ارشد وزارت بهداشت

همانطور که می دانید رشته های گروه پزشکی از پرطرفدارترین رشته های موجود در سطح کشور است. بسیاری از فارغ التحصیلان مقاطع کارشناسی گروه علوم پزشکی برای ادامه تحصیلات تکمیلی، برای شرکت در آزمون ارشد وزارت بهداشت و ارتقاء دانش علمی خود اقدام می نمایند. بسیاری از داوطلبین کنکورهای ارشد به احتمال زیاد اطلاعات چندانی از این کنکور ندارند. در این مقاله قصد ما، بررسی هر چه بیشتر این نوع کنکور می باشد.

هر ساله در مقطع کارشناسی ارشد، دو نوع آزمون تحت عنوان های ارشد وزارت بهداشت و وزارت علوم برگزار می گردد. که دارای تفاوت های خاصی با یکدیگر هستند. هر دو آزمون‌ها توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می گردد. اما با این تفاوت که در دفترچه ارشد بهداشت، رشته‌هایی خاص با شرایط ویژه وجود دارند.

در سال های اخیر برخی از رشته های وزارت علوم، به دلیل نزدیکی به بهداشت و سلامت عمومی جامعه، مثل روانشناسی بالینی، دارویاری، مراقبت طبی از سالمندان و تغذیه ورزشی، به زیر مجموعه وزارت بهداشت منتقل گردیدند. از مهمترین تفاوت هایی که می توان به آن اشاره نمود نوع رشته های هر کدام است. که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

در صورت وجود هر گونه مشکل و سوال، با مشاور خود جهت مشاوره تحصیلی، جلسه ای را تنظیم نمایید.

تفاوت ارشد وزارت بهداشت و وزارت علوم

داوطلبان شرکت در آزمون ارشد، در صورتی که تا حدودی با تفاوت های بین این دو نوع آزمون آشنا باشند، می توانند انتخاب بهتری برای خود داشته باشند. از این رو در این قسمت به طور کامل به بررسی وجوه تمایز ارشد وزارت بهداشت و علوم می پردازیم.

تفاوت زمان ثبت نام و برگزاری

آزمون ارشد این دو وزارت در زمان های متفاوتی برگزار می گردد. لذا داوطلب مورد نظر می‌بایست در دو  برهه زمانی اقدام به ثبت نام در دو سایت متفاوت نماید. برای ثبت نام در ارشد بهداشت، فرد باید از طریق سایت سنجش آموزش پزشکی کشور یعنی Sanjeshp.ir نسبت به ثبت نام در موعد مقرر اقدام نمایند.

در صورتی که ثبت نام ارشد وزارت علوم، از طریق سایت سنجش آموزش کشور یعنی Sanjesh.org صورت می پذیرد. که موعد آن یعنی آذر ماه، سپری شده ولی همچنان با مکاتبه و مراجعه به سایت، امکان ثبت نام با تاخیر وجود دارد. این آزمون در هفته اول اردیبهشت هر سال برگزار می شود که سال99 با تاخیر دوماهه، به دلیل ویروس کرونا به همراه بود.

ثبت نام ارشد وزارت بهداشت اواخر بهمن ماه هرسال انجام شده و تا اواسط اسفند ماه ادامه پیدا می کند. ثبت نام آزمون ارشد وزارت بهداشت سال 1400 از 6 اسفند ماه آغاز و تا 16 اسفند ادامه خواهد یافت. و در تاریخ 30 و 31 اردیبهشت ماه سال 1400 آزمون برگزار خواهد شد. البته این آزمون در سال های قبل در تیر ماه برگزار می گردید.

نکته: داوطلبین می بایست توجه داشته باشند که حتما نسبت به مطالعه دفترچه منتشر شده اقدام نمایند، تا از ثبت نام اشتباه ممانعت به عمل آید.
لازم به ذکر است در صورت مطالعه مقالات مرتبط با ارشد وزارت بهداشت به شناخت کافی خواهید رسید.

اصل تجانس چیست

تفاوت در اصل تجانس

مهم ترین بخشی که اکثر داوطلبین رشته های وزارت علوم نظیر گروه های علوم پایه، کشاورزی و علوم دامی، علوم انسانی و رشته فنی و مهندسی از آن شناخت کافی ندارند و ضربه زیادی از این قسمت می خورند. اصل تجانس به زبان ساده یعنی رعایت هم جنس بودن رشته کارشناسی و کارشناسی ارشد از نظر محتوا و ارتباطی است.

به عنوان مثال در ارشد وزارت بهداشت رشته مدیریت سلامت، ایمنی و محیط زیست (HSE)، فقط داوطلبین با مدرک کارشناسی رشته های مهندسی بهداشت حرفه ای، مهندسی صنایع، مهندسی بهداشت محیط و مهندسی تکنولوژی ایمنی، مجاز به شرکت می باشند. در غیر این صورت از ثبت نام داوطلب خودداری خواهد شد.

 

نکته: داوطلبین علاقمند به شرکت در این آزمون باید از ظرفیت رشته خود آگاهی لازم را داشته باشند. که برای همین مورد با دریافت دفترچه ارشد وزارت بهداشت و مطالعه جداول مربوطه، از صرف وقت و هزینه اشتباه جلوگیری نمایید.

نکته: داوطلبین با هر مدرک پزشکی و پیراپزشکی، می توانند در آزمون وزارت علوم شرکت نمایند.

در ادامه نمونه ای از چندین رشته برای شما آورده شده است.

ردیف رشته امتحانی مدارک تحصیلی مورد پذیرش دروس امتحانی و ضرایب مربوطه
1 مدیریت خدمات بهداشتی درمانی همه کارشناسی‌های علوم پزشکی و کارشناسی مدیریت با گرایش‌های مختلف، حسابداری، علوم اقتصادی، حقوق، مدیریت، اداره امور بیمارستان‌ها، علوم اجتماعی سازمان و مدیریت بھداشت و درمان (3(، كلیات بهداشت (2)،زبان عمومی (3)، اصول و مبانی سازمان و مدیریت (3)،مدیریت مالی و اقتصاد بهداشت (2)
2 فیزیولوژِی كارشناسی بهداشت عمومی، شنوایی شناسی، علوم دارویی، فارماكولوژی، علوم تشریحی، فیزیولوژی، گفتار درمانی، زیست شناسی (همه گرایش‌ھا)، فیزیوتراپی، مامایی، بیوشیمی، بینایی‌‌سنجی، پرستاری، جانورشناسی، بهداشت حرفه ای و ھوشبری، تکنولوژی اتاق عمل، علوم آزمایشگاهی فیزیولوژی (3)، زبان عمومی (3)، زیست شناسی جانوری (2)، بیوشیمی (1)
3 هماتولوژی کارشناسی ویروس شناسی، ژنتیك، میكروب شناسی پزشکی، بیوشیمی، علوم آزمایشگاهی، ایمنی شناسی، زیست شناسی (همه گرایش‌ها)، زیست پزشكی زبان عمومی(3)، بیوشیمی(1)، خون شناسی و بانک خون(4)، ایمنی شناسی(2)، زیست شناسی سلولی مولکولی(1)

 

 

تفاوت در اعتبار مدرک

تفاوت در اعتبار مدرک

از نظر ارزش و اعتبار مدرک تحصیلی، ارشد وزارت بهداشت از اعتبار بیشتری برخوردار است که در ادامه دلایل آن را مطرح می کنیم:

  1. در ارشد وزارت بهداشت دروس و واحدهای عملی بیشتری نسبت به وزارت علوم پاس می شود. همین مورد موجب افزایش دانش و تجربه دانشجویان این مقطع می‌گردد.
  2. به دلیل کنترل ظرفیت پذیرش دانشجو، ارشد وزارت بهداشت از کیفیت یادگیری بالاتری برخوردار است. در وزارت علوم ورود به برخی رشته ها به نسبت سختی کمتری داشته و رو به اشباع هستند.
  3. پذیرش رشته مرتبط در ارشد وزارت بهداشت.
    در وزارت علوم فرد با هر رشته کارشناسی می تواند در پیام نور و غیرانتفاعی در هر رشته دلخواهی ادامه تحصیل بدهد.
  4. داشتن ماهیت خدماتی، سلامت جامعه و اهمیت زیاد آن در بهداشت اجتماع.

در بخش اول مقاله قصد بررسی و آشنایی کلی ارشد وزارت بهداشت را داشتیم. در بخش دوم مقاله قصد بررسی تخصصی تر ارشد وزارت بهداشت و رشته‌های امتحانی آن را خواهیم داشت. شما عزیزان می توانید در صورت وجود هرگونه سردرگمی در زمینه کنکور ارشد، جهت مشاوره تحصیلی با مشاورین راز ماندگار در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *