ماده مخدر تریاک

قرن ها از کشف اولین مواد مخدر توسط بشر می گذرد، تاریخچه این کشف به زمان کهن یعنی سومری ها بر می گردد. در آن زمان مردم این ماده را کشف نموده و نام گیاه شادی بخش نیز بر آن نهاده بودند. پزشکان آشوری نیز 100ها سال قبل از میلاد از خواص دارویی آن اطلاع داشتند. ماده مخدر تریاک عصاره خشک شده گیاه خشخاش است که آن را از بخش کاسبرگ گیاه به دست می آورند.

یکی از موارد ترسناک، رشد بی رویه تجارت غیرقانونی و جهانی مواد مخدر است که می تواند ضمن مرگ مبتلایان به دلیل عدم بهداشت فردی و عفونت های خونی، مقدمات ابتلای دیگران به مواد را فراهم آورد. ماده مخدر مطرح شده از قدیمی ترین و معروف ترین موادهای موجود در بازار و خیابان ها می باشد.

ابو علی سینا، زکریای رازی و بقراط از این ماده برای تسکین دردهای جسمانی و اسهال استفاده می کردند. ماده های مخدر زیادی از تریاک به دست آمده اند که هروئین یکی از آن ها است.

در این مقاله به قصد داریم به آگاهی کاملی از این ماده مخدر، مشخصات ظاهری، علائم مخرب و… بپردازیم. در صورت وجود هرگونه مشکل در زمینه اعتیاد، می توانید با مشاورین راز ماندگار در ارتباط باشید.

 

تریاک چیست

ماده مخدر تریاک چیست؟

قدیمی ترین مواد مخدر سنتی می باشد که تقریبا 10% آن را مورفین تشکیل داده است. پزشکان از این ماده برای کاهش درد در عمل های جراحی بهره می بردند. اما مصرف بی جا و زیاد آن می تواند عوارضی از قبیل وابستگی را در پی داشته باشد.

از تریاک بیشتر برای تولید مواد مخدر قوی تر مثل هروئین بهره برده می شود. در تریاک ترکیبات دیگری از قبیل پاپاورین، نارسئین، نوسکاپین و تبائین نیز وجود دارند.

از سایر موارد استفاده پزشکی از این ماده مخدر می توان به درمان سرفه، دندان درد، افسردگی و… اشاره کرد که عدم کنترل آن سبب اعتیاد شخص می شود.

افغانستان از بزرگترین کشورهای تولید کننده تریاک می باشد و نزدیک به 80% از ماده مخدر جهان را تامین می کند. دلیل آن میزان سودآوری بیشترش نسبت به گندم است.

انواع روش مصرف تریاک چیست؟

این ماده مخدر به چند طریق ذیل مورد استفاده بیماران قرار می گیرد:

تدخین

تدخین یا دود کردن روشی مرسوم بوده و از طریق وسائلی مثل قلیان، سیخ، وافور و قل قل(وسیله ای شبیه به قلیان که کوچک و دستی می باشد) مورد استعمال قرار می گیرد.

در این روش حرارت دادن سبب تبخیر مواد موجود درون تریاک گشته و در نهایت از سوخته و باقی مانده آن نیز در تولید شیره تریاک بهره برده می شود.

خوردن

با حل کردن آن در آب یا چایی و نوشیدنی های دیگر مورد استعمال قرار می گیرد.

تزریق

تریاک را با آب مخلوط کرده و حرارت می دهند. سپس از طریق سرنگ به بدن تزریق می شود. به دلیل وجود بخش های نامحلول در این ماده مخدر احتمال مرگ زیاد است.

با مصرف ماده مخدر تریاک چه اتفاقی روی می دهد؟

همانند سایر موادهای مخدر موجود در خیابان، این ماده مخدر نیز با مصرف، احساس خوشایندی در شخص ایجاد می کند که همین احساس می تواند عامل تقویت کننده ای جهت مصرف دوباره باشد.

مصرف این ماده مخدر سبب شرطی شدن روان افراد با مصرف می شود. بدین معنی که فرد حال خوب خود را در گرو مصرف ماده مخدر می داند. این حال خوب وابستگی جسمانی را نیز در بر می گیرد و به دلیل سازگاری بدن با تریاک، در صورت نبود آن، علائم ترک مثل بدن درد و… بروز می کند.

این ماده مخدر تقریبا بین 2-1 روز در بدن باقی و اثرات آن مثل سرخوشی 8-4 ساعت در بدن می ماند.

نکته: لازم به ذکر است، همچنان در برخی نقاط کشور از برخی مواد مخدر، در مراسم‌ها و مهمانی‌ها جهت پذیرایی استفاده می گردد، که امری اشتباه و زمینه ساز اعتیاد است.

علائم ترک و وابستگی به تریاک چیست؟

علائم ترک و وابستگی به ماده مخدر تریاک چیست؟

فرد مصرف کننده و بیمار به اعتیاد، با مصرف مکرر دچار تغییراتی در حالت ظاهری و متابولیسم بدن می گردد. با استفاده از مواردی که در ذیل بدان اشاره شده است می توان تقریبا تشخیص اعتیاد را انجام داد.

نکته: لازم به ذکر است که وجود هر کدام از علائم می تواند به دلیل مواردی دیگر باشد. لذا نباید بنا را بر اعتیاد گذاشت بلکه علاوه بر وجود چند مورد از علائم، بایستی مواردی از قبیل شرایط و مشکلات خانوادگی، اجتماعی، شغلی را نیز مورد بررسی قرار دهیم.

علائم ترک:

  • بدن درد
  • بی خوابی
  • بی قراری
  • پرخاشگری
  • تحریک پذیری
  • افسردگی
  • اسهال
  • نوسانات دمای بدن
  • تعرق زیاد

علائم وابستگی:

  • کاهش اشتها
  • خشکی دهان
  • نوسانات رفتاری بالا
  • انقباض مردمک چشم(سوزنی شدن)
  • کاهش وزن
  • عدم تمرکز
  • نوسانات هیجانی بالا
  • کاهش میل جنسی
  • افزایش بی مسئولیتی
  • پرش افکار و صحبت
  • بیخیالی و عدم استرس بیش از حد
  • عدم تحمل حضور طولانی در جمع

ایجاد مقاومت نسبت به تریاک!

ایجاد مقاومت نسبت به ماده مخدر تریاک!

بعد از مدت و دوره ای که فرد به مصرف این ماده مخدر یعنی تریاک می پردازد، بدن دیگر به حجم مصرفی فعلی واکنش خوشایند قبل را نشان نمی دهد. در واقع بدن نسبت به آن میزان مقاوم شده و به همین دلیل فرد مجبور به مصرف بیشتر می شود.

با توجه به افزایش تحمل بدن نسبت به میزان قبل، با افزایش مصرف، احتمال بروز اوردوز وجود داشته و علاوه بر آن احتمال گرایش فرد به موادهای مخدر قوی تر مثل هروئین بیشتر شده و در این باتلاق بیش از پیش فرو می رود.

درمان های غیر اصولی اعتیاد به تریاک

در ترک اعتیاد به انواع موادهای مخدر، روش های غیرپزشکی و غیر اصولی زیادی مطرح است. یکی از این موارد استفاده از داروهای گیاهی می باشد که  به اثبات علمی نرسیده و مورد تایید متخصصان و درمانگران این زمینه نمی باشد. این داروها خود به سبب ساختار مشابه مواد افیونی، موجب وابستگی فرد بیمار خواهند شد.

از جمله مواردی که از آنان جهت ترک غیر اصولی استفاده می شود، قرص فلفل! و اسپند است که فقط سبب بروز علائم ترک می شود. و هیچ گونه تاییدیه و مقاله علمی از سازمان های مربوطه برای آن صادر و منتشر نشده است.

در این مقاله به بررسی و شناخت برخی موارد تریاک پرداختیم. در صورتی که خانواده و دوستانتان در معرض و خطر اعتیاد و مصرف قرار دارند، می توانید جهت مشاوره رایگان برای اعتیاد با مشاورین راز ماندگار در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *