ساختن خود واقعی

شاید این سوال مطرح شود که واقعاً خود واقعی چیست ؟ و چگونه می توان برای رسیدن به آن تلاش کرد؟ساختن خود واقعی؟

خلاصه :

  • ساختن خود واقعی به معنای تحقق هدفی بزرگتر است.
  • پرورش صراحت و بازو شفاف بودن ، تامل در ارزش های فرد ، حرکت به سوی ارزش هایی بالاتر از عزت نفس ، و زندگی حقیقی ،…به شکل صادقانه می تواند به دستیابی به خود واقعی کمک کند.
  • ساختن خود واقعی یک تغییر واحد نیست بلکه یک فرایند طولانی مدت و مادام العمر است.

خود واقعی

اگر شما با مفهوم خود واقعی آشنا نیستید،  باید بگوییم که این عقیده به عنوان یک تئوری انگیزه انسانی روان شناس مشهوری بنام آبراهام مزلو نشات گرفته است .

مزلو فرضیه ای را مطرح کرد مبنی بر اینکه ، رفتار ما ، تحت تاثیر نیازهای ارضاء نشده ماست . در ابتدا نیازهایی همچون غذا ، آب و ایمنی به عنوان نیازهای اولیه باید برآورده شوند. و پس از آن انسان ها برای رسیدن به ارتباط اجتماعی و عزت نفس تلاش می کنند و به آن می رسند . پس از تحقق همه این اهداف ، ما به دنبال دستیابی به خود یا دستیابی به پتانسیل کامل خود حرکت می کنیم .

بعدا ، یک نیاز جانبی و اضافی افزوده شد – در حقیقت عاملی که می تواند از خود ما هم ارزشمند تر باشد .این مورد همچنین می تواند به عنوان ” فراتر از ساختن خود واقعی ” ، ” تعالی” یا  “واقعی سازی فداکارانه  ” شناخته شود ( گرین ، بورک، ۲۰۰۷).

مزلو پیشنهاد کرد که نیازهای سطح پایین در حقیقت ” نیازهای کمبود یا نقصان ” هستند که ما برای زنده ماندن به آن ها نیاز داریم . به همین دلیل آنها در اولویت قرار دارند . ساختن خود واقعی و فراتر از آن ، جزء ” نیاز های رشد”  هستند . هر انسانی برای بهزیستی و یک زندگی خوب و عالی ، به رشد شخصی نیاز دارد در حقیقت ، ساختن خود واقعی یک پیش درآمد برای سعادت ، سلامت و آسایش است ‌.

ما ممکن است برای اینکه به توانایی های خود تحقق ببخشیم و یا حتی اگر بخواهیم آن توانایی ها را گسترش بدهیم ،  سعی کنیم در جهت خدمت به خلق بکوشیم .

ممکن است ما به این موارد گرایش داشته باشیم :

  • میل داشته باشیم که شرایط بد، بهتر شوند.
  • میل به خلق کردن موردی که باعث شوند جهان اطراف مان بهبود یافته و بهتر شود .
  • تمایل به اینکه پاداش دهیم و از این بابت مورد ستایش دیگران قرار بگیریم.

ساختن خود واقعی

چگونه به ساختن خود واقعی برسیم

پس چگونه می توان در جهت تحقق بخشیدن به خود تلاش کرد؟

در این بخش ما به نکاتی در این زمینه می پردازیم:

ساختن خود واقعی: 1.چگونه یک تجربه را بسط و توسعه دهیم :

زمانی که ما فقط به شکل سیاه و سفید فکر می کنیم در حقیقت فرصت یادگیری، رشد و تجربه مواردی که می توانند معنای بیشتری به زندگی ما بدهند را از دست می دهیم . محدود کردن و به شکل یک بعدی به مسائل نگاه کردن ، باعث می شود که حس خوبی نسبت به اطراف مان نداشته باشیم .

پبه همین دلیل برای ساختن خود واقعی نیاز به گشودن اطلاعات و نقطه نظرهای جایگزین است .(گرین و بارک، ۲۰۰۷). بنابر این یکی از راهکارهای موثر این است که ، برای رسیدن به این هدف ، مشکلات خود را توسط روش های خلاقانه و از طریق دیدگاه های متفاوت مورد بررسی قرار دهیم.

سعی کنید برای رسیدن به خود واقعی بیشتر، تجربه های خود را در زمینه های مختلف بسط و گسترش دهید.

 

ارزش های خود

۲. ارزشهای خود را شناسایی کرده و عمیقا بر روی آنها تفکر کنید .

اگر هدف شما در زندگی به فعلیت رساندن خود است و دوست دارید از نظر شخصیتی به بهترین خود واقعی برسید، مهم است که ابتدا ارزش های خود را روشن کنید و بدانید که در زندگی چه چیزهایی به عنوان یک ارزش برای شما محسوب می شوند .

اگر تلاش کنیم به هدف هایی برسیم که با ارزش ها یا اخلاقیات ما متفاوت باشد قطعا در زندگی خود نه تنها احساس رضایت  نمی کنیم بلکه در اعماق وجود مان احساس سرخوردگی و رنج هم می کنیم .

بنابراین برای داشتن احساس خوب و شادمانی بیشتر، توجه به ارزش ها از اهمیت بالایی برخوردار است .

۳. فراتر از عشق و احترام به نیازهای خود ،حرکت کنید :

وقتی به خود واقعی فکر می کنیم ، اغلب به این نتیجه می رسیم که باید به خودمان احترام بگذاریم و در حقیقت به عزت نفس خود فکر می کنیم  . ( کریمز، کنریک و نیل،۲۰۱۷). شاید هیچ مشکلی وجود نداشته باشد اگر ما برای رسیدن به عشق ، تعلق خاطر یا موفقیت شغلی تلاش کنیم.

چرا که طبق گفته مزلو قبل از اینکه به سراغ تحقق خود برویم ابتدا باید این نیازها را برآورده کنیم . و وقتی که احساس می کنیم مورد علاقه و احترام قرار گرفته ایم ، این احتمال که بتوانیم بر رشد شخصی و فداکارانه تمرکز کنیم بیشتر می شود.

زندگی به شکل واقعی

۴.به شکل واقعی زندگی کن:

هر یک از ما دوست داریم و آرزو می کنیم که به هدف های مختلف زندگی خود برسیم .با کاوش بیشتر در آنچه که واقعاً می خواهیم ، می توانیم در پیگیری آن احساس رضایت بیشتری کنیم.

در مجموع می توان گفت :

ساختن خود- واقعی یک حقیقتی ست که در نهایت اکثریت ما انسان ها برای رسیدن به آن تلاش می کنیم .اما باید به این نکته توجه شود که این یک پیگیری مادام العمر تصور شود چرا که که برای رشد و تعالی لازم است.

واقعیتی ست که با مقداری تلاش ما می توانیم به ظرفیتی از توانایی ساختن خود واقعی دست پیدا کنیم .

لازم به ذکر است که ساختن خود- واقعی نیاز به بررسی دقیق و ارزیابی خود و ارزش ها و باورهای خویشتن دارد که متخصصان روان شناس در بخش مشاوره روان شناسی مرکز راز ماندگار می توانند شما را در این رابطه یاری کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *