سهمیه استعداد درخشان

دانشجویان زیادی هر سال برای تحصیلات تکمیلی ارشد نسبت به شرکت در آزمون وزارت علوم یا وزارت بهداشت اقدام می کنند. در این بین افرادی هستند که در مقطع کارشناسی با نتایج بهتری فارغ التحصیل گردیده‌اند. که با عنوان استعداد درخشان نامبرده می شوند.استفاده از سهمیه استعداد درخشان….

همانطور که می دانید در مقطع لیسانس، ورود صرفا بر اساس سوابق تحصیلی یا همان بدون آزمون کار چندان دشواری نیست. دانش آموز می تواند بسته به هدفی که برای خود معین نموده در دانشگاه و رشته مورد نظر خود به تحصیل مشغول شود. البته در رشته و دانشگاه های خاص و پرطرفدار، پذیرش در صورت کسب رتبه خوب کنکور سراسری صورت می پذیرد.

در مقطع ارشد ورود بدون کنکور به دانشگاه تا حد زیادی محدود می شود و  فقط برخی دانشجویان مجاز به استفاده از این سهمیه هستند. همچنین دانشجو برای بهره بردن از سهمیه می بایست شریطی را دارا باشد که در ادامه بدان خواهیم پرداخت.

در صورت وجود هرگونه سوال و یا مشکل، با مشاور خود جلسه ای جهت مشاوره تحصیلی معین نمایید.

استعداد درخشان چیست

سهمیه استعداد درخشان چیست؟

طبق قوانین موجود، دانشگاه‌ها موظف هستند هر سال درصدی از ظرفیت پذیرش خود را برای بخش بدون آزمون اختصاص دهند.که به آن استعداد درخشان می گویند. در این سهمیه نیازی نیست دانشجو در کنکور کارشناسی ارشد شرکت کند، ولی می بایستی ثبت نام خود را انجام دهد. و در صورتی که از طرف دانشگاه کارشناسی به عنوان نفر برتر ورودی خود معرفی شود، با کسب امتیاز لازم وارد مقطع کارشناسی ارشد می گردد.

لازم به ذکر است که این افراد در صورت تمایل می توانند در کنکور ارشد شرکت نمایند و مانعی وجود ندارد.

نکته: سال 99 به دلیل ویروس کرونا و تصویب ستاد کرونا منحصرا از پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی یعنی معدل استفاده گردید و طبق اعلام سازمان دیگر صورت نخواهد گرفت.

قوانین و شرایط استفاده از این سهمیه

  1. فرد می بایستی اصل تجانس یعنی ادامه تحصیل در رشته مرتبط را رعایت نماید تا قادر به ثبت نام باشد در غیر این صورت از قبولی وی خودداری می گردد.
  2. متقاضی می بایست فارغ التحصیل و یا دانشجوی سال آخر کارشناسی باشد.
  3. طلاب حوزه های علمیه باید دارای مدرک سطح 2 مورد تایید مراکز مدیریت حوزه باشند.
  4. حداکثر در 8 نیمسال تحصیلی فارغ التحصیل شود.
  5. جزء نفرات برگزیده اول تا پانزدهم المپیادهای علمی دانشجویی باشد.
  6. در صورت شرکت و قبولی فرد در دوره روزانه آزمون سراسری، حتی با عدم ثبت نام و انصراف، امکان استفاده از سهمیه استعداد درخشان را نخواهد داشت.
  7. دانشجویان می بایست نسبت به احراز شرایط اختصاصی هر دانشگاه سراسری اقدام نمایند.
  8. دانشجویان دوره های شبانه، پردیس خود گردان، آزاد، پیام نور و غیرانتفاعی بدون انصراف از دانشگاه می توانند نسبت به ثبت نام اقدام کنند. لذا در صورت قبولی می بایستی انصراف خود از دانشگاه قبلی را به ثبت برسانند.
  9. پذیرفته شدگان آزمون ارشد ناپیوسته می توانند در ثبت نام استعداد درخشان نیز شرکت نمایند. که در صورت قبولی در پذیرش، قبولی قبلی آنان لغو خواهد شد.

شرایط دانشگاه سراسری:

  1. جزء 15 درصد برتر دانشجویان هم رشته و ورودی خود باشد. که حداقل سه چهارم واحدهای درسی گذرانده شده باشد.
  2. استفاده از این سهمیه فقط یک بار است.
  3. فارغ التحصیلی حداکثر در 8 ترم.
  4. درخواست بهره مندی حداکثر یک بار و تا یک سال پس از فارغ التحصیلی امکان پذیر می باشد.

نکته: برخی از دانشگاه های سراسری خود به طور مجزا ثبت نام استعداد درخشان را در سایت منتشر می کنند. و زمان خاصی برای این فراخوان ها وجود ندارد. البته بازه زمانی اعلامی معمولا بین بهمن تا مرداد ماه می باشد.

نحوه ثبت نام در استعداد درخشان

نحوه ثبت نام در استعداد درخشان

در دانشگاه های سراسری با اعلام فراخوان، دانشجویان می بایست برای ثبت نام از طریق سایت دانشگاه مورد نظر اقدام نمایند. بازه زمانی و رشته های مورد پذیرش از طرف دانشگاه اعلام می شود. بعد از ثبت نام، دانشجو می بایست مدارک را جهت بررسی برای دانشگاه ارسال نماید و در مواردی برای مصاحبه حضوری نیز آماده شود.

در صورت قبولی در یک دانشگاه، دانشجو می بایستی تقاضاهای دیگر خود را لغو نماید.

سوالات شما درباره سهمیه استعداد درخشان

سوالات شما

  • آیا دانشگاه آزاد نیز پذیرش بدون کنکور دارد؟
    بله، دانشگاه آزاد نیز طبق آیین نامه خود هر سال پذیرش دانشجو از طریق استعداد درخشان را دارد.
  • نحوه اطلاع از فراخوان‌ها و شروع بازه های ثبت نامی چگونه است؟
    فراخوان ها در سایت دانشگاه های سراسری منتشر می شود و برای دانشگاه آزاد از طریق سایت مرکز سنجش، پذیرش و امور فارغ التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی به نشانی azmoon.iau.ac.ir انتشار می یابد.
  • به چه طریقی از نتیجه ثبت نام یا مصاحبه مطلع شوم؟
    دانشگاه خود از طریق پیامک، تلفن و یا از طریق سایت اسامی پذیرفته شدگان را به اطلاع متقاضیان می رساند. در صورت نیاز از دفتر استعداد درخشان دانشگاه جویای نتیجه شوید.
  • زمان دقیق اقدام برای استعداد درخشان چه زمانی است؟   در صورتی که با گذراندن سه چهارم واحدهای درسی تا ترم 6 جزء 15 درصد دانشجویان ممتاز باشید و تا یک سال بعد برای دانشگاه های سراسری و برای دانشگاه آزاد تا سه سال، مهلت استفاده خواهید داشت.
  • فارغ التحصیل امسال با معدل 19 هستم. میخواستم بدونم توی کدوم دانشگاه ها میتونم بدون آزمون ثبت نام کنم؟
    پذیرش بر اساس شرط معدل فقط امسال و بنا به تصویب ستاد کرونا برگزار شد. شما می توانید در صورت داشتن شرایط، با اطلاع از فراخوان ها نسبت به ثبت نام از طریق استعداد درخشان اقدام کنید.
  • آیا دانشجوی ممتاز با معدل 19.56 از دانشگاه آزاد امکان ثبت نام در استعداد درخشان دانشگاه های سراسری را دارد؟
    طبق فراخوان های مشاهده شده، دانشگاه سراسری پذیرنده دانشجویان دانشگاه آزاد نمی باشد. فراخوان ها را مطالعه کنید در صورت نبود منع ثبت نامی، می توانید اقدام نمایید.

در این مقاله سعی بر بررسی مقوله استعداد درخشان، که یکی از راه های ارشد بدون کنکور است، داشتیم. در صورت وجود هرگونه سوال در این زمینه و یا مباحث دیگر، می توانید جهت مشاوره تحصیلی با مشاورین راز ماندگار در ارتباط باشید.

2 دیدگاه ها

  • سلام‌
    فارغ التحصیلان کارشناسی دانشگاه پیام نور یا ازاد یا غیر انتفاعی مجاز به استفاده از سهمیه استعداد درخشان برای رفتن به دانشگاهای سراسری هستند؟

    • سلام لطفا با شماره ۰۹۱۲۰۴۶۹۹۴۵ در واتساپ پیام دهید تا راهنماییتون کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *