شک بین دو گزینه

سوالاتی که در کنکورهای سراسری توسط طراحان طراحی می شوند اغلب دارای دام هستند. این سوالات در درجات مختلفی از دشواری طرح می گردند. در اغلب موارد داوطلب دچار مشکلاتی نظیر شک بین دو گزینه می شود. این امر عادی بوده و برای همه تقریبا اتفاق می افتد. اما در صورتی که با چندین سوال شک دار مواجه شوید، بنظرتان چه باید بکنید؟

سطح سوالات کنکورهای سراسری معمولا بالا بوده و داوطلبانی که با برنامه مناسبی به مطالعه نپرداخته اند دچار مشکل خواهند شد. درصدهای منفی معمولا در کارنامه این افراد به تعداد دیده می شود. این درصدهای منفی حاصل اطلاعات ناقص و شک بین گزینه های موجود است.

در این مقاله می خواهیم نحوه پاسخگویی به شک بین دو گزینه تستی بپردازیم. البته سعی کنید که قبل از کنکور به خوبی مطالب را مطالعه و در آزمون های گوناگون شرکت نمایید تا اشتباهاتتان در آزمون های آزمایشی خود را نشان دهند. در صورت وجود هرگونه سوال، تا پایان مقاله با راز ماندگار در ارتباط باشید.

 

شک بین دو گزینه

شک بین دو گزینه

حالتی است که در آن احتمال درستی از گزینه 50% می باشد و پاسخ به این سوالات ریسک بالایی با خود به همراه دارند.  بخصوص برای افرادی که به خوبی مطالعه نموده اند و ماراتن حساسی با سایر رقبا دارند.

نکته: داوطلبانی با مطالعه کم، که بین 3 یا 4 گزینه شک دارند بهتر است از پاسخ دهی بپرهیزند مگر طبق قوانین و شرایط خاص.

علاوه بر مطالعه بایستی با تکنیک های تست زنی هم آشنا باشید تا قدرت مدیریت جلسه کنکور را داشته باشید. و بدانید که اگر زمانی 25 تست شک بین دو گزینه داشتید چگونه عمل نمایید.
عدم آمادگی می تواند استرس زیادی در جلسه بر شما وارد نماید و در نهایت علتی بر خراب کردن تست های دیگر حتی آسان، گردد.

نکته: داوطلبانی که مطالعه خوبی داشته و شک بین دو گزینه و بیشتر یعنی 3 و 4 گزینه دارند، می توانند با بررسی بیشتر به پاسخ دهی اقدام کنند. علت این شک وجود وسواس مطالعاتی و حساسیت زیاد داوطلب می باشد.

تکنیک برای مقابله با شک بین دو گزینه یا بیشتر

دانشجویان و دانش آموزان باید بدانند که دلیل مواجهه با تست شک دار تا حد زیادی به نوع و شیوه مطالعاتی درس ربط دارد. لذا نحوه صحیح مطالعه دروس و جمع بندی های خوب موثر هستند. فعالیت و تکنیک های زیر برای کاهش تعداد شک هایتان می باشد.

  1. اصول صحیح یادگیری

    مراحلی که برای یادگیری بایستی طی شود: آموزش، تست آموزشی، مرور، تست سنجشی، مرور، تست سنجشی، مرور، تست و جمع بندی و مرور و… می باشد. چهار مرحله ابتدایی برای 3-1 روز ابتدایی بوده و باقی مراحل ادامه تثبیت و نگه داری مطالب در ذهن و حافظه بلند مدت می باشد.نکته: همانطور که در بالا ذکر شد بعد از آموزش مناسب، تست و مرور از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

  2. تجربه از اشتباهات

    تست هایی که در حین آموزش و سنجش خود به غلط پاسخ می دهید را علامت بزنید. تست های مارک دار و نکاتی که سبب جواب اشتباه شما شده اند منابع خوبی برای کاهش شک و تسلط بر مطالب هستند.نکته: تحلیل تست و بخصوص تحلیل آزمون های آزمایشی که انجام می دهید، در افزایش بازدهی مقابل شک بین دو گزینه موثر است.

  3. منبع مادر، محتوای کتب درسی

    بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان کتب کمک درسی را بر منابع مادر یعنی کتاب درسی مقدم می دانند. در صورتی که این چنین نباید باشد و معیار طراح سوالات منبع مادر است.
    برخی از این کتاب های کنکوری در برخی بخش ها حتی از کتاب درسی هم ایراد گرفته اند که همین عامل می تواند سبب افزایش سردرگمی و شک بین دو گزینه گردد.نکته: استفاده از کتب کمک درسی در برخی دروس مورد نیاز می باشد، اما کتبی مناسب و هماهنگ با سطح، که به شک بین دو گزینه ای دامن نزند.

  4. بررسی آماری

    با هر بار مطالعه و تست زدن میزان تست های که شک بین دو گزینه و یا بیشتر داشتید را در نظر بگیرید. این عمل سبب تسلط بر شرایط می شود. جدولی تهیه و دلیل هر تست شک دار را خیلی مختصر بیان کنید و برنامه ریزی خود را با این نواقص هماهنگ نمایید تا برطرف شوند.

نکته: توجه داشته باشید که تست ها در کنکورهای سراسری دارای نمره منفی هستند.

 

دسته بندی نوع سوالات

دسته بندی نوع سوالات در کنکور

داوطلبان در برخورد با سوالات کنکور که سبب شک بین دو گزینه می شود در 3 دسته قرار می گیرند:

  1. ساده

    هر چه مطالعه بهتری داشته باشید با این گروه سوالات بیشتر مواجه می شوید. در این دسته وقتی که داوطلب روی تست را می خواند به راحتی و بدون تردید، به دلیل واضح بودن پرسش و جواب،گزینه صحیح را انتخاب می نماید.
    در این دسته معمولا شک بین دو گزینه اتفاق نمی افتد مگر اینکه مطالعه ناقص انجام شده باشد. و برای سنجش جواب درست بهتر است که بعد از اتمام سوال، پاسخ را در ذهن خود در نظر گرفته و سپس از بین گزینه ها انتخاب نماید. مثل تست های محاسباتی.

  2. پیچیده

    در این دسته به دلیل شباهت بین گزینه ها و درجه سختی تست، نیاز به بررسی هر 4 گزینه را داریم. لذا داده های سوال را استخراج و گزینه به گزینه با روش حذف گزینه، به پاسخ درست برسید. بیشتر درصدهای منفی در این بخش قرار می گیرند. در این دسته هر گزینه توانایی درست بودن دارد که موجب شک بین دو گزینه می شود. لذا هر گزینه بایستی جدا و نسبت به سوال سنجیده شود.

  3. عدم دانش

    دسته سوم گروهی هستند که این بخش از مبحث را مطالعه ننموده اند لذا نباید به طور شانسی به پاسخ دهی اقدام کنند.

 

مدیریت تست های شک دار

نحوه مدیریت تست های شک دار

تمامی اعمال قبل و سخنان گفته شده صرفا برای کاهش تعداد سوالات شک دار بوده اند. در این بخش به مدیریت شک بین دو گزینه ها یا بیشتر خواهیم پرداخت. در برخورد با تست های شک دار به صورت زیر عمل نمایید.

  1. جمع آوری

    در وهله اول سعی کنید تست های شک دار را علامت بزنید و در پایان به سراغ آن ها بروید. دلیل این امر به علت درگیری ذهنی است. با پاسخ دهی به تست شک دار در ابتدای کنکور، ذهن مشغول وارسی درستی یا نادرستی آن می شود.

  2. اختصاصی سازی

    تست های شک دار را با علامت خاصی مشخص نمایید. در صورت امکان حتی بسته به تعداد شک نیز اختصاصی سازی کنید. یعنی علامت شک بین دو گزینه متفاوت از سه و چهار گزینه باشد. دلیل این امر این است که در پایان بین آن ها اولویت قائل شوید.
    شانس درستی تست در شک بین دو گزینه بیشتر از سه و چهار گزینه است. لذا بایستی بتوانید علامتی برای آن مشخص کنید که به راحتی قابل تشخیص باشد.نکته: نقش مدیریت زمان در سر جلسه آزمون حائز اهمیت می باشد.

  3. شک بین دو گزینه را پاسخ دهید

    در صورتی که مبحث را مطالعه نموده اید اما به دلایلی مثل استرس جلسه و… به شک بین دو گزینه دچار شده اید، نسبت به پاسخ دهی اقدام کنید زیرا احتمال درستی زیاد است.نکته: در صورت تعدد تعداد شک بین دو گزینه، به تعداد مشخصی از این تست ها پاسخ داده شود. یعنی اگر 30 تست شک دار دارید به 10 تست با درجات اطمینان بهتر پاسخ دهید.

داوطلبان این را در نظر داشته باشند که اگر از هر 20 تست به 12 تست پاسخ درست دهند و در 8 تست دیگر دچار شک بین دو گزینه شده باشند، در صورت عدم پاسخ به آن 8تست درصد شما 60% خواهد بود. که در این حالت تا این درجه می توانید به پاسخ دهی اقدام نمایید:

در صورتی که به 8 تست پاسخ دهید و تعداد 6 تست از شک بین دو گزینه ها اشتباه بوده باشد، به دلیل 2 تست درست پاسخ داده شده از این 8 تست، تغییری در درصد شما یعنی 60% ایجاد نمی شود. و درصد شما در صورت اشتباه بودن هر 8 تست تا حدود 45% تقلیل خواهد یافت.

نکته: با توجه به قانون احتمال، درصد رخداد حالت کاهش 60% زده شده، یعنی 7 و 8 تست غلط، نزدیک به 25% می باشد.

در این مقاله به بررسی شک بین دو گزینه ها و بیشتر پرداختیم. در صورت وجود هر گونه مشکل در این زمینه می توانید جهت مشاوره رایگان با مشاورین تحصیلی راز ماندگار در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *