رشته روانشناسی

رشته روانشناسی علم مطالعه فرآیندهای ذهنی و رفتار آدمی است. تعریفی که حوزه کاری این رشته را به زبانی ساده و شفاف به شما معرفی می کند. مردم در زندگی روزمره خود با رویدادهای مختلفی از قبیل خوب و بد، در ارتباط هستند که  هر کدام از این مسائل تاثیری بر روی آنها می گذارد. گاه این تاثیر موجب آرامش و شادی، و گاه سبب غم و درگیری های ذهنی می گردد.

معرفی رشته روان شناسی

 معرفی رشته روانشناسی

روانشناسی رشته ای است که حوزه فعالیت آن بسیار وسیع می باشد و در واقع هر موجود زنده و غیر زنده ای مستقیم یا غیرمستقیم به این رشته مربوط می شوند. مباحثی که در روانشناسی به کار می رود مواردی نظیر: احساس، ادراک، انگیزه، هیجان، تفکر، رفتار، اجتماع و… هستند. و زمینه کاری آن شغلی، تحصیلی، خانواده، درمان اختلالات، مدیریتی، فرزندپروری، اجتماع و… است.

روانشناسی از زمان‌های قدیم در مصر، تحت عنوان سلامت روح رواج داشته است. به طور رسمی در سال 1879 توسط ویلهلم وونت اولین آزمایشگاه تحقیقات روانشناسی و در سال 1881 مجله پژوهش های روانشناختی شکل گرفت. در نهایت در سال 1890 با انتشار کتابی از ویلیام جیمز، روانسناسی به طور مستقل، روی پای خود ایستاد.

در ایران روانشناسی زیرمجموعه فلسفه طبقه بندی گردیده بود تا اینکه در سال 1340 از سایر رشته ها مستقل شده و در دانشگاه تهران تدریس گردید. از پیشگامان علم روانشناسی در ایران می توان علی اکبر سیاسی و محمباقر هوشیار را نام برد.

روانشناسی در برخی نقاط خاص ایران همچنان ناشناخته است اما در سطح جهان در کشوری مثل آمریکا، به دلیل توجه افراد قدرتمند و بخش نظامی، بسیار مورد اهمیت قرار گرفته است.

قبل از سال 93 رشته روانشناسی در مقطع کارشناسی با گرایش ارائه می‌شد اما بعد از آن سال گرایش ها ادغام و کارشناسی فقط تحت عنوان روانشناسی تدریس می شود. گرایش بندی در کارشناسی ارشد صورت می پذیرد.

رشته روانشناسی مناسب چه کسانی است؟

رشته روانشناسی مناسب چه کسانی است؟

از جمله رشته های با محتوای درسی خواندنی و تقریبا مفهومی است. به دلیل دسترسی به لایه های ذهنی مراجع، نیاز است که خود فرد از سلامت روانی برخوردار باشد. روانشناسی جزء رشته‌هایی است که میزان تحلیلات ذهنی بالایی درباره چگونگی و چرایی رفتارها دارد. فرد می بایست به کمک و یاری دادن به دیگران علاقه مند باشد.

یک روانشناس باید دارای ویژگی های همدلی، رازداری و شنونده خوب باشد. و مراجع خود را بدون هیچ گونه قضاوتی بپذیرد. مطالعه مکرر و کسب تجربه از مهمترین موارد پیشرفت در این رشته است.

نکته: لازم به ذکر است که افراد دارای مشکلات زمینه ای خانوادگی و یا روانی، صلاحیت ورود به این رشته و انجام درمان را ندارند.

مزایا و معایب

مزایا:

  1. یادگیری مهارت های سلامت روان
  2. کمک به افراد با انواع مشکلات
  3. سختی کار کم، به نسبت درآمد
  4. درآمد خوب برای روانشناسان توانمند
  5. بورسیه تحصیلی در دانشگاه های خارج از کشور
  6. افزایش آگاهی و توجه مردم به روانشناسی
  7. ادامه تحصیل تا مقطع دکتری

معایب:

  1. تاثیر پذیری از مسائل مراجعان و ایجاد فرسودگی شغلی
  2. درآمد کم در صورت عدم توانایی خوب
  3. عدم شناخت در برخی نقاط کشور
  4. عدم اعتقاد برخی مردم به اثر بخشی روانشناسی
  5. بازار کار ضعیف برای فارغ التحصیلان کارشناسی

قبولی رشته روانشناسی نیازمند چیست؟

روانشناسی در زیرگروه 5 علوم انسانی و زیرگروه 1 علوم تجربی قرار دارد. داوطلبان علوم انسانی می‌بایست علاوه بر دروس عمومی با ضرایب ثابت، دروس تخصصی زیر را نیز به خوبی مطالعه نمایند.

  • روانشناسی با ضریب 3
  • علوم اجتماعی با ضریب 3
  • ریاضی با ضریب 3
  • اقتصاد با ضریب 2
  • زبان و ادبیات فارسی با ضریب 2
  • فلسفه و منطق با ضریب 2
  • زبان عربی، تاریخ و جغرافیا با ضریب 1

قبولی در این رشته در دانشگاه های دولتی به ترتیب در سهمیه منطقه 1 تا رتبه 6000 و در منطقه 2 تا رتبه 9000 و در منطقه 3 تا رتبه 11000 امکان پذیر است.

نمونه کارنامه قبولی:

سال تحصیلی:   1398 سهمیه: منطقه 1
رتبه کشوری:      599 رتبه در سهمیه:  296
تراز:               10650 روزانه دانشگاه تهران
ادبیات 47
عربی 86
معارف 50
زبان 62
ریاضی 87
اقتصاد 91
ادبیات تخصصی 55
عربی تخصصی 74
تاریخ و جغرافیا 45
علوم اجتماعی 63
فلسفه و منطق 63
روانشناسی 70

 

بازار کار رشته روان شناسی

بازار کار رشته روانشناسی

به دلیل ثبت نام زیاد داوطلبان این رشته پرطرفدار، موجبات اشباع بازارکار فراهم شده است که درآمد زایی در آن را به شرایط خاصی از جمله مهارت گره زده است.

فارغ التحصیلان رشته روانشناسی می توانند به مربی گری مهدکودک، مشاور مدرسه، مراکز مشاوره، مراکز توانبخشی، بیمارستان ها و… مشغول گردند که حقوقی بین 2200000-1000000 را برای آنان در پی دارد. افراد علاقه مند باید در نظر داشته باشند که برای بهره بردن از تمام ظرفیت روانشناسی باید حتما مدرک مقطع ارشد این رشته را دریافت کنند. تا مجاز به دایر نمودن مطب و کلینیک باشند.

روانشناسی از بهترین رشته ها در آزمون‌های استخدامی می باشد که هرسال توسط سازمان سنجش برگزار می گردد، علاقه مندان به آموزش و پرورش، بهزیستی، بیمارستان ها و … می توانند نسبت به آن اقدام نمایند.

متخصصان با توانمندی بالا و مدارک ارشد و دکتری، در این رشته از درآمد خوبی برخوردار هستند که معمولا بالای 7000000 می باشد. حتی در برخی موارد رزرو وقت جلسه مشاوره شما چند هفته و ماه به طول می انجامد.

مهاجرت

روانشناسی از پرطرفدارترین رشته ها در سطح جهان است. و در برخی از کشورها مثل آمریکا در صدر چند رشته مهم کشور قرار دارد. به همین دلیل هر سال دانشگاه‌های برتر جهان مثل استنفورد، هاروارد، کمبریج و … دانشجو با ارائه بورسیه های مختلف پذیرش می نمایند. همانند سایر رشته ها در امر اپلای، نیازمند نمره آیلتس خوب و انجام برخی آزمون ها می باشد.

در این مقاله سعی بر افزایش شناخت درباره رشته روانشناسی را داشتیم. در صورت وجود هرگونه سوال در زمینه تعیین اهداف تحصیلی و برنامه ریزی تحصیلی، می توانید جهت مشاوره تحصیلی با مشاورین راز ماندگار در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *