focus یعنی دقت و توجه روی موضوعی معین و افزایش یادگیری. با متمرکز شدن، شما می‌توانید به میزان بیشتری از زمان خود بهره مند گردید. تمرکز امری نسبی است که می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. البته هرشخصی می‌تواند حتی با هوش عادی خود در جهت افزایش آن بر آید. زمان ذخیره طلایی شماست که با تمرکز امکان افزایش این ذخیره مهم وجود دارد. با پس انداز آن می‌توانید در موقعیت‌هایی که بحث جبران عقب افتادگی مطرح است زودتر به مسیر هدف خود برگردید. در این مقاله قصد بررسی اهمیت تمرکز و مواردی چند برای افزایش آن را داریم.

 

نحوه ی صحیح تمرکز

به چه دلیل تمرکز کردن اهمیت دارد؟

_ عدم وجود آن موجب دشواری و تردید زیاد در امر تصمیم گیری می‌شود. و همین مورد سبب سردرگمی و انتخاب تصمیمات غلط می‌گردد.

_ وجود آن موجب سرعت در فراگیری مطالب و افزایش بازدهی ذهنی می‌شود. و در نتیجه آن، بازیابی محتوا نیز سریع‌تر می‌گردد.

_ با وجود آن اهداف خود را با دقت بیشتری بر می‌گزینید. و بدون درگیر شدن به حواشی در زمان مقرر به کانون مشخص شده می‌رسید.

_ کلید واژه اصلی ما مانع خواندن چند باره کتاب درسی می‌شود. و برای دانشجویان و دانش آموزان بخصوص کنکوری‌ها، بسیار کاربردی می‌باشد. از نظر زمانی از خیل داوطلبان جلوتر خواهند بود.

دو مورد از عوامل عدم تمرکز

استرس

استرس:

استرس یعنی درگیری ذهنی به موضوعی که به احتمال فراوان به وقوع نپیوسته است. اضطراب نیز در نتیجه استرس به وجود می‌آید که منشا درونی دارد و حتی این امکان وجود دارد که هیچ دلیلی در محیط وجود نداشته باشد.

کم خوابی:

بدن شما به خواب نیاز دارد تا بتواند خود را بازیابی کند و به پردازش اطلاعات جمع آوری شده بپردازد. عدم خواب کافی تمرکز شما را به هم می‌ریزد و در حین فعالیت به چرت زدن خواهید پرداخت. پس برای جلوگیری از آن، خواب کافی و خواب ظهر چند دقیقه‌ای حتما توصیه می‌گردد.

راهکارهایی برای عدم تمرکز و افزایش تمرکز

1.ذهنتان را بشناسید: چه زمانی آماده است.

نسبت به خودتان شناخت پیدا کنید. بدین معنی که بدانید در چه زمانی از شبانه روز عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهید. ممکن است این زمان برای شخصی ساعت9 صبح باشد و برای فردی دیگر 9شب. اگر از 2بعدازظهر به بعد دچار خستگی و بی حالی می‌شوید، مطالعه و یادگیری خود را قبل از ظهر انجام دهید و یا استراحت نمایید. تا ذهن شما انرژی خود را برای متمرکز بودن بازیابی کند. هرچه بیشتر از خودتان شناخت داشته باشید بازده تان نیز افزایش می‌یابد.

2.با حواس پرتی خداحافظی کنید.

برای انجام کارتان مثل درس خواندن، بر اساس شناخت، چارچوب و قوانینی وضع نمایید. آماده سازی محیطی متناسب با عملکرد ذهنتان، مطالعه در وضعیتی مشخص و محیطی بدون سر و صدا می‌تواند از قوانین شما باشد. اگر دارای شرایطی خاص هستید مثل شاغل بودن و یا بچه دار بودن، زمان‌های آزاد خود را محاسبه کنید و برنامه ریزی خود را به آن قسمت از روز خود معطوف نمایید.

3.کارها را تفکیک کنید.

طبق تحقیقات انجام شده، انجام چند کار به طور همزمان مانع رسیدن به نتیجه مورد نظر می‌گردد. همین امر موجب کاهش بازدهی و اتلاف وقت می‌شود. ذهن در لحظه می‌تواند روی یک فعالیت خود را متمرکز نماید. و در صورت انجام همزمان درصدی از هر فعالیت به انجام می‌رسد. اگر focus کردن برای شما دشوار است و مجبور به اتمام امور هستید. پیشنهاد ما تهیه فهرستی از فعالیت‌ها و تمرکز بر هر کار بر حسب اولویت و اهمیت آن است.

4.اهداف بزرگ، متشکل از اهداف و کارهای کوچک.

هدف بزرگ میزان زمان زیادی را می‌طلبد. که اغلب افراد وقتی به مسیر به انجام رسیدن آن عمل فکر می‌کنند، به دلیل دور بودن هدف دچار دلسردی می‌شوند. راهکار ما تقسیم نمودن اهداف بزرگ به اهداف کوچک است. که در هر ایستگاه هدف، به دلیل برآورده شدن هدف کوچک، انرژی به شما تزریق می‌شود.

5.ذهن خود را تمرین دهید:

بر اساس تحقیقات به انجام رسیده، انجام بازی‌های ذهنی موجب افزایش قدرت ذهنی و تقویت آن می‌شود. در این امر می‌توانید از بازی‌های دیجیتال استفاده نمایید. ذهنتان را در بخش‌هایی که دچار ضعف هستید تقویت کنید.

6.تمرکز گشتالتی

در هنگام یادگیری و مطالعه کتابی خاص، اغلب پیش آمده که افکاری پرسه زنان به ذهن شما خطور کند و باعث ایجاد سر و صداهایی در ذهنتان شوند. احتمال دارد حتی وقت زیادی را صرف برانداز نمودن این افکار کنید و کل زمان مطالعاتی شما را درگیر خود کند. اگر باز هم افکار به سراغتان آمدند در را خودتان برای آن‌ها باز نمایید. از آن‌ها پذیرایی کنید و توجه نشان دهید. با افکارتان حرف بزنید و آن فکر را به آخر برسانید و اکنون رهسپارش نمایید. در واقع در این تکنیک شما با توجه و فکر در مورد آن فکر، کنجکاوی و ابهامات در مورد آن را برای ذهنتان حل می‌کنید.

می‌توانید افکار خود را بر روی برگه‌ای نوشته و زمان مشخصی به آن‌ها اختصاص دهید. این زمان می‌تواند در حدود 15دقیقه در روز باشد.

7.محدود نمودن زمان در برابر عدم تمرکز

اگر ذهنتان بداند که قرار بر اختصاص مدت زمان کمی مثل 20 دقیقه برای مطالعه مثلا زیست است و  نه بیشتر، تمام تمرکز خود را روی آن معطوف می‌کند چون می‌داند زمان زیادی در اختیار ندارد و نمی‌تواند به اتلاف وقت بپردازد. محدود کردن موجب فوریت کار می‌شود.

افزایش و تقویت تمرکز در روش مطالعه صحیح

1.کنترل اضطراب

درصدی اندک از اضطراب، می‌تواند کمک کننده فرد و افزایش بازده شخص شود. در واقع اضطراب در اینجا به عنوان نیروی پیش راننده عمل می‌کند. اما اگر اضطراب افزایش یافته و قابل کنترل توسط دانش آموز نباشد، بازدهی وی را کاملا تحت تاثیر قرار می‌دهد.

2.تقویت روانی

دیدن ویدیوهای انگیزشی که باعث افزایش امیدواری و انرژی شما می‌شود. و اراده و

تلاش را در شما بیدار می‌کند، نمونه‌ای از موارد تقویت است.

3.کنترل افکار مزاحم

از بین مزاحمت‌های محیطی و ذهنی، افکار از مهم‌ترین موارد هستند. افکاری از قبیل: دعوای دیروز، گرسنگی، عروسی ماه بعد پسر دایی!، نمره بد آزمون قبل، مشکلات خانوادگی و سیلی از افکار که موجب غرق شدن فرد در این تخیلات شیرین و تلخ می‌شود. با راهکارهایی که در موارد قبل ذکر شد و به همراه مشاور خوب خود می‌توانید در صدد کنترل این عوامل و حفظ تمرکز بهره ببرید.

در صورت وجود هرگونه سوال در زمینه مشاوره تحصیلی می‌توانید با مشاورین راز ماندگار در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *