روش‌های یادداشت برداری

اگر فکر می کنید که فقط با مطالعه مطالب را یاد می گیرید، سخت در اشتباه هستید. مطالب پس از مطالعه و یادگیری نیاز به مرور مکرر به روش های مختلف برای تثبیت در ذهن دارند. هر فردی که کتاب، سخنرانی و یا هر چیز دیگری را مطالعه و گوش می کند نیاز به آگاهی از روش‌های یادداشت برداری دارد.

بسیاری از دانش آموزان و دانشجویانی که در مسیر کنکورهای سراسری قرار دارند فکر می کنند که برنامه ریزی خوب و تلاش همه چیز است. کسی منکر اهمیت این دو نیست ولی از مواردی که در ماندگاری محتوا تاثیر زیادی دارد مرور به وسیله برگه های یادداشت شده می باشد.

در این مقاله قصد داریم انواع روش‌های یادداشت برداری را مورد بررسی قرار دهیم. اگر سوالی در این زمینه دارید با ما همراه باشید.

اهمیت یادداشت برداری

اهمیت یادداشت برداری

یادگیری انواع روش‌های یادداشت برداری سبب می شود که فرد از زمان اختصاص داده شده نهایت استفاده را برده و مدت زمان حضور محتوا در ذهن را افزایش می دهد. یادداشت برداری خوب در افزایش بازدهی ایستگاه های مرور و همچنین میزان صرفه جویی در زمان، نقش زیادی دارد.

یادداشت ها حاوی مهم ترین نکاتی هستند که محتوا اطراف آن می چرخد و از بهترین منابع در دوران جمع بندی می باشند.

انواع روش‌های یادداشت برداری

روش‌های یادداشت برداری سبب می شوند شخص از منفعل بودن خارج و به یادگیری فعال بپردازد. در ادامه به انواع روش‌های یادداشت برداری خواهیم پرداخت.

ترسیم نقشه ی ذهنی

ترسیم نقشه ذهنی

یکی از پربازده ترین روش‌های یادداشت برداری که داوطلبان کنکوری می توانند از آن استفاده کنند، ترسیم نقشه ذهنی است. در این روش شخص بایستی هسته و کانون مطالب را بیابد. باید ببیند که متون در رابطه با چه کلمه ای به بحث پرداخته اند. سپس نکات مختلف مرتبط با یک مفهوم مرکزی را در کنار هم قرار می دهد. این عنوان توسط تونی بوزان مطرح شده بود ولی از قدیم مورد استفاده دانشمندان بوده است.

در این روش ابتدا کلمه کلیدی را در مرکز صفحه می نویسیم و سپس مهم ترین نکات استخراجی از متن، در انتهای خطوط متصل به مرکز نوشته می شود. هر خطی می تواند خود یک یا چند شاخه فرعی داشته باشد. این روش را می توان با ترسیم شکل مغز و استفاده از رنگ های مختلف انجام داد. این روش مناسب یادداشت های با حجم زیاد نمی باشد.

تحت اللفظی:

روشی ساده و دارای اشکال می باشد. این روش از نظر کارایی مناسب زمان هایی است که فرد باید سخنان استاد و هر چه که می شنود را یادداشت کند. بهتر است برای جلوگیری از عقب افتادن، علامت های اختصاری استفاده گردد. مطالب در این روش به صورت خط به خط نوشته شده و در صورت تغییر تیتر و موضوع، بین مطالب فاصله می افتد.

از مهم ترین ایرادات روش‌های یادداشت برداری از طریق تحت اللفظی اهمیت مطالب مشخص نبوده و به درستی طبقه بندی نشده است. همین عامل می تواند دچار شک در داوطلب شود. منابع جمع آوری شده از این روش بیشتر مناسب دوران امتحان می باشد و از اطمینان کافی برای دوران جمع بندی برخوردار نیست.

روش‌های یادداشت برداری: جدول بندی

روشی قدیمی که نیاز به زمان برای آماده سازی جدول خواهید داشت. با طراحی ستون های جدا از هم از قرارگیری مطالب و نکات نا مرتبط جلوگیری می شود. و شخص می تواند پا به پای استاد خود مطالب را یادداشت برداری نماید.

در این روش شخص باید قبل از حضور در جلسه جداول خود را تهیه کرده باشد. تعداد ستون ها بسته به موضوع می توانند کم یا زیاد شوند.این روش به دلیل اینکه شخص قبل از حضور در کلاس از محتوای درسی اطلاعی ندارد و ستون و جدول دستخوش تغییر می شوند، دارای اشکال است. اما در صورت طبقه بندی مناسب از منابع خوب دوران جمع بندی و مرور است.

 

طبقه بندی اطلاعات

 

روش‌های یادداشت برداری: طبقه بندی رئوس مطالب

از پر استفاده ترین روش‌های یادداشت برداری که در جهان مورد بهره قرار می گیرد طبقه بندی رئوس مطالب است. در این روش مطالب، به شیوه ای مناسب و برحسب ارزش اولویت بندی می شوند.

در قواعد اصلی این روش باید از حروف کوچک و بزرگ انگلیسی و اعداد انگلیسی و رومی بهره برده شود اما برای راحتی خودتان می توانید حروف و نمادهای اختصاصی برای خود تعیین کنید.در این روش از روش‌های یادداشت برداری، فرد عنوان اصلی را با عدد رومی معین کرده و نکات فرعی با اعداد بزرگ انگلیسی مشخص می شوند.

و این شاخه بندی تا دو مرحله دیگر یعنی اعداد انگلیسی و حروف کوچک انگلیسی ادامه می یابد. اگر بخواهیم این روش را روش درختی در نظر بگیریم(که بازدهی بهتری دارد) تا تصور درستی داشته باشید درخت شما تا سه مرحله پیش رفته و شاخه بندی خواهد شد.

استفاده از این روش برای متونی که دارای تیترهای اصلی و فرعی نیستند دشوار می باشد. معمولا کتب درسی کنکوری تا حد زیادی از طبقه بندی رئوس مطالب برخوردار هستند که کار یادداشت برداری داوطلبان را بسیار آسان می کند.

یکی از روش‌های یادداشت برداری روش والتر پاوک:

استاد دانشگاه کرنل که نام دانشگاه را بر روی روش نهاده و آن را روش کرنل نامید. در این روش از روش‌های یادداشت برداری دانش آموزان برگه خود را به ترتیب اندازه، به قسمت های نکات مهم، خلاصه و کلمات کلیدی و سوالات تقسیم می کنند.

مطالب هر بخش فقط در قسمت خود نوشته می شود. نکات مهم درس را در بخش بزرگ سمت راست می نویسید. و چکیده ای از آن را در حد 6 جمله در قسمت خلاصه پایین برگه یادداشت می کنید تا درک درستی از نکات داشته باشید. کلمات کلیدی درس را می توانید هنگام تدریس درس یا مطالعه بعدی خود وارد کنید. اما این پایان کار نیست.

بعد از اتمام یادداشت بایستی دلیل حضور هر نکته را از خود بپرسید و سعی کنید بین این نکات و نکات قبل ارتباط برقرار کنید. در صورتی که نیاز به حضور حجم زیادی از اطلاعات دارید این روش مناسب شما نمی باشد. از این روش می توانید در دوران جمع بندی و مرور استفاده کنید و بازدهی زیادی دریافت نمایید.

در این مقاله به بررسی روش‌های یادداشت برداری پرداختیم. در صورتی که هنوز پاسخی برای سوال خود نیافته اید، جهت مشاوره رایگان می توانید با مشاورین راز ماندگار در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *