درست است که عدم موفقیت در کنکور از مسائل آسیب رسان به روان دانش آموزان در سال آخر است، اما همچنان يکي از مهم‌ترين مسائل براي هر خانواده‌اي بنا به نگرش‌هاي محيطي، کنکور است. که فرزندشان چه دختر چه پسر نتيجه تلاش خود در چندين سال تحصيل را در سال آزمون ببيند. در همين ميان هزينه‌هايي صورت مي‌گيرد و سختي هايي بر خانواده بخصوص فرزند متحمل مي‌شود.

در اين مقاله مي‌خواهيم به بررسي تنش‌هاي رواني و فشارهاي وارده بر دانش آموز بپردازيم و آسيب هاي وارده در این سال را به طور ويژه در زمينه استرس مورد بررسي قرار دهيم.

کنکور استرس يا استرس کنکور؟!

بیشتر از این که دانش آموزان درصدد رقابت برای درصد و رتبه بهتر باشند، برخی‌شان در داشتن استرس بیشتر نسبت به دیگری در کنکور رقابت می‌کنند. گویی هرچه استرس بالاتر باشد موفق می‌شوند. براي اينکه بتوانيم در صدد حل تنشي بر آييم بايد بتوانيم ريشه و منشا آن را بيابيم.

استرس مسئله اي روانشناختي است که به دليل اعتقاد و تفکر فرد در مورد يک موضوع مثل آزمون ايجاد مي شود. که باعث اضطراب نيز مي شود. در سال آزمون دانش آموزان در ورطه استرس قرار مي گيرند و از طرف افراد خانواده و اقوام تنش هاي بسياري بر آنها وارد مي شود.

استرس در این سال به دليل تفکراتي است که غالبا منفي هستند و فرد به نقطه مقابل موفقيت خود مي انديشد. تفکراتي از قبيل عدم موفقیت در کنکور باعث چی میشه؟ پدرم هزينه کرده، اگر نتونم قبول شم چي؟ و سوالاتي اين چنين. اضطراب باعث مي شود که دانش آموز خود را در آينده و در زمينه منفي تصور کند و همين موجب بدحالي او در زمان حال و عدم کسب نتيجه مطلوب مي شود. در صورتي که فرزندتان دچار استرس مي‌باشد با مشاورين راز ماندگار در ارتباط باشيد.

در سال نهایی اگر دانش آموز خود را مجهز به يک سري تجهيزات نکند مطمئنن در ميدان تحصيل و کنکور دچار صدماتي رواني مي شود. محيط نقش مهمي در آرامش دانش آموز دارد، اينکه چه افکاري در ذهن او ايجاد نمايند. محيطي آرام و آگاه به نحوه برخورد با دانش آموز کنکوري، کنکور استرس با بار رواني منفي را، به استرس کنکور تبديل مي کند.

استرس امري است که در همه داوطلبين در درجه هاي مختلف وجود دارد. نحوه برخورد هر فرد نسبت به فرد ديگر با اين فشار رواني متفاوت است و دانش آموزان مي توانند از اين تنش حتي به نفع خود بهره ببرند.

 

عدم موفقیت در کنکور

نمونه تحقیق انجام شده در زمینه عدم موفقیت در کنکور

در تحقیقی انجام شده با عنوان ” تاثیر کنکور بر سلامت عمومی، عزت نفس و نشانه‌های اختلالات روانی راه نیافتگان به دانشگاه ” نتایج جالبی به دست آمده است که در ادامه چکیده آن را برای مطالعه شما آورده‌ایم:

بسیاری از افراد متخصص و غیرمتخصص تاثیر منفی کنکور بر داوطلبان را قطعی می‌دانند پژوهش حاضر نیز با هدف بررسی متغیرهای ذکر شده در عنوان به وقوع پیوسته است. طبق نتیجه به دست آمده، سلامت عمومی دانش آموزانی که در دانشگاه پذیرفته نشده‌اند از نظر معنی داری کمتر از دانش آموزانی بود که هنوز در کنکور شرکت ننموده‌اند. بین قبولی‌های دانشگاه و قبول نشدگان، تفاوت معنی داری وجود نداشت. در نهایت عزت نفس پایین و اضطراب از آسیب‌های راه نیافتن دانش آموزان به دانشگاه می‌باشد.

استرس خوب يا بد؟!

آيا مي توان استرس را به دو دسته خوب يا بد تقسيم نمود؟

به صورت کلي مي توان گفت بله، اما اين مهم بستگي به نحوه برخورد و برداشت هر دانش آموز از شرايط تنش زا دارد. يعني ممکن است به عنوان مثال تراز پايين در يکي از آزمون ها دليلي استرس زا براي افزايش مطالعه داوطلب باشد، اما همين مورد براي داوطلبي ديگر، عاملي براي کاهش مطالعه و انگيزه و باورهايي نظير “من ديگه نميتونم بخونم و يا هرچي ميخونم ياد نمي گيرم” گردد. تفکرات درست عاملي مهم در برداشت هاي ذهني ما، بخصوص دانش آموزان مي باشد.

وسواس

استرس آن هم از نوع بدش می‌تواند آسیب‌های زیادی به افراد وارد نماید. وسواس یکی از نتایج استرس است. در این آسیب فرد دچار وسواس مطالعاتی می‌شود و به دلیل شک در خواندن یا نخواندن، خوب خواندن، عدم تسلط و… دوباره به تکرار مطالعه انجام شده می‌پردازد.

این تکرار به حدی ادامه پیدا می‌کند که موجب عقب افتادگی سایر مطالب داوطلب می‌گردد و در نهایت سبب ناامیدی و خستگی می‌شود.

افسردگی عدم موفقیت در کنکور

کسب نتایج نامطلوب و عدم موفقیت در کنکور این سال، انتظارات بیش از حد دیگران و فشارهای روانی آن، عدم آمادگی برای دوره بعد از آن، نداشتن هدف بعد از نتایج و در سال آزمون، همگی سبب احساس فقدان در شخص می‌گردد.

 

نقش والدین در کنکور

نقش والدین در کنترل و پیدایش استرس دانش آموزان برای کنکور

توقعات زياد خانواده ها و اقوام و مسائلي از قبيل کنايه زدن، يکي از عوامل اصلي و شايع تنش زايي در مسير آزمون می باشد. درست است که اشاره شد استرس در حدي متناسب مي تواند باعث نتيجه بهتر شود، اما نه فشار رواني از طرف خانواده!. دانش آموز بايد به لحاظ فکري نسبت به تاثير نتیجه بر خانواده رها باشد و بار مسئوليتي بر دوش خود احساس نکند. که اگر اينچنين باشد بايد اين بار را تا آزمون حمل کند و خسته گردد.

خانواده بايد سعي کند دانش آموز را در آرامش و تعلق خاطر نگه دارد. نقش خانواده در سال نهایی از مهمترين عوامل موفقيت مي باشد. در صورتي که از وظايف و بايدهاي این سال نسبت به فرزندتان آگاهي کامل نداريد، مي توانيد با مشاورين راز ماندگار در ارتباط باشيد.

طبق تحقيقات ميداني که در زمينه کنکور و تاثير آن بر دختران و پسران انجام گرديده است، نتايج نشان دهنده استرس و اضطراب بالا در اين برهه مي باشد. در دختران ميزان مراجعه به داروخانه براي برطرف کردن موخوره و در پسران نيز گرايش به جايگزين هايي براي مقابله با استرس مثل سيگار، افزايش معني داري داشته است.

زندگي فرزندان ما بسته به این سال نيست و نبايد زماني که نتيجه دلخواه خانواده حاصل نمي شود فرزندمان را مورد خشم و غضب و سيل حرف هاي منفي قرار دهيم. کاري نکنيم که فرزندمان احساس بي لياقتي و تهي بودن بکند. زندگي نتیجه این آزمون نيست بلکه جزوي از زندگي و يکي از هزاران مسير موفقيت مي باشد.

 

در صورت وجود هرکونه سوال در زمینه های مشاوره تحصیلی، می‌توانید با راز ماندگار در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *