غلبه بر ترس خود

غلبه بر بدترین ترس های خود:

  • وقتی صحبت از ترس یا ترس های بیش از اندازه می شود ، اجتناب کردن می تواند یک مسئله باشد و مواجهه با آن یک راه حل است .
  • میزانی از ترس غیر قابل تحمل یا ناگهانی در زندگی فرد ، می تواند نشانه آن باشد که زمان درمان فرا رسیده است .
  • قدرت مواجهه درمانی – در مقابل برخوردهای گاه به گاه با منبع ترس ، تجربه های مصمم و منظمی را ارائه می دهد .

اگر برای شما پیش آمده است که با ترس بیش از اندازه و فلج کننده ای برخورد کرده اید . احتمالا به شما گفته شده است که ” با آن روبرو شوید ” اما واقعیتی ست که مواجه شدن با آنچه که ما را وحشت زده می کند کار ساده ای نیست . چگونه بر ترس خود غلبه کنیم؟

همانطوری که ممکن است به شخصی که از بی خوابی خود شکایت می کند بگوییم که باید حتما بیشتر بخوابد . هدف از این راهکارها ممکن است منطقی باشد اما واقعاً چگونه می توان به آن دست یافت ؟

مواجهه درمانی ، نوعی درمان شناختی رفتاری (CBT)  است که ، مسیری را نشان می دهد . این رویکرد که بارها تست شده به افراد بیشماری کمک کرده است تا بر ترس هایی که مانع از یک زندگی آرام و راحت آنها می شوند غلبه کنند . این ترس ها می توانند جنبه افراطی داشته باشند و در روان شناسی بالینی به عنوان فوبیا مطرح می شوند .

قابل ذکر است که  افراد مبتلا به فوبیا متوجه غیر منطقی بودن ترس خود هستند اما نمی توانند بر آن غلبه کنند . بهتر است با مثالی روند این درمان را شفاف کنیم . فردی که هراس شدیدی به استفراغ داشت (امتوفوبیا)  بوسیله درمانگر خود با روش درمان شناختی رفتاری پس از ده ها سال رنجی که از این ترس افراطی و مرضی داشته بهبود یافت .

ترس

6 راه برای غلبه بر ترس خود

۱. زمانی که آماده شدید ، شروع کنید .

واقعیتی ست که اغلب وقتی ما به دنبال درمان و کمک  می رویم که از آستانه صبر و تحمل مان گذشته باشد و اینجاست که “لزوم تغییر شرایط را احساس می کنیم ”

گاهی اوقات مقداری از رنج قابل تحمل است . اما در شرایطی ممکن است پذیرش این رنج غیر قابل تحمل باشد . درست در جائیکه که به شکل غیر قابل قبولی در زندگی ما دخالت می کند بویژه در فضایی که ما آن را مقدس می شماریم یعنی در روابط مان ورود می کند و موجب اختلال در ارتباط مان می شود.

از دیدگاه فردی که درابتدای این مقاله در مورد او مثال زدیم که به امتو فوبیا دچار است داستانش را اینگونه عنوان می کند که فوبیا مانعی برای تربیت فرزندان دو قلویش می شد ” وقتی من از اینکه قادر نبودم برای فرزندانم که به من نیاز داشتند مادری مناسب و پرورش دهنده باشم فهمیدم که این مشکل غیر قابل قبول است و من باید روی ترس خودم کار کنم . واقعا غیر قابل تحمل بود از اینکه من نتوانم به موقع در کنار آنها حضور داشته باشم “.

اگر شما متوجه شدید که از احساس ترس خسته شده اید و یا اینکه تحمل ورود ترس را در چیزهایی که نسبت به آنها حساس و مراقب هستید را ندارید احتمالا زمان مناسبی برای مراجعه به درمان است . این تمایل شدید به تغییر خودش می تواند انگیزه ای برای شروع چالش های درمان باشد. مشاوره روان شناسی بهترین و مطمئن ترین راه درمان محسوب می شود .

۲. این کار را عمدا انجام دهید .

بیشتر ما مرتبا با مواردی که از آنها می ترسیم روبرو می شویم ، اما این مسئله باعث نمی شود که ترس آن در ما از بین برود بلکه ترس همچنان باقی ست . با وجود اینکه در معرض آن ترس قرار گرفتید اما هیچ تغییری در مقدار آن رخ نمی دهد . خب این هم یک مواجهه است اما چه چیز این تفاوت را ایجاد نمی کند و درمان رخ نمی دهد . ” یوسکو” روان شناسی که در رابطه با درمان ترس های شدید فعالیت می کند با اشاره بر اینکه چهارچوب مهم است تاکید زیادی دارد.

او بر اهمیت “قصد و نیت ، هدف خود خواسته ، تصمیم گیری برای کاهش و درمان ترس ” تاکید می کند ، و این وضعیت بسیار با شرایطی که ما بطور ناخواسته با آن روبرو می شویم بسیار متفاوت است .

برای غلبه به ترس خود باید به این نکته توجه کنیم که اگر بخواهیم منتظر چیزهایی که در ما ایجاد ترس می کند بمانیم در حقیقت راه و روش بسیار وحشتناکی را برای تغییر انتخاب کرده ایم. بنابراین ، تمرین عمدی و خود خواسته ، به ما کمی کنترل بیشتر و پیش بینی شرایط می دهد و در نتیجه تاثیر بیشتری در روند یادگیری خواهد داشت .

وقتی ما از روی قصد به چیزی که  ایجاد ترس و وحشت می کند نزدیک می شویم این یک تجربه یادگیری قدرتمند در ما ایجاد می کند . مغز ما دائما بر اساس اقدامات ما نتیجه گیری می کند .

مثلا وقتی که فرد از چیزی می ترسد و اجتناب می کند در حقیقت به خودش دروغ می گوید که این شیئ، حالت ، حیوان و … ترسناک است و باید از آن اجتناب کرد . و در نتیجه این اجتناب که ناشی از فریبی است که به مغز مخابره می کند ترس فرد تقویت می شود . اما وقتی خود فرد با خواست قلبی خود با آن منشاء ترس مواجه شود او یک مسیر مخالف را در مغزش تقویت می کند و این پیام به سیستم عصبی مغزش مخابره می شود که کاری را انجام می دهد که نیاز نیست از آن بترسد .

the fear

۳. منظم انجام دهید

قرار گرفتن در معرض درمان ترس ، بر اساس یک سری برنامه سازمان یافته از موقعیت های ترسناک است که از ساده ترین تا سخت ترین درجه بندی می شود . در ابتدا، درمان از مواد و یا شرایط قابل دسترسی شروع شده و بتدریج به حالت سخت تر می رسد . و روانشناس قلبا می داند که این تمرین به شکل تدریجی روند پیشرفت را طی می کند .

با موقعیت هایی شروع کنید که تا حدی چالش برانگیز اما قابل کنترل هستند . این نوع درمان در رفتار درمانی بنام حساسیت زدایی منظم ذکر می شود . مثلا برای کیس ما که ترس از بالا آوردن دارد ، ابتدا لازم است مقالاتی بخواند  که از کلمات استفراغ در آن ذکر شده باشد . با گذشت زمان مسلما شرایط تمرین سخت تر خواهد شد . درست مثل بالا رفتن از نردبان است که با بالا رفتن از آن پله های پایینی در دسترس هستند .

هدف از تمرینات این است که فردی که دچار ترس است بتواند آرام آرام با هر موقعیتی که ممکن است منطقی ایجاد شود بدون آشفتگی و بهم ریختگی بیش از حد کنار بیاید و فرار نکند .

۴. بمان

وقتی که از چیزی می ترسیم ، یک بخش مهم از فرایند یادگیری این است که بدانیم آنچه که از آن وحشت داریم معمولا اتفاق نمی افتد . ما به یک مار دست می زنیم و صدمه ای نمی بینیم . سگی که حیوان خانگی ما می شود ما را گاز نمی گیرد ، سوار آسانسور می شویم و به طبقه آخر می رویم اما در نیمه راه گیر نمی کند . و به این ترتیب با گذشت زمان اضطراب ما کاهش پیدا می کند و ما بهتر می توانیم  ناراحتی ناشی از مواجه شدن را تحمل کنیم  .

اگر در زمانی که حد  اضطراب ما بالا می رود فرار کنیم ، هرگز در شرایطی قرار نمی گیریم که جنبه های مقابل آن را یاد بگیریم . بنابراین بهتر است به اندازه کافی برای مدت زمان مشخصی (مثلا ۲۰ دقیقه) در موقعیت ترس خود بمانیم و بعد وقتی این وضعیت را ترک می کنیم به این دلیل است که زمان به اتمام رسیده است نه اینکه بالاجبار از اضطراب خود فرار کرده ایم .

۵. تکرار کنید

قرار گرفتن در معرض یک عمل شجاعت است ، اما بعید است که بر روی اضطراب مان بتوانیم غالب و پیروز بشویم  .

به همین دلیل وقتی سالی یک بار سوار هواپیما می شویم باعث نمی شود ترس کمتری از پرواز داشته باشیم . اگر بخواهیم درمان مناسب و تاثیر گذاری داشته باشیم باید تمرین و راهکار را تکرار کنیم . برنامه ریزی کنید که چندین بار تمرینات خود را انجام دهید تا ترس شما کاهش پیدا کند .

ترس

۶. انتظار فراز و نشیب ها را داشته باشید .

در ترس ها پاسخ هایی که فرد به موقعیت های هراس می دهد همیشه یکسان نیست و افراد تحت درمان معمولا به این صورت گزارش می دهند که ” در بعضی جهات بهبود یافته اند ” .

مراجع ما در بخش پس از درمان ، گزارش می دهد که گاهی اوقات متوجه می شود که قلبش در حال تند شدن است یا وقتی در برابر استفراغ قرار می گیرد احساس عرق ، ناراحتی و انزجار می کند . اما او معتقد است که ” در عبور از این هراس توانمند است.” در نهایت توجه به این نکته حائز اهمیت است که ما یک انسان هستیم نه یک ماشین .

  • عکس العمل ما بستگی به خیلی از عوامل دارد و قرار نیست حوادث و موضوعاتی که امروز برایمان رخ می دهد دقیقا شبیه اتفاقات فردا باشد . چیزی که امروز باعث ناراحتی ما شده به این معنا نیست که فردا هم خواهد شد . پس شرایط را سخت نگیرید و انتظار این فراز و نشیب ها رو داشته باشید و اصول قرار گرفتن در معرض این ترس ها را بدانید . این اصول به شما می گوید که
  • عزم و اراده شما در بهبودی نقش موثری دارد .
  • همیشه درجاتی از افکار ناراحت کننده وجود خواهد داشت .
  • روند درمان نیاز به گذشت زمان دارد .
  • تغییر مستلزم استقامت و اجرای تمرین ها و حساسیت زدایی منظم از ساده ترین تا پیچیده ترین شکل تمرین می باشد .
  • بدیهی است که یک درمان جو، در روند درمان به سمت  بهبودی و کم کردن رنج خود خواهد رسید .

برای درمان اساسی  فوبیا یا ترس می توانید از مشاوره روان شناسی مرکز راز ماندگار بهره ببرید . روان شناسان بالینی با تجربه  مرکز به شکل تخصصی شما را در درمان این ترس ها یاری می دهند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *