مهربانی شناختی

مهربانی شناختی چیست؟ شاید زمان آن رسیده است که مهربانی با ذهن خود را در اولویت قرار دهیم .

در این مقاله می خوانیم :

  • توانایی های شناختی ما و منابع مربوط به تفکرمان از ارزشمندترین دارایی های فردی و جمعی ما بشمار می روند.
  • مهربانی شناختی مایه افتخار و نیک نامی همه توانایی های ما ، در زمینه خوش فکری و تعقل ، درک و فهمیدن ، تصور و تخیل کردن ، خلاقیت ، رویا و طراحی خواهد بود .
  • هر یک از ما توانایی و مسئولیت توانمند کردن تفکر دیگران را داریم .

مهربانی شناختی

مهربانی شناختی در مورد مهربان بودن عمدی است . همه ما می دانیم که در دنیا همیشه می توانیم از کمی مهربانی بیشتر استفاده کنیم. بعضی وقت ها مشغول فعالیت ها می شویم و یا احساس می کنیم مهربانی در اولویت ما نیست و حتی شاید فکر کنیم که بخشی از DNA ما نیست.

اما همیشه یک انتخاب وجود دارد و اینکه واقعا می خواهیم به این مسئله اهمیت بدهیم یا نه ؟ تا حالا برای شما پیش آمده که به نظرتان دلیل کافی برای مهربانی در حال حاضر وجود نداشته باشد؟

5 افسانه ای که بنظر می رسد بر مبنای حقیقت قرار ندارد :

1.مهربان بودن شما را آسیب پذیر می کند :

قطعا اگر دلسوزی و توجه به خانواده ، دوستان و کلا افراد ، درست و بدون چشمداشتی صورت بگیرد، احساس خوب توانمند بودن نیز در شما ایجاد می شود.

2.مهربانی باعث می شود ضعیف بنظر برسید:

واقعیت این است که با این رفتار نه تنها ضعف نخواهید شد بلکه از نظر شناختی ، مهربان و مورد احترام نیز بنظر خواهید رسید.

3.مهربانی به نوعی اتلاف وقت است:

این جمله نیز نمی تواند درست باشد، چرا که در مسیر مهربانی قطعا در این رابطه با مسائل و تجربه های خوبی روبرو می شویم.

4.دوست ندارم که دوست همه باشم:

دلیلی برای این موضوع وجود ندارد که بواسطه مهربانی بخواهید با همه افراد دوست باشید و آنها را مثلا به منزل خود دعوت کنید.

5.از ارج و قرب انسان کم می شود:

در حالیکه این وضعیت دریچه ای از همدلی ، ملاحظات سازنده و وفاداری ایجاد می کند .

مهربانی شناختی در فکر و ذهن

در فکر و ذهن مان مهربان باشیم

هر فردی که از سلامت جسمی ، روحی و روانی برخوردار است خوب می داند ابتدا توجه به بهزیستی خود و سپس سلامت روح و جسم دیگران می تواند تا حدود زیادی تضمین کننده آرامش ، امید و عاملی در جهت دستیابی به اهداف آینده وی می باشد .

خود-مهربانی و یا خود-دلسوزیSelf-compassion)  ) بنظر می رسد بر بهزیستی روانشناختی فرد تاثیرگذار است . مهربانی شناختی یک نشانه سخاوتمندی روحی نسبت به ذهن دیگران و ذهن خود فرد است .

در حقیقت این خصیصه توجه ما را به توانایی های شناختی فوق العاده ما جلب می کند . در حالت ایده آل ، فردی که از مهربانی شناختی والایی برخوردار است گام هایی که در جهت حمایت از دیگران بر می دارد را بدون هیچ چشمداشتی در نظر گرفته و در حقیقت هدف وی توانمند سازی طرف مقابل نیز می باشد .

مهربانی موثر در ذهن

مهربانی موثر در ذهن بستگی به دقت و توجه دارد .

چگونه می توان مهربانی شناختی را در دیگران ایجاد و یا افزایش داد .

مهربانی که بتواند موثر و مفید واقع شود به نحوه کارکرد ذهن ما و درک عمیق آن توسط ذهن بستگی دارد . تحقیقات نشان می دهد که اغلب مردم در زمینه افکار ، نگرش ها و احساسات خود برای دیگران می توانند  بیش ازحد جلوه نمایی کنند .

پدیده ای که بنام توهم فرانمایی نامیده می شود . فرض کنید در یک سخنرانی شرکت می کنید که به شدت به آن علاقمندید . انتظار دارید مجری برنامه نیز از میزان توجه شما نیز آگاه شود .

با توجه به اینکه شما در مورد توهم فرانمایی اطلاعاتی دارید لذا به شیوه اغراق آمیزی می توانید این خود- مهربانی را به آن شخص منتقل نمایید . یعنی به جلو خم می شوید ، سر خود را تکان می دهید و تماس چشمی برقرار می کنید ، شاید حتی یک مقدار از آن چیزی که لازم باشد از خودتان احساس نشان بدهید .

ما می توانیم این تعاملات رفتاری را در زندگی با دیگران ارائه دهیم تا این احساس خوشایند بتواند علاوه بر سلامت جسمی و روحی ما بر فرد مقابلمان نیز تاثیر مثبت بگذارد .

بر اساس نظریه نف ، خود دلسوزی شامل سه مولفه زیر است :

۱.خود مهربانی در مقابل خود قضاوتی

۲.نوع دوستی در مقابل انزوا

۳. ذهن آگاهی در مقابل تشخیص افراطی .

وقتی شخصی با فردی روبرو می شود که دچار مشکلات فراوانی شده و یا از نقصی رنج می برد حس خود-مهربانی باعث می شود که نسبت به فرد مورد نظر حس همراهی و حمایت کننده داشته باشد .

در حقیقت حس عاطفی فرد باعث می شود که ، توجه خود را معطوف به آن فرد نیازمند  کند . تحقیقات بسیاری در این زمینه انجام شده است .

Sirois و همکارانش در سال ۲۰۱۵ در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند فردی که از خود دلسوزی برخوردار است از سبک های مقابله ای سازگارانه – فعالیت و پذیرش برخوردار است .

در عوض افرادی که از این حس برخوردار نیستند در مقابل از سبک های ناسازگارانه – عدم مشارک و سرزنش خود استفاده می کنند . که این موضوع زمینه بیماری های مزمنی همچون التهاب روده و آرتریت را ارتقاء می بخشد .

خود-دلسوزی و خود مهربانی  قابلیت چگونگی تعامل با دیگران را بالا می برد. و نحوه رویارویی با هیجانات را بهبود می بخشد .

تحقیقات نشان می دهد که تا چه میزانی آموزش خود مهربانی شناختی، می تواند در زندگی فرد موثر واقع شود .

در پژوهشی که  مراقبه عشق ورزی و مهربانی به خود در رابطه با سالمندان انجام گرفت ، باعث شد که بر کیفیت زندگی سالمندان اثرات مثبتی بگذارد .حتی خود مهربانی در میزان افزایش انگیزش درمان و آمادگی برای تغییر در افراد وابسته به مواد نیز نقش مهمی داشته است .

در حقیقت باعث افزایش انگیزش شده و بهبودی از اختلالات سوء مواد را تسریع می کند . چنانچه در رابطه با ارتقاء بخش مهربانی شناختی خود نیاز به مشاوره روان شناسی داشته باشید مشاورین متخصص و با تجربه مرکز راز ماندگار شما را در این زمینه یاری خواهند کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *