همیشه در یک مسئله عوامل متعددی تاثیرگذار هستند. و به طور حتم نمی‌توان گفت، که این علت، دلیلی تنها برای این موضوع است. در بحث اعتیاد درست است که فرد عامل اصلی و انتخاب کننده معتاد شدن است، اما شرایط و موقعیت‌های محیطی در سرعت دادن به این مقوله بی تاثیر نیستند. در بیشتر موارد گرایش فرد به مصرف مواد یا الکل، دارای عاملی بیرونی است و امکان دارد فرد این وضعیت را در اعتراض به یک سری مشکلات محیطی برگزیده باشد. که از بیان آن امتناع می‌کند.در ادامه علل گرایش فرد به اعتیاد را بررسی میکنیم.

در این مقاله قصد آن داریم مواردی را که موجب می‌شود فرد با سرعت بیشتری به سمت اعتیاد و سوء مصرف سوق پیدا کند، مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

عوامل خانوادگی گرایش به اعتیاد

در ادامه به بررسی چندی از موارد مرتبط با سوء مصرف مواد در خانواده می‌پردازیم.

کمبود عاطفی:

هرچه فرد از نظر عاطفی از خانواده و دوستان خود عشق و علاقه کمتری دریافت کند، اعتیاد و معتاد شدن وی محتمل‌تر است. خانواده کانون گرمی است که فرد را در برابر سیل مشکلات ایمن نگه می‌دارد.

در نقطه مقابل این کانون گرم بی توجهی‌های موجود، طلاق، عدم آشنایی با نحوه فرزند پروری، تفکرات سنتی در برابر فرزند امروزی و برخی موارد دیگر همگی زمینه ساز فاصله گیری فرزند از خانواده و نزدیکی وی به مواد مخدر می‌شود.

افراط در محبت:

همانطور که تفریط عاطفی سبب احتمال گرایش به مواد می‌شود، افراط در آن نیز تقریبا همان نتیجه را به دنبال خواهد داشت. محیطی مملو از توجه و محبت مانع از استقلال و تکیه به خود می‌شود.

بر روی فرد اثرات منفی گذاشته و در آینده فرد در ورود به اجتماع دچار مسائلی خواهد گردید.

سابقه خانوادگی در اعتیاد:

عضوی از خانواده که سابقه مصرف داشته و یا دارد تصاویری از حالات فرد معتاد را در ذهن فرزند ثبت می‌نماید. که در این صورت در یکی از زوایا ترس وی از مسئله اعتیاد از بین رفته و در واقع برای عضو، عادی گردیده است.

 

رفاه اقتصادی خانواده عامل اعتیاد

رفاه اقتصادی خانواده:

در خانواده‌هایی که ثروت و درآمد زیاد می‌باشد، روابط انسانی رو به ضعف گرایش پیدا می‌کند حال چه به دلیل کار و یا سرگرمی زیاد. بنابراین بین روابط انسانی و اعتیاد رابطه معکوسی وجود دارد. در کشورهای صنعتی و در حال پیشرفت این مورد کاملا مشهود می‌باشد.

بی‌سوادی و تحصیلات اندک والدین:

یکی از عوامل تاثیرگذار در فرهنگ یک جامعه میزان تحصیلات و سواد افراد آن جامعه می‌باشد. که خانواده به عنوان جامعه‌ای کوچک متشکل از اعضا طبق آن عمل می‌نماید.

بی‌سوادی و یا تحصیلات اندک از عوامل مهم در ایجاد نارسایی‌ها و انحرافاتی چون اعتیاد در سطح جوامع امروزی می‌باشد.

فقر خانواده:

درست است که رابطه مستقیمی بین فقر و انحرفات اجتماعی به اثبات نرسیده است اما پژوهشگران بر این عقیده‌اند که بین این دو عامل همبستگی وجود دارد. بنابراین، فقر به عنوان مسئله‌ای اجتماعی، در وقوع انحرافاتی مثل اعتیاد، سرقت و… و افزایش آمار آن، تأثیرگذار است. در متون دینی نیز بر این مهم اشاره شده است که فقر گرایش انسان به کج روی را رو به فزونی قرار می‌دهد.

عدم آرامش در محیط خانوادگی:

خانواده، پایگاهی امن در برابر ناملایمات زندگی و محیطی برای کسب آرامش و عشق می‌باشد. در صورتی که این کانون امن آغشته به دعوا و مسائل پرتنش گردد، احتمال سوق یافتن فرد به سمت سوء مصرف مواد بیش از پیش خواهد گردید. در واقع فرد معتاد در این زمان موادمخدر را جایگزین خانواده می‌نماید.

روش‌های پیشگیرانه اعتیاد در زمینه‌ی عوامل خانوادگی

1- بهبود روابط والد-فرزندی و افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس فرزند از طرق مناسب یکی از عوامل تاثیرگذار در عدم ابتلا به اعتیاد است.
2- کاهش و حتی جلوگیری از ستیزه‌های والدین و افزایش آرامش در خانواده بسیار مهم است.
3- حمایت‌های روانی، مالی و معنوی از فرزندان در مراحل زندگی.
4- عدم برآورده نمودن تمام خواسته‌های فرزندان، تا بتوانند سختی زندگی را احساس کنند. و در هنگام ورود به اجتماع از پس خود برآیند.
5- نواقص موجود در رفتار و کردار فرزندان باید توسط خانواده به او گوشزد گردد. تا در محیط جامعه دچار آسیب از همان زمینه‌ها نگردند.
6- زیر نظر داشتن نحوه بهره بردن از داشته‌های نقدی توسط فرزند. برطرف نمودن نیازهای مالی در حد معقول باشد.

و مواردی دیگر، که درصورت وجود هرگونه ابهام و احساس نیاز می توانید جهت مشاوره خانواده و اعتیاد با مشاورین راز ماندگار در ارتباط باشید.

علل اجتماعی گرایش به اعتیاد

انسان موجودی است اجتماعی. و دیر یا زود باید از محیط امن خانواده خارج شده و پای در محیط اجتماع و جامعه بنهد. در این بین تهدیداتی در جامعه وجود دارد که می‌تواند فرد را به سبب عدم آگاهی به سمت اعتیاد بکشاند. عبارت اند از:

دسترسی راحت به مواد مخدر

دسترسی راحت به مواد مخدر:

عادی سازی و سهولت در دستیابی به مواد مخدر در کنار وجود سایر عوامل از قبیل دوستان نامناسب، زمینه‌های گرایش فرد به مصرف را فزونی می‌بخشد. از جمله موارد دستیابی راحت به مواد مخدر: موقعیت جغرافیای و کشورهای همسایه، میزان جدیت در قوانین، نحوه برخورد با متخلفین و … می‌باشد.

بیكاری و اعتیاد:

بیکاری از سویی مسبب فقر زندگی شخص می‌گردد و از سویی دیگر به دلیل ناامیدی و افسردگی وی را به ورطه سوء مصرف مواد مخدر می‌کشاند. در مواردی نیز فرد برای برطرف نمودن فقر دست به خرید و فروش آن می‌زند که موجب بیشتر فرو رفتن در باتلاق اعتیاد می‌شود.

روش‌های پیشگیرانه از اعتیاد در زمینه عوامل اجتماعی

1- برخورد با توزیع کنندگان مواد مخدر و اطلاع به مراجع قانونی
2- اشتغال زایی و جلوگیری از بیکاری جوانان جامعه
3- افزایش آگاهی خانواده‌ها و اعضای آن و ارتقای سطح فرهنگی و اجتماعی جامعه
4- تدوین قوانین سخت گیرانه و اصلاحی با متخلفین امر اعتیاد و توزیع مواد

نتیجه‌گیری

انگیزه‌های درمانی، فرار از زندگی تکراری، کنجکاوی و برخی مسائل دیگر از مهم‌ترین عوامل گرایش به اعتیاد می‌باشد.
به دلیل فراگیری اعتیاد و زمینه‌های ابتلا به آن، انجام الزامات پیشگیرانه و شناسایی علل و برطرف نمودن آن ها بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

در صورت وجود هرگونه سوال و نیاز به مشاوره رایگان و اعتیاد می توانید با مشاورین راز ماندگار در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *