتقالی مجاز به ثبت نام باشد.

 

  1. برخی از دانشجویان که قبلا در این دوره تحصیلی خود از شرایط انتقالی دانشگاه های سراسری بهره برده اند دیگر مجاز به استفاده از این قانون نخواهند بود.

 

نکته: وجود شرایط خاص برای فرد دانشجو، امکان استفاده دوباره از طرح نقل و انتقالی را در صورت صلاحدید فراهم می آورد.

 

  1. دانشجویان در فرآیند انتقالی دانشگاه های سراسری بایستی دانشگاهی را برگزینند که رشته و گرایش مورد نظر در آن محل وجود داشته باشد. در غیر اینصورت با درخواست متقاضی موافقت نخواهد شد.

 

  1. دانشجویانی که در رشته های بدون آزمون در حال تحصیل هستند مجاز به استفاده از طرح نقل و انتقال نمی باشند. از جمله دلایل آن می توان به اختیار کامل در گزیدن دانشگاه و رشته مورد نظر اشاره نمود. لذا انتقالی دانشگاه های سراسری فقط برای رشته های با آزمون ممکن می باشد.نکته: وجود شرایط خاص برای فرد دانشجو، امکان استفاده دوباره از طرح نقل و انتقالی را در صورت صلاحدید فراهم می آورد.

 

  1. دانشجویانی که تابعیت ایران را نداشته و متقاضی طرح نقل و انتقالات می باشند بایستی درخواست خود را به اداره امور بین الملل و کمیسیون نقل و انتقالات بدهند.

 

  1. دانشجویان نمی توانند به دانشگاهی که کارمند یا هیئت علمی آن هستند انتقالی بگیرند.

 

  1. دانشجویانی که در خارج از کشور در حال تحصیل می باشند، مجاز به انتقالی به داخل کشور نیستند. البته در این مورد دارا بودن شرایط خاص و مقبول واقع شدن دانشگاه و مدرک توسط وزارت علوم در احتمال انتقالی موثر می باشد.
  2. دانشجویان بایستی به لحاظ سطح علمی و نمرات کسب شده از میانگین نمرات 3 ترم متوالی کارشناسی پیوسته دانشگاه مقصد بالاتر باشند.

 

  1. مدرک فارغ التحصیلی دانشجویان انتقالی دانشگاه های سراسری توسط دانشگاه مقصد صادر می گردد.

 

 

  1. امکان انتقالی از دانشگاه های روزانه به دانشگاه پیام نور و غیرانتفاعی وجود دارد.

 

  1. امکان انتقال درون شهری از یک دانشگاه به دانشگاه دیگر جز در حالت سپری نمودن واحدهای تک درس ممکن نمی باشد. این دوره معمولا تحت عنوان دانشجوی مهمان مطرح می شود. و حداکثر واحد مجاز 8 واحد می باشد.

 

 

  1. انتقال از دوره شبانه به روزانه، دانشگاه های پیام نور و غیرانتفاعی به روزانه یا شبانه و از مراکز غیر دولتی به مراکز فنی و حرفه ای و علمی کاربردی مجاز نمی باشد. در امر انتقالی دانشگاه های سراسری بایستی اصل همترازی رعایت گردد. این اصل حتی در جابجایی بین دوره های روزانه نیز لازم به رعایت است.

 

  1. دانشجوی محصل دوره روزانه در صورت قبولی با درخواست انتقالی وی، موظف به پرداخت شهریه در دانشگاه مقصد می شود. مگر در این حالت که دانشجو در کارنامه سبز خود امتیاز لازم برای دانشگاه مقصد را آورده باشد.نکته: در امر انتقال در دانشگاه های سراسری و همچنین آزاد، لازم به تاییدیه دانشگاه مبدا و مقصد هستیم.

 

  1. در صورتی که دانشگاه مقصد با درخواست انتقالی دانشجو موافقت نماید، تمامی ریز نمرات دانشجو به آن دانشگاه ارسال خواهد شد. نمرات زیر 12 و دروس مشروطی دوباره گذرانده خواهد شد

زمان انتقالی دانشگاه های سراسری

موعد مقرر ثبت نام برای انتقال در دانشگاه های سراسری هر سال در اردیبهشت ماه می باشد که طبق تاریخ اعلامی در سایت سازمان امور دانشجویان یا سامانه سجاد، 11 اردیبهشت تا 10 خرداد خواهد بود. البته لازم است دانشجویان قبل از این تاریخ و در زمان های مناسب نسبت به بررسی سایت اقدام نمایند.

پس از بارگذاری مدارک مورد نیاز در سایت، ابتدا شرایط در دانشگاه مبدا و سپس در دانشگاه مقصد مورد بررسی قرار می گیرند و در نهایت نتایج تا 31 مرداد ماه اعلام می شوند.

نکته: طرح نقل و انتقال دانشگاه های آزاد، علوم پزشکی، پیام نور و علمی کاربردی در این سامانه صورت نمی پذیرد و فقط دانشجویان دانشگاه های دولتی، فنی و حرفه ای و غیرانتفاعی مخاطب این فرآیند می باشند.

نکته: طبق مدارک اعلامی در سایت، علاوه بر ریز نمرات، مدارک مبنی بر خاص بودن شرایط نیاز به بارگذاری می باشند.

نکته: دانشجویان بایستی تمامی فرآیندهای نقل و انتقالی خود را از طریق سایت سامانه سجاد به نشانی portal.saorg.ir انجام دهند.

 

در این مقاله به بررسی انتقالی دانشگاه های سراسری و قوانین مربوط به آن پرداختیم. در مقالات بعدی به بررسی دانشگاه های آزاد و قوانین مهمانی می پردازیم. در صورت وجود هرگونه سوال می توانید جهت مشاوره تحصیلی با مشاورین راز ماندگار در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *