آیا بایدها و نبایدهای رفتاری با فرد معتاد را می دانیم؟ که چگونه با فردی که آلوده به بیماری اعتیاد شده و دچار نوسانات خلقی و هیجانی گردیده است رفتار کنیم تا موجب تشدید شرایط وی یا بروز تنش در محیط و فرد بیمار نشود؟ در واقع وی را به سمت درمان سوق دهیم؟

در بحث درمان، بخشی از تلاش‌ها بر عهده بیمار می‌باشد و بخشی دیگر مهیا کردن محیط، که خانواده و دوستان را در بر می‌گیرد. البته عوامل متعددی در ترک اعتیاد فرد تاثیر گذار هستند که مهمترین عامل شدت، مدت و فراوانی مصرف توسط فرد معتاد می‌باشد.

در این مقاله به بررسی اینکه چگونه حساسیت فرد معتاد را کاهش دهیم تا وی را به مسیر بهبودی هدایت کنیم، می پردازیم. می‌بایست سعی بر این باشد که، وضعیت فرد معتاد بغرنج‌تر از حالت فعلی نشود. در صورتی که در شرایط بحرانی به سر می‌برید نسبت به مشاوره خانواده و اعتیاد هرچه سریع‌تر اقدام نمایید.

لزوم شناخت روش‌های درست رفتار با بیماری اعتیاد

قابل درک است که وقتی متوجه اعتیاد اعضای خانواده‌تان شوید دچار هیجانات منفی شده و فرد معتاد را مورد خشم و غضب خود قرار دهید. اما آیا می دانید که این امر موجب شدیدتر شدن اعتیاد و ناامیدی او از شما و محیط می شود؟

در واقع اگر عصبانیت‌های قبل از اعتیاد ما به طور ناخواسته سوق دهنده او به سمت مواد مخدر باشد با تکرار دوباره این حالات افکار وی درباره فشار روانی و خشم خانواده تایید می‌شود.

حمایت خانوادگی و اجتماعی جزء مهمترین موارد در ترک دادن فرد معتاد می‌باشد. باید دید فرد معتاد به چه دلیل روانی اعتیاد را انتخاب نموده  و یا اینکه سعی بر پر نمودن جای چه چیزی را در زندگی خود داشته است.

 

نباید های رفتاری با فرد معتاد

نبایدهای رفتاری با فرد معتاد

از روش‌های اجباری ترک استفاده نکنید:

این گونه از روش‌ها معمولا تاثیرات معکوسی بر روی فرد معتاد می گذارند. چون به فرد معتاد احساس عدم درک متقابل از وضعیت جسمی او را انتقال می‌دهد. و در نهایت مقاومت بیشتری نسبت به درمان و بهبود نشان می‌دهد.

همه چیز فرد معتاد را به بیماری اعتیاد مرتبط نکنید:

خانواده نباید هر مشکلی که به وقوع می پیوندد را به فرد معتاد اطلاق دهد. یا او را مسبب شرایط فعلی بدانند، که این عوامل موجب افزایش احساس گناه و روان آشفته فرد معتاد می‌شوند و مراحل ترک وی را سخت‌تر از قبل می کنند.

تحقیر و توهین نکنید:

گفته شد که ممکن است فرد به دلیل فشار روانی موجود قبلی در محیط خانواده به اعتیاد گرایش پیدا کرده باشد، آیا تحقیر وی او را از اعتیاد پشیمان می‌کند؟
مسلما خیر، با این عمل فقط در کار خود مصمم می‌گردد. فردی که به اندازه کافی آسیب دیده را در سراشیبی فشارهای روحی و روانی قرار ندهیم که در غیر این صورت متعاقبا مصرف فرد معتاد نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

با فرد معتاد قهر نباشید:

طرد کردن فرد بیمار در موقعیت حاضر به مانند رها کردن او در باتلاق بیماری اعتیاد می‌باشد. فرد معتاد به خودی خود دارای آسیب پذیری بالایی می باشد که این امر موجب حساسیت بیشتر وی می شود. پس با تایید رفتارهای درست و بی توجهی به رفتارهای نشات گرفته از اعتیاد، دست او را گرفته و از باتلاق رها گردانید.

 

 

باید های رفتاری با فرد معتاد

بایدهای رفتاری با فرد معتاد

در مطالب قبل اشاره بر این شد که فرد با اعتیاد سعی بر پر کردن جای رفتار یا کسی را دارد که در این قسمت هر چه در پیدا کردن ریشه اعتیاد او و دلیل سوق پیدا کردن وی به آن، آگاهی حاصل کنیم، در بهبود او موفق‌تر خواهیم بود. پس می‌توانید برای آموزش و راهنمایی با مشاورین راز ماندگار در ارتباط باشید.

تحریک کننده‌های محیطی را کم کنید:

تلاش کنید تا محرک هایی که فرد را به سمت مصرف اعتیاد سوق می دهد را کاهش دهید. شرایط روانی و زمان هایی که فرد معتاد تحریک به مصرف می شود را مورد تجزیه تحلیل قرار دهید. تا بتوانید فرد معتاد را از آنها دور کنید.

از فرد حمایت کنید، نه از بیماری اعتیاد او:

فرد و اعتیاد را مجزای از هم قرار دهید و فرد را مورد حمایت عاطفی قرار دهید. منظور حمایت مالی و خرید مواد نمی‌باشد. فرد معتاد باید بداند که دیگران برای خود او ارزش و اهمیت قائل هستند.

عوارض را بدانید:

هرچه آگاهی محیط بخصوص خانواده از حالات و رفتارهای فرد معتاد مثل خماری بیشتر باشد، خانواده بیشتر می تواند رفتار و پاسخ مناسب به نیازهای وی ارائه دهد. به مثال نوزادی که با گریه‌اش سعی در رساندن نیازش است.
خانواده می‌بایست عوارض رفتاری فرد معتاد را از قبیل بی خوابی، پرخاشگری، کاهش وزن، تغذیه نامناسب و … را بداند.

معتاد مجرم نه، بلکه بیمار است:

اعتیاد فرد معتاد مسری نمی‌باشد که او را زندانی و یا طرد می کنید. فرد معتاد مسبب تمام مشکلات شما نیست. با او به مثال بیماری رفتار کنید که دست و یا پایش شکسته و نیاز به مراقبت دارد. برای بهبودی فرد معتاد حتما نیاز به متخصصی آگاه و آشنا به راه درمان دارید.

در انتها لازم به ذکر است شاید از طریق اجبار بتوان فرد معتاد را مجبور به ترک کرد اما حتی اگر موجب ترک وی گردد، احتمال بازگشت به شرایط قبلی همچنان وجود دارد.

در مسیر ترک، بهبودی به تنهایی با درمان فرد دچار به بیماری اعتیاد به وقوع نمی پیوندد و محیط وی نقش بسیار حائز اهمیتی در راه سلامت فرد بیمار دارد.

شما عزیزان می‌توانید در صورت نیاز جهت مشاوره خانواده و یا اعتیاد با مشاورین راز ماندگار در ارتباط باشید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *