دارو ترک اعتیاد متادون

دارو ترک اعتیاد متادون در مبتلایان به سوء مصرف مواد مخدر مورد استفاده قرار می گیرد. جالب است بدانید که این ماده جزء موادهای اعتیاد آور آگونیستی مورفینی مغز محسوب می شود. آیا این سوال در ذهنتان ایجاد نشده، که چگونه از ماده اعتیاد آور برای ترک مواد مخدر استفاده می شود؟
در این مقاله قصد آشنایی با متادون را خواهیم داشت تا بدانید در مراکز ترک اعتیاد از چه داروهایی در جهت بهبودی بهره برده می شود.

در مراکز ترک اعتیاد بسته به روش درمانی انتخابی از ابزارهای مختلفی استفاده می‌شود. این روش‌ها می تواند از بیماری به بیمار دیگر متفاوت باشد. متادون در زمان جنگ جهانی دوم توسط آلمان برای کاهش درد مورد استفاده قرار می گرفت.

این دارو به صورت های پودر، قرص و شربت است که فرآورده شربتی آن بیشترین آمار مصرفی را دارد. از این ماده امروزه به عنوان نگهدارنده و کاهش دهنده تقاضای مواد مخدر، بهره برده می شود.

در صورت وجود هرگونه مشکل و سوال، با روانشناس خود جهت مشاوره اعتیاد جلسه ای را تنظیم نمایید.

متادون چیست

دارو ترک اعتیاد متادون چیست؟

متادون که از گروه مواد شبه افیونی بوده و از خشخاش به دست می‌آید، برای درمان مواد دیگر مثل هروئین و مصارف پزشکی کاربردی می باشد. با فرمول شیمیایی C21H27NO1 به نام دولوفین Dolophine نیز شناخته می شود، که مانند مورفین روی گیرنده های اوپیوئیدی اثر گذار بوده و شدت درد و خماری بیمار را ثبیت می کند.

این دارو از طریق گوارش بیشترین میزان جذب را داشته و 6-2 ساعت تا اثر گذاری زمان لازم دارد. ماندگاری آن بین 7-4 ساعت بوده و در صورتی که به طور منظم، طبق تجویز مصرف گردد، 48-24 ساعت حفظ می شود.

با تجویز دوزهای نگهدارنده مناسبی از این ماده می توان وابستگی فرد را از سایر موادهای مخدر کاهش داد. اما بیمار به طور کامل درمان نمی شود. و تنها به عنوان ماده مخدر کم خطر جایگزین و سم زدایی آن نیز صورت می پذیرد.

نکته: از این ماده در طول دوره سم زدایی برای کاهش علائم ترک استفاده می شود. لذا استفاده از آن به مدت طولانی اثرات شبه افیونی را به همراه خواهد داشت.

نکته: تجویز دوزهای نگهدارنده متادون جهت مهار اعتیاد فرد به دوز بالای مصرفی ماده مخدر دیگر می باشد.

عوارض مصرف متادون چیست

عوارض مصرف دارو ترک اعتیاد متادون چیست؟

این ماده اثرات جسمانی و روانی زیادی را در افراد ایجاد می نماید. در صورتی که شدت این عوارض زیاد باشد بیمار می بایست به پزشک خود اطلاع داده و نسبت به تغییر رویه درمان خود با دستور متخص اقدام نماید.

در ذیل عوارض مشاهده شده در افراد مختلف آورده شده است. ممکن است هر بیمار تحت درمان با دارو ترک اعتیاد متادون، فقط چند مورد از این اثرات را داشته باشد.

جسمانی:

  1. سرگیجه
  2. کاهش ضربان قلب
  3. کاهش فشار خون
  4. آسیب به دندان‌ها
  5. مشکل تنفسی
  6. تهوع
  7. مرگ
  8. سقط جنین
  9. اختلال دید
  10. خواب آلودگی
  11. نوسان سیکل عادت ماهانه زنان
  12. نوسانات وزن بدن
  13. کاهش یا ناتوانی در تمایلات جنسی

نکته: مصرف دوز بالای این ماده موجب از بین رفتن هشیاری، کاهش فشارخون و ضربان قلب می گردد. در صورت شدید بودن، کما، ایست قلبی، تنفسی و مرگ را برای مصرف کننده به همراه خواهد داشت.

روانی:

  1. افسردگی
  2. اضطراب
  3. پرخاشگری
  4. کاهش توجه
  5. تشنج
  6. کج خلقی

نکته: شدت عوارض بستگی زیادی به مدت، شدت و فراوانی مصرف این ماده دارد.

علائم ترک مصرف

مجزای از مواردی که در حین مصرف برای فرد بیمار به همراه دارد، بعد از ترک و گذراندن دوره سم زدایی، علائم ترک در فرد ظاهر می شود. توجه داشته باشید همانطور که ذکر گردید متادون ماده مخدر شبه افیونی است که ترک آن علائمی با خود به همراه دارد.

که در ذیل به برخی از این موارد اشاره شده است.
لازم به ذکر است که این علائم بلافاصله رخ نداده و 4-2 روز بعد از آخرین مصرف ظاهر می شود. و تا 2 هفته ادامه می یابد.

  1. بی خوابی
  2. کلافه بودن
  3. پرخاشگری
  4. بی قراری
  5. دردهای بدنی
  6. تهوع
  7. نوسانات میل جنسی

در صورتی که ترک این ماده به صورت غیر اصولی و ناگهانی انجام گیرد موارد ذکر شده با شدت بیشتری در بیمار نمایان می شوند. ترک اصولی و تحت نظر پزشک متخصص توصیه می شود.

نکته: برخی از علائم ترک نیز مثل کلافه بودن، اضطراب و مشکل در به خواب رفتن، تا مدت طولانی ماندگار است.

نحوه استفاده از متادون

نحوه استفاده از دارو ترک اعتیاد متادون

میزان و نحوه مصرف این ماده توسط متخصص متناسب با فرد تعیین می شود. در این تجویز عواملی از قبیل:

  1. مدت زمان مصرف مواد مخدر توسط فرد.
  2. شدت و حجم ماده مخدر مصرفی.
  3. فراوانی و دفعات مصرف.

موثر می باشند. که بنا به آن سم زدایی های مناسب صورت می گیرد. اغلب برای سم زدایی های کوتاه مدت یعنی 30-7 روز و بلند مدت تا 180 روز مورد استفاده قرار می گیرد. در موارد نگهدارنده که بیش از مدت زمان اعلامی به طول می انجامد، نیاز به مجوز مراکز مربوطه می باشد.

در صورت بررسی پاسخ دهی بدن فرد توسط پزشک متخصص، ارزیابی های دقیق تری صورت می پذیرد.

چند تفکر اشتباه در رابطه با دارو ترک اعتیاد متادون

همواره باورهای اشتباه سبب سوق افراد به سمت عوامل خطر آفرین می گردد. در رابطه با این ماده نیز موارد زیر از بارزترین خطاهای فکری هستند.

عوارض نداره!

در مباحث بالا مطرح شد که این ماده جزء مواد شبه افیونی بوده و عوارضی مثل آسیب های موادهای مخدر دیگر از خود نشان می دهد. در مواردی حتی این عوارض شدیدتر هستند.

درمان 100% !

این ماده درمان تمام و کمال اعتیاد دوستان و یا آشنایان شما نیست. بلکه عاملی برای تضعیف قدرت ماده مخدر اصلی است. که اگر با همکاری پزشک متخصص و روان درمانگر مخصوص اعتیاد همراه شود، از تاثیر بسزایی برخوردار خواهد شد.

بارها مشاهده شده است که فرد علاوه بر مصرف متادون، مواد مخدر خود را نیز مصرف نموده است.

اعتیاد زا نیست!

آیا می دانستید که این ماده از موادهای مخدری مثل تریاک و هروئین قوی تر بوده و از سم زدایی سخت تری برخوردار است؟
باور به عدم خطر این ماده سبب مصرف بیش از حد و وابستگی به آن می شود.

راهی برای همه بیماران!

باید خاطر نشان کرد که این نوع درمان برای همه بیماران مناسب نبوده و در موارد کاهش خطر آسیب زایی فرد به خود و محیط، طبق دستور پزشک متخصص تجویز می شود. خطراتی از قبیل ابتلا به ایدز و هپاتیت.

در شرایطی که بیمار فاقد حمایت خانواده بوده و در مکانی، بستری یا زندانی است مورد تجویز نیز قرار می گیرد.

در این مقاله به بررسی دلایل استفاده از متادون در ترک اعتیاد، شناخت نحوه عمل و عوارض آن پرداختیم. در صورت وجود هرگونه سوال، می توانید جهت مشاوره اعتیاد و یا مشاوره خانواده با مشاورین راز ماندگار در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *