تفاوت جنسیتی در اعتیاد

در علم روانشناسی واژه ای وجود دارد تحت عنوان کلیشه های جنسیتی. این عنوان به معنی باورهای غالبی می باشد که در ذهن افراد و اغلب در رابطه با زنان وجود دارد. بر فرض مثال اگر واژه مهندس در اینجا آورده شود ذهن شما به طور خودکار و به دلیل تفکرات غالب و حاکم بر جامعه، مهندس را با جنسیت مرد در نظر می گیرد نه یک زن. در حالی که ممکن است مهندس زن نیز باشد. این تفاوت جنسیتی در زمینه اعتیاد هم وجود دارد.

یکی از این زمینه ها، اعتیاد و وابستگی به موادهای مخدر می باشد. زیرا هرجا نامی از اعتیاد به میان آورده می شود باور غالب وی را مرد در نظر می گیرد.

در حالی که درصدی از بیماران به مواد مخدر در جهان را زنان تشکیل می دهند. لازم به ذکر است که درصد اعتیاد مردان بیشتر از زنان است. اما برخی نمی توانند تصور کنند که زن یا مادری جزء مصرف کنندگان مخدر باشد.

بنا به همین موضوع امروز قصد داریم به تفاوت جنسیتی در امر اعتیاد بپردازیم. در صورت وجود هرگونه مشکل در زمینه های مختلف می توانید با مشاورین راز ماندگار جهت مشاوره اعتیاد در ارتباط باشید.

 

تفاوت جنسیتی و اعتیاد در زنان و مردان

اعتیاد زنان و مردان

همانطور که ذکر شد درصد ابتلای مردان به مواد مخدر بیشتر از زنان است. و این بیشتر بودن همه رده های سنی را در بر می گیرد. همچنین درصد اوردوز و مصرف موادهای خطرناک توسط مردان زیادتر از زنان می باشد.

که این به معنی عدم وابستگی در زنان نیست. بلکه زنان اغلب به داروهای مسکن و خواب آور و درصد کمی به موادهای خطرناک اعتیاد پیدا می کنند.
جالب است بدانید که میزان مقاومت در برابر مصرف و وسوسه های حاصل از آن در زنان کمتر از مردان است. و  احتمال لغزش بعد از ترک در زنان بیشتر و آسیب پذیرتر از گروه دیگر هستند.

این تفاوت جنسیتی همانگونه که در امر ابتلا وجود دارد، در دوره ترک وابستگی و اعتیاد نیز قابل مشاهده می باشد. زیرا برخوردهایی که نسبت به اعتیاد در زنان و مردان، توسط مردم و جامعه صورت می گیرد متفاوت است.

چنان چه گویی اعتیاد مردان در جامعه به دلیل باورهای حاکم، قابل قبول تر از جنس مقابل است.

از جمله تفاوت جنسیتی که در این بین وجود دارد، حضور موانع جنسیتی، عدم پذیرش اجتماع و ناتوانی در حضور در جامعه می باشد در حالی که مردان با این مشکلات روبرو نیستند.

چرا تفاوت جنسیتی بر اعتیاد اثر گذار است؟

علت تفاوت جنسیتی این است که بدن و جسم مردان متفاوت از زنان می باشد. جدای از اختلافات ظاهری به دلیل ترشح هورمون های جنسی متفاوت و سایر هورمون های دیگر، که حتی بر سیر تفکر نیز تاثیر گذارند، بدن مردان و زنان واکنش های مختلفی به مواد مخدر نشان می دهند.

همین عوامل سبب تفکرات غالب و سنتی، که دختران باید ظریف بوده و کمتر در اجتماع باشند، شده و از همان سنین ابتدایی تفاوت جنسیتی در امور، انتظارات اجتماعی و کلیشه های جنسیتی شکل می گیرد.

 

تفاوت بیولوژیکی در تفاوت جنسیتی

تفاوت بیولوژیکی در تفاوت جنسیتی

هر سال توسط محققان جهان پژوهش های مختلفی در انواع زمینه ها انجام می گیرد. اعتیاد و موادهای مخدر از این قاعده مستثنی نیستند. طبق تحقیقات زنان در برابر اعتیاد آسیب پذیرتر و به دلیل بافت جسمانی ضعیف تر نسبت به مردان مقاومت کمتری در مقابل مواد های مخدر دارند.

طبق تحقیقات تفاوت جنسیتی، احتمال گرایش سریع به مصرف مواد قوی و خطرناک در زنان بیشتر بوده و از نظر حجم مصرفی نیز زیاد می باشد.

به دلیل جثه کمتر و بافت بدنی که زنان دارند، عدم کنترل و دوزهای مصرفی بالا این گروه را سریع تر و با شدت بیشتری در باتلاق اعتیاد فرو می برد. و احتمال ابتلا به اختلالات روانی مثل اضطراب، افسردگی، شخصیتی، وسواس و… را افزایش می دهد.

بایستی بدانید که تولید کنندگان موادهای مخدر برحسب تفاوت جنسیتی مواد خود را به بازار غیر قانونی وارد نمی کنند. لذا همان موادی که توسط مرد کشیده می شود توسط زن نیز استعمال می گردد. و همانطور که ذکر شد عوارض شدیدتری از خود نشان می دهند.

شیمی بدن زنان

هورمون های مترشحه در بدن زنان بخصوص هورمون های جنسی، متفاوت زا هورمون در مردان می باشد. طبق پژوهشی که بر روی حیوانات نر و ماده صورت پذیرفت مشخص شد که بر اساس تفاوت جنسیتی، گروه ماده بیشتر از گروه نر مطابق با سیستم پاداش دهی مغز عمل کرده و از خواص آن آگاهی بیشتری دارند.
علت این امر می تواند به دلیل تاثیری باشد که هورمون جنسی زنان یعنی استروژن بر روی مغز و گیرنده های مغزی می گذارد. که همین مورد سبب تجربه زیادتر لذت می گردد و در نهایت گرایش به مصرف را فزونی می بخشد.

 

درمان و تفاوت جنسیتی

راه درمان

جایی که تفاوت جنسیتی بیشتر از قبل نمود دارد، در زمان درمان است. زنان از ذهن آگاه و با درک تری نسبت به شرایط برخوردارند لذا امکان دارد سریع تر به درمان اقدام نمایند. در حالی که مردان به دلیل عدم کمک گرفتن از دیگران و روحیه خطرپذیری بالاتر دیرتر به فکر ترک اعتیاد می افتند.

موانع سر راه درمان زنان از قبیل مراقبت از فرزندان، فشار روانی از سوی خانواده ها، نامناسب بودن محیط ترک، عدم همکاری هرچه بیشتر جامعه با زنان و…  می باشند. که مجموع این عوامل مانع طی شدن مراحل ترک اعتیاد به طور کامل می گردد. و در نهایت سبب قطع درمان و سوق دوباره به سمت موادهای مخدر می شود.
این مورد از نظر روانی بر روی زن بیمار تاثیر گذاشته و احتمال ترک و موفقیت آمیز بودن آن در سری بعد را کمتر می نماید. این موارد به دلیل تفاوت جنسیتی و انتظارات اجتماعی یا کلیشه های جنسیتی می باشد.

نکته: برنامه ریزی درمان برحسب تفاوت جنسیتی، حتما باید توسط متخصص لحاظ شده و شرایط شخص در نظر گرفته شود.

زنان در زمینه های ذیل نیاز به مراقبت تخصصی بیشتری نسبت به مردان خواهند داشت:

  1. مراقبت از فرزندان به دلیل مسئولیت های شخص
  2. خانواده درمانی به دلیل آماده سازی محیط
  3. جلسات گروهی به دلیل ورود فرد به اجتماع
  4. استفاده از برخی درمان های جایگزین

در نظر گرفتن تفاوت جنسیتی در درمان، سرعت فرآیند و بازدهی آن را تحت تاثیر قرار می دهد. در این مقاله به بررسی تفاوت جنسیتی در اعتیاد پرداختیم. بنابه به عناوین اعلام شده مشخص گردید که محیط و راه درمان برای زنان سخت تر از مردان می باشد. در صورت وجود هرگونه مشکل و سوال می توانید جهت مشاوره اعتیاد با مشاورین راز ماندگار در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *