برنامه ریزی کوتاه مدت

در امر موفقیت در زمینه‌های مختلف، همواره اهداف و برنامه ریزی ارتباط بسیار نزدیکی با یکدیگر دارند. در کنار ویژگی های یک هدف قابل دستیابی، ما 3نوع برنامه ریزی خواهیم داشت:
برنامه ریزی کوتاه مدت
برنامه ریزی میان مدت
برنامه ریزی بلند مدت
که هر کدام از این 3نوع دارای استراتژی برای رسیدن به یک سری دستاوردهای خاص، در بازه زمانی مشخصی می‌باشد.

انسان با انجام برنامه ریزی در جهت بررسی مقدمات و تجهیزات لازم برای رسیدن به هدفی بر می‌آید. با برنامه بودن به شما کمک می‌کند که از مسیر خود و پستی بلندی های آن تا حد زیادی آگاه باشید. و از خارج شدن شما از جاده منتهی به اهداف جلوگیری می‌نماید. در ادامه این مقاله به بررسی بیشتر برنامه ریزی کوتاه مدت و تفاوت آن با بلند مدت خواهیم پرداخت.

لازم به ذکر است که افراد به جهات مختلف، خود می‌توانند نسبت به نوشتن برنامه اقدام نمایند اما در مواردی مثل کنکورها که نیاز به شخصی آگاه و مسلط به شرایط داریم، مشاوره تحصیلی می‌تواند کمک کننده ما باشد.

برنامه ریزی کوتاه مدت

برنامه کوتاه مدت چیست؟ چه فایده ای دارد؟

شخصی را در نظر بگیرید، به عنوان مثال یک کنکوری، برای رسیدن به هدف و غایت نهایی خود یعنی کسب رتبه خوب و راه یابی به رشته و دانشگاه تلاش‌ فراوانی انجام می‌دهد. حتی دارای برنامه ریزی برای چگونگی طی مسیر می باشد. اما برخی مواقع به دلیل فاصله چند ماهه با آزمون و دور بودن بازه زمانی هدف، دچار خستگی و بی انگیزگی می‌گردد. معیاری برای ارزیابی عملکرد خود ندارد و نمیداند که این هدف بلند مدت، خود از اهداف کوچکی تشکیل شده است.

با توضیحات داده شده می‌توان گفت که برنامه ریزی کوتاه مدت جهت رسیدن به اهداف کوچک و کلید ایجاد انگیزه و ادامه پرقدرت راه است. برآورده شدن اهداف کوتاه مدت به استحقاق هرچه بهتر هدف بلند مدت کاملا کمک می‌کند.

با این برنامه شما هر یک یا دو هفته(حتی کوچک‌تر، 1روز) هدفی را تیک میزنید که نشان دهنده یک گام نزدیک‌تر شدن شما به هدف نهایی است. ملاکی مناسب برای بررسی میزان بازدهی خود، که در صورت نرسیدن نیاز به ایجاد تغییرات در برنامه یا محیط و یا خود فرد خواهیم بود.

پس آگاهی و انگیزه بیشتر در مسیر و جلوگیری از ایجاد و ادامه دار شدن نقایص، از جمله فواید این مهم می‌باشد.

 

ویژگی‌های برنامه ریزی کوتاه مدت و بلند مدت

ویژگی‌های برنامه کوتاه مدت و بلند مدت

  • برنامه ریزی کوتاه مدت روی یک بازه زمانی کم و فوری متمرکز است مثل دستیابی سریع به اتمام یک درس یا کتاب. در صورتی که در بلند مدت دستاورد پیش بینی شده نهایی مد نظر می‌باشد مثل رتبه خوب.
  • کوتاه مدت در واقع کوچک شده‌ی بلند مدت و ملزومات آن است.
  • از نظر اهمیت هدف بلند مدت مهم‌تر است. که به دلیل هدف کلی سیستم می‌باشد. اما کاملا در راستای هم می‌باشند.
  • برنامه کوتاه مدت جهت رسیدن به نتیجه‌ای در آینده نزدیک است. اما بلند مدت برای آینده دور می‌باشد.

با یک مثال به بحث خود ادامه می‌دهیم:

دانش آموز کنکور سراسری را در نظر بگیرید که هدف نهایی وی مهندسی عمران دانشگاه تهران می‌باشد. هر از چند گاهی از مطالعه خسته می شود و می‌گوید “ای کاش کنکور زودتر میومد و آزمون میدادم.” چون طولانی بودن رسیدن به هدف موجب اذیت وی می‌شود.

راهکار این دانش آموز خرد نمودن هدف بلند مدت به اهداف کوتاه مدتی مثل تراز خوب در آزمون های آزمایشی، تمام کردن کتاب ریاضی، زدن 1000 تست در یک هفته، اتمام 2 درس دین و زندگی و… است. همانطور که مشاهده می‌کنید دانش آموز باید از هر دلیلی برای انگیزه بخشی و انرژی دادن به خود استفاده نماید.

 

رابطه برنامه کوتاه مدت با بلند مدت

رابطه برنامه کوتاه مدت و برنامه بلند مدت

برنامه ریزی مهمترین قسمت برای یک داوطلب کنکوری است. که یک فرد را به سمت پیدا کردن راهکارهای پربازده یادگیری راهنمایی می‌کند. و در موارد خاص، برنامه کوتاه مدت سبب می شود تا دانش آموز بتواند تغییرات بازدهی بالا و نامناسب را برطرف نماید. در نهایت، نواقصی مطالعاتی که از کاستی ها در کوتاه مدت به دست آمده است، در صورت برطرف نمودن وی را به دستیابی هرچه بهتر به نتیجه امیدوار می‌کند. در واقع برنامه و اهداف کوتاه مدت پله های رسیدن به طبقه نهایی هستند.

در کوتاه مدت چه کاری بکنیم؟

  • هدف نهایی‌تان را تعیین نمایید.
  • هدف نهایی را به اهداف کوچک تبدیل کنید.
  • موارد لازم برای اهداف کوچک را معین نمایید. از قبیل قابل دسترس بودن، همخوانی با بازه زمانی، امکانات لازم، زمان دستیابی و …
  • مرحله به مرحله به کیفیت برنامه ریزی خود بیفزایید.
  • ایرادات برنامه خود را بررسی و درجهت رفع آن برآیید.

در این مقاله سعی بر نشان دادن اهمیت انواع برنامه ریزی بخصوص نوع کوتاه مدت بود. از رموز موفقیت افراد داشتن پلن برای ریز به ریز دستاوردهای خود است. در صورت وجود هرگونه مشکل می توانید جهت مشاوره تحصیلی با مشاورین راز ماندگار در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *