عوامل خستگی جنسی

باید این حقایق و بدونیم که : خستگی جنسی بطور کلی با سلامتی، بهزیستی و همچنین با عوامل شخصیتی مانند خودشیفتگی ( که تمایل به خستگی و بی حوصلگی دارند ارتباط داره ) و با سایر رفتارهای پر خطر همراه است . رفتارهای پر خطر می توانند جزء مهم ترین عامل به خطر افتادن سلامت جامعه باشند. رفتارهای پر خطر می توانند شامل موارد ذیل شوند : مصرف سیگار، غذای پر چرب ، مصرف الکل ، سوء مصرف مواد، عدم فعالیت فیزیکی ، رفتارهای پر خطر جنسی …

  • “رابطه جنسی خوب ” حتما نباید خیلی عالی باشه اما ، نیاز به همکاری هر یک از شرکاء زندگی مشترک دارد.
  • معمولا مردان بیشتر از زنان در مورد خستگی جنسی گزارش می دهند.
  • یک تصور گسترده ای وجود دارد که ، اگر رضایت جنسی کاهش پیدا کنه می تواند بتدریج ، رابطه جنسی خوب را در زوج هایی که زندگی مشترک طولانی مدت داشته اند تضعیف کنه .
  • بعضی افراد تک همسری را مترادف با رابطه جنسی کسل کننده می دانند.
  • کسی که رابطه پر جنب و جوش طولانی مدت دارد از تعهد جنسی رضایتمندی برخوردار است.

عوامل متعدد در رضایت زناشویی

جمعی از متخصصین معتقدند که رضایت زناشویی ، بستگی به عوامل متعددی دارد . در حقیقت یکی از مهمترین دلایل می تواند:

  1. کیفیت رابطه باشد
  2. بستگی  به عوامل فردی دارد
  3. به نیت مشترک زوجین مربوط می شود ( چگونه نظرات خودشان را در مورد رابطه به فرد مقابل مطرح می کنند)
  4. زن و شوهر و یا شرکای زندگی ، مرتبا در رابطه با رسیدن به یک رابطه جنسی راضی کننده چه نظراتی دارند
  5. عوامل فرهنگی می تواند در این رضایتمندی نقش داشته باشد، مثلا نوع نگرش افراد در آن فرهنگ نسبت به جنسیت چیست. تا زمانیکه زن در مقام دوم قرار داشته باشه و رضایتمندی جنسی مرد باید در اولویت باشه قطعا در میزان خستگی جنسی تاثیر گذار است .

خستگی جنسی می تواند یک مسئله بحرانی باشد اما پیرامون آن  تحقیقات زیادی در حال اجراست .

عوامل خستگی جنسی چیست

دی اولیویرا، کاروالیو و نوبر (۲۰۲۱)، در یک مقاله تحقیقی اخیر خود در  مجله پزشکی جنسی ، سعی کرده اند مفاهیم اساسی در خستگی جنسی را به شکل جامعی  مورد بررسی قرار دهند .

بی حوصلگی یا خستگی ، مثل یک تجربه جدا شدن و فاصله گرفتن از دنیاست . مثل یک گیر افتادن ،  یک سردرگمی که آدم فکر می کنه رهایی از این حالت غیر ممکن می تونه باشه . بعضی از افراد ، به احتمال زیاد بی حوصلگی را تجربه می کنند . در حقیقت صفتی ست که در یک اصطلاح مناسب می توانیم از آن بنام “خستگی ” نام ببریم .

به عنوان یک عامل شخصیتی ، کسالت ممکنه از عدم مدیریت، عدم توجه  و مشکلی درهدایت کردن باشد بخصوص در مورد چیزهایی که جالب نیستند .

در حقیقت یک عدم تطابق بین نیاز آدمی به تحریک و سطح تحریک در محیط ، که با هم باعث منجر به کسالت می شود و حتی یک مسئله وجودی مربوط به احساس کمبود معنا یا هدف در زندگی که تحت عنوان (کسالت وجودی) طرح می شود .

عوامل خستگی جنسی می تواند به عنوان ” تمایل به احساس کسالت در جنبه های جنسی زندگی ،کسالت در رابطه جنسی خسته کننده ، یعنی بی اشتیاقی، رابطه کسل کننده ، اعمال تکراری و یکنواختی رابطه جنسی تعریف می شود . اما رابطه جنسی واقعی می تواند رضایتبخش باشد اما نیاز به همکاری هر یک از شرکاء دارد .

اگر قرار باشد که روابط به نتیجه برسد، بسیاری از زوج ها از این قاعده مستثنی نیستند . رضایت جنسی ریشه در برقراری ارتباط خوب، شناخت عوامل موثر در رابطه ، تجلیل کردن (تقدیس کردن تفاوت های میان شریک زندگی و به اشتراک گذاشتن خواسته ها و تمایلات با یکدیگر ، برای ادامه یک زندگی و یا رابطه مشترک آرامش بخش ، تعهد  و رضایت در طی سال ها دارد.

در حالی که رضایت جنسی در زوج های متاهل رو به کاهش است و این مورد ذکر شده در آنها وجود ندارد . برای زوج هایی که یکی از آن ها و یا هر دو شریک ، خستگی جنسی را تجربه می کنند ، معمولا نا امیدی جنسی را نیز به همراه دارد . هر چند ممکن است این امکان وجود داشته باشد که با وجود نبودن رضایت جنسی از رابطه جنسی برخوردار باشند . و این تنها به معنای ارضائ نیازها بشمار می رود و نه مفهومی بیشتر از آن.

۱۶ یافته ای که نشاندهنده خستگی جنسی می باشد

۱۶ یافته ای که نشان دهنده خستگی جنسی می باشد :

برای اینکه متخصصان بتوانند توصیه های لازم را بر اساس شواهد ، ارائه دهند و به اصلاح به نکاتی که در تحقیقات دست یافته اند برسند ، دانستن  عواملی که باعث کسالت جنسی می شوند را ضروری می دانند.

دی اولیویرا و همکارانش در رابطه با اینکه بسیاری از متخصصان روابط ، خستگی و بی حوصلگی را یک مفهوم مهم درخستگی جنسی  تشخیص داده اند ، اما با این وجود ، مطالعات اندکی در این رابطه وجود دارد. به همین منظور برای اینکه بتوان حق مطلب را ادا کرد آنها یک بررسی اصولی و منظم در مورد ادبیات این مسئله انجام داده اند . آنها کلیه مقالاتی که در رابطه با خستگی جنسی پرداخته اند ، گردآوری کرده اند. در مجموع و در نهایت ، از ۴۳ مقاله برای بررسی استفاده کردند . در مطالعه  این ۴۳ مقاله که بطور منظم مورد بررسی قرار گرفت عواملی در مورد خستگی عمومی ، چگونگی ارتباط رفتار جنسی همراه با کسالت ، تحقیقات خاص خستگی جنسی ، بررسی شخصیت ، راهکارهای مختلف تحریک جنسی و جنبه های مربوط به رفتار جنسی ، در نظر گرفته شدند.

یافته های اصلی تحقیقات دی اولیویرا:

۱. در تحقیقات فوق، به عقیده اکثریت قریب به اتفاق تعریف روشنی از خستگی جنسی استفاده نشده بود .

۲. خستگی جنسی  کلا با بی حوصلگی  عمومی همراه است.

۳. خستگی جنسی با شخصیت خود شیفته همراه است ، که این موضوع نیز می تواند به بی حوصلگی عمومی مربوط شود. (لازم به ذکر است که شخصیت های خود شیفته از قدرت همدلی برخوردار نیستند و احساس می کنند که دیگران قدر آنها را نمی دانند ، معمولا نمی تواند کسی جز خودش را دوست داشته باشد و هرگز هیچ انتقادی را نمی پذیرند)  .

۴. خستگی جنسی  با افسردگی در ارتباط است و احساس ناخوشایند در مورد زندگی جنسی فرد می توان افسرگی را تشدید کند .

۵. بی حوصلگی عمومی به افسردگی مربوط می شود ، که به کسالت جنسی و افسردگی کمک می کند . افسردگی با میل جنسی کم ،  بی علاقگی ، کناره گیری اجتماعی و با عدم توانایی در لذت بردن همراه است .

۶. خستگی جنسی با کاهش بهزیستی ،سلامتی و آرامش همراه است .

۷. خودارضایی با خستگی جنسی ، و بی حوصلگی در رابطه است و خستگی جنسی ، میل و رغبت به ارتباط با دیگران را کاهش داده و در نتیجه  باعث افزایش افسردگی و اضطراب می شود .

۸. خستگی جنسی ،  فرد را به سمت رفتارهای مشکل ساز سوق می دهد . تحقیقات نشان داده است که این افراد رفتارهای جنسی اجباری و پر خطر از خود نشان می دهند که مربوط به کسالت جنسی وی می شود . تحقیقات تکمیلی حاکی از این است که افراد در وضعیت کسالت ، سادیسم تر می شوند (    pfattheicherو همکاران ، ۲۰۲۰).

۹. نکته اینجاست که دقیقا مشخص نیست که کسالت جنسی مستقیما باعث بروز رفتار پر خطر می شود یا اینکه عوامل زیربنایی و زمینه ای با آن در ارتباط بوده و در آن دخالت داشته اند .

۱۰. بین خستگی جنسی و کاهش واکنش های جنسی رابطه وجود دارد . که این واکنش ها عبارتند است از تحریک جنسی کمتر و کاهش میل . در این بخش زوجینی که با مشکلات ارتباطی مراجعه می کنند باید به موضوع رابطه جنسی آنها توجه کرد، زیرا توجه به زوجین برای ایجاد یک زندگی رضایتبخش ، تمرکز بر بهبود روابط جنسی راضی کننده آنها الزامی است .

11.برای افزایش و بهبود این وضعیت باید در زوجین مهارت گوش دادن به نیازهای یکدیگر تقویت شود .

رفتارهای مطلوب و خوشایند باید در نظر گرفته بشود و دنبال شود، و از  طرفی دیگر طرز تفکر  حساس بودن بر روی جنسیت مثلا خانم ها انتظار داشته باشند که مردها باید زمینه ساز رابطه جنسی باشند و مردها فقط به ارضاء جنسی خود فکر کنند باید اصلاح شود .

تمرکز کردن بر رابطه و دوری کردن از حواس پرتی که خود عاملی موثر برای  رسیدن به رابطه جنسی مطلوب می شود . نقص توجه / بیش فعالی ( ADHD )نیز یکی از عوامل موثر درعدم همکاری زوجین ست که باید مورد توجه قرار بگیرد .

خستگی جنسی با رضایت جنسی کم ، خیانت و تعارض و ناخشنودی و نارضایتی در ارتباط است .

۱۲. مطالعات انجام شده حاکی از آن است که رابطه معناداری بین  خستگی جنسی با منفی بودن رابطه جنسی و تمایل به رابطه جدید جنسی وجود دارد .

۱۳. مردم فکر می کنند که وقتی در رابطه طولانی مدت قرار می گیرند خستگی جنسی خواه ناخواه بوجود می آید و این موضوعی اجتناب ناپذیر است .هر چند که همیشه اینطور نیست. با این وجود ، این باوری ست که چون توسط افراد پیش بینی می شود ممکن است تحقق پیدا کند . چرا که وقتی افراد به این صورت فکر می کنند ممکن است تلاشی در جهت رفع خستگی جنسی و جلب رضایت بیشتر شریک زندگی خود نکنند و در نتیجه تغییری در شرایط جنسی ایجاد نمی شود .  و در نتیجه ، بتدریج رابطه سردتر و …. می شود .

۱۴. خستگی جنسی با رابطه از پیش تعیین شده می تواند مرتبط باشد . در حقیقت رابطه جنسی هیجان انگیز ارزشمند تر از رابطه جنسی پیش بینی نشده و سطحی است.

۱۵. مردانی که نیاز به تحریک جنسی بیشتری از طرف شریک زندگی خود دارند ، میزان کسالت جنسی بالاتری را تجربه می کنند .

۱۶. معمولا مردان بیشتر از زنان خستگی جنسی را گزارش می دهند . در عین حال دو تحقیق نشان می دهد که این مورد که آنان خستگی عمومی بیشتری را نسبت به زنان گزارش می دهند هم وجود دارد . این مسئله می تواند با دیدگاه هایی همخوانی داشته باشد که معتقد است مردان معمولا از راهکارهای کوتاه مدت برای بقای نسل استفاده کرده و  یادگیری اجتماعی  نیز در این طرز تفکر نقش دارد .

رفع خستگی جنسی برای بهبود رضایت کلی

راه حل چیست؟

برای رفع خستگی جنسی برای بهبود رضایت کلی، شناسایی مجموعه ای از عواملی که منجر به کاهش کسالت جنسی می شود ضروری بنظر می رسد تا به این وسیله زوجین اهدافی را دنبال کنند تا از رضایت جنسی بیشتر و کاهش خستگی جنسی برخوردار شوند . این امر می تواند خود زمینه سازی برای تحقیقات مهم و مفیدی در آینده  باشد .

این یافته ها ما را به سمتی هدایت می کند که نشان می دهد نقش خصوصیات فردی مانند شخصیت را در این رابطه باید در نظر بگیریم و اینکه چه عوامل دیگری می توانند رابطه جنسی خوب را تضعیف کنند.

حتی در زوج هایی که برای مدت طولانی در کنار هم زندگی می کنند. لازم است رفتار زوج هایی که از رضایت جنسی و رابطه ای ضعیف برخوردار هستند مورد ارزیابی دقیق قرار بگیرند .

عوامل دیگری که بر روابط جنسی تاثیر می گذارند :

تحقیقات و پژوهش های بالینی به ما می گویند که عوامل بسیاری باعث رضایت جنسی و رابطه ای می شوند بطور مثال مواردی هستند که باعث کاهش میل جنسی در زنان می شوند و در لذت جنسی آنان اختلال ایجاد می کند . نقش پورنوگرافی که در سلامت و روابط جنسی تاثیر منفی می گذارد ، نقش رضایت جنسی در زوج های مسن و چگونگی سبک دلبستگی به رضایت جنسی از جمله عواملی هستند که خستگی جنسی را کنترل می کند.

با توجه به تمامی مطالب بیان شده چنانچه شما نیز از خستگی جنسی رنج می برید می توانید با مشاوره رایگان مرکز راز ماندگار از رهنمود های یک روان شناس متخصص و با تجربه بهره مند شوید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *