اعتیاد جنسی

اعتیادها فقط مختص به مصرف موادهای مخدر نیستند، بلکه افراد می توانند در زمینه های مختلف وابسته شوند. زمینه و موضوعاتی مثل اعتیاد به خرید، غذا خوردن، بازی ویدیوئی، فیلم پورن، سکس و… که تاثیراتی مشابه اعتیاد به مواد مخدر را دارند. اعتیاد جنسی یکی از موارد بیماری است که مبتلایان خود را دارد.

بیش فعالی جنسی یا اعتیاد جنسی اعتیادی است که فرد در آن به سکس وابسته شده و نمی تواند فعالیت جنسی خود را به تاخیر بیندازد. و شدت آن به حدی افزایش می یابد که زندگی اجتماعی، شغلی، تحصیلی، خانوادگی وی را مختل می سازد. در این اعتیاد فرد به جای موادمخدر به رابطه جنسی معتاد می باشد.

اعتیاد جنسی موارد مختلفی را در بر می گیرد که از جمله آن ها می توان خودارضایی، تماشای فیلم های پورن، رفتارهای سادیسمی و مازوخیستی، خیال و فانتزی جنسی، بی بند و باری جنسی و برخی موارد دیگر را که به طور افراطی انجام می شود را نام برد.

در این مقاله به بررسی اعتیاد جنسی خواهیم پرداخت. در صورت وجود هرگونه پرسش، با ما همراه باشید.

 

اعتیاد جنسی

اعتیاد جنسی چیست؟

بیش فعالی جنسی حالتی است که در آن فرد کنترل فعالیت ها و رفتارهای جنسی خود را از دست می دهد. این حالت در زنان نیفومانی و در مردان ساتیریازیس نامیده می شود. همانطور که ذکر شد شخص در این نوع از اعتیاد به جای مواد مخدر به فعالیتی خاص معتاد است.

این اعتیاد هم در مردان و هم در زنان شیوع دارد و میزان آن در جهان 3% تا  10% می باشد. در این اعتیاد فکر بیمار درگیر مسائل جنسی و سکس می باشد و در صورت عدم حضور شریک جنسی و شرایط آن، دچار اضطراب و پرخاشگری می گردد. ذهن این افراد تا حد بسیار زیادی درگیر روابط بوده و به طور وسواسی این روند تکرار می شود.

در اعتیاد جنسی فرد پس از انجام سکس، آرامشی را که بیمار پس از مصرف مواد مخدر کسب می کند را به دست می آورد.

 

علائم اعتیاد جنسی

علائم اعتیاد جنسی

بیماران مبتلا به اعتیاد اشاره شده ممکن است رفتارهای مختلفی در محیط های متفاوت از خود نشان بدهند. برخی از این علائم که از فراوانی بیشتری برخوردار هستند در ذیل به آنان اشاره شده است.

  1. خود ارضایی به صورت افراطی
  2. تماشای وسواسی به فیلم های مستهجن
  3. اختلالات نسی مثل پارافیلیک
  4. احساس اجبار در برقراری روابط جنسی
  5. داشتن روابط با افراد مختلف
  6. داشتن روابط ناپایدار
  7. فانتزی های جنسی مزمن و وسواسی
  8. مختل شدن سطوح مختلف زندگی
  9. افزایش دفعات رابطه جنسی
  10. رابطه جنسی ناایمن
  11. رابطه جنسی مجازی(اینترنت)
  12. چشم چرانی

حضور مجموعه ای از نشانه ها در مدت زمانی مشخص یعنی حداقل 6ماه، می توانند نشانگر درگیر بودن فرد به این نوع از اعتیاد باشد. این مشغولیت نباید به دلیل دارو، مواد مخدر و یا چیزهای دیگر باشد.

نکته: این روابط جنسی می تواند خطرات احتمالی را برای بیمار به ارمغان بیاورد و وی را به بیماری های مقاربتی و سایر خطرات مبتلا سازد.

دلیل اعتیاد جنسی چیست؟

دلایل مشخصی برای اعتیاد جنسی وجود ندارد اما چیزی که محتمل است، وارد آمدن اختلالی در فرآیند پاداش دهی مغزی می باشد. مغز میانی این مسئولیت و همچنین غریزه بقا را برعهده دارد که آن را به وسیله ترشح هورمونی به نام دوپامین انجام می دهد. در این علت برای اعتیاد، مغز به اشتباه برقراری رابطه جنسی و احساس لذت را عاملی حیاتی برای بقا در نظر می گیرد. طبق آزمایشات انجام شده روی موش ها، آسیب به لوب پیشانی نیز می تواند از عوامل رفتار جنسی افراطی و غیرمنطقی باشد.

در تحقیقات انجام شده افراد با خانواده های مشکل دار و سابقه هرگونه اعتیاد، از احتمال گرایش بیشتری برخوردار بوده اند. همچنین برخی از افراد از موارد جنسی به عنوان آرامبخشی موقت برای فرار از اضطراب، افسردگی، کمبودها و… استفاده می کنند که امکان شرطی سازی بیمار را به وجود می آورد.

 

اعتیاد جنسی افراطی

فرق اعتیاد جنسی با رابطه جنسی افراطی چیست؟

لازم به ذکر است که فرد مبتلا به اعتیاد بدون توجه به عمل و خسارت های وارده از آن، رفتار و فعالیت جنسی خود را ادامه می دهد و در مدیریت رفتار خود دچار مشکل می باشد.

این اعتیاد جنسی تا حد زیادی ممکن است که ضرر و زیان زیادی به شخص وارد نماید. آستانه تحمل و کنترل خود در افراد مبتلا با مشکلات زیادی روبرو می باشد.

مانند معتادان به مواد مخدر در صورت ترک رفتار، علائم ترک بروز می کند و شخص را دوباره به سمت مصرف سوق می دهد.

درمان

در درمان افراد مبتلا به اعتیاد جنسی هدف بر این است که میل مبتلا را به رفتارهای افراطی کاهش دهیم و بتوانیم این روابط پرخطر را با روابط سالم و سازنده جایگزین نماییم.

اغلب مبتلایان اعتیاد خود را کتمان می کنند و به دلیل تراشی و منطق پروری روی می آورند در صورتی که زندگی آنان تا حد زیادی مختل شده است.

از جمله روش های موجود برای بهبود وضعیت این افراد می توان موارد زیر را نام برد:

  1. حضور در جلسات و نشست های انگیزشی گروه های مختلف
  2. داروهایی مثل نالتروکسان و ضد افسردگی
  3. درمان CBT شناختی رفتاری به جهت جایگزینی رفتارهای ناکارآمد و کارآمد
  4. خانواده درمانی به دلیل ارتباطات موجود و اهمیت سلامت محیط برای بهبود

نکته: افرادی که به انواع اختلالات از قبیل افسردگی دو قطبی و… مبتلا هستند بایستی بیش از همه مراقب سلامت روان خود باشند زیرا احتمال سوق در این دسته ها به دلیل ضعف در تصمیم گیری و ارزیابی محیطی زیاد است.

در این مقاله به بررسی برخی از موارد مربوط به اعتیاد جنسی پرداختیم. در صورت وجود هرگونه مشکل و مختل شدن زندگی، می توانید جهت مشاوره رایگان با مشاورین راز ماندگار در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *