در این مقاله به دنبال بررسی خطاهای فکری رایجی و باورهای اشتباه مصرف مواد هستیم که هر سال تعداد کثیری از افراد را به دلیل عدم آگاهی به سمت سوء مصرف مواد می‌کشاند. باورهایی سهل گیر که شخص برای توجیه نمودن گرایش خود به اعتیاد، از آن‌ها استفاده می نماید.

چارچوب ذهنی نامناسب در هر کاری می‌تواند فرد را در مسیر اشتباهی به سمت آینده پیش ببرد تا جایی که خود را در محاصره مشکلاتی زیاد نظاره کند.

شناخت درباره انواع مواد مخدر و تاثیرات مخرب آنان که در مقاله ” آیا موادهای مخدر جدید را می‌شناسید ” بدان اشاره گردید، از موارد لازم جهت ایجاد شناخت و آگاهی برای جلوگیری از ابتلا به سوء مصرف مواد می‌باشد. باورهای غلط از قبیل:

 

مصرف مواد مخدر

 

١- کنترل کنم، معتاد نمی‌شم:

اکثر افراد فکر می‌کنند که در صورت مصرف مواد مخدر، بازه‌های زمانی طولانی مدت مانع از ابتلای آنان می‌شود. در  حالی که معیار مورد نظر در مصرف مواد، میزان کشش و وسوسه طرف برای مصرف دوباره می‌باشد. اینکه فرد تمامی فعالیت‌های خود را به دلیل مصرف مواد مخدر لغو کند.

٢- با یه بار مشکلی به وجود نمیاد:

بسیاری از افراد دچار اعتیاد با این تصور که با یک بار مصرف مواد مخدر طوری نمی‌شود به سمت آن سوق پیدا کرده‌اند چون این یکی از باور های غلط در مصرف مواد است. ولی آیا وسوسه و کشش دوباره شما به سمت حس خوشایندی که تجربه نموده‌اید ربطی به یک بار مصرف شما دارد؟؟؟ چه بسا این میل در تجربیات ابتدایی بسیار شدیدتر است.

3- دورهمی تفریحی موردی نداره که:

این یکی دیگر از باورهای غلط در مصرف مواد است.در مسئله اعتیاد چیزی به نام تفننی بودن وجود ندارد. چنانچه گویی مرزی بین مصرف و اعتیاد وجود ندارد. مصرف مواد مخدری در بازه‌های زمانی مشخص در طولانی مدت خود نیز نشان اعتیاد است. چنانچه شما نمی توانید فردی مبتلا بیابید که هر موقع بخواهد به راحتی ترک خود را انجام دهد.

4- ترك اعتياد بسيار راحت است:

اعتیاد قابل درمان اما دارای دشواری‌هایی بسیار است که فرد معتاد را با آن روبرو
می‌کند. درصد بالایی از ترک ها با عود و مصرف مجدد مواجه می‌شوند. بنابراین بعد از سم زدایی حتما باید تحت نظر روانپزشک و روانشناس متخصص قرار گیرند.

5- ميدانم چقدر بايد مصرف كنم تا معتاد نشوم:

از باورهای غلط در مصرف مواد این است که فرد تصور می‌کند معیار خاصی دارد که دچار اعتیاد و تاثیرات ناهنجار آن نشود. در صورتی که دیده شده است افرادی، حتی با اولین مصرف به میزانی کم، دچار حملات عصبی و حتی مرگ گشته‌اند.

6- مواد داروي بسياري از بيماري‌هاست :

یکی دیگر از باورهای غلط در مصرف مواد، استفاده از مواد مخدر به عنوان دارو می‌باشد. مثل درمانی برای فشار خون که ممکن است در ابتدا تاثیری مثبت داشته باشد اما به مرور فرد را در شرایط نامناسبی قرار می‌دهد. در واقع فرآیند عمل، عکس می‌گردد. همين باور اشتباه درباره كنترل قندخون و بيماري‌هاي جنسي نيز رواج دارد.

7- سوء مصرف مواد مخدر و ورزشکار؟ مگه داریم:

درست است که ورزش در مقابل اعتیاد قرار دارد. اما به معنی دچار نشدن افراد ورزشکار بدان نیست. بیشتر از توانایی جسمانی، توانایی ذهنی و اطلاعات امری مهم در تقابل با اعتیاد می‌باشد. چه بسا دچار شدن ورزشکار به اعتیاد و رهایی از آن دشوارتر نیز باشد.

8- دوست معتاد، من رو معتاد نمی‌کنه:

محیط عاملی در شکل گیری بسیاری از رفتارهای ما انسان‌ها می‌باشد. قرارگیری در جمعی معتاد خواسته یا ناخواسته فرد را به سمت اعتیاد سوق می‌دهد. در نظر داشته باشید اگر کششی به سمت اعتیاد نداشتید، چنین دوستانی انتخاب نمی‌کردید. مراقبت کنید!!!

9- مواد مخدر توسط اشخاصی نامناسب و ظاهری مشخص پخش می‌گردد:

قرار نیست افرادی با چهره ناجور به شما مواد را تعارف کنند. در اکثر موارد مواد مخدر توسط آشنایان با میزان مقبولیت مناسب به شما عرضه می‌شود. و احتمال رد آن از این جهت کاهش می‌یابد.

10- قليان و سيگار ربطي به سوء مصرف مواد ندارند:

 

زمینه سازهای اعتیاد را خدمت شما معرفی می‌کنم: سیگار و قلیان. مصرف هر کدام علاوه بر ایجاد اعتیاد های خاص خود، احنمال مصرف مواد مخدرهای دیگر را فراهم می‌نماید.

11- براي يافتن آرامش و در موارد خاص مي‌توان مواد مصرف كرد :

استفاده از مواد مخدر جهت برقراری آرامش و رفع استرس از دیگر باورهای اشتباه و مصداق پاک کردن صورت مسئله می‌باشد. التبه که در اینجا مسئله‌ای دیگر چون اعتیاد افزوده می‌شود. هرچه توانایی و اراده شخص در مواجهه با مشکلات ضعیف باشد احتمال رفتن به سمت مواد نیز افزایش می‌یابد. در اینجا می‌توانیم از ضرب المثل “قوز بالای قوز” استفاده کنیم!

12- درمان اختلال جنسی با مواد مخدر !

باوری غلط که ممکن است در ابتدا شما را به نتیجه دلخواه برساند اما بعدا با شدت بیشتری شما را با مشکلاتی از قبیل اختلال نعوظ و زود انزالی مواجه خواهد نمود. که با ترکیبی از اعتیاد و افکاری پریشان خدمت شما خواهند رسید.

13- انرژی زایی مواد مخدر !

میزان انرژی که قرار است طی زمان بندی بدنی در وهله‌های خاصی توسط بدن آزاد شود. با مصرف مواد مخدر یکجا و با شدت بیشتری آزاد می‌شود. گویی فرد بیماری‌اش بهبود یافته، اما بعد از مدتی به سبب مصرف نامناسب انرژی، با خستگی و افت شدیدی مواجه خواهد شد.

14- شیشه، چربی سوز هستش!!!

در تحقیقات انجام شده چربی سوزی که از طریق کپسول بتواند عمل مورد نظر را انجام دهد به اثبات نرسیده است. شیشه به دلیل کاهش اشتهای فرد معتاد و افزایش متابولیسم بدنی و دمای بدن، موجب لاغری فرد دچار اعتیاد می‌شود. در صورتی که علاوه بر تاثیرات مخرب دیگر، تحلیل کلیه های فرد معتاد را نیز به دنبال دارد. این نوع لاغری کاذب می‌باشد. منتظر بازگشتی مخرب باشید.!

15- در صورت عدم مصرف از هيچ چيزي لذت نمي‌برند:

تجربه‌های خوشایند همراه با تخریب‌های ناآشکار که توسط مواد مخدر و اعتیاد انجام می‌گردد سبب می‌شود فرد در حالت عادی نتواند از لذت و خوشی‌های زندگی بهره ببرد. و برای استفاده از این لحظات خود را به مصرف مواد گره می‌زند که فرسایش بدنی وی را در پی دارد.

16- مواد بزنم بهتر می‌خونم!!!

اکثر بیماران برای بهره‌وری بیشتر ذهنی و افزایش توجه و تمرکز در پروژه‌های خود از مواد مخدر استفاده می‌کنند. به دلیل فشار زیاد وارده بر مغز و کارکرد بیش از حد آن بعد از مدتی به دلیل احتیاج ذهن به استراحت، ذهن به اجبار وارد فاز استراحت می‌شود که فرد معتاد دوباره برای حالت قبل خود دست به مصرف مواد مخدر می‌زند که در نتیجه فرد را وارد سیکل معیوبی می‌سازد و به همین راحتی اعتیاد در فرد شکل می‌گیرد.

 

در صورت وجود هرگونه سوال و نیاز به مشاوره خانواده و اعتیاد، می توانید با مشاورین راز ماندگار در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *