انتخاب رشته ارشد

هر سال آزمون های سراسری مختلفی در مقاطع متفاوت برگزار می گردد که هر کدام از داوطلبان این آزمون ها بسته به رتبه شان، وارد رشته مورد نظر خود می شوند. یکی از این کنکورها مختص به فوق لیسانس بوده و هرسال این آزمون در اردیبهشت ماه برگزار می گردد. البته امسال و سال قبل به دلیل همه گیری ویروس کرونا این زمان به عقب افتاده است. انتخاب رشته ارشد از اهمیت بالایی برای داوطلبان این کنکور برخوردار می باشد.

تقریبا اکثر داوطلبان این مقطع تجربه انتخاب رشته و نگرانی های آن را در کارشناسی داشته اند، اما باز هم استرس هایی در این برهه بر شخص وارد می شود که می تواند مقدمات یک حرکت اشتباه را فراهم نماید.

داوطلب طی فرآیند انتخاب رشته ارشد، که لازمه بهتر بودن آن رتبه خوب است، به رشته و شاخه مورد نظر خود وارد می شود. ممکن است در اطراف خود شنیده باشید که داوطلبی به رغم رتبه خوب خود به دلیل انتخاب اشتباه و نادرست، در رشته و دانشگاه نامناسبی پذیرفته شده است. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم به نحوه فرآیند انتخاب رشته ارشد بپردازیم. با راز ماندگار همراه باشید.

انتخاب رشته ارشد

انتخاب رشته ارشد

داوطلبان بعد از اینکه کارنامه اولیه خود را از سایت سازمان سنجش به آدرس Sanjesh.org دریافت نمودند متناسب با رتبه خود در انتخاب رشته ارشد شرکت می کنند. نحوه چیدمان، آشنایی با ظرفیت های روزانه، شبانه و مازاد هر دانشگاه، شناخت انواع دانشگاه ها، آگاهی از شاخه های هر رشته، اطلاع از بازار کار و سایر موارد همگی از عواملی مهم در این برهه زمانی هستند.

نکته: داوطلبان بنابه رتبه خود در دوره های مختلف مجاز یا غیرمجاز می شوند.

نکته: دفترچه راهنمای انتخاب رشته ارشد توسط خود سازمان سنجش قبل از شروع فرآیند بر روی سایت بارگذاری می شود. داوطلبان کد رشته های خود را از این فایل استخراج و چیدمان آن را انجام می دهند.

 

موعد انتخاب رشته ارشد

موعد انتخاب رشته ارشد چه زمانی است؟

در سال 99 به دلیل به تعویق افتادن زمان برگزاری آزمون ارشد، انتخاب رشته ارشد در هفته سوم شهریور ماه آغاز شد. امسال نیز تا به اکنون مقرر شده که آزمون ارشد در هفته اول خرداد ماه یعنی 6 و 7 خرداد برگزار گردد که احتمال به تعویق افتادن دوباره آن و برگزاری در تیر ماه وجود دارد.

نکته: برای اطلاع از زمان دقیق حتما سایت سازمان سنجش و وزارت های علوم و بهداشت را بررسی نمایید.

اگر آزمون در خرداد ماه برگزار شود به احتمال قوی در تیرماه شاهد انجام انتخاب رشته ارشد خواهیم بود.

 

بررسی اجمالی کارنامه

همانطور که گفته شد داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد برای دریافت کارنامه اولیه خود بایستی به سایت سازمان سنجش مراجعه نمایند. کارنامه از بخش های ذیل تشکیل شده است:

  1. اطلاعات فردی
  2. اطلاعات مربوط به رشته اصلی امتحانی
  3. اطلاعات مربوط به رشته شناور امتحانی
  4. رتبه و تراز داوطلب در هر کد ضریب
  5. وضعیت مجاز یا غیر مجاز بودن در دوره ها

یکی از موارد مهم در انتخاب رشته ارشد که متفاوت با انتخاب رشته سراسری می باشد، وجود کد ضریب است. هر کد ضریب گرایش هایی را در بر می گیرد که دارای ضرایب برابر در دروس امتحانی یکسان هستند.

توجه داشته باشید که هر کد ضریب، دارای رتبه، تراز، وضعیت دوره، تاثیر سهمیه و نمره کل مجزا می باشد و شخص می تواند در هر کدام از کد ضریب ها که وضعیت بهتری دارد به انتخاب رشته بپردازد.

لازم به ذکر است که آزمون دانشگاه های سراسری و آزاد مشترک بوده و فقط در انتخاب رشته مجزا هستند. در انتهای کارنامه کد دسترسی به انتخاب رشته دانشگاه آزاد قرار داده شده است که از طریق آن بایستی برای ورود به سایت azmoon.org بهره ببرید.

نکته: حتما رتبه خود را در هر کد ضریب با آخرین رتبه مجاز شده مقایسه کنید تا به طور تقریبی از شانس قبولی خود مطلع شوید. آخرین رتبه مجاز در هر کد ضریب تقریبا سه برابر ظرفیت اعلام می شود.

 

نحوه انتخاب رشته

نحوه عمل سیستم انتخاب رشته

چیدمان در سیستم انتخاب رشته ارشد بایستی بر اساس اولویت باشد. زیرا سیستم به طور خودکار به ترتیب از انتخاب اول تا انتخاب صدم شما را مورد بررسی قرار می دهد. و در هر انتخاب که ظرفیت برای شما موجود باشد قبولی انجام می شود.

نکته: داوطلبان بایستی توجه نمایند که سیستم به صورت عمودی از بالا به پایین انتخاب ها را مورد بررسی قرار می دهد. بنابراین در انتخاب رشته ارشد ملاک های رشته، دانشگاه، هزینه و مسافت را در هر مورد لحاض نمایید.

 

نحوه عمل داوطلب در سایت های مورد نظر

لازم به ذکر است که داوطلب حتما باید نسبت به مطالعه دفترچه راهنمای انتخاب رشته ارشد اقدام کند. پس از ورود به سایت سازمان سنجش در نوار سمت راست با انتخاب گزینه کارشناسی ارشد وارد صفحه مخصوص این مقطع می شوید. لینک اول مربوط به سامانه جامع انتخاب رشته ارشد می باشد که باید روی آن کلیک نمایید.

پس از ورود به صفحه جدید در سمت راست سایت بر روی گزینه انتخاب رشته کلیک نمایید. سپس با استفاده از دو روش امکان ورود به پنل خود را خواهید داشت که در مجموع نیاز به موارد ذیل خواهید داشت:

  1. شماره پرونده
  2. کد پیگیری ثبت نام
  3. کد ملی
  4. سال تولد

در نهایت پس از تایید اطلاعات به انجام 100 انتخاب خود می پردازید.

نکته: امکان واریز مبلغ و مجاز به انتخاب رشته بودن کد محل دانشگاه های غیرانتفاعی و پیام نور در این زمان فراهم است.

در این مقاله به بررسی اجمالی انتخاب رشته ارشد پرداختیم. در صورتی که توانایی انتخاب رشته خود را دارا نبودید یا از استرس زیادی رنج می بردید، می توانید از مشاوره تحصیلی برای انتخاب رشته خود توسط مشاورین راز ماندگار بهره مند شوید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *