در ابتدای مقاله امروز این سوال پیش می آید که ، آیا ژن خاصی در ایجاد رابطه قوی زناشویی نقش دارد ؟ واقعیت این است که تحقیقات جدید نقش ژن ها را در رابطه زناشویی نشان می دهد.

نقش ژن در رابطه زناشویی

شکی نیست که روابط دارای اهمیت هستند و همه ما مشتاق داشتن یک رابطه عالی هستیم. ما همچنین تمایل داریم که بهترین شریک زندگی فرد مقابل مان باشیم . با این وجود به راحتی می توانیم بفهمیم که بعضی از آدم ها در روابطشان بهتر از دیگران رفتار می کنند . واضح است که عوامل زیادی در توانایی های ارتباطی فرد نقش دارند. اما نقش ژن در رضایت رابطه زناشویی  چیست؟

اما اگر یک علامت و  یک نشانگر ژنتیکی برای داشتن یک رابطه قوی وجود داشته باشد ، چه می کنید؟ باید بدانیم که در این رابطه پژوهشگران در حال بررسی این احتمال هستند.  آنها بر روی ژن CD38  و نقش آن در انتشار اوکسی توسین تمرکز اختصاصی کرده اند (جین و همکاران ، ۲۰۰۷) از آن دسته از محققان بشمار می روند.

این پژوهش ها و همزمان با بعضی از فعالیت های دیگری که منجر به شناسایی نقش CD38  بر روی رابطه عاشقانه شد ،این حدس را تقویت کرد که احتمالا این ژن ممکن  است بر افکار و رفتارهای خاصی موثر باشد که در نهایت منجر به تقویت پیوندهای زوجین می شود.

 نقش ژن ها در رضایت زناشویی

چگونه آنها این کار را انجام دادند!!!

در فوریه ۲۰۲۱ تحقیق جدیدی در رابطه با ۱۴۲ نفر از زوج های دگر جنس گرای ، توسط یک تیم پژوهشی از دانشگاه   آرکانزاس ، دانشگاه ایالتی فلوریدا و دانشگاه مک گیل کانادا انجام گرفت این ۷۱ زوج تازه ازدواج کرده بودند و اطلاعات آنها  در اوایل سن ۳۰ سالگی گردآوری شده است . طی سه سال پس از ازدواج آنها ، یک سری اقدامات اساسی در رابطه با سه موضوع  قدردانی ، اعتماد و  بخشش مورد ارزیابی قرار گرفت .

در رابطه با قدردانی این جمله مطرح شد : ( ” من از کارهایی که شریک زندگی برای من انجام می دهد احساس قدردانی می کنم ” ) . جمله در رابطه با اعتماد عبارت بود از : ( چقدر به شریک زندگی خود اطمینان داری ؟”).

در مورد گزینه بخشش نیز چنین سوالی برای زوجین مطرح شد : (” اگر شریک زندگی شما دچار یک لغزش و خطای خاصی  بشود احتمال بخشش از طرف شما چقدر است؟  ، یعنی میزان خشونت و سختگیری در مشکلات ارتباطی شما چقدر است . ( چقدر محبت به شریک زندگی تان نشان می دهید . چه میزان وقت و زمان با هم صرف می کنید ، چقدر پایبند قوانین و اصول هستید، مذهب چقدر در زندگی شما نقش دارد ، مدیریت خانه بیشتر با چه کسی هست ) . و گزینه رضایت زناشویی نیز مد نظر قرار گرفت . و همچنین بعضی اقدامات اضافی که می توانست در اهداف پژوهشی تاثیرگذار باشد ( به عنوان مثال ، تعهد، حسادت و احساس نا امنی در دلبستگی ایجاد شده ). ” من از اینکه عشق شریک زندگی ام را از دست بدهم وحشت دارم “.

در طول ۳ سال آینده ، هر ۴ ماه یکبار زمینه رضایت زناشویی به همراه نمونه های بزاق برای استخراج DNA انجام گرفت . ( از ۱۴۲ نمونه بدست آمده آنها توانستند با موفقیت DNA  کافی از ۱۳۹ نفر را دریافت کنند). سه نمونه CC, AA, AC  در نظر گرفته شد .

انواع ژن

یافته ها

افرادی که از ژنو تیپ CC  برخوردار بودند از رضایت زناشویی بیشتری در مقایسه با نوع Aتیپ   و AC  تیپ گزارش کردند . علاوه  بر آن افراد با ژنو تیپ CC   نیز از حس اعتماد , بخشش و سپاسگذاری بیشتری نسبت به شریک زندگی خود گزارش داشتند .

در مرحله بعدی ، محققان کشف کردند که به چه دلیل افرادی که دارای ژنو تیپ CC  هستند ،ممکن است در ازدواج رضایت بیشتری داشته باشند . آنها سعی کردند که بدانند آیا اعتماد بیشتر ، بخشش و سپاسگذاری می توانند به شکل خاص تعیین کننده رضایت زناشویی باشند یا خیر . نتایج تحقیقات آن ها نشان داد که از این سه وضعیت ، اعتماد تا میزان بالایی با ژنو تیپ CC   در ارتباط است. یعنی کسانی که دارای ژنو تیپCC   بودند نسبت به شریک زندگی خود هم از اعتماد بیشتری برخوردار بوده و هم میزان رضایت زناشویی بالاتری داشتند .

محققان همچنین با تحقیقات بیشتر و  با تجزیه و تحلیل های اکتشافی که در زمینه ارتباط عدم امنیت، یا حسادت و دلبستگی با ژنو تیپ CC  انجام دادند ، نتایجی پیدا نکردند . اما کسانی که از این نمونه ژن برخوردار بودند تعهد بیشتری در رابطه داشتند . همچنین در رابطه با مردانی که دارای ژنو تیپCC   بودند از نگرش و تطابق قوی تری با زوج خود برخوردار بودند (بطور مثال ، آن ها در روابط بیشتر از ما به جای من استفاده می کردند ، یعنی  خود بینی کمتری داشتند ).

سرانجام ،یافته ها در طول مدت ۳ سال تحقیق مستمر نشان داد که کسانی که از ژنو تیپ CC  برخوردارند در ازدواج خود احساس رضایت زناشویی بیشتری دارند. اگر چه این تحقیق بسیار ارزشمند و دلگرم کننده است اما پژوهشگران اذعان دارند که این نتایج باید تکرار شوند  .

معنی این نتایج چیست :

مسلما تصور شناسایی ژن هایی که می توانند نقش موثری در احساس رضایت زناشویی داشته باشند بسیار جذاب و دلنشین است . چرا که توسط این ژن ها ، پیوندهای قوی تر و مستحکم تری رقم خواهند خورد . اکنون با خواندن این مقاله ،ممکن است این سوال برای شما ایجاد شود که ” آیا من دارای این ژن هستم یا نه ؟” . ” و حتی مهمتر از آن ، آیا شریک زندگی من از این ژن برخوردار است ؟ “.

هم اکنون پاسخ قاطعی در این رابطه وجود ندارد و نمی توان به آسانی بیان کرد .

همچنین توجه به این نکته مهم است که درک کنیم که ژنو تیپ  اساسا نمی تواند کاملا تاثیرگذار بر رضایت زناشویی باشد .یعنی دلایل بیشمار دیگری می تواند وجود داشته باشد که نقش موثری در رضایت زناشویی ایفاء کنند و صرفا داشتن این ژنو تیپ CC  نمی تواند  منجر به رابطه عالی شود . درست است که اینگونه تحقیقات نشان می دهد که رفتار ما می تواند تحت تاثیر ژن ها باشد اما ژن ها به تنهایی سرنوشت ما را تعیین نمی کنند . اما نکته جالبی که از این تحقیقات بدست می آید این است که خصایصی  همچون ، بخشش، اعتماد ، گذشت و عشق می توانند  نقش موثری در رضایت زناشویی بین زوجین  داشته باشند . برای افزایش رضایت زناشویی می توانید از مشاوره رایگان و مشاوره ازدواج مرکز راز ماندگار بهره مند شوید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *