مریم گلی یا سالویا

سالانه مبتلایان زیادی به دلیل مصرف موادهای مخدر ناخالص و نامرغوب جان خود را از دست می دهند. ناخالصی هایی که خاک اره، گچ، آرد و… را در بر می گیرد. لذا میزان مرگ و میر علتی بر گرایش قشر جوان برای مصرف موادهای مخدر و توهم زای قانونی و مطمئن تر شده است! این موادها معمولا از گیاهان تهیه و حتی مصارف داروئی نیز دارند. یکی از گیاهان مریم گلی یا سالویا می باشد.

همانطور که ذکر شد دلیل این گرایش به دلیل قانونی بودن فروش آن و داشتن اثراتی تقریبا برابر با سایر موادهای مخدر است. گیاه مریم گلی از خانواده نعناع بوده و به سالویا دیوینوروم نیز معروف است. این گیاه معمولا در مکزیک و آمریکا کشت و تولید می شود.

در این مقاله قصد بررسی مریم گلی یا سالویا را خواهیم داشت. این گیاه بسیار برای ایرانیان آشنا است. لذا در صورت وجود هرگونه سوال، تا پایان مقاله با راز ماندگار همراه باشید.

 

مریم گلی چیست

مریم گلی چیست؟

آزمایش های زیادی بر روی این گیاه صورت نگرفته اما به دلیل مسائل میدانی اتفاق افتاده نظراتی بر توهم زا بودن این گیاه یعنی مریم گلی وجود دارد.

حتی در مواردی فرد مصرف کننده اشاره به تجربه حالاتی داشته که در هنگام مصرف ال اس دی LSD تجربه نموده است. این گیاه اهل مکزیک بوده و از آن به عنوان دارو و در مواردی برای تفریح استفاده می شود.

ماده ای که در برگ های گیاه مریم گلی وجود دارد سالوینورین نامیده می شود که ماده ای روانگردان یا انتوژن است. مصرف میزان زیادی از این گیاه توانایی کاهش هوشیاری و ایجاد توهم بینایی را به وجود می آورد.

دانشمندان هنوز از مکانیسم عمل و رفتار مریم گلی اطلاعات کافی ندارند اما آن را به اندازه موادهای مخدری مثل هروئین، مورفین و… خطرناک نمی دانند و دلیلی برای اعتیاد زا بودن آن وجود ندارد. نگرانی ما و دلیل بررسی این مقاله از نظر تاثیر بر تفکر و سلامت روان افراد می باشد.

دلایل گرایش به سمت مریم گلی یا سالویا چیست؟

معمولا باورهای اشتباه سوق دهنده افراد به سمت مشکلات و گرفتاری ها است. در این بین برخی با اطلاعات ناقص و افراطی وارد برخی مسائل می شوند که بایستی در عمل و رفتار خود مراقب سلامت جسم و روان خود باشند.

برخی از سرخپوستان از مریم گلی در مراسم و آیین خود بهره می بردند و گروهی از هندی ها نیز این ماده را تصوری از مریم مقدس می دانند! از جمله برخی دلایل گرایش به سالویا را می توان موارد ذیل خواند:

  1. قانونی بودن
  2. گیاهی بودن
  3. عوارض کمتر
  4. عدم ایجاد وابستگی
  5. سرعت بروز مناسب
  6. سمی نبودن

این موارد از تصورات موجود در بین جوانان بوده و درستی آنان به طور کامل به اثبات نرسیده است.

سایر اسامی مریم گلی

هیچ یک از موادهای مخدر در بازار با یک نام معرفی نمی گردند. انواع اسامی عجیب و غریب که از محافل بیماران و اغلب فقط برای جذب و گیر انداختن افراد به کار می رود. در این بین اسامی به به مریگ گلی نسبت داده می شوند شامل موارد ذیل می باشد:

  1. برگ چوپان
  2. مریم باکره
  3. سالویا
  4. پاستورای اسکا
  5. نعناع جادوئی
  6. بانو سالی
  7. عقل غیب گو
  8. حکیم پیشگویی
  9. برگ نبوت
  10. حکیم بینندگان
  11. چسبناک بنفش

 

عوارض مصرف مریم گلی

عوارض مصرف مریم گلی یا سالویا

موادهای مخدر اغلب بر روی گیرنده های مختلفی از قبیل مو، کاپا و… تاثیر می گذارند در حالی که مریم گلی فقط بر روی گیرنده های کاپا تاثیر می گذارد و به نظر می رسد بر روی میزان دوپامین نیز اثراتی دارد.

اما امری که سبب تشابه علائم این گیاه با سایر موادهای مخدر می شود، ایجاد مقاومت و تحمل در بدن است. پس از مدتی که شخص به مصرف این ماده می پردازد، بدن در مقابل حجم مصرفی مقاوم شده و مصرف کننده مجبور به افزایش حجم می گردد.

این رویه به تناسب ادامه می یابد. امکان ایجاد وابستگی روانی زیاد است. از جمله عوارض مصرف سالویا می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. ایجاد تحمل یا مقاومت در بدن
  2. عدم هماهنگی حرکتی
  3. تغییرات رفتاری که قبلا مشاهده نمی شد.
  4. مختل نمودن مسئولیت های شغلی
  5. حالت تهوع
  6. مختل نمودن فعالیت های تحصیلی و افت تحصیلی
  7. نوسانات پرخوری یا کم خوری غذا
  8. نوسانات پرخوابی یا کم خوابی
  9. کاهش حافظه، دقت و توجه
  10. سرگیجه

همانند اغلب موادهای مخدر مصرف طولانی مدت آن می تواند اثرات زیادتری بر مغز و فعالیت اندام هایی نظیر دستگاه گوارشی، تنفس و… بگذارد. علائمی از پارانویا و هذیان که در سایر موادهای مخدر دیده می شود در مریم گلی نیز مشاهده می شود.

اما اینطور که پیداست حافظه و  فرآیند یادگیری را با اختلالاتی روبرو می نماید.

نکته: این ماده نیز مانند سایرین خاصیت ضد درد داشته و ارتباط بین مغز و نخاع را مختل می نماید.

نکته: در بین جوانان بخصوص دانشجویان و دانش آموزان دبیرستانی شیوع زیادی داشته و نرخ تقریبی مصرف آن 7% است.

نکته: نقش مشکلات خانوادگی و محیطی در گرایش به مصرف موادهای روانگردان مهم بوده و در صورت وجود مسائل، نیاز به بازسازی و خانواده درمانی می باشد.

نکته: طول عمر مریم گلی بسیار کم و چیزی بین 60-20 دقیقه می باشد. همین امر تشخیص این ماده را با مشکلاتی روبرو می کند.

 

ایا سالویا اعتیاد اور است

آیا سالویا اعتیاد آور است؟

در موارد مصرف مداوم و طولانی مدت، احتمال بروز علائم ترک نظیر بی قراری، بی خوابی، اضطراب و افسردگی افزایش می یابد. در آزمایشی که بر روی تعدادی از بیماران مصرف کننده مریم گلی انجام شد، نتایج نشان داد که عده ای بعد از ترک آن، برای تجربه حالات قبل دوباره به مصرف مریم گلی یا سالویا روی آوردند.

نکته: مبتلایان جهت درمان بایستی فرآیندی طبق بیماران به انواع مواد مخدر دیگر را سپری نمایند. زمان بروز علائم ترک در مریم گلی تقریبا 48 ساعت پس از آخرین مصرف می باشد.

نکته: وجود مواردی نظیر عدم توانایی ترک مریم گلی، ایجاد احساس گناه و خطا، عدم توانایی حضور در جمع، میزان و شدت مصرف زیاد و سایر موارد نشان دهنده اعتیاد شما به سالویا است.

در این مقاله به بررسی مریم گلی یا سالویا پرداختیم. گیاهی که احتمالا اسم آن را از قبل زیاد شنیده بودید. در صورت وجود مشکل در زمینه های مختلف اعتیاد، می توانید جهت مشاوره اعتیاد با مشاورین راز ماندگار در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *