همه ما شاهد معاشقه های خوب و موفق بودیم وعملا بعضی وقت ها  متوجه معاشقه های بد هم شدیم. بعضی اوقات فرق آنها کاملا واضح و روشنه اما در بعضی مواقع تشخیص بین روابط عاشقانه  موفق وپیروز و نا موفق و ناکام امکانپذیر نیست و تا زمانی که در شرایطش قرار نگرفتین خیلی براتون تشخیص سخته و واضح و شفاف نیست . حالا سوالی که مطرح می شه  اینه که چطور می تونید یک معاشقه بهتر داشته باشید ؟

 

دلایل اهمیت معاشقه

روانشناسان علم رابطه در مشاوره روان شناسی دلایلی دارند که به معاشقه اهمیت می دهند چرا که این امر یک حرکت زیرکانه ست ، اغلب بی خطر  و علاقه ای  بالقوه ست . این نوع توانایی و هنر عشق ورزیدن می تواند جزء نیازهای ما باشد چون بر اساس سلسله نیازهای مزلو نیاز به عشق و محبت ، دوست داشتن و دوست داشته شدن را به نوعی تامین می کند. این عمل می تواند جزء اولین مراحل از روابط باشه باعث تعامل بین دو فرد بشه و اگر موفقیت آمیز نباشه می تونه خیلی زود باعث از هم گسستن یک رابطه بشه .

از آنجاییکه طنازی کردن  قدم اولیه در رابطه می تونه به حساب بیاد ، به فرد این اجازه رو میده که ویژگی های جذاب خودش و نشون بده و این در حقیقت مرحله ایست که برای یک معاشقه خوب و موفق بسیار مهم می تونه باشه. باید بدونیم که وقتی در عمل درست اجرا بشه، علاقه و جذابیت در رابطه ایجاد می کنه.

کدام ویژگی ها باعث می شوند معاشقه خوب و موفق واقع بشود ؟

در تحقیقاتی که اخیرا طی دو مطالعه بر روی بیش از ۱۲۰۰ شرکت کننده انجام گرفت محققان  ویژگی هایی که در یک عشوه گری می توانند موثر واقع شوند را شناسایی کردند که مهمترین یافته های آنها را در ادامه ذکر می کنیم :

۱.بیان غیر کلامی

در حالت غیر کلامی ، مردم بسیاری از اطلاعات را به صورت غیر شفاهی با یکدیگر در میان می گذارند. این موضوع می تونه در مرحله اول رابطه بسیار مهم باشه و تاثیر خودش و بر فرد مقابلتون  بگذاره . حتی اگه مکالمه روان هم در رابطه وجود داشته باشه . اما اگر رفتار غیر کلامی رعایت نشه می تونه نشانه هایی از روند نامطلوب رابطه رو نشون بده . میزان تماس چشمی مناسب (نه خیلی زیاد !نه خیلی کم )، بوی خوب و لبخند زدن می تواند از نشانه های رفتار غیر کلامی موثر باشند .

۲.هوش

افرادی که  معاشقه های موفقی داشته اند از هوش خوبی نیز برخوردارند. هوش یک ویژگی بسیار مطلوب ست که می تونیم آن را با شوخ طبعی، بذله گویی، شیرین سخنی، گفتگوی جالب و فرهیختگی در رابطه نشان دهیم. افراد، به ویژه خانم ها بیشتر تمایل دارند جذابیت هایی را در طنازی کردن نشون بدن که نشان دهنده هوش آنها باشه.

۳.رویکرد اشرافی و نجیب زادگی

مردم معمولا بیشترین پاسخ مثبت را به رابطه احترام آمیز ، بالغانه و مودبانه نشان می دهند. معمولا  زنان بیش از مردان برای این ویژگی ها ارزش قائل هستند.

۴. شادابی و خوشرویی

معاشقه های شاد، تاثیر گذاری بیشتری داشته ، افراد با خلق و خوی راحت ، مثبت  و شاد  احساس بهتری را منتقل می کنند در حالیکه که ارتباطی  معمولی و بی نشاط از موفقیت کمتری برخوردار است . باید بدانیم که نقش کلیدی رابطه عاشقانه ، همراهی، مصاحبت  و تفریح و سرگرمی است .

 

قصد عاشقانه

۵.قصد عاشقانه

در این وضعیت حالات فرد نشاندهنده میزان محبت و عشق ست و یک رفتار کلیدی محسوب می شود . نشان دادن ملاحت و  شیرینی ، مهربانی و دلسوزی و علاقمندی شدید یکی از راه های متفاوت دلبرانه ای است که از رابطه عاشقانه ای که موثر نیست متمایز ست . زنان برای روابطی که در آن فرد مقابل  علاقه شدیدی به آنها نشان می دهند  بیش از مردان ارزش قائل هستند .

۶.شجاعت و عزم راسخ

اگر جسور، با اعتماد به نفس و پشتکار باشید ، ممکن است در معاشقه خود موفقیت بیشتری کسب کنید . به ویژه زنان بیشتر به افرادی تمایل دارند که از ویژگی هایی همچون جرات ، روحیه قوی و با ثبات و عزم راسخ برخوردار باشند . شاید ایستادگی و استقامت در برابر مشکلات می تونه ارزش رابطه را برجسته کنه و افراد به این وسیله بر روی عشوه گری متمرکز بشن واحساس خوبیه که فرد فکر کنه طرف مقابلش وارد هر رابطه ای نمی شه و فقط به شکل خاص به اون فکر می کنه  و پایبند در رابطه هست .

۷.علایق مشترک  و تفاهمات

شباهت ها نه تنها به جریان مکالمه کمک می کنه بلکه احتمال گفتگوها و تعاملات لذت بخش آینده رو هم نشون می ده .

۸.خوش قیافه بودن

جای تعجب نیست که جذابیت جسمی عامل مهم و اساسی در ایجاد یک جذابیت اولیه عاشقانه ست . ( اگرچه عوامل دیگری نیز در بروز علاقه عاشقانه از جمله شباهت ، مهربانی ، دوستی و صمیمیت نیزمهم هستند )، بنابر این افراد( به ویژه مردان ) باید از استعداد و توانایی بیشتری درجذب زنان برخوردار بوده و راهکارهای پاسخگویی به طنازی ارائه شده توسط یک فرد جذاب را خوب بلد باشند .

۹. اغوا کردن و مجذوب کردن اسرارآمیز (رازگونه )

معمولا مردم به سمت افرادی که از  برنامه های رازگونه و سوپرایزهای خاصی برخوردار هستند  جلب می شوند. شاید به همین دلیل است معاشقه هایی که کمی از رمز و راز برخوردار است از موفقیت بیشتری نیز برخوردارند. در حقیقت وقتی در رابطه عاشقانه پیشنهاد سرگرمی های جالب یا خاصی مطرح می شود ممکن است به موفقیت های بیشتری در رابطه منجر شود.

بنظر می رسد بهترین معاشقه دارای چندین بعد کلیدی است . مردانی که با اعتماد به نفس و با نشاط به فرد مورد نظر خود  نزدیک می شوند و با علاقه خاصی با او صحبت می کنند، ضمن اینکه ارتباط چشمی خوبی نیز دارند، احتمالا خود را برای یک رابطه موفقیت آمیز آماده می کنند .

زنانی که درعشوه گری  از مهارت های غیر کلامی و ارتباط قوی تری برخوردارند و سعی در ایجاد گفتگوهای جالب و شناسایی علایق مشترک دارند ،می توانند از معاشقه موثرتری  برخوردار شوند. آنها علاوه بر این مهارت از طریق شکل ظاهری نیز جلب توجه می کنند .

درآغاز آشنایی، دانستن اینکه روی چه چیزی تمرکز کنیم به ما کمک می کند تا از یک رابطه عاشقانه موفقیت آمیزی برخوردار شویم . آگاهی به جنبه های موثر در جذب افراد نه تنها می تواند ما را در رسیدن به اهداف مان  یاری کرده بلکه می تواند  ثبات ارزشمندی در رابطه  ایجاد کند . در این راستا مشاوره روان شناسی ، مخصوصا مشاوره ازدواج می تواند در جهت کسب مهارت های ارتباطی و عاطفی  نقش بسیار ارزنده ای داشته باشد.

5 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *