مشکلات رایج کودکان و نوجوانان

در این سن مشکلات کودکان و نوجوانان بسیار زیاد است و فرزند شما میخواهد که از راه های گوناگون مثل مدرسه،اینترنت،تلفن همراه،دوستان و … از نظر اجتماعی خودش را بالا بکشد و نشان بدهد که بزرگ شده.

همه نوجوان ها به این دلیل که  در این سن میخواهند به خود باوری و استقلال برسند دیگر مانند سابق  به حرف های شما گوش نمیدهند.

آنها مخالفت میکنند،پرخاشگری میکنند،از حرف های شما سرپیچی میکنند، آنها نمیپذیرند و با رفتارهایی عجیب و نامتعارف باعث میشوند که  شما متعجب شوید.

در این دوران دوست های جدید وارد زندگی کودکان و نوجوانان میشوند که از جهاتی هم خوب است و هم بد!!

دوست یابی یک امر طبیعی است که  در هر سنی جذابیت خودش را دارد در این سن هم مثل بقیه دوران دوست جدید پیدا کردن خیلی خوب است اما اگر پدر مادری نتواند روی این دوست یابی ها کنترل کند، و این رابطه از ضوابط تعیین شده خارج شود ان زمان این دوست یابی مضر است و ممکن است باعث بروز آسیب و  مشکلات جدی برای فرزند شما باشد.

مثلا اینکه شما اجازه میدهید که فرزندتان موبایل داشته باشد دلیل بر این نمیشود که این موبایل همیشه در دسترس وی باشد. باید این را کنترل کنید و برعملکرد وی نظارت داشته باشید.

در این مقاله چند نمونه از مشکلات رایج کودکان و نوجوانان را مطرح میکنیم.

 

مشکلات رایج کودکان و نوجوانان

نوجوانانی که با شما به مهمانی نمی ایند و ترجیح میدهند در خانه تنها بمانند:

والدین زیادی  ناراحت هستند که فرزندشان وقتی به سن بلوغ میرسد تمایلی به مهمانی و دورهمی ندارد ،بهانه میگیرد و ترجیح میدهد که یا با دوستانش باشد یا درخانه تنها باشد.

خوب بسیار طبیعی است که این مسئله باعث نگرانی شما شود اما  بهترین راه حل برای ان این است که به فرزندتان اصرار نکنید که حتما شما را همراهی کند.

اگر دلش میخواهد با دوستانش باشد،دوستانش را بشناسید و بگذارید زیر نظر خودتان با آنها ارتباط برقرار کند.یادتان باشد لج بازی و مخالفت بیش از حد با او باعث میشود از شما دور شود.

اعتیاد به اینترنت:

خیلی از نوجوان ها وقت بسیار زیادی را صرف اینترنت و شبکه های مجازی میگذرانند.

این یک موضوع عادی است ،چون با توجه به شرایط جامعه و اینکه اینترنت جای بسیار زیادی را در زندگی ما باز کرده نمیتوان از نقش آن چشم پوشی کرد.

اما گاهی اوقات فرزند شما بصورت بسیار افراطی وابسته به اینترنت است و این موضوع شما را نگران میکند.در این مواقع میتوانید با او حرف بزنید و نگرانیتان را با او در میان بذارید.

در صحبت های خود اورا از خطرها اگاه کنید به او بگویید که استفاده بیش از حد از اینترنت و شبکه های اجتماعی،یا حتی بازی های اینترنتی اگر بیش از حد معمول باشد میتواند بسیار خطر افرین باشد.

فعالیت هایی که بیشترین نقش را در زندگی فرزندتان دارند را برای او بازگو کنید و شرایط را طوری مهیا کنید که  ان فعالیت ها را بتوانند انجام دهند.

با اینکار شما زمان بیکاری فرزندتان را به حداقل میرسانید و باعث میشوید او وقت کمتری را به گشتن در فضای مجازی و اینترنت سپری کند.

روابط ناسالم فرزند:

یکی از نگرانی های  مهم والدین در این دوره رابطه با جنس مخالف یا رفتن به سمت فیلم های غیر اخلاقی است.

در این دوره فرزند شما برای اینکه بتواند تجربه های مقتضی سن  خودش را پشت سر بگذارد ممکن است به سمت  رابطه و دوستی با جنس مخالف برود یا اینکه تمایل به دیدن فیلم های غیر اخلاقی داشته باشد.

کاری که شما باید انجام دهید این است که  باید برای نوجوانتان وقت بگذراید،باید اورا مورد محبت و عشق و علاقه خودقرار دهید.

در حال حاضر نوجوان ها اطلاعات بسیار  زیادی در زمینه های مختلف دارند.و اگر شما سعی کنید که  رابطه با فرزندتان را بهبود ببخشید میتوانید از علاقه و کشش فرزندتان به جنس مخالف بکاهید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *