اعتیاد به الکل

بسیاری از مردم تصور دارند مصرف الکل اعتیاد آور نیست! و نوشیدن آن در برخی مواقع یا دو سه روزی در هفته زیان آور نبوده و حتی به عملکردشان کمک می‌کند. الکل نوعی از مواد اعتیاد آور است که در دسته موادهای کندکننده قرار می‌گیرد. که علت آن کند نمودن عملکردهای جسمانی و پردازشی است. در این حالت پردازش اطلاعات محیطی بسیار کند می‌شود و فرد شمرده شمرده صحبت می‌نماید.

باور ذکر شده ابتدایی جزء تفکراتی است که زمینه‌های ابتلا به انواع موادهای دیگر را فراهم می‌نماید. افرادی هستند که اذعان به کنترل کردن دارند و دم از مدیریت و برقراری تعادل می‌زنند. اما به نظر شما روزی که فرد با فکری مخشوش به مصرف الکل بپردازد، چه بلایی سر خود و اطرافیانش می‌آورد.!!! بر فرض مثال با مصرف الکل و عدم تعادل فرد متاهلی دست به عملی ناشایست مثل برقراری ارتباط با شخصی دیگر بزند! به نظر شما آثار و پیامدهای این اتفاق تا چه حد می‌تواند گسترده باشد؟؟؟

به خاطر داشته باشید بعد از مصرف الکل اختیار عمل و تفکر تا حد زیادی از دست شما خارج است. در این مقاله به بررسی جنبه‌های مختلف الکل و شناخت بیشتر آن می‌پردازیم.

 

چه زمانی مصرف الکل اعتیاد محسوب می‌شود؟

خب درست است که در سطح جهان افراد در درجات مختلفی به مصرف الکل می‌پردازند اما مسئله سیر مصرف آن است. با مصرف مکرر الکل بدن میزان تحمل خود را در مقابل آن بیشتر می‌کند. اینجاست که شما دیگر لذتی از همان میزان مصرف نمی‌برید پس به نظرتان چه رخ می‌دهد؟؟؟

به دلیل وابستگی ایجاد شده تصمیم به مصرف یک لیوان بیشتر می‌گیرید! همینطور یک لیوان و یک لیوان دیگر!!! و سختی‌های داستان از اینجا آغاز می‌گردد. و وابستگی‌ها ظاهر می‌شوند. وابستگی‌هایی که از قبل وجود داشته اما درونی و ناآشکار بودند.

 

فاکتور های اعتیاد به الکل

فاکتورهای اعتیاد به الکل

مصرف هر چیزی می‌تواند بنا به شدت و ترکیبات آن تاثیراتی در ظاهر آدمی ایجاد نماید. در صورت مشاهده این عوامل و موارد ذکر شده حتما نسبت به مشاوره خانواده و اعتیاد با روانشناس اقدام نمایید.

  • افزایش شدت و فراوانی مصرف
  • عدم بروز عوارض مصرف(افزایش تحمل)
  • مصرف در زمان‌های از پیش تعیین نشده و نامناسب
  • آماده سازی شرایط و محیط در راستای مصرف
  • روابط دوستانه با افراد همسو
  • مخفی و فریب کاری در مورد عمل
  • هیجانات بی ثبات، ناپایدار و متغیر
  • افزایش تخلفات کوچک و بزرگ نسبت به گذشته

در همه موارد ذکر شده وجود یک عامل به تنهایی دلیلی بر مصرف الکل نبوده و نباید با مشاهده یک مورد نسبت به ایجاد تنش اقدام نمایید. با روانشناس در ارتباط باشید.

 

جرا الکل

چرا یک شخص به مصرف الکل روی می‌آورد؟؟؟

واقعا، دلیل تمایل یک فرد برای مصرف الکل چیست؟ وی چرا تصمیم به این عمل می‌گیرد؟؟ چرا حتی تصمیم به افزایش مصرف می‌گیرد؟؟؟

در مجله‌ای معتبر تحت عنوان AMERCAN JOURNAL OF PSYCHIATRY، 3 ملاک اصلی از میان 34 ملاک باقی به عنوان مهم‌ترین عوامل پیش بینی کننده زیاده روی مصرف الکل در بزرگسالی انتخاب شدند:

  • پسر بودن
  • شروع روابط عاشقانه و جنسی در “سنین پایین”
  • وجود رفتارهای خصمانه و عدم توانایی در برنامه ریزی

اینکه فرد تصمیم به مصرف می‌گیرد می‌تواند به علت فرار از مشکلات موجود درون و یا بیرون از خانواده باشد. مشکلاتی نظیر دعوای والدین، عدم درک مناسب از شرایط فرزند، شرایط اجتماعی نامناسب و عدم تعاملات سالم و … مواردی چند از دلایل سوق به مصرف الکل است.

اشخاص دارای اختلالاتی چون خواب، اضطراب، روابط زناشویی و… ممکن است با راهنمایی‌های نامناسب دوستان و آشنایان برای بهبود به مصرف روی بیاورند. باتلاقی که شما را به درون آن می‌فرستند، اما دستتان را نمی‌گیرند، چون علم و دانایی پشت این پیشنهاد نبوده است.

عوارض کوتاه مدت مصرف

با مصرف، الکل وارد سیستم بدنی شما شده و به بخش‌های مختلف دسترسی پیدا می‌کند و عملکرد آن‌ها را با کندی و اختلال مواجه می‌نماید. این عوارض در هر شخص با توجه به شدت، مدت و فراوانی مصرفی متفاوت می‌باشد. در ادامه به بررسی برخی از این آثار خواهیم پرداخت:

  • اختلال در فعالیت مخچه و ناهماهنگی حرکتی
  • ورود به حیطه خصوصی و اجتماعی دیگران
  • افزایش گرمای بدن
  • افزایش اسید معده
  • کندی و ناتوانی انجام امور
  • وجود رفتار خصمانه
  • نامفهوم بودن سخنان
  • پرش افکار که در صحبت‌ها نمایان می‌گردد
  • افزایش عدم تمرکز و فراموشی

علاوه بر علائم ذکر شده فرد می‌تواند چندین مورد دیگر از قبیل حالت تهوع و سردرد را نیز داشته باشد.

عوارض بلند مدت مصرف

مختل شدن دائمی فعالیت بخش‌های بدن مطمئنا تاثیرات گسترده‌ای روی فرد خواهد گذاشت. این وابستگی علاوه بر خود فرد در درگیر نمودن خانواده و زندگی آنان و چه بسا طلاق و آماده سازی زمینه‌های ابتلای اطرافیان از جمله فرزند را فراهم می‌آورد. در ادامه به بررسی برخی از مشکلات و بیماری‌های جسمانی خواهیم پرداخت.

 

هپاتیت

از معروف‌ترین قسمت‌های بدن که میزبان الکل است کبد می‌باشد. و زمینه‌های هپاتیت الکی را فراهم می‌کند. که با فزونی مصرف می‌تواند شخص را حتی به کام مرگ بکشاند. عوارضی از قبیل ناراحتی و دردهای شکمی، کاهش وزن و اشتها در پی دارد. احتمال بروز هپاتیت الکلی در افراد با مصرف بالا زیاد است اما این دلیلی بر بروز آن در اشخاص با مصرف کم نمی‌باشد. پس مصرف کم علتی بر دچار نشدن نیست.

سرطان

تاثیرات و عبور و مرور مایعی در چندین سال متوالی از قسمت‌های دهان، گلو، معده و برخی بخش‌های دیگر از میزان بازدهی آنان کاسته و موجبات فرسودگی سریعتر آنان و مبتلا شدن به انواع سرطان را فراهم می‌کند.

قلب

میزان بیماری‌های قلبی مثل حملات قلبی در این دست اشخاص بیشتر از سایرین می‌باشد.

سیستم‌های ایمنی

کند شدگی قسمت‌های بدن مانع از انجام درست و صحیح وظایف توسط آنان می‌شود. یکی از این بخش‌ها سیستم ایمنی می‌باشد. همین امر سبب غفلت از ورود انواع ویروس‌ها و باکتری‌ها به بدن می‌شود.

مغز

عدم توانایی در برنامه ریزی و اختلال در نحوه تصمیم گیری از نتایج بیراهه بردن مدیر بدن یعنی مغز است. فراموشی و ضعف در حافظه از علائم آسیب مغزی است.

نکته: مصرف الکل پیش از بارداری توسط مادر سندروم جنین الکلی را برای او به ارمغان می‌آورد.!

 

 

درمان اعتیاد به الکل

درمان اعتیاد به الکل

ترک اعتیاد در الکل همانند مواد مخدر می‌باشد و  شامل 3 قسمت است:

  • قطع مصرف
  • سم‌ زدایی
  • توان ‌بخشی

برای اثربخشی هرچه بیشتر بهبودی در افراد الکلی ضروری است با روانشناس نیز در ارتباط باشند. طی تحقیقات انجام شده تاثیر دارو درمانی و روان درمانی به موازات هم بسیار زیاد می‌باشد. لذا شما عزیزان می‌توانید جهت تعیین جلسات مشاوره خانواده و اعتیاد با مشاورین راز ماندگار در ارتباط باشید.

نکته: در صورتی که احساس می‌کنید اطرافیانتان نیاز به آگاهی و شناخت در زمینه الکل را دارند، آنان را نیز از محتوای مقاله مطلع نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *