غیبت سربازی

تا بوده حضور-غیاب کردن جزئی از زندگیمون بوده…!!!در دوران مدرسه معلم همیشه اول کلاس حضور بچه ها را بررسی می‌کرد و اگر دانش آموزی حاضر نبود برای او غیبت رد می‌کرد. که یعنی آن فرد در زمان و مکان مشخصی که از قبل تعیین شده حضور پیدا نکرده است. همین غیبت شرایط سختی از قبیل جا ماندن از درس و یا کسری نمره را برای دانش آموز در پی داشت.همانطور که از گفته بالا مشخص است می‌خواهیم همین عدم حضور را در دوران خدمت سربازی و تاثیرات غیبت سربازی بر راحتی یا سختی این برهه بر زندگی مان را مورد بررسی قرار دهیم.

مشمول غایب به چه کسی اطلاق می‌شود؟

مشمول غایب به کسی گفته می‌شود که در زمان مشخص شده از طرف نظام وظیفه عمومی ناجا خود را جهت تعیین تکلیف خدمتی به نظام وظیفه معرفی نکرده باشد.

منظور از زمان مشخص شده موعدی است که معافیت تحصیلی یا مدت زمان معافیت موقت تمام شده باشد و فرد عازم خدمت سربازی نشده باشد. که از روز اولی که فرصت مشمول تمام شود و اقدامی نکند دچار غیبت شده و جرایمی برای او در نظر گرفته می‌شود.

غیبت سربازی

 

جرایم مشمول غایب چه مواردیست؟

مطابق تمامی جریمه‌هایی که در بقیه مسائل برای جلوگیری از اتفاق دوباره و ازدیاد آن تعیین می‌شود. مقررات نظام وظیفه عمومی ناجا نیز تنبیهاتی برای این مهم در نظر گرفته است که عبارت‌اند از:

  1. امکان بهره بردن از معافیت های خدمت سربازی از قبیل تحصیلی برای ادامه تحصیل، پزشکی، کفالت و … را نخواهد داشت.
  2. برای مشمول غایب از یک روز تا سه ماه، 3ماه اضافه خدمت سربازی تعیین شده است.
  3. برای عدم حضور از سه ماه تا 6 ماه توسط مشمول غایب، 6ماه اضافه خدمت سربازی تعیین شده است.
  4. برای غیبت از 6ماه بیشتر، علاوه بر 6ماه اضافه خدمت سربازی، مشمول غایب فراری نیز محسوب خواهد شد.

لازم به ذکر است با گذشت زمان نظام وظیفه سعی بر این دارد که با محدود کردن شرایط برای غایبین آن ها را به سمت خدمت سربازی سوق دهد. گفتنی است که در نقطه مقابل نظام وظیفه عمومی ناجا، عناوینی مثل خرید خدمت و عفو اضافه خدمت را فراهم می‌آورد تا مشمولان امیدوار به انجام خدمت سربازی راحت‌تر باشند.

نکته: از مهم‌ترین مواردی که در راهنمایی‌های مشاوره نظام وظیفه برای عدم حضور توصیه می‌شود موجه کردن است که مشاورین مجرب نظام وظیفه راز ماندگار می‌توانند شما را از شرایط و فرآیند آن مطلع نمایند.

در چه مواردی وارد غیبت سربازی میشم؟

در شرایط زیر جرایم نظام وظیفه شامل حال مشمول غایب می‌شود:

  1. دانش آموزانی که قبل از 18سال تمام، تحصیل خود را به هر دلیلی به اتمام رسانده باشند بعد از رسیدن به سن مشمولیت 6ماه فرصت تعیین تکلیف خدمتی دارند.
  2.   دانش آموزانی که بعد از 18سال تمام، تحصیل خود را به هر دلیلی به پایان رسانده باشند یک سال مهلت برای تعیین تکلیف خدمت سربازی خود دارند.
  3.  دانشجویان و طلاب محصل داخل و خارج از کشور، یک سال پس از اتمام تحصیل به هر دلیلی مهلت معرفی خود را دارند.
  4.  مشمولانی که پس از اتمام معافیت موقت خود و عدم تایید کمیسیون برای معافیت دائم، خود را به نظام وظیفه معرفی ننمایند.

نکته:به طور کلی شما باید خود را در موعد تعیین شده از سوی سازمان نظام وظیفه معرفی نمایید.

برای مطلع شدن از بقیه مواردی که فرد را به طور خواسته یا ناخواسته در زمره مشمولان جرائم سربازی قرار می‌دهد، می‌توانید با مشاورین راز ماندگار در ارتباط باشید.

راه حل غیبت خدمت سربازی چیست؟؟

مسلما خاطرتان است که یکی از موارد توجیه غیبت‌های مدرسه، آوردن برگه‌ای با عنوان بیماری و ناخوش احوالی برای سلب جرایم عدم حضور مدرسه بود. اکنون همین کار را می‌بایست در مورد غیبت خدمت سربازی برای استفاده بیشتر از قوانین نظام وظیفه انجام دهیم.

ولی چگونه و تحت چه عنوانی؟؟؟

با عنوان توجیه غیبت…

توجیه غیبت چیست؟

در توجیه خدمت سربازی شما مدارکی دال بر اینکه در آن مدت زمان مشخصی که نسبت به تعیین تکلیف خدمتی خود برنیامده‌اید، مشکلاتی داشته‌اید. که این مسائل مشخص شده و هر کدام برحسب شدت دارای میزان معینی از توجیه می‌باشند.

به عنوان مثال مشمولی که به دلیل صدمات جسمانی و یا روانی از ورود به خدمت جا مانده می‌تواند تا دو ماه به توجیه عدم تعیین تکلیف خدمتی خود بپردازد.

مواردی که می‌توان از راه آن ها غایب بودن خود را موجه کرد:

صدمات جسمانی و روانی

1- صدمات جسمانی یا روانی وارد شده بر مشمول که عملکرد وی را تحت تاثیر قرار داده باشد. و مانع اعزام و معرفی شده باشد حداکثر تا 2ماه قابل توجیه می‌باشد(با ارائه مستندات و تأیید پزشک معتمد نظام وظیفه).

2- صدماتی که موجب بستری مشمول سربازی در بیمارستان شود و بیشتر از 6ماه نباشد( با ارائه مستندات و تأیید پزشک معتمد نظام وظیفه) و در صورت عدم کسب سلامت جسمانی و یا روانی و تعویق بیش از 6 ماه با تأیید شورای پزشکی نظام وظیفه.

3- فوت اعضای درجه یک خانواده مشمول غایب که از زمان فوت بیشتر از 3ماه نشده باشد(با ارائه مدارک).

نکته: در مورد پدر و مادر همسر، نباید تاخیر بیش از 1ماه باشد.

4- بیماری که باعث فوت پدر و یا برادر شده در صورتی که تشخیص داده شود این بیماری و نیاز به مراقبت، قبل از ورود فرد مشمول به غیبت، شروع و استمرار یافته باشد.

5- بیماری که باعث نقص عضو پدر یا برادر مشمول شده. در صورتی که تشخیص داده شود این بیماری و نیاز به مراقبت، قبل از ورود فرد مشمول به غیبت، شروع و استمرار یافته باشد.

6- مشکلات اداری اعزام به خدمت که فرد مشمول در ایجاد آنان دخیل نبوده باشد با ارائه مستندات و مدارک، می‌توان حداکثر 6ماه از غیبت خود را موجه نمود.

7- توقیف و یا زندانی بودن فرد مشمول خدمت سربازی که توسط مراجع قضایی مورد تایید قرار گرفته باشد. البته زمان حبس می‌بایست قبل از ورود به غیبت باشد.

8- بیماری همسر یا فرزند مشمول  با ارائه مدارک و مستندات کافی حداکثر تا 3ماه قابل توجیه است.

9- در صورتی که تاریخ عقد و یا ایجاد اختلاف بین آنان قبل از ورود فرد مشمول به غیبت بوده باشد، حداکثر تا 3ماه از زمان شروع اختلاف یا عقد قابل توجیه است. البته با تایید مراجع مربوطه و مستندات لارم.

برای اطلاع بیشتر میتوانید با مشاوره نظام وظیفه مرکز مشاوره ی راز ماندگار در تماس باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *